proseleinhoen in december. niet 1 maar gelijk minimaal 15!!

Gestart door Robert, december 15, 2009, 17:13:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

steenl

Groep van 15 Waterrallen lijkt me ook uitgesloten.
Optie is al eerder aangedragen. Waarom geen onvolwassen Waterhoenen?

lesley van loo

Citeerbruin van boven er grijs op de buik. Vrij korte snavel. opvallend gevlekt
lijkt mij goed op Patrijs te passen.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

gko

#32
15 waterrallen zou mogelijk kunnen zijn, hoewel ik er zelf nooit meer
als 6 redelijk dichtbij elkaar gezien heb in een winter,
maar als 6 kan, kan 15 ook denk ik.
met vr gr gkoopman

Maico Weites

Citaat van: Rikstar op december 15, 2009, 21:03:33 PM
in plaats van het foutkeuren van een porseleinhoen lijkt het mij verstandig om erachter te komen wat het wel was.
een groep van 15 en dan van hoenderhachtige zijn er niet te veel.
Zelf wandel ik regelmatig door de groningse gebieden en wat ik daar wel tegenkom zijn groepen van 15 fazanten of 15 patrijzen.
...

Voor porseleinhoen is 15 wel veel, zeker in december.
Daarnaast is het een ral een geen hoender.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

jaapbird

Ergo foto's nodig om determinatie te kunnen doen. Zou jammer zijn als dat niet lukt omdat ze bv weg zijn dan weten we het nooit

HPM

Citaat van: gko op december 16, 2009, 14:30:42 PM
Citaat van: steenl op december 16, 2009, 10:31:31 AM
Groep van 15 Waterrallen lijkt me ook uitgesloten.
Optie is al eerder aangedragen. Waarom geen onvolwassen Waterhoenen?


15 waterrallen zou mogelijk kunnen zijn, hoewel ik er zelf nooit meer
als 6 redelijk dichtbij elkaar gezien heb in een winter,
maar als 6 kan, kan 15 ook denk ik.

Hangt de de omvang van het gebied af. In een goed gebied ben ik in deze tijd van het jaar
omgerekend 10-20 roepende Waterrallen per km2 (100 ha) tegengekomen, wat ik een
behoorlijke dichtheid vind.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Robert

vandaag geen tijd gehad om er heen te kunnen. morgen heb ik afspraak gemaakt en kan er weer heen.
Zelf ben ik zeker van het soort, Morgen camera mee.
Ik heb het nog met een boswachter erover gehad en die zegt ook dat het zeer onwaarschijnlijk is.
Maar met de ervaring die ik met het soort heb en wat ik gister gezien/gehoord heb is het voor mij zeker.
Het weer is laatste tijd erg zacht weer geweest. waarom zouden de vogels niet kunnen blijven hangen zijn?
En nu het kouder word ze bij elkaar komen?


Het soort is gewoon 100% zeker! geluid goed gehoord en was ruime tijd te horen. beest ook goed kunnen zien dus vanwaar die twijfel over het soort?
Het is onwaarschijnlijk en in december bijna uitgesloten dat porseleinhoen word waargenomen maar de natuur veranderd, waarom niet het trekgedrag?
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

teunvankessel

Citaat van: Robert op december 16, 2009, 17:08:23 PM
vandaag geen tijd gehad om er heen te kunnen. morgen heb ik afspraak gemaakt en kan er weer heen.
Zelf ben ik zeker van het soort, Morgen camera mee.
Ik heb het nog met een boswachter erover gehad en die zegt ook dat het zeer onwaarschijnlijk is.
Maar met de ervaring die ik met het soort heb en wat ik gister gezien/gehoord heb is het voor mij zeker.
Het weer is laatste tijd erg zacht weer geweest. waarom zouden de vogels niet kunnen blijven hangen zijn?
En nu het kouder word ze bij elkaar komen?


Het soort is gewoon 100% zeker! geluid goed gehoord en was ruime tijd te horen. beest ook goed kunnen zien dus vanwaar die twijfel over het soort?
Het is onwaarschijnlijk en in december bijna uitgesloten dat porseleinhoen word waargenomen maar de natuur veranderd, waarom niet het trekgedrag?

Dat trekgedrag veranderen gaat niet van de een op de andere dag, daar gaat jaren overheen!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

redmar_woudstra

Citaat van: teunvankessel op december 16, 2009, 17:37:18 PM
Citaat van: Robert op december 16, 2009, 17:08:23 PM
vandaag geen tijd gehad om er heen te kunnen. morgen heb ik afspraak gemaakt en kan er weer heen.
Zelf ben ik zeker van het soort, Morgen camera mee.
Ik heb het nog met een boswachter erover gehad en die zegt ook dat het zeer onwaarschijnlijk is.
Maar met de ervaring die ik met het soort heb en wat ik gister gezien/gehoord heb is het voor mij zeker.
Het weer is laatste tijd erg zacht weer geweest. waarom zouden de vogels niet kunnen blijven hangen zijn?
En nu het kouder word ze bij elkaar komen?


Het soort is gewoon 100% zeker! geluid goed gehoord en was ruime tijd te horen. beest ook goed kunnen zien dus vanwaar die twijfel over het soort?
Het is onwaarschijnlijk en in december bijna uitgesloten dat porseleinhoen word waargenomen maar de natuur veranderd, waarom niet het trekgedrag?

Dat trekgedrag veranderen gaat niet van de een op de andere dag, daar gaat jaren overheen!

En meteen 15?
groet,
Redmar

pwolf

en het "kool-en-Geit" alternatief, het zouden vogels kunnen zijn die door ruimtegebrek bij een vogelasiel op een verkeerd moment zijn losgelaten.

Veranderingen in trekgedrag komt voor maar niet bij 15 beesten tegelijk. Dat het best lekker weer geweest is speelt geen rol, tegen de tijd dat Porseleinhoentjes Nedewrland verlaten is het normaal gesproken ook nog geen winter.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Oenanthe

Zullen we eventjes wachten tot de foto's er zijn? Dan weten we het in één keer zeker. Ik popel van ongeduld.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: pwolf op december 16, 2009, 18:03:50 PM
en het "kool-en-Geit" alternatief, het zouden vogels kunnen zijn die door ruimtegebrek bij een vogelasiel op een verkeerd moment zijn losgelaten.
...

groeten, pim

Hoeveel vogelasiels in Nederland zouden er zijn die ooit meer dan 1 Porseleinhoen tegelijk
in huis hebben gehad, als ze er al ooit een in huis hebben gehad?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

pwolf

Citaat van: HPM op december 16, 2009, 19:26:28 PM
Citaat van: pwolf op december 16, 2009, 18:03:50 PM
en het "kool-en-Geit" alternatief, het zouden vogels kunnen zijn die door ruimtegebrek bij een vogelasiel op een verkeerd moment zijn losgelaten.
...

groeten, pim

Hoeveel vogelasiels in Nederland zouden er zijn die ooit meer dan 1 Porseleinhoen tegelijk
in huis hebben gehad, als ze er al ooit een in huis hebben gehad?

--
Groeten, Herman van der Meer


ik heb wel eens 4-5 inbeslaggenomen Porsjes door een kooi zien rennen Herman, samen met een "leuke" collectie Strandplevieren, Krombekken en nog wat van die soorten waarbij je niet direct aan inbeslaggenomen vogels denkt....

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

frankneijts

Tegenwoordig stoppen ze àlles in kooitjes.........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Ik ben niet zo bekend met het roepgedrag van porseleinhoen in december, maar voor mij draagt dat deel van het verhaal ook niet echt bij aan de waarschijnlijkheid van deze waarneming.

Thijs Fijen

Citaat van: Robert op december 16, 2009, 17:08:23 PM

Het soort is gewoon 100% zeker! geluid goed gehoord en was ruime tijd te horen. beest ook goed kunnen zien dus vanwaar die twijfel over het soort?

Omdat je beschrijving helemaal niks uitsluit. Laat staan naar Porseleinhoen wijst..
Thijs Fijen

Vincent Hart

... en dus is de ontstane discussie al vanaf het begin volslagen zinloos: Met Roberts beschrijving kun je allerlei kanten op, zonder foto's blijft het allemaal hypothetisch ge :-X ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gko

Citaat van: Robert op december 16, 2009, 17:08:23 PM
Het soort is gewoon 100% zeker! geluid goed gehoord en was ruime tijd te horen. beest ook goed kunnen zien dus vanwaar die twijfel over het soort?

een mogelijkheid is nog, dat hij er 1 gezien heeft (er zijn enkele dec. waarnemingen)
en de rest toen tot dezelfde soort gerekend heeft......
Het is helaas maar een aanname
met vr gr gkoopman

JohanvantBosch

Citaat van: gko op december 17, 2009, 09:01:37 AM
Citaat van: Robert op december 16, 2009, 17:08:23 PM
Het soort is gewoon 100% zeker! geluid goed gehoord en was ruime tijd te horen. beest ook goed kunnen zien dus vanwaar die twijfel over het soort?

een mogelijkheid is nog, dat hij er 1 gezien heeft (er zijn enkele dec. waarnemingen)
en de rest toen tot dezelfde soort gerekend heeft......
Het is helaas maar een aanname
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar daarbij moet je die andere waarnemingen denk  ik niet per sé als voorbeeld nemen. Die november en december waarnemingen zijn namelijke ook niet allemaal even sterk onderbouwd. Er is meteen extra commentaar bij geplaatst door admins...

maartenwielstra


Mark Zevenbergen

Citaat van: maartenwielstra op december 17, 2009, 10:50:17 AM
15 Sorarallen is nu veel voor de hand liggender...
NEE !!!!!!!!!!!! nu nog niet...... Die heb ik voor volgend jaar voorspeld !!!!!

grts Mark

redmar_woudstra

Ik heb gehoord dat de Porseleinhoentjes van tegenwoordig houden van sneeuw. Hebben ze even mazzel nu zeg!
groet,
Redmar

Edwin Russer

Citaat van: topsafe op december 17, 2009, 11:54:29 AM
Citaat van: maartenwielstra op december 17, 2009, 10:50:17 AM
15 Sorarallen is nu veel voor de hand liggender...
NEE !!!!!!!!!!!! nu nog niet...... Die heb ik voor volgend jaar voorspeld !!!!!

grts Mark

Nee joh, die is echt teveel voor de hand liggend. Daarmee ga je nooit het spel winnen 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Citaat van: rnbflavour op december 17, 2009, 13:44:01 PM
met 5 voor de hand liggende soorten win je ook ;)

Aan de andere kant: in het verleden is al verschillende keren gebleken dat het insturen van een ruige lijst helemaal niets zegt over de winkans.

Daar heb je gelijk in :duim:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Certhia

Citaat van: rnbflavour op december 17, 2009, 13:44:01 PM
met 5 voor de hand liggende soorten win je ook ;)


Precies daarom is mijn lijstje ook weinig origineel.  ;)

gko

Citaat van: redmar_woudstra op december 17, 2009, 13:27:30 PM
Ik heb gehoord dat de Porseleinhoentjes van tegenwoordig houden van sneeuw. Hebben ze even mazzel nu zeg!
iets belachelijk maken kunnen we allemaal wel,
Robert is te goeder trouw, al moet hij 't nu gaan bewijzen,
iets wat hij al eerder beloofd had (veertjes),
ik verwacht geen foto en andere veertjes meer,
maar hoop dat ik het mis heb
met vr gr gkoopman

joostheeremans

Ik ben ook zeer benieuwd naar die foto's. De titel van dit topic suggereert dat Robbert ook op de hoogte is van de onwaarschijnlijk van zijn waarneming. Het feit dat hij dat hier toch meldt verdient imo geen hoon, maar nieuwsgierigheid. Persoonlijk denk ik ook niet dat het porseleinhoenders zijn, maar ik ben wel zeer benieuwd wat het dan wel zijn en waar dus de verwarring door in ontstaan. Dus Robbert, schroom niet en plaats die foto's.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Date Lutterop

Ik kan me uit een verdrongen verleden nog herinneren dat een boswachter van Staatsbosbeheer een opvliegende Waterral in november, die slechts in een flits werd gezien, voor een zeker Porseleinhoen versleet. Enige argument: "Ik heb ze wel vaker gezien". Tja...

Groet,

Date


BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs