Sperwer vraagje/story

Gestart door rrrrr, december 09, 2009, 21:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Jammer dat het oude mannetje niet meer komt.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: keesschreven op januari 29, 2017, 20:57:29 PM
Daar gaat ie weer!

Bijzonder. Ik dacht dat dit pas tijdens het broedseizoen zou gebeuren. Voor de vleugel geldt in ieder geval dat het mannetje ca. een week na het vrouwtje begin te ruien, die rond het broedbegin begint.

Forsman schrijft hierover in "The Raptors of Europe and the Middle East" : "Juveniles may show single moulted feathers on mantle or scapulars by winter, probably lost by accident".
Het komt dus voor. Maar dit is wel meer dan een 'single moulted feather'. Bijzonder mooi vastgelegd trouwens.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

rrrrr

Danks!
Er was tijdens de avondschemering ook nog een sperwer in de tuin.
Niet goed genoeg kunnen zien of het een M/V was. Leek klein...... (en dan zou het deze weer kunnen zijn.....) ;)
Als hij nou een ringetje had gehad ;D dan kon er een nieuwe serie opgestart worden :angel:
Rob

Lowieke

Wederom prachtige fotos. Hier komt er een enkele keer een Sperwermannetje in de tuin, die gooit zich ook vol overgave op de zangvogeltjes maar blijft helaas slechts zeer kort ter plaatse, De fotos van jou zijn zo scherp, dit schiet je vast niet vanachter glas. De Sperwer trekt zich er niets van aan als jij het raam openzet?
Jeroen.

rrrrr

#214
Ik heb een camouflagekleed in de deuropening van de achterdeur hangen. Deur is open, camera staat klaar  ;D Ik weet vrij aardig waar ze gaan zitten. Als ze dat doen ben ik er klaar voor. Maar dat wel kost idioot veel tijd. En het mislukt vaker dan mij lief is.
Raam openzetten is wel eens gelukt, maar dat heb ik al een paar jaar geleden opgegeven.

Als ze aan het jagen zijn moet je wel een beetje voorzichtig doen: ze zien ALLE bewegingen en horen ALLE klikjes.......
Devies: Bewegen als ze de andere kant op kijken, bevriezen moet je doen vóórdat ze jouw kant op kijken.......
Maar: hebben ze beet? Dan zijn ze meer gefocussed op de prooi dan op "een camera die dichterbij sluipt". Ik verstop mij gewoon achter de camera en dan val ik niet op ;D
Al een aantal keren in tijgersluipgang tot op zo'n 5-6 meter kunnen komen zonder dat het (eerste) mannetje wegvloog. Dan lekker laten eten, kaartje vol schieten en op dezelfde manier weer terug naar de voordeur (de buren begrijpen mij niet  ;D ;D ;D ;D).
Maar ik heb de mooie plaatjes  :duim: O ja: en last van mijn rug, stijve nek, lamme arm, vieze kleren.......

Rob

Lowieke

Citaat van: rrrrr op januari 30, 2017, 20:58:24 PM
Maar dat wel kost idioot veel tijd. En het mislukt vaker dan mij lief is.
Die vele series met haarscherpe fotos geven soms een andere indruk  :blink: Om tevoren alles al in stelling te zetten komt de Sperwer hier te weinig.

Citaat van: rrrrr op januari 30, 2017, 20:58:24 PM
Als ze aan het jagen zijn moet je wel een beetje voorzichtig doen: ze zien ALLE bewegingen en horen ALLE klikjes.......
Devies: Bewegen als ze de andere kant op kijken, bevriezen moet je doen vóórdat ze jouw kant op kijken.......
Ik zat een keer binnen aan tafel te lezen toen aan de ander kant van het raam een mannetje Sperwer op de tafel op het terras ging zitten, zo'n 4m. van mij vandaan. Ik had de camera voor m'n neus liggen maar durfde deze niet op te pakken omdat ik wist dat de vogel dan zou zijn gevlogen. Volop genoten van het tiental seconden dat de Sperwer bleef zitten.
Jeroen.

rrrrr

Gisteren flinke restanten van een spreeuw op "de plukplaats" gevonden.
Die heb ik laten liggen.
Vandaag was alles weg....
Ik heb al eens eerder gezien dat een sperwer voor restanten terug kwam, misschien is dat hier ook weer het geval. Jammer dat ik het gemist heb.
Volgende keer beter.
Rob

rrrrr

Vanmiddag 17.10u sperweralarm op de buurt en even later zag ik een sperwer door de straat vliegen.
Nu hoopte ik dat deze vogel dezelfde trucjes zou uithalen als onze "oude man" en een half uurtje later onze tuin de eer van zijn bezoek zou aandoen.
En dat deed 'ie! 33 minuten later.
6 foto's kunnen maken totdat een onhandige beweging van mijn kant de telelens deed bewegen.........Foetsie.....
Nou ja, we kunnen in ieder geval zien dat hij bloed en veren aan de poten had en dat hij meer grijze dekveren en meer kleur op de wangen krijgt.
https://waarneming.nl/waarneming/view/136757482

Ben benieuwd hoe dit verder gaat.....
Rob

Maarten70

Prachtig. En zoals altijd chapeau voor de foto!
Gr, Maarten

rrrrr

#219
ONGELOFELIJK!
Nóg 1. Nu vlak voor half acht.
Ring om linker poot, eindigt op "1061".
Doodgemoedeerd wachtend totdat een onhandig musje hem in de snavel kwam vliegen.
Beetje poetsen.
Wachten.
Poetsen.
Even achter een musje aan.
Retour.
Poetsen.
Weg.......
Merels (met jongen) HELEMAAL overstuur.
Toch nog een GOEDE vrijdag.
https://waarneming.nl/waarneming/view/136759932












Rob

Edit: nog wat foto's toegevoegd.......

keesschreven

Wat mooi weer, inderdaad een goede vrijdag!
Ben benieuwd of er weer eentje een vaste gast wordt zoals de vorige. Misschien die 2kj weer? Dan is die weer mooi te volgen vanaf jonge leeftijd.
Ook grappig dat sommige gewoontes weer hetzelfde zijn!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

#221
Wat heel erg opviel: hij bleef rustig zitten. Nam de omgeving anders in zich op dan de jongeling.
Het jongere mannetje gedroeg zich heel gejaagd. Op het oog veel alerter, maar ik vermoed dat deze man met minder inspanning meer succes heeft.
Ik vrees voor onze merels derhalve.....
Nog wat foto's toegevoegd.
Ik had er 141 stuks, veel van het zelfde, dus alleen de beste overgehouden. Op het laatst ging het licht uit en zat ik op ISO 3200 bij 1/250sec.....
Nu nog het ringnummer en wij hebben er weer een project bij  ;)

Rob

rrrrr

#222
Blijft hij terug komen? Of is dit een andere?
Deze vogel lijkt minder witte veren op zijn rug te hebben dan die van de vorige serie.....
En de oogopslag lijkt ook anders.......
Heb ik er dan 2 met linkerpoot-ring in de tuin?
Gisteravond rond 18.00uur was er 1 in de tuin en nu net rond half twaalf weer.....

Op de eerste foto zit hij op ruim 6 meter van mij af. Dit is de HELE foto en eigenlijk een beetje te krap gekaderd, maar ja, je kunt niet alles hebben....
Gelukkig ging hij nog wat verderop zitten (op zo'n 9 meter).
Helaas even niet opgelet bij het in grote haast opstellen van de camera, dus niet alle foto's kunnen bewaren helaas. Sluitersnelheid niet op orde. Zou minimaal 1/500e moeten zijn, was 1/250sec.......Maar goed, volgende keer beter......
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/137892324
Sperwer - Accipiter nisus gezien op 2017-05-06 Burgum
Foto's:






Rob

OlivierO

Kan je de ring niet (gedeeltelijk) aflezen op de eerste foto? Zo kan je misschien nagaan of het een ander exemplaar is.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

rrrrr

Bij die vorige had ik de laatste 4 cijfers. Bij deze helemaal niets.
Zij bijlage.
Wordt vervolgd........
Rob

OlivierO

Het wordt een opdracht op zich!  :blink:

Alleszins leuk om te volgen! En telkens weer prachtige foto's!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

rrrrr

#226
Vanmorgen al een sperwer door de tuin zien jagen.
Camera maar opgesteld, want je weet maar nooit wanneer 'ie weer terug komt.
En inderdaad: er plofte vanmiddag een mannetje (bijna) boven op een turkse tortel.
Bijna dus. Dat scheelde echt niets.....Waarschijnlijk een te grote prooi geweest, want voor mijn gevoel was de tortel ongelukkiger geweest als mevrouw was komen buurten.
Daarna ging hij even poseren voor een foto....

Bij ISO 3200 is de kwaliteit iets minder, maar toch....
De laatste tijd een geringd mannetje, ongeringd vrouwtje en deze ongeringde man gezien....
Dat belooft nog wat voor de lente.......
Rob

Edit: uurtje later kon ik deze foto maken.

H.J. Tromp

Wat een luxe om dit steeds zo vlakbij te hebben! Mooie foto's weer!
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

keesschreven

He Rob,
Eentje zonder ring?!?!  ;D
Is dit al mannetje nummer 4?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

Inderdaad, nr. 4.
De vogelringgroep heeft nog een inhaalklusje liggen denk ik ;D
En 2 ongeringde dames tot nu toe.......
Rob

rrrrr

#230
Er begint zich weer een patroon af te tekenen.
Camera opstellen tussen 15.00 en 16.00u geeft kans op resultaat....
Net voor 16.00u kwam hij (met de zon in de rug, net als het "oude" mannetje!!!) de tuin ingeschoten.
Een spreeuw nam een afslag die er niet was en vloog (letterlijk) boven mijn hoofd tegen een raam. Dat was voldoende voor de man om toe te slaan op het dak van de bijkeuken.
De foto met mijn mobieltje gemaakt op minder dan 1meter afstand (met de deur en dubbeldik dubbel glas tussen ons in).
De "echte camera" staat een metertje onder dit schouwspel nutteloos te wezen....

Rob

BramtK

Na ruim 8 jaar je topic te volgen, Rob, heb ik nu eindelijk ook eens een Sperwer ín de tuin kunnen fotograferen.

Ook deze 2kj vogel heeft al een paar adulte veertjes in de mantel (niet op deze foto te zien), maar dat valt wel iets meer binnen de reikwijdte van hetgeen Forsman aangeeft en wat hierboven door Arjan werd geciteerd.


https://waarneming.nl/waarneming/view/148442003
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Fraaie serie, Bram. :duim: Op de laatste foto zijn de nieuwe nekveertjes inderdaad goed te zien.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

rrrrr

Ook al één die graag op de foto gezet wilde worden blijkbaar.
Gaaf hoor!
Rob

BramtK

Dank Arjan en Rob. Deze bleef netjes zitten ja. Vandaag kwam mogelijk dezelfde een paar keer langsgevlogen. Eenmaal in 'duifvlucht', dan lijkt het alsof ze de vliegactie van een Turske tortel nadoen. Maar voorlopig nog geen vast schema.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Eindelijk op de foto........

Tijdens mijn vakantie is het duidelijk geworden waarom de vogeltjes zo schichtig zijn.
Een aantal keren per dag duikt deze man op in onze tuin (en dan meestal IN de struiken).
Nu het ringnummer nog.
Tijdens deze fotosessie was alleen de deling van de ring in beeld helaas......
Rob

mgieskens

Alweer zo'n mooie plaat  :duim:
Als het een beetje wil, heeft hij in de omgeving ergens een nest met hongerige jongen en zal hij jagend wel vaker opduiken.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

keesschreven

prachtig weer, telkens weer een ander perspectief!
Ben benieuwd waar deze vandaan komt...
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

Die jongen zullen waarschijnlijk ten oosten van ons huis zijn, aangezien hij, als hij prooi te pakken heeft, die kant op vliegt. Er wordt niet gegeten in onze tuin. Aanwezigheid: tussen 14:00u en 16:00u en tegen een uur of 20:00-21:00.
Ik ga zeker weer proberen het ringnummer compleet te krijgen, maar gezien zijn aanvalstechniek (steeds IN de struiken) zal dat lastig worden.
Rob

keesschreven

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren