proseleinhoen in december. niet 1 maar gelijk minimaal 15!!

Gestart door Robert, december 15, 2009, 17:13:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Gert Veurink

genoeg antiseleinhoen zo denk ik... een vergissing is meesterlijk
groet!
Gert Veurink



Certhia

Zeker waar maar moeten we die conclusie zelf trekken of komt de waarnemer zelf nog met een berichtje dat ie zich vergist heeft. Dat laatste lijkt me te prefereren.


Marc

Thijs Fijen

Of natuurlijk met een foto waarop blijkt dat het wel waar was! (nog mooier natuurlijk)
Thijs Fijen

gko

#64
weet niet of het zo mooi is, als het waar zou zijn. Het zou betekenen dat de
natuur zwaar van slag is, bijv door omstandigheden in de normale wintergebieden.
met vr gr gkoopman

Thijs Fijen

Thijs Fijen

ArjenDrost †

Citaat van: gko op december 19, 2009, 12:32:07 PM
Het zou betekenen dat de natuur zwaar van slag is, bijv door omstandigheden in de normale wintergebieden.
Lijkt me apart. Hoe zouden de porseleinhoenders moeten weten dat er iets mis is in hun overwinteringsgebieden??

redmar_woudstra

In dat geval zouden ze ook niet in Nederland terecht komen: eerder op lokaties die dichter bij de overwinteringsgebieden liggen. Ze zullen niet naar het noorden terug vliegen namelijk, ik gok dat met deze temperaturen de Porseleinhoenders snel het loodje zullen leggen.
groet,
Redmar

gko

ik zei: als er dit soort aantallen zouden zijn in Nederland in dec, moet er ergens
iets mis zijn, waar weet ik niet, maar ik gaf de situatie in de wintergebieden als mogelijkheid,
er zijn natuurlijk andere mogelijkheden, maar dit alles is hypothetisch.
met vr gr gkoopman

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op december 20, 2009, 15:46:08 PM



http://waarneming.nl/waarneming/view/45679208


ook best bijzonder! En zonder foto's had niemand het geloofd!

Hardstikke leuk maar al worden er nog 100 Kwartels onder de sneeuw gevonden Wouter dan nog geloof ik niks van die 15 Porseleinhoentjes .......
Tot dusverre blijft dat ook alleen maar een claim waarvoor de waarnemer nog geen spatje bewijs heeft aangeleverd dan alleen de stellige verzekering dat het toch ècht Porseleinhoentjes waren. Helaas, de tijd dat zoiets, iemand geloven uitsluitend op zijn blauwe/grijze/groene/bruine ogen, voldoende was voor aanvaarding van zeldzame waarnemingen is definitief voorbij....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

Heeft al eens een artikel in Dutch Birding gestaan over Kwartels in de winter. Van Porseleinhoen ontbreekt vooralsnog bewijs in de winter. In musea liggen zelfs winterse Kwartelkoningen.
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

Citaat van: frankneijts op december 20, 2009, 15:57:40 PM
Citaat van: laatvlieger op december 20, 2009, 15:46:08 PM



http://waarneming.nl/waarneming/view/45679208


ook best bijzonder! En zonder foto's had niemand het geloofd!

Hardstikke leuk maar al worden er nog 100 Kwartels onder de sneeuw gevonden Wouter dan nog geloof ik niks van die 15 Porseleinhoentjes .......
Tot dusverre blijft dat ook alleen maar een claim waarvoor de waarnemer nog geen spatje bewijs heeft aangeleverd dan alleen de stellige verzekering dat het toch ècht Porseleinhoentjes waren. Helaas, de tijd dat zoiets, iemand geloven uitsluitend op zijn blauwe/grijze/groene/bruine ogen, voldoende was voor aanvaarding van zeldzame waarnemingen is definitief voorbij....
Is dit niet een beetje een overtrokken reactie? Kijk, wat mij betreft is het heel simpel hoor, Porseleinhoen in de winter is zeer zeldzaam. En bij alle zeldzame dingen is documentatie gewenst. Niet eens om iets wel of niet aanvaard te krijgen, maar wel om kennis rondom een soort uit te breiden. Als die documentatie uitblijft, dan kun je daar verder weinig mee, dat heeft verder niks met iemand op zijn blauwe ogen vertrouwen te maken. Of ze nou blauwe, groene, zwarte of rode ogen hebben, documentatie is gewoon altijd gewenst.


Het enige dat ik met het kwartelvoorbeeld wil aangeven is dat je wel open moet blijven staan voor gekke dingen en mensen wel de kans moet geven om bewijs aan te leveren. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/