huismus met doorgegroeide bovensnavel

Gestart door jeanette, oktober 17, 2009, 22:47:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Deze foto's van een huismus met doorgegroeide bovensnavel kreeg ik zojuist    toegestuurd. Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft iemand advies hoe het beste te handelen,.. of  niets doen en de natuur z'n gang laten gaan.
Bij het eten houdt hij de kop schuin; verenpoetsen lijkt me niet eenvoudig.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Jan vH

Ik zou eigenlijk niet weten wat je er aan zou kunnen doen. Misschien wat extra voer strooien???
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Tinok

Tja vangen en bijvijlen?
Lijkt me lastig. Misschien toch maar het beste de natuur zijn gang te laten gaan. Is immers niet door toedoen van de mens dus dan krijg je weer de discussie van natuurlijke selectie etc. Ziet er wel gek uit, lijkt net  Pinokkio;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

HPM

Dit is niet van vandaag of gisteren, dus hij weet zich er aardig mee te redden.
Maar erg gelukkig kijkt hij niet. Misschien durft hij niet naar de manicure.
Ik ben wel vaker snavelvergroeiingen tegengekomen.

--
Groeten, Herman van der Meer.
Herman van der Meer

jeanette

Dank voor jullie reacties; ik zal ze doorsturen. Ik ben het helemaal met de opvatting eens om de natuur z'n gang te laten gaan... Vooralsnog heeft  de mus het gered, en als het niet meer gaat  is het wellicht een welkome aanvulling op het menu van de sperwer.


wittemus

Hallo Jeanette,

Vorig jaar had ik een vrouwtje met een soortgelijke bovensnavel.
Had er ook moeite mee.
'k Heb extra diepe voerbakjes voor haar neer gezet.
Dit voorjaar zag ik haar al niet meer, dus waarschijnlijk heeft ze het niet gered.

Een dergelijke snavel bij een mus heeft een naam; een pinokkio-mus.
Waar is de mus gezien ?

Vriendelijke groet,

Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl