Sperwer vraagje/story

Gestart door rrrrr, december 09, 2009, 21:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Had nog mooier kunnen zijn, want deze jongen zat op deze foto op ca. 15 meter afstand en hij vloog even later naar de pergola.
Ca. 5 meter daarvandaan stond het fototoestel met mij erachter.....
En toen kwam mijn vrouw het erf oprijden  >:(  met de boodschappen  ;D ......en daar zat niets eetbaars bij voor de sperwer. Die was direct weg dus.
Ik was even uit mijn hum....
Nou ja, volgende keer beter. Op dit moment is dit een vaste gast in onze tuin (en ik wil dat ringetje nog wel aflezen ;D ).

Rob

rrrrr

En daar was 'ie weer....vanmiddag 17.0 uur.
Wonderbaarlijke genezing is zichtbaar.
En nu is de ring wel leesbaar.
Duidelijk genoeg of moet een volledige foto naar iemand opgestuurd worden die meer van fotobewerking weet. Dit is namelijk mijn grens.....

Rob

Jeroen Nagtegaal

161 dan missen nog 4 cijfers...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

Oei, dat wordt lastig zo.
Dus nog maar wat plaatjes maken  ;D

Rob

wittemus

Als er bewerkt moet worden kun je 'm aan mij sturen.
Stuur een PM en dan krijg je een rechtstreeks e-mail adres waar grotere bestanden heen kunnen. Canon's raw formaat kan ik hier inlezen.

mvrgr
Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

BramtK

Ha Rob e.a.,

Die verwonding op de vorige foto kan ook een prooirest zijn. Lijkt mij zelfs waarschijnlijk aangezien de veren erom heen ongeschonden lijken.
Mooie foto's van een mooi mannetje. Kennelijk al ouder wordend met die egaal rossige wangen, roder wordende ogen en ontbreken van een wenkbrauwstreep.
Ik hoop dat je nog meer foto's kan maken en de winnende code kan ontcijferen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Citaat van: wittemus op maart 08, 2010, 10:58:53 AM
Als er bewerkt moet worden kun je 'm aan mij sturen.
Stuur een PM en dan krijg je een rechtstreeks e-mail adres waar grotere bestanden heen kunnen. Canon's raw formaat kan ik hier inlezen.

mvrgr
Liset

Hoi Liset,

Ik werk met Nikon-raw (NEF files) en ik weet niet zeker of je daar wat mee kunt. Dan zou het een JPEG worden.

In ieder geval is ontbreken er 4 cijfers (Jeroen). De rondlopende tekst zal in delen boven water gehaald moeten worden, of de vogel moet gevangen worden (en ik vang hem alleen maar op de sensor). En Bram: Hopen op wat meer/andere plaatjes. Kwestie van tijd.
Ik blijf proberen.

Rob

keesschreven

#37
Dat rode flubbertje bovenop zijn kop is geen wond, maar een stukje vlees van een prooi, waarschijnlijk tijdens het plukken daar terechtgekomen. Dus had hij wel wat gevangen! Dat is ook wel te verwachten van een prachtig adult mannetje sperwer.

Edit: oeps, 2e bladzijde nog niet gelezen.

De 4 missende cijfers van het ringnummer zitten volgens mij zo: xxx161x. Boven de 161 is namelijk HOLL te lezen, een frament van Vogeltrekstation Arnhem-Holland. Dus ring:

VOGELTREKSTATION
ARNHEM-HOLLAND
_ _ _ 1 6 1 _
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

Oké.
Ik blijf hem volgen (als het lukt...)
Ik weet nu waar ik op moet letten.

Rob

rrrrr

Het vervolg:
HEBBES.
Heb ik net een nieuwe lens en witbalansfilter gekocht en wil dat even proberen. Keukenraam open, lamellen ervoor en wachten. Binnen 2 minuten is het raak.
Sperwerman in de boom.
Kijkt om zich heen, valt naar beneden, jaagt door de laurierstruik en schrikt een zangvogeltje op. Die was dus niet snel genoeg. Ik gok op een koolmees of een zwartkop. Zie foto.
Direkt hierna is 'ie afgezet met het slachtoffer in de klauwen.

Nu heb ik trillende handjes en een serie prachtplaten.
Weer een nieuw deel van het ringnummer zichtbaar.

Pfoei.

Rob

Tinok

zo mooi ik ben er stil van :duim:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

rrrrr

Citaat van: Tinok op maart 20, 2010, 15:02:48 PM
zo mooi ik ben er stil van :duim:

Ik niet. Ik heb toch door het huis lopen stuiteren hierna........Niet te geloven.
Zoveel maanden hou je het in de gaten en dan lukt het op deze manier.
Mooi hè?
Helemaal top.

Rob

JanF

Prachtige foto's Rob, echt jaloersmakend. :P
met vr. groeten
Jan van de Fliert

rrrrr


"De 4 missende cijfers van het ringnummer zitten volgens mij zo: xxx161x. Boven de 161 is namelijk HOLL te lezen, een frament van Vogeltrekstation Arnhem-Holland. Dus ring:

VOGELTREKSTATION
ARNHEM-HOLLAND
_ _ _ 1 6 1 _"

Kees:
Ik zie een 8 en een 3 op de ring..
Kan dat?

Rob

wittemus

 8) 8) 8) 8) 8)

;D ;D ;D ;D ;D

Heeeeeel mooi gedaan, joh.

:rolleye:
mvrgr
Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rrrrr op maart 20, 2010, 18:34:50 PM

"De 4 missende cijfers van het ringnummer zitten volgens mij zo: xxx161x. Boven de 161 is namelijk HOLL te lezen, een frament van Vogeltrekstation Arnhem-Holland. Dus ring:

VOGELTREKSTATION
ARNHEM-HOLLAND
_ _ _ 1 6 1 _"

Kees:
Ik zie een 8 en een 3 op de ring..
Kan dat?

Rob
ik meen 0.9 te lezen. heb je een uitsnede?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

Liset is ook al bezig.  :duim:

Hierbij de uitsnede.

Rob

Certhia

#47
Citaat van: rrrrr op maart 20, 2010, 21:23:45 PM
Liset is ook al bezig.  :duim:

Hierbij de uitsnede.

Rob


8 5  zo op t eerste gezicht


Edit: Bij nader inzien maak daar maar 8 3 van.

rrrrr

#48
Geen idee hoe die combinatie kan worden. Begint de telling bij de deling in de ring?
Zoiets:
-83161- of
--83161 of
83161--???

Rob
Edit: foto's toegevoegd die de deling in de ring laat zien

keesschreven

#49
Goed bezig Rob, heel mooi ook!
De twee zichtbare cijfers op nieuwe foto's lijken me ook 8 en 3.

Sperwermannetjes krijgen in Nederland (heel vaak) een bepaalde ringmaat, waarbij geen punten in het ringnummer staan, en waarbij het nummer begint met een 1. Waarschijnlijk is dat bij deze ook zo, maar een foto is toch wel nodig om zeker te zijn.

Kortom, dan heb je dus al: 183161x!! Alleen kan ik die 1 rechts van de 3 er niet uithalen op de nieuwe foto's.

EDIT: Bij de 161-foto lijkt links van de 1 de 3 wel aanwezig. Alleen dat delingsstreepje op de laatste foto gooit het een beetje overhoop: de 83 zit op het eind i.p.v. begin...
Wachten op nieuwe foto's dan maar?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

HPM

Er staat anders een overduidelijke punt tussen die 8 en 3

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

keesschreven

Citaat van: HPM op maart 20, 2010, 21:53:13 PM
Er staat anders een overduidelijke punt tussen die 8 en 3

Lijkt me niet: dan maak je het onderste boogje van de 3 wel erg kort.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

#52
Volledig versleutelde ringuitsnede.....
Lijkt een punt te staan.....

Mijn grens van wat ik kan met de computer is hiermee bereikt....

Rob

O ja: de buurvrouw meldde dat er gisteren nog een tortelduif door een sperwer gegrepen is "allemaal veertjes bij ons in de tuin. ging er woest aan toe".

Edit: nog een foto van 6 maart toegevoegd.

Jeroen Nagtegaal

mij lijkt hij te eindigen op 16183. 83 is duidelijk het einde! hier ben ik wel voor 90% zeker van.
Als ze beginnen met een 1 onbreekt alleen het 2e cijfer en hebben we 1x16183
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

keesschreven

#54
Op de foto lijken de 8 en 3 de laatste twee cijfers, want rechts ervan is het kaal en je ziet erboven de N en D staan van (vogeltrekstatio)N (arnhem-hollan)D. Dan klopt het nog steeds dat 161 onder HOLL staat. Dus ik houd het in ieder geval nu op 1x16183. Mijn eerdere gedachte dat de verdeling xxx161x moest zijn, is dus fout.

Edit: Jeroen was me net vooraf.
Edit: tjeeminee, wat gaan de reacties snel: op de laatste foto is nu de 1 links van de 83 te zien!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

#55
Gaat lekker.
Voor alle duidelijkheid:
Tot nu toe ben ik ervan uit gegaan dat dit steeds DEZELFDE vogel is!
Het zou natuurlijk ook nog een andere kunnen zijn met een iets ander nummer..... :-\
Of dat idee niet aannemelijk (vraagt de leek)?

Rob

Edit: laatste poging met foto. Na de 3 lijkt niets meer te komen.

wittemus

#56
Hoi Rob,

Uit de jpg/foto die je me stuurde is wat detail gedistilleerd, wat ik je zojuist heb toe gestuurd.
Misschien kun je dat nog hier neerzetten ?
Mij lijken de laatst 3 zichtbare tekens 8.5 of 8.S te zijn, maar ik heb geen verstand van ringnummers dus punten of letters komen daar misschien helemaal niet in voor.

groet,
Liset

edit; O jee. Rob's provider merkt de foto als spam .. Dan maar zelf bijvoegen.
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

HPM

De nummering van een sperwerring heeft deze vorm 1.111.111
Ik weet niet of ze met de nummering al zo ver zijn dat ze met een 8 kunnen beginnen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

rrrrr

Dus toch met punten.....
Dan mis ik nog 1 cijfer.
Hij was WEER in de tuin vanmorgen. Ring zat in de veren.
Ik was bezig een mailtje aan Liset te typen toen 'ie weer even kwam buurten......
Eerst foto's gemaakt en toen verder typen  ;D .

Rob

keesschreven

#59
Citaat van: HPM op maart 21, 2010, 11:02:09 AM
De nummering van een sperwerring heeft deze vorm 1.111.111
Ik weet niet of ze met de nummering al zo ver zijn dat ze met een 8 kunnen beginnen.

De feiten over Nederlandse sperwerringen:

Mannetjes
binnendiameter: 6mm (wordt bijv. ook gebruikt voor kieviten), hoogte 7.5mm
7 cijfers ZONDER punten
begint altijd met 1

Vrouwtjes
binnendiameter: 7mm, hoogte 9.5mm
7 cijfers MET punten = x.xxx.xxx
begint altijd met 3

Het hangt er dus niet vanaf hoe "ver" ze al zijn om de code met een 8 te beginnen. Bovendien is het duidelijk dat de 8 op de zesde plaats zit, dit kun je zien op de laatste foto's en in de reacties.

Ook is een punt tussen de 8 en de 3 onmogelijk: dit is tussen het zesde en zevende cijfer, terwijl punten altijd tussen 1e/2e en 4e/5e zitten (zoals je N.B. zelf aangeeft).

De reden dat ik eerder dit zei: "Sperwermannetjes krijgen in Nederland (heel vaak) een bepaalde ringmaat, waarbij geen punten in het ringnummer staan, en waarbij het nummer begint met een 1." is omdat sommige mannelijke nestjongen zo'n dikke poten hebben, dat een vrouwtjesring (7mm) beter past. Dan wordt deze erom gedaan, ipv gangbare (6mm) maat.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren