proseleinhoen in december. niet 1 maar gelijk minimaal 15!!

Gestart door Robert, december 15, 2009, 17:13:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert

hallo,


Vandaag was ik voor staatsbosbeheer de wandelpaden aan het controleren (Gr). tijdens deze werkzaamheden hoorde ik meerdere porseleinhoentjes roepen.
Minimaal 15! ook heb ik een paar x 1 gezien! Maar volgensmij is dit helemaal niet gewoon voor deze tijd van het jaar en ook niet dat er zoveel bijelkaar zitten, ook heb ik veertjes gevonden van porseleinhoen. dus aan de soort is zeker geen twijfel!


Gr Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Robert

ik zal zo wel foto's maken van de veertjes als bevestiging!

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Maico Weites

Ik twijfel wel aan de soort. ;)
Verward met waterral of waterhoen?
15 roepende poseleinhoenen in december in Groningen lijkt me uitgesloten.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Robert

ik twijfel niet, ik zal zo even foto's van de veertjes maken. en het geluid was kwartel-achtig om het zo maar uit te leggen...
en ik heb een paar exemplaren van goed dichtbij kunnen bekijken. (5/7 meter)

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)


henkjanvdkolk

Wacht maar af tot de foto's komen..............                                               
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Robert

wacht even tot de auto er weer is. daar liggen de veertjes in. Maar als het wel om porseleinhoen gaat. Wat zal dit dan betekenen?
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

ArjenDrost †

Citaat van: robert op december 15, 2009, 17:49:15 PM
wacht even tot de auto er weer is. daar liggen de veertjes in. Maar als het wel om porseleinhoen gaat. Wat zal dit dan betekenen?
Dat er een paar porzo's zijn die het erg koud hebben in Groningen....  O0

Lampe

Vriendelijke groet,

Nico

Robert

ik ben zelf zeker hoor van het geluid, en het geluid wel meer als 15 min kunnen horen en daarna moest ik weer verder met lopen. maar de veertjes lijken mij genoeg bewijs.!
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Robert

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Robert

ik heb een veer op de foto, weet niet of dit van de porseleinhoen is. morgen ga ik weer heen voor een foto.
Zelf heb ik de vogel op een meter of 5 gezien dus erg goed kunnen bekijken. Ook heb ik tijd genoeg gehad om te luisteren.

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Vincent Hart

Citaat van: Robert op december 15, 2009, 19:19:56 PM
Zelf heb ik de vogel op een meter of 5 gezien dus erg goed kunnen bekijken.
Misschien wil je beschrijven wat je gezien hebt dan?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robert

#14
waterhoen achtige vogel. bruin van boven er grijs op de buik. Vrij korte snavel. opvallend gevlekt.
Echt duidelijk porseleinhoen (uiterlijk en geluid van de vogels)... vind het wel erg apart dat er zoveel zijn en ook in december.
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

frankneijts

Citaat van: Robert op december 15, 2009, 20:00:47 PM
Echt duidelijk porseleinhoen (uiterlijk en geluid van de vogels)... vind het wel erg apart dat er zoveel zijn en ook in december.

Tja dat vinden wij ook Robert, zet je dat niet aan het denken?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robert

jah tuurlijk. maar ik heb wel vaker porseleinhoen gehoord en gezien. En ook waterrallen. Dus ik kan die ook goed uitelkaar houden.
Morgen ga ik weer heen maar ik weet zeker dat dit om een groep porseleinhoenen gaat.
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

jaapbird

En als je zo kort bij kan komen is een foto niet weg  --  zelfs via een telefoon kan die staven wat je ziet.

klaas van haeringen

Van veren heb ik best wat verstand, van dit dekveertje zou ik zeker geen porseleinhoen durven maken. Heb je niet meer veertjes gevonden? Kan het niet om houtsnippen gaan...?

Certhia

Waar t ook om gaat t gaat vrijwel zeker niet om +/- 15 porseleinhoenen. Ben benieuwd wat het wel zijn trouwens en waar de vergissing 'm in zit, dus foto's zijn welkom.




Groet Marc

Bram Rijksen

Ik durf te stellen dat het niet onwaarschijnlijk is dat hier 15 porseleinhoentjes aanwezig zijn; het gaat om een foutieve determinatie. Een influx van 15 Siberische Sprinkhaanrietzangers rond deze periode is meer voor de hand liggend (om even aan te geven hoe onwaarschijnlijk dit scenario is..)

Daarnaast bevestigt de beschrijving van het geluid
-vergelijkbaar met dat van een Kwartel- dat het hier niet om deze soort kan gaan.

Folkert Jan

#21
Ik ga vaak met Robert vogelen en weet dat hij echt serieus te nemen is.
Waarnemingen waarvan hij niet zeker genoeg is worden gewoon vergeten en niet meer gemeld.
het feit dat hij reffereert naar kwartel snap ik maar al te goed

deze zomer waren we bij het jaap deensgat omdat we hoorden dat de porseleinhoen aan het roepen was.
Toen we aankwamen hoorde ik gelijk de porseleinhoen roepen, maar robert dacht in eerste instantie dat het teveel leek op een kwartel. pas toen ik de geluiden op me foon afspeelde had ik hem overtuigd. dat hij hier dus weer reffereert naar een kwartel verbaast me dan ook niks.
natuurlijk kan een ralachtige waarvan de roep vaag herinnert aan kwartel ook in mijn ogen niks anders zijn.

hoop zelf ook echt dat er onomstotelijk bewijs komt van deze vreemde verschijning.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

#22
in plaats van het foutkeuren van een porseleinhoen lijkt het mij verstandig om erachter te komen wat het wel was.
een groep van 15 en dan van hoenderhachtige zijn er niet te veel.
Zelf wandel ik regelmatig door de groningse gebieden en wat ik daar wel tegenkom zijn groepen van 15 fazanten of 15 patrijzen.
vooral jonge fazanten zunnen erg rare geluiden maken wat met wat fantasie op een roepende porseleinhoen kan lijken.
ook heb ik de vraag ik wat voor biotoop Robert ze heeft gezien.
Edit: ook een groep van 15 waterrallen bij elkaar is zeer schaars. groep van 15 waterhoenen zou kunnen maar gezien de details waar robert het over heeft (bruinig) is waterhoen uitgesloten.

groeten,
Rik
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

gezien je beschrijving heb ik even naar onvolwassen waterhoenders gezocht en vond deze foto.
is het mogelijk dat je dit gezien hebt of was hij toch een stuk anders?

http://waarneming.nl/waarneming/view/40460087
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Robert

#24
Met dat kwartel-achtige geluid bedoelde ik soort drup geluid ( weet niet hoe ik het moet uitleggen ) alleen het ritme en snelheid was anders.
Biotoop; petgaten moeras en wat rietveldjes. Vandaag was ik alleen en morgen gaat er een collega mee om ook deze bijzondere waarneming te bevestigen. Het waren ook zeker geen jonge fazenten o.i.d.   


Ik heb een ral gezien met ook ongeveer zelfde grootte als waterhoen (was moeilijk in te schatten) korte snavel dus heen waterral.
Kleur van rug en borst duidelijk verschillend; bruine duidelijk gevlekte rug met zover ik heb gezien vrij egale borst.
De vogels vielen mij op door het geluid. Ik moest gelijk aan porseleinhoen denken door het geluid en niet veel later zag ik er ook 1!


Ik snap jullie twijfels want zelf vond ik het ook zeer onwaarschijnlijk! maar met de dingen die ik gezien en gehoord heb kom ik toch echt uit op porseleinhoen...
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

BWoets

Robert, weet je wel zeker dat het geluid van de vogels was die je hebt gezien?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

gko

#26
even voor de goede orde, hij zegt volgens mij niet dat ze in een compacte groep zaten,
maar dat ze verspreid in een gebiedje aanwezig waren, tenminste dat hoop ik,
anders wordt het nog onwaarschijnlijker.

en laten we de titels ook even veranderen, men discussieert nu steeds over
een pro-seleinhoen.
met vr gr gkoopman

HPM

Waterrallen kunnen in deze tijd van het jaar in vrij hoge dichtheden voorkomen,
maar ook als het Waterrallen waren vind ik het opmerkelijk dat Robert er meerdere
heeft gezien en denkt wel even een foto te kunnen gaan maken.

Ik vind Proseleinhoen wel een goede naam voor wat toch wel een wat voorbarige
determinatie lijkt.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Bram Rijksen

Citaat van: gko op december 16, 2009, 09:45:27 AM
even voor de goede orde, hij zegt volgens mij niet dat ze in een compacte groep zaten,
maar dat ze verspreid in een gebiedje aanwezig waren, tenminste dat hoop ik,
anders wordt het nog onwaarschijnlijker.


Dat maakt niet eens meer zoveel uit.. Vijftien Porseleinhoentjes in december verspreid over Nederland is al nauwelijks denkbaar.

Justin Jansen

Zie o.a. http://waarneming.nl/soort/stats/17 voor de zeldzaamheid van de soort in November en December, ik weet niet hoeveel van de november/december gevallen echt goed gedocumenteerd zijn.
M.v.g., Justin Jansen