zorg goed voor vogels

Gestart door ratje, december 15, 2009, 12:31:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

deze sierduif dacht blijkbaar aan bovenstaande leus. Bij een bloemenwinkel in het dorp deed deze duif zich tegoed aan de zaadkransen. Hij trok veel bekijks op het pleintje.

Marina

Wel goede reclame. Moet wel lekker spul zijn, als ze t al opeten vóór t de winkel uit is!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Oenanthe

Als het ooit belangrijk is geweest om bij te voeren is het nu. Niet alleen vriest het behoorlijk maar de dagen zijn ook op hun kortst. Dan worden onze overwinteraars zeer kwetsbaar. Ze zullen het voer dus in grote dank aanvaarden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ArjenDrost †

Citaat van: Oenanthe op december 15, 2009, 20:02:35 PM
Als het ooit belangrijk is geweest om bij te voeren is het nu. Niet alleen vriest het behoorlijk maar de dagen zijn ook op hun kortst. Dan worden onze overwinteraars zeer kwetsbaar. Ze zullen het voer dus in grote dank aanvaarden.
Aan de andere kant, dit is dus ook de tijd waar de sterken overleven en de zwakkeren doodgaan, iets wat toch belangrijk is om een sterke populatie over te houden....
Echt extreem is dit weer nou ook weer niet, vogels die hier overwinteren zouden dit (indien gezond) toch aan moeten kunnen. Kunnen ze dat niet, hebben ze pech....


Moraal van dit verhaal: bij normale weersomstandigheden is voeren in Nederland niet nodig. Het kan uiteraard wel leuk zijn omdat je zo leuk vogels in je tuin kunt bekijken, maar dat is een andere zaak...


Groeten, Arjen

GijsB

heb ook wel eens gezien dat huismussen de vetbollen bij de praxis leeg aan het eten waren, had je een leuk mandje met wat herfst dingetjes, en 2 lege netjes van vetbolletjes ;D
Gijs

Oenanthe

Citaat van: ArjenDrost op december 15, 2009, 20:09:25 PM
Citaat van: Oenanthe op december 15, 2009, 20:02:35 PM
Als het ooit belangrijk is geweest om bij te voeren is het nu. Niet alleen vriest het behoorlijk maar de dagen zijn ook op hun kortst. Dan worden onze overwinteraars zeer kwetsbaar. Ze zullen het voer dus in grote dank aanvaarden.
Aan de andere kant, dit is dus ook de tijd waar de sterken overleven en de zwakkeren doodgaan, iets wat toch belangrijk is om een sterke populatie over te houden....
Echt extreem is dit weer nou ook weer niet, vogels die hier overwinteren zouden dit (indien gezond) toch aan moeten kunnen. Kunnen ze dat niet, hebben ze pech....


Moraal van dit verhaal: bij normale weersomstandigheden is voeren in Nederland niet nodig. Het kan uiteraard wel leuk zijn omdat je zo leuk vogels in je tuin kunt bekijken, maar dat is een andere zaak...


Groeten, Arjen

Toon mij nu eens één bewijs dat bijvoeren in strenge winters leidt tot verzwakking van de populatie.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ArjenDrost †

Citaat van: Oenanthe op december 15, 2009, 22:46:57 PM
Toon mij nu eens één bewijs dat bijvoeren in strenge winters leidt tot verzwakking van de populatie.
Het lijkt me toch duidelijk dat je door bijvoeren je de zwakkeren uit de populatie in leven houdt (waarom zou je anders bijvoeren?).
Lees anders eens iets van Darwin ofzo... Vooral het stukje over natuurlijke selectie.


Groeten, Arjen

Marina

Citaat van: ArjenDrost op december 15, 2009, 23:06:27 PM
Vooral het stukje over natuurlijke selectie.


Wat gebeurt er als we dat bij mensen toepassen? Geen gehandicapten meer, zieken gewoon dood laten gaan....
Nee hoor, ik blijf gewoon bijvoeren, zomer en winter (aangepast voer). JUIST de zwakken want die hebben het het hardste nodig.
En vergeet niet dat het juist de mens is die zorgt dat de vogels zich niet kunnen handhaven. We zijn ze door onze expansiedrift wel één en ander verschuldigd.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ArjenDrost †

Voor alle duidelijkheid, als je mijn stukje goed leest (maar dat is nog wel eens lastig), zie je dat ik niet zeg dat je niet moet voeren (heb hier zelf ook voer aan m'n raam hangen). Ik zeg alleen dat het niet nodig is...




Marina

Citaat van: ArjenDrost op december 15, 2009, 23:19:54 PM
Ik zeg alleen dat het niet nodig is...
Ik vermoed dat de vogels zelf een andere mening zijn toegedaan.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ArjenDrost †

Blijkt toch maar weer eens dat wij ver van de natuur af staan... Die is nou eenmaal hard, dat kunnen wij niet meer aan...


Maar geeft niet jongens, ga lekker voeren :-)

ArjenDrost †

Nog even hierop terug komend. Een beetje koolmezenpaar brengt 10(??) jongen per jaar groot, en dat 3(??) jaar lang. Denk dat dit voorzichtige schattingen zijn, maar goed.
Dat zou inhouden dat elke koolmees in zijn leven 15 jongen grootbrengt.


Als deze allemaal in leven zouden blijven (wat jullie kennelijk graag willen), dan zou er toch al snel een ruimte probleem ontstaan, lijkt me. Om over het voedsel maar niet te spreken (oh nee, dat lossen we op door te blijven voeren).


Dan toch liever de zwakkeren die doodgaan...


Groeten, Arjen

GijsB

maar als er ruimte gebrek komt, zullen het denk ik alsnog de zwakkere zijn die het verliezen van de sterkere vogels. Dus de natuur zorgt er uiteindelijk toch wel voor dat de sterkere overblijven als er een overschot is.
Gijs

ArjenDrost †

Citaat van: dralion13 op december 16, 2009, 00:10:42 AM
maar als er ruimte gebrek komt, zullen het denk ik alsnog de zwakkere zijn die het verliezen van de sterkere vogels. Dus de natuur zorgt er uiteindelijk toch wel voor dat de sterkere overblijven als er een overschot is.
Dus wat is het nut van voeren dan :)

GijsB

Gijs

Dorine

Citaat van: dralion13 op december 16, 2009, 00:17:33 AM
je hebt vogels in je tuin

Precies en dat is leuk, mooi, levendig en leerzaam.
Vandaag ben ik begonnen met voeren en had even later een aantal groenlingen te eten.
Ook een paar jongen van dit jaar die nog niet wisten hoe aan het voer te komen en dus volop bedelde om wat eten.
En tot mijn grote verbazing werden de jongen nog gevoerd ook.
Iets wat ik dus nog nooit gezien heb in deze tijd van het jaar.
Dorine van Asten
peregrines.nl

ArjenDrost †

Maar nogmaals, ik heb dus ook nooit ontkend dat het voeren van vogels niet leuk kan zijn.
Maar dat is heel wat anders dan dat het nodig is (maar ik geloof dat ik nu in herhaling val.)

groeten

Mars Muusse

Als de een goed moet lezen Arjen, moet de ander natuurlijk ook goed lezen! ;-) Er worden twee opmerkingen gemaakt, en daarna ontspoort het een beetje.

Opm 1. " ... en de zwakkeren doodgaan, iets wat toch belangrijk is om een sterke populatie over te houden.... "

Opm 2. " Toon mij nu eens één bewijs dat bijvoeren in strenge winters leidt tot verzwakking van de populatie. "

Maarten vraagt dus gewoon om een bewijs (publikatie) waaruit zou blijken dat bijvoeren in de winter leidt tot verzwakking van een populatie. Dus: zet eens twee populaties van bijvoorbeeld Koolmees naast elkaar: een die constant aan een vetbol hangt,  en een populatie die dat nooit doet.
Geef criteria aan waaruit je 'sterkte van een populatie' kunt afleiden.
Scoor die twee populatie op die criteria.
Toon aan dat de 'wilde populatie' significant sterker is.

Lukt dit allemaal niet, en ik geef het je nog te doen voor Koolmeesjes, dan kan ook dit allemaal wel naar "praat maar raak" ... ;-)

Maar misschien mis ik gewoon iets, sorry dan hiervoor.

Guus Peterse

Het feit dat zoiets door allerlei praktische problemen verrekte lastig te bewijzen zal zijn, maakt het natuurlijk nog geen onzin en dus niet rijp voor praat maar raak.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

bramborkent

#19
Ook voor bijvoeren geldt dat de best toegerusten (is wat anders dan "sterksten") uiteindelijk de meeste kans hebben om te overleven.
Zie eens;http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8393443.stm
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

ratje

Wat een dicussie is er op gang gekomen. Het was alleen mijn bedoeling om het komische te laten zien. De duif was vandaag blijkbaar aardig verzadigd. Vanochtend lag er nog maar 1 krans, de duif echter was de ander spulletjes van de bloemist aan het verkennen. Je moet er de humor van zien. Allen bedankt voor het bijdragen aan de discussie. :duim:

ArjenDrost †

Citaat van: Mars Muusse op december 16, 2009, 08:55:46 AM
Lukt dit allemaal niet, en ik geef het je nog te doen voor Koolmeesjes, dan kan ook dit allemaal wel naar "praat maar raak" ... ;-)


Nee, mij lukt dit inderdaad niet... Ik weet zo geen wetenschappelijke studie waar dit uit blijkt (het tegendeel lijkt me trouwens ook lastig te bewijzen, maar dat terzijde).


Maar volgens mij is binnen de biologie de theorie van de natuurlijke selectie toch wel breed geaccepteerd en daar weet ik dan wel weer genoeg voorbeelden van.


Groeten, Arjen


Mars Muusse

Citeer... Ik weet zo geen wetenschappelijke studie waar dit uit blijkt (het tegendeel lijkt me trouwens ook lastig te bewijzen, maar dat terzijde).

Bedoel je daarmee de volgende stelling (omdraaiing van Maarten's stelling):
" ... bijvoeren in strenge winters leidt tot versterking van de populatie. "

Die stelling wil ik wel proberen te onderbouwen hoor... ;-)



ArjenDrost †

Heb even de vraag voorgelegd aan een koolmeesonderzoeker :-)


Hij wist ook geen studie over het bijvoeren, maar vergeleek het met goede en slechte beukenootjaren. In goede beuenootjaren is de overleving in de winter een stuk groter. Deze vogels lijken niet van mindere "kwaliteit" te zijn dan in jaren waar maar weinig vogels de winter overleven (omdat er weinig beukenoten zijn).
Echter is er het komende voorjaar dan weer een veel strengere selectie om de broedplekken, waardoor veel vogels niet tot broeden komen (en dus een lagere fitness hebben).


Ik geloof dat we zo beiden gelijk hebben :)


Maar intussen wacht ik nog steeds tot de koolmezen mijn voersilo ontdekken :(


Groeten, Arjen