Licenties op foto's

Gestart door Arp, december 15, 2009, 14:55:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Allereerst een groot compliment aan de admins dat er een wat fijnkorreliger systeem gekomen is waarmee gebruikers aan kunnen geven hoe hun waarnemingsgegevens en foto's gebruikt mogen worden - prima  :duim:

Maar ik zou mijn eigen gezellige zuurpissende ik niet zijn als ik niet toch een kanttekening had  ;D

Even naar aanleiding van deze uitleg op de betreffende pagina "gebruiker_toestemming":
Citeer
Uitleg creative commons /licenties
Op iedere foto zit volgens het auteursrecht automatisch een gebruiksrecht ("copyright"). Als u wilt dat uw foto's ook niet-commercieel beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld schoolkinderen, vogelwerkgroepen of wikipedia kunt u dit aangeven.. Het eigendom van de foto blijft bij de fotograaf, en naamsvermelding is verplicht. Binnen Waarneming.nl kunt u gebruik maken van de volgende "creative commons" licensies:
Naamsvermelding - Het werk - of een afgeleide werk ervan - kan worden gekopieerd, veranderd, verspreid en vertoond, onder de enkele voorwaarde dat de naam van de maker wordt vermeld
Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen - Anderen mogen het werk gebruiken en veranderen zolang ze dit niet-commercieel doen, onder vermelding van de naam van de maker en onder de voorwaarde dat elke nieuwe creatie onder dezelfde licentie wordt aangeboden.

Een paar puntjes:

  • Momenteel kan ik met goed fatsoen geen licentie kiezen. Mijn afbeeldingen zijn namelijk vrijer, vrijer nog dan "CC-BY" - in principe "Publiek Domein", maar dat is juridisch niet keihard te maken (zie ook hier) dus wat mij betreft zou een cc0-verklaring dan van toepassing zijn. "Naamsvermelding" vind ik duidelijk te beperkend want dat maakt het lastig/ingewikkeld/onhandig om mijn foto's in willekeurige collages, side-by-side vergelijkingen en wat dies meer zij te gebruiken. Ook ontsieren naamsvermeldingen vaak de opmaak van mooie informatieve publicaties. Als het iemand niet goed uitkomt wil ik ze dus nadrukkelijk vrij laten mijn foto's toch te gebruiken.
  • De tekst is ten aanzien van Wikipedia iets verwarrend in combinatie met de momenteel aangeboden opties aangezien de optie Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen (CC-BY-NC-SA) nadrukkelijk niet op wikipedia gebruikt mag worden. Zoals het er nu staat zou je anders kunnen denken.
  • Om hergebruik, ook op bijvoorbeeld Wikipedia, te stimuleren - of in elk geval mensen in staat te stellen hier (op wrn) een licentie te kiezen die bij hun overtuiging past en elders (Wikipedia) ook gebruikt kan worden lijkt het me handig om in elk geval ook de standaardlicentie voor Wikimedia Commons als optie aan te bieden: Naamsvermelding-GelijkDelen (CC-BY-SA)
  • Als je dan toch bezig bent, waarom niet meteen ook een nog restrictievere erbij? In mijn ervaring zijn veel "echte" fotografen er vooral niet van gecharmeerd dat er met hun foto's "geprutst' wordt en dat daarna (vanwege de naamsvermelding!) hun naam erbij blijft staan. Ik denk dat je veel van zulke fotokunstenaars over de streep kunt trekken met deze erbij: Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken (CC-NC-ND)
Of, puntje bij paaltje, gewoon de hele zwik standaardlicenties (inclusief PD of cc0!) met een verwijzing naar deze pagina op CC erbij?

Desgewenst wil ik wel een iets uitgebreidere maar wel compacte uitleg voor de pagina "gebruiker_toestemming" opstellen?

Hoe dan ook, bedankt dat jullie in elk geval een systeem hiervoor invoeren - ben er blij mee  :duim:  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)