Zingende vogels, nu al?

Gestart door wouterbosgra, december 17, 2009, 16:59:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Afgelopen week viel het me op dat ik alweer aardig wat vogels hoorde zingen. Kan me niet herinneren dat ik dat eerder al in december hoorde. Natuurlijk zal er af en toe een 'gekke oom ed' tussen zitten, maar sommige soorten hoor ik op verschillende plaatsen zingen, meerdere exemplaren dus.

Afgelopen week zanglijster en grote lijster, en de laatste dagen ook veel pimpels, glans- en matkoppen horen zingen (niet roepen!). Meer mensen opgevallen? Is dat niet idioot vroeg?

Oenanthe

Dat gebeurt wel vaker in deze tijd van het jaar. De eerste merels zingen dan soms en mezen is ook niet ongebruikelijk. Het hangt wel van het weer af, maar ik herinner me ook een zingende merel op een ochtend dat er een pak sneeuw lag. Net als nu.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Net als die "idioot vroeg" zingende vogels zelf is er elk jaar wel iemand die erover begint........ 8)
Al in het Verkade-album "Vogelzang" (oorspronkelijk in elk geval van vóór WO II) noemt Jac. P. Thijsse een heel lang lijstje vogels welke hij (zo ongeveer...) "elke dag van het jaar" heeft horen zingen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marina

Volgens Nico de Haan zijn de buizerds al aan het baltsen geslagen.
Dat is wel een rare tijd.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

frankneijts

Ook dat valt wel mee: de meeste NL broedvogels zijn standvogel en verdedigen hun territorium het hele jaar door waarbij het regelmatig tot baltsachtige activiteiten komt, ook als het sneeuwt..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Michiel en Milka

Kort geleden 's nachts om half twee een roodborst horen zingen. Zegt mijn dochter de volgende morgen 'wat was dat voor idiote vogel vannacht'.
Groet, Michiel

Jan vH

Citaat van: Michiel en Milka op december 17, 2009, 22:45:03 PM
Kort geleden 's nachts om half twee een roodborst horen zingen. Zegt mijn dochter de volgende morgen 'wat was dat voor idiote vogel vannacht'.
Dat is een van de vogels die je nu vaak 's nachts kunt horen zingen. Erg leuk, vind ik.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Ja Joost. Ik weet dat jij en ik het zelden eens zijn maar ik heb die man hoog zitten.
Toevallig.
En met mij een paar miljoen kijkers en een paar honderd van zijn cursisten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Die paar miljoen kijkers lijkt mij overdreven...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Ik denk dat Nico zeker een niet onbelangrijke rol gespeeld heeft in het populariseren van onze hobby (overigens ook de vooroordelen over de beoefenaars ervan). Daarnaast weet hij duidelijk het een en ander van vogels en zal hij beginnende vogelaars onwijs veel (kunnen) bijbrengen. Maar uit wat hij op tv verteld heeft al die jaren is nooit meer dan een brede, maar in essentie oppervlakkige kennis gebleken. Als je dan zijn uitspraken moet leggen naast die van 'in het veld en in vakliteratuur wonende' admins op deze site (waar die laatsten ook nog het voordeel hebben dat ze niets hoeven te 'verkopen') legt Nico het inderdaad gewoon af.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wouterbosgra

Zonder me te willen mengen in deze 'wie heeft de grootste' wedstrijd moet ik bekennen dat ik wel gruwelijk veel heb geleerd van Nico's vogelcd's. Vooral omdat ie steeds de ezelsbruggetjes erbij geeft, iets wat je m.i. anders alleen van een andere goede vogelaar kunt leren, staat iig in geen enkel gidsje.

Was ik nog dat hilarische moment vergeten dat ie in zn zelf gebouwde hutje op vogeljacht ging, zelden zo gelachen om de admins hier ;)

Bedankt voor de uitleg, ik ben gerustgesteld en kijk reikhalzend uit naar de eerste die deze vraag volgend jaar weer stelt. Topic mag wat mij betreft dicht :)

joostheeremans

Citaat van: Marina de Lelij op december 18, 2009, 19:11:02 PM
Ja Joost. Ik weet dat jij en ik het zelden eens zijn maar ik heb die man hoog zitten.
Toevallig.
En met mij een paar miljoen kijkers en een paar honderd van zijn cursisten.

Niets ten nadelen van Nico de Haan, maar iets voor waar aannemen alleen omdat Nico de Haan dat zegt lijkt me wat kortzichtig. Om het daarna als argument te gebruiken lijkt me daarom niet verstandig, zeker als een gedeelte van het forum de autoriteit van Nico de Haan niet zo hoog heeft zitten als jij. De man heeft zeker kennis van zaken, maar hoeft het nog niet altijd bij het rechte end te hebben. Ik vind de verklaring over 'baltsende' buizerds van Frank persoonlijk plausibeler klinken, dan dat de buizerds door het weer zo in de war zijn. Maar goed dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Ik zou gewoon niet altijd blind varen op de mening van één iemand, maar vooral zelf proberen na te denken.

Overigens, je zegt te weten dat wij het zelden met elkaar eens zijn. Hoe weet jij dat?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

nicky hulsbosch

Ik had vandaag al een volop zingende groenling in onze straat
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Adri Clements

En al was het nu zeer zacht geweest zou de verklaring zijn gegeven in de strekking van: 'door het zachte weer zijn de vogels van slag, 'denken' dat het voorjaar is etc.' > blijkt nu dat ze ook zingen met minus weet ik niet wat.
Rare mensen, die vogelaars
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

wouterbosgra

Zo was ie - ondanks alle aandacht voor Kopenhagen afgelopen week - niet bedoeld. Viel me gewoon op, zonder verdere insinuaties. Blijf het toch vreemd vinden hoor, vooral mat- en glanskop hoor ik eigenlijk nooit zingen behalve in het voorjaar. En vorige week opeens meerdere glans- en matkoppen. Nogmaals: zonder mee te willen doen aan de klimaathype.

En inderdaad: groenlingen en roodborsten hoor ik eigenlijk altijd wel zingen, dat lijkt me niet zo bijzonder (wel mooi natuurlijk!).

Adri Clements

Neeneenee, no hard feelings ;)  Goed om 'r over te hebben hoor, en het blijkt dus dat 't niet 'idioot vroeg' is, maar dat het vaker voorkomt.
Kopenhagen? oh, je bedoelt de plaats waar demonstranten al blauwbekkend staan te verkondigen dat de aarde opwarmt? haha, er zit 'n kern van waarheid in... maar ook humor ;D
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's