ik heb het zelf nog nooit gezien, behalve op de foto's dan maar ben benieuwd hoe ze die zo (dus schijnbaar) makkelijk pakken want volgens mij hebben ze (net als oeverpiepers) niet echt het goede gereedschap om te vissen.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=194428Desbetreffende foto
Weet niet of ze die "makkelijk pakken" maar met hun snavel komen ze een heel eind mits de visjes niet te diep zitten...... Lijkt me niet veel moeilijker dan een libellenlarf (o.i.d.) pakken.
Citaat van: frankneijts op december 20, 2009, 21:20:27 pmWeet niet of ze die "makkelijk pakken" maar met hun snavel komen ze een heel eind mits de visjes niet te diep zitten...... Lijkt me niet veel moeilijker dan een libellenlarf (o.i.d.) pakken.en met dit weer kan het nog wel eens makkelijker worden. Je ziet nu regelmatig visjes in ondiepe slootjes regelmatig bij een wak naar boven komen om adem te halen. Kennelijk raakt de zuurstof in het water eronder wat eerder op met een laag ijs erboven.
Roodborstjes vangen ook vis als ze de kans krijgen, waarom dan een Waterpieper niet?
Ik denk eerder dat het de sneeuw op het ijs is die zorgt voor afname van het zuurstofgehalte in het water. In het donker kan geen fotosynthese plaatsvinden en die moet voor zuurstof zorgen. Ooit heb ik op besneeuwd ijs een wak geslagen waarin zich even later de vissen letterlijk verdrongen. Op een wak in onbesneeuwd ijs kwam een jaar later precies één vis af.