Sperwer vraagje/story

Gestart door rrrrr, december 09, 2009, 21:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

wittemus

Nou moe !
Dat zoek je toch ook nooit allemaal achter zo'n simpel ringetje !

Mannetje Sperwer met ring van vrouwtje omdat ie als kleine waarschijnlijk te dikke pootjes had.

Groet,
Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Oenanthe

Citaat van: keesschreven op maart 21, 2010, 21:36:11 PM
Citaat van: HPM op maart 21, 2010, 11:02:09 AM
De nummering van een sperwerring heeft deze vorm 1.111.111
Ik weet niet of ze met de nummering al zo ver zijn dat ze met een 8 kunnen beginnen.

Nietwaar! De feiten over Nederlandse sperwerringen:

Mannetjes
binnendiameter: 6mm (wordt bijv. ook gebruikt voor kieviten), hoogte 7.5mm
7 cijfers ZONDER punten
begint altijd met 1

Vrouwtjes
binnendiameter: 7mm, hoogte 9.5mm
7 cijfers MET punten = x.xxx.xxx
begint altijd met 3

Het hangt er dus niet vanaf hoe "ver" ze al zijn om de code met een 8 te beginnen. Bovendien is het duidelijk dat de 8 op de zesde plaats zit, dit kun je zien op de laatste foto's en in de reacties.

Ook is een punt tussen de 8 en de 3 onmogelijk: dit is tussen het zesde en zevende cijfer, terwijl punten altijd tussen 1e/2e en 4e/5e zitten (zoals je N.B. zelf aangeeft).

De reden dat ik eerder dit zei: "Sperwermannetjes krijgen in Nederland (heel vaak) een bepaalde ringmaat, waarbij geen punten in het ringnummer staan, en waarbij het nummer begint met een 1." is omdat sommige mannelijke nestjongen zo'n dikke poten hebben, dat een vrouwtjesring (7mm) beter past. Dan wordt deze erom gedaan, ipv gangbare (6mm) maat.

Kees, als je de feiten geeft moet je wel de juiste feiten geven.

In Nederland is het VERPLICHT sperwermannetjes met 5,5 mm ringen te ringen (de diameter 6,0 wordt hier niet gebruikt) en sperwervrouwtjes met 7,0. Een 7,0 mm ring is te allen tijde te groot voor een sperwerman en mag dus nooit gebruikt worden. Mede om deze reden mag je nestjonge sperwers niet ringen als je het geslacht niet kunt vaststellen.

Het is altijd mogelijk om een man sperwer aan te treffen die een ring draagt die niet met een 1 begint. Dat moet dan een buitenlandse ring zijn want daar zijn de coderingen anders dan in Nederland
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

keesschreven

@Liset: dat zoek ik ook niet, ik weet dat het gebeurt.

@Maarten:
- Oke, de 6mm heb ik opgemeten bij oude sperwerringen die ik had liggen. Dat 5,5mm de officiele benaming is voor deze maat, wist ik niet. Strict genomen valt 5,5mm qua significantie natuurlijk ook onder 6mm ;) . Ik zei niet 6,0mm.
- Over het gebruik van 7mm ringen bij mannetjes: het gebeurt wel degelijk, wat de officiele regels ook zijn. Ik help roofvogelonderzoekers die al 40 jaar roofvogels ringen en die zeggen dat dit best mag, en doen dit heel soms ook.
Overigens heb ik laatst zo'n ring gevonden: een Nederlandse vrouwtjesmaat, maar tarsus was 6 cm lang en bij melding stond geslacht mannetje opgegeven.
- Ik zei niet dat geen enkele mannetjessperwerring kan beginnen met een ander cijfer dan 1, maar ik had het over de Nederlandse, zie eerste regel in dat bericht.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Oenanthe

Kees, wat hier staat lijkt me voor zich spreken:

http://www.vogeltrekstation.nl/beleid_ringen_maten.htm

De lengte van de tarsus is bij de bepaling van de ringmaat van geen belang. Het gaat om de dikte van de tarsus.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

keesschreven

Citaat van: Oenanthe op maart 22, 2010, 14:49:39 PM
De lengte van de tarsus is bij de bepaling van de ringmaat van geen belang. Het gaat om de dikte van de tarsus.

Om die reden schreef ik dat ook niet. Het was ter onderbouwing dat de vogel waarbij de ring hoort, een mannetje is. Die hebben een tarsus van ca. 6cm na de nestfase, vrouwtjes hebben dan een tarsus van ca.7cm. Onvermijdelijk hebben vrouwtjes ook ooit een tarsus van 6cm gehad, alleen dat is op een leeftijd van ca. 2 weken. Dan is het nog aan de vroege kant om te ringen. Bovendien was de gevonden tarsus een rechtse, en wij ringen mannetjes rechts en vrouwtjes links (dit is geen officiele regel). Het was namelijk een van onze eigen ringen.

Een vogelpoot wordt trouwens niet steeds dikker en dikker tot hij volgroeid is. Als de tarsus de uiteindelijke lengte heeft bereikt, slinkt de poothuid weer. Tegen de hiel zit een verdikking waar poothuid wordt gemaakt, deze verdwijnt dan namelijk weer.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

BramtK

Hoe dan ook, aan de aansluiting van de ring om de poot van deze vogel (een mannetje) kan je wel zien dat het een 5,5 mm-ring is. Als voorlaatste cijfers hebben we dus 8 en 3 en dan een cijfer dat met oplichten in photoshop ook nog wel is af te lezen (2?).
Groeten,

Bram ter Keurs

wittemus

"Oplichten" heeft alleen zin als je dat op het raw-bestand toe past.
Daarvoor heeft de body-fabrikant als het goed is gratis een programma met de camera mee geleverd. Als de raw nog aanwezig is, dan kan Rob de laatste cijfers uit de schaduw proberen te halen.

mvrgr

Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

HPM

Citaat van: wittemus op maart 23, 2010, 13:49:48 PM
"Oplichten" heeft alleen zin als je dat op het raw-bestand toe past.
Daarvoor heeft de body-fabrikant als het goed is gratis een programma met de camera mee geleverd. Als de raw nog aanwezig is, dan kan Rob de laatste cijfers uit de schaduw proberen te halen.

mvrgr

Liset

Met Photoshop is een heleboel mogelijk. Daar heb je geen raw voor nodig, alleen maar een goede kwaliteit foto.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

rrrrr

Ik heb alle raw opnames (NEF-files van Nikon) nog en ook de jpeg die ik uit raw opgeslagen heb (max. 1MB).
De "direkt uit de camera jpeg's" heb ik niet meer.
Geef maar aan hoe iemand wat wil hebben (NEF is ca. 15MB en gaat vast niet zomaar door de draad..) en ik stuur de gewenste foto op.
Ik heb al aangegeven dat de grens van mijn toverkunsten met fotobewerking bereikt is, maar als iemand nog een poging wil wagen? Geen probleem.

Rob

Jarinka

#69
Ik wil het wel proberen met Paint Shop Pro, maar moet eerst even controleren of die NEF aankan :angel:

Edit:
Ja, dat kan hij. Zal ik je een PB sturen met mijn e-mailadres?
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

Prima, maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de 15MB door de draad en de afmetingen van de mailbox.......
Mag voor wat mij betreft ook de jpeg zijn die ik kan maken uit de NEF. Die is echt VEEEEEL kleiner.
En geef even aan welke foto je bedoelt. Het zijn er inmiddels tegen de honderd alleen al voor de sperwer dit jaar....... ;)

quote van Bram:
"Hoe dan ook, aan de aansluiting van de ring om de poot van deze vogel (een mannetje) kan je wel zien dat het een 5,5 mm-ring is. Als voorlaatste cijfers hebben we dus 8 en 3 en dan een cijfer dat met oplichten in photoshop ook nog wel is af te lezen (2?)"

Deze heb ik nog niet kunnen vinden helaas.

Rob

Jarinka

Kun je met je huidige middelen ook NEF-foto's bijsnijden? Dan zou je bijvoorbeeld de 5 duidelijkste foto's met pootringen kunnen bijsnijden en dan door kunnen sturen.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Ha Rob,

ik had nog een oude mail van jou, daarop staat ook een jonge man? Die eindigt op 83. Zal ik deze foto eens uploaden?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

Prima.
Ga je gang.
Ik wil wel weten wat de geschiedenis van deze vogel is (die overigens, gezien het verentapijt, weer een tortel op het menu had vandaag).
Ook hier geldt: wil je jpegs: ik stuur ze je graag toe hoor.
Ik ben op dit moment als test een NEF file van 13Mb door de draad aan het gooien naar Jarinka....

Rob

Jarinka

Heb hem ontvangen Rob, ik zal eens kijken wat ik eruit krijg ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Hier een foto van Rob, waarop 83 af te lezen valt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jarinka

#76
Rob, kun je misschien nog meer foto's mailen? JPG is wat handiger dan NEF, Paint Shop Pro doet namelijk niet zo handig met NEF (die maakt er allemaal rare stippels van, de originele foto is niet meer te herkennen, laat staan de ring).

Heb de poot van jou en Jeroen nu wat verscherpt, maar kan er zelf niet heel veel van maken. Misschien dat het jullie wel lukt?
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 23, 2010, 21:09:22 PM
Hier een foto van Rob, waarop 83 af te lezen valt.
Ha, dat was een antiekje van 2008.........
Misschien dezelfde vogel, maar een paar jaartjes jonger?

Rob
Citaat van: Jarinka op maart 23, 2010, 21:16:53 PM
Rob, kun je misschien nog meer foto's mailen? JPG is wat handiger dan NEF, Paint Shop Pro doet namelijk niet zo handig met NEF (die maakt er allemaal rare stippels van, de originele foto is niet meer te herkennen, laat staan de ring).

Heb de poot van jou en Jeroen nu wat verscherpt, maar kan er zelf niet heel veel van maken. Misschien dat het jullie wel lukt?
Komt eraan.

Rob

Jeroen Nagtegaal

ik meen nu 183 te lezen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jarinka

Hier nog wat andere foto's.
Groeten, Jarinka Heijink

keesschreven

Leuk dat hij (waarschijnlijk) ook als 1e jaars is gefotografeerd!
De 183 op het eind klopt met wat we al hadden gevonden op bladzijde 2. En dat dit de laatste 3 cijfers zijn toch ook? (Bram waar zie jij een 2 rechts van de 183?)
Nogmaals, we waren zover als 1x16183, dus het gaat nog om het tweede cijfer...
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

BramtK

Citaat van: keesschreven op maart 24, 2010, 13:13:09 PM
(Bram waar zie jij een 2 rechts van de 183?)

Met mijn geestesoog, waarschijnlijk in een parallelle werkelijkheid en een andere dimensie. (Ik vergiste mij.)

Opvallend, als die 1/2kj uit 2008 dezelfde vogel is, die kans lijkt me vrij groot, hoe snel dat adulte adultkleed* ontstaat!

Bram

* Ik bedoel met die zeer sterk oranjerode onderdelen, bijna geheel rode wangen, ontbreken wenbrauwstreep en roodachtige iris.
Groeten,

Bram ter Keurs

Robert de Boer

Citaat van: rrrrr op maart 06, 2010, 16:04:41 PM

In ieder geval op een zeker moment een beschadiging opgelopen.

Zou ook een prooirest kunnen zijn.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

rrrrr

Citaat van: rdboer op maart 27, 2010, 16:36:03 PM
Citaat van: rrrrr op maart 06, 2010, 16:04:41 PM

In ieder geval op een zeker moment een beschadiging opgelopen.

Zou ook een prooirest kunnen zijn.
Citaat van: BramtK op maart 08, 2010, 11:54:12 AM
Ha Rob e.a.,

Die verwonding op de vorige foto kan ook een prooirest zijn. Lijkt mij zelfs waarschijnlijk aangezien de veren erom heen ongeschonden lijken.
Mooie foto's van een mooi mannetje. Kennelijk al ouder wordend met die egaal rossige wangen, roder wordende ogen en ontbreken van een wenkbrauwstreep.
Ik hoop dat je nog meer foto's kan maken en de winnende code kan ontcijferen.

Bram

Die prooirest was al eerder geopperd.
Zal wel kloppen.

Rob

rrrrr

Vandaag weer in de tuin.
Houtduiven vertrekken wel als hij arriveert maar die worden duidelijk met rust gelaten.
De tortels hebben veel meer haast....

Rob

rrrrr

Het moment van aanvallen.......
Eerst allemaal paniek in de tuin. Alarm!!!
Kijken en ja hoor: is 'ie weer.
Camera gepakt en precies op dat moment besluit hij de aanval in te zetten (foto). Landt verdorie op minder dan 3 meter van mijn zitplaats.... Ziet mij niet maar de merel in de laurier wel. Een snelle vlucht naar de bewuste laurierstruik en daar ging de merel, op de staart gevolgd door de jager....
Daarna niet meer gezien.

Gaaf moment hoor!
Foto bewaard vanwege de dynamiek....

Rob

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

wittemus

'k Heb er ook weer eentje.

Deze sperwer-dame was ervaren; die haalde keurig eerst de kop van de duif af en ging toen pas verder met plukken.

Met vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Mooi hoor zo'n tamme sperwer.
Hier worden de tortels tijdens hun leven al geplukt....
Overigens is "mijn mannetje" naar een paar tuinen verderop in de straat verhuisd.
Afgelopen zondag heb ik hem 3x!! dezelfde stunt zien uithalen.
Eerst hoog overvliegen in oostelijke richting om dan vervolgens laag inkomend tussen de huizen door in westelijke richting de aanval in te zetten. Scherpe bocht naar rechts en de struiken in met de vleugels naar achteren gevouwen. Bloedsnel maar zonder resultaat.
Helaas geen foto's kunnen maken van "de run".

Rob