Close-up aardigheidje....

Gestart door rrrrr, november 29, 2009, 13:35:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Dit plaatje vond ik ook nog in de opnames van dit jaar.
Staat bij mij te boek als vrouwtje steenrode heidelibel.
Wat mij hier opviel is de enorme beharing op en rond de kop. Dat zie je niet altijd terug op een foto.
Deze keer viel het licht blijkbaar precies goed.....
Soms heb je mazzel.
Rob

Weia

Leuk! Je ziet ook dat de facetoogjes niet allemaal even groot zijn.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

rrrrr

Zo ook zichtbaar op dit plaatje.....
Rob

RubenWinter

Groeten,

Ruben Winter

rrrrr

Hoi Ruben,

Je hoeft niet jaloers te zijn hoor!
Ik was (natuurlijk) heel blij dat ik deze zo op de plaat heb kunnen zetten, maar het heeft heel veel tijd (en een zekere investering) gekost. En dan nog moet je de mazzel van een meewerkend object hebben (in dit geval een libel).
Al met al heeft het mij bijna 2 jaar gekost voordat ik tot dit plaatje gekomen ben en ik zie er gewoon een uitdaging in om mijzelf (en daarmee de plaatjes) te verbeteren. Ik leer elke dag nog steeds bij.
Steek je licht op bij mensen die verstand van zaken hebben (in dit geval libellen/juffers (heel belangrijk) én/of macrofotografie). Zonder kennis van de beestjes is het lastig om ze op het juiste moment aan te treffen en die apparatuur.....dat komt wel. Duurder is lang niet altijd beter. Je kunt voor een vermogen aan apparatuur hebben, maar als het beestje poseert voor de collega fotograaf die plaatjes maakt met zijn/haar telefoon en jij zit aan de andere kant van de sloot met je investering, kom jij niet thuis met een wereldplaat. Die collega wel.... ;)
Mazzel moet je hebben en je kunt dat een beetje sturen is mijn idee.
Gewoon ergens beginnen, blijf (een beetje) kritisch op je eigen werk en dan komen de resultaten vanzelf.
Succes. :duim:

Rob

nick w

Rob,

mogen we wel weten wat je voor apparatuur had? Ik lees tussen de regels door dat dat wel speciaal macro-materiaal was? Want je snapt, áls er een keer een zo mooi poseert, willen wij dit ook weleens proberen ;)

Groet,
Nick W

Weia

Leuke vraag, wie heeft wat?
Ik heb een Sigma 150 apo macro. Toch een tikje zacht vind ik nog, ik diafragmeer meestal tot f/11, dat bleek bij tests de hoogste scherpte te geven. Flitsen doe ik nooit. Meestal uit de hand, soms 1-been, soms 3-been.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

rrrrr

Een camera met ingebouwde flitser die de mogelijkheid heeft om losse flitsers draadloos aan te sturen (commanderstand).
Een 105mm VR macrolens voorzien van een 1.7x teleconverter (=178.5mm). Die combinatie geeft minder scherptediepte en de autofocus heeft het lastig met detectie, maar als alles klopt dan kun je dit soort plaatjes maken.
Eén of meer macroflitsers (de flitser die ik voor deze plaatjes gebruikt heb, heeft inmiddels het veld moeten ruimen voor een andere met veel meer mogelijkheden) of los op te stellen gewone (evt. draadloos aan te sturen) flitsers.
Een vaste hand (of een statief, dan heb je de VR niet nodig).
Veel geluk (want het beestje moet natuurlijk niet boven een sloot hangen....).
Kortom: materiaal wat zo in de winkel te koop is.
Of je nu Canon, Nikon, Sony, Olympus of weet ik wat voor merk: met "gewoon" standaard materiaal moet het lukken. Ik heb alleen een grotere vergrotingsfactor dan 1:1 gebruikt en dat heeft goed uitgepakt.

Ik gebruik de flitsers om voldoende licht op het object te krijgen om toch nog wat scherptediepte (f/45) over te houden, in combinatie met een korte sluitertijd en een lage ISO waarde (100).
Je kunt natuurlijk ook een kleinere scherptediepte kiezen (b.v. f/11 i.p.v. de f/45 die ik gebruik), maar dan moet echt alles mee zitten: het beestje bewegingsloos, windstil, veel zonlicht, enz. enz..
En zelfs dan kan het wel lukken.
Gewoon proberen.
En als het lukt: heerlijk  :) .
Maar het kan verslavend werken  >:D

Rob
Het bijgevoegde plaatje is dat van een eikenroofvlieg, waar het bij mij mee begonnen is.....(geen libel dus)

Goyatlah

Tamron 90 en Sigma 180 APO.
Helaas werkt de Tamron niet echt goed samen met de 40D vanwege de policy van Canon om second-source materiaal te weren (Camera vliegt om de haverklap in de error-mode, foto is dan al wel gemaakt, maar moet dan camera resetten - lastig dus). Met 350D ging het wel goed.

Tamron 90 is pracht lens, super scherp, en met meer scherptediepte dan de Sigma, en die heb ik af en toe heel hard nodig. (Extra scherptediepte komt van kortere belichtingstijd door kortere brandpuntsafstand).

Als je een Nikon hebt kun je ook aan de Nikonlens met IS (90mm dacht ik) denken.
Begrijp nog steeds niet waarom er zo weinig IS macro-lenzen zijn. Camerafabrikanten denken denk ik niet zo erg met hun klanten mee.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

rrrrr

Helemaal mee eens Dolf.
Die 105mm van mij is er één met VR en dat is de Nikon variant van IS bij Canon.
Voor uit de hand schieten ideaal!
Toplens vind ik zelf.
Zeker als je "achter een vliegend object aan zit".
Als je een macroflitser gebruikt die je OP de lens klikt, dan MOET je inwendige scherpstelling hebben. Bij de Sigma lens die ik eerst had, schoof de lens naar buiten bij scherpstellen en dat mechanisme kan het aditionele gewicht van de flitser niet hanteren zonder schade op te lopen!

Dus: IS of VR, interne focus......

Wie heeft nog meer tips?

Rob

nick w

moet ik toch 'ns proberen met m'n oude 100mm macro, die past wel op m'n nieuwe camera (bij Pentax past alles altijd op alles) maar alle aansturingen vallen weg dus de belichting wordt dan echt moeilijk. Een flitser zou kunnen helpen in dit soort gevallen, maar dan moet ik 'n macroflitser aanschaffen. Rob, is dat een ringflitser die je gebruikt of een gewone?

Groet,
Nick W

frankneijts

Citaat van: nick w op december 06, 2009, 23:14:21 PM
moet ik toch 'ns proberen met m'n oude 100mm macro, die past wel op m'n nieuwe camera (bij Pentax past alles altijd op alles) maar alle aansturingen vallen weg dus de belichting wordt dan echt moeilijk. Een flitser zou kunnen helpen in dit soort gevallen, maar dan moet ik 'n macroflitser aanschaffen. Rob, is dat een ringflitser die je gebruikt of een gewone?

Groet,
Nick W

Valt nog best mee met die oude Pentax-lenzen Nick, bij gebruik op een digitale body werkt de belichting half-automatisch: diafragma met de hand instellen en de camera kiest de sluitertijd. Heb het uitgeprobeerd met een bijna 30 jaar oude 100 mm. (smc pentax-m-100 f4) op een K10 en K20. Wel scherpstellen met de hand maar dat is bij macro toch vaak handiger. Maar deze lens gaat zonder tussenringen maar tot 1:2, heb e.e.a. mèt tussenringen (nog) niet uitgeprobeerd.
Heb inmiddels wel een Sigma 105 mm. aangeschaft en die lens bevalt mij heel erg goed. Weliswaar hebben 150 en 180 een aantal voordelen t.o.v. 105 maar ook één groot nadeel: ze zijn nogal zwaar. Aangezien ik er een hekel aan heb met statieven achter libellen aan te sjouwen (iedere keer die poten uit het gras omhoog trekken waardoor je alles verjaagt...) is gewicht voor mij belangrijk en ook IS zoals die Pentaxen hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjenDrost †

Ik gebruik een canon 40D en sigma 180mm macro. Ben ik erg tevreden mee, al komt er binnenkort een 5DmkII naast de 40D, vooral voor het macrowerk.


Overigens heeft Canon sinds kort ook een IS-macrolens: de 100mm f/2.8.

JohnvR

Ik overweeg een Canon EOS 7D en die 100mm f/2.8 met IS te kopen. Ben nu nog slechts gezegend met een compact-camera en irriteer me mateloos aan wat die allemaal niet kan. Hoe prijzig genoemde camera en lens ook zijn (zit er nog behoorlijk tegenaan te hikken), die gaan natuurlijk ook dingen niet kunnen. Wat mij aanspreekt in de camera is dat ie tot 12800 ISO kan en 19 punten AF heeft. De Canon EOS 5D mark II is er toch al?, maar toch effe duurder dan de 7D. Wat is er specifiek aan de 5DmkII dat ie vooral voor het macrowerk is? Tips van harte welkom, inclusief flitser, al heeft Rob daar al het nodige over geschreven natuurlijk. Voor het echt priegelwerk is er ook nog de Canon MP-E-65mm lens, maar die heeft wel een behoorlijk aparte werkwijze. Wat is ongeveer het kleinste dat je met de 100mm f/2.8 nog kan fotograferen (en het grootste)?

Goyatlah

#14
de 7D is een 1,6 crop toestel, de 5D Mk II een full-frame. Betekent weliswaar dat je dichter op je onderwerp moet voor formaatvullend, maar daar wel 1,6 x 1,6 = 2,56 x zo veel pixels bij dezelfde ruis, ISO, etc tegenoverstaat. En dat die 21 MB dus wel degelijks winst is wat betreft een scherpere foto met minder ruis.
Begrijp dan ook het nut van de 7D niet zo. Wat mij betreft of een 40D of een 5D Mk II, maar niets daar tussen.

Btw weet iemand wat over die 100mm IS lens - vanwege mn problemen met mn Tamron 90 mm en de langere sluitertijden die je met een IS kunt gebruiken klinkt die best wel aanlokkelijk, maar dan verwacht ik voor dat geld toch wel een topkwaliteit lens.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

#15
Citaat van: JohnvR op december 07, 2009, 00:17:32 AM
De Canon EOS 5D mark II is er toch al?
Klopt, alleen nog niet in mijn tas :-)

Voor macrowerk zou ik zeker voor een 5D gaan. De 7D heeft vooral veel snelheid en een cropfactor, twee dingen die je bij macrowerk niet echt nodig hebt. 5D is (zoals Dolf al zegt) een FF-camera, wat een betere beeldkwaliteit oplevert (oa veel minder ruis dan de 7D, als ik de geruchten over die laatste mag geloven). En voor macrowerk heb je al die scherpstelpunten toch niet nodig, lijkt me. Dan is met de hand scherpstellen toch vaak wel handig.

Ik begrijp het nut van een 7D wel degelijk, maar het lijkt me niet de nuttigste camera voor macrowerk (ik denk dat het de opvolger van m'n 40D gaat worden, ooit).


Over je laatste vraag: Volgens mij kunnen alle echte macrolenzen (ok, behalve die MPE-65) 1:1 fotograferen. Dat houdt in dat bij de grootste vergroting iets wat 1cm in het echt is ook 1cm op je sensor is. Dus wat dat betreft verschillen die lenzen elkaar niet zoveel, alleen de manier waarop (afstand, scherptediepte). De MPE-65 gaat tot 5:1, dus 1cm in het echt is 5cm op je sensor (of is het dan 1:5?)

Groeten, Arjen

Goyatlah

#16
Wat betreft John's laatste vraag. Het grootste is niet relevant, het kleinste is inderdaad 1 x (maar op een standaard DSL is dat dus 1,6 x - vanwege de boven genoemde cropfactor). Door tussenringen kun je echter een stuk kleinere onderwerpen fotograferen, als bv bladluizen. Heb je wel voldoende licht nodig.

Overigens heb ik een nieuw topic over die nieuwe lens geplaatst: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97825.0.html
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

LakeSide

Het hoeft niet altijd duur te zijn: Panasonic lumix FZ8 met Raynox DCR-250: (je levert alleen wel in met de DOF)



Platbuik

Citeer...een 5DmkII naast de 40D, vooral voor het macrowerk....
Let wel even op dat je, door de grotere sensor in de 5D, aan scherptediepte inlevert. Da's niet echt prettig met macro's, vind ik tenminste. Voor mij de reden om voor de 7D te kiezen.
Ik houd dan wel m'n Canon 100mm 2.8, heerlijke lens:

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Weia

Citaat van: Platbuik op december 07, 2009, 11:51:48 AM
Citeer...een 5DmkII naast de 40D, vooral voor het macrowerk....
Let wel even op dat je, door de grotere sensor in de 5D, aan scherptediepte inlevert.
Uhh, alleen als je kijkt naar de uitsnede, niet als je kijkt naar de afbeeldingsmaatstaf. Bij 1:1 of welke maatstaf dan ook is scherptediepte uitsluitend afhankelijk van diafragma. (Reken het maar na.)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Nu volg ik het even niet meer. Wat is afbeeldingsmaatstaf?

Een fullframe camera gebruikt de hele lens om een foto te maken, een standaard DSLR 40% (1 / 1,6 / 1,6), een compactcamera ongeveer 3% ( 1 / 6 / 6)

Daarom lijkt het dat een 100mm lens op een DSLR 160mm is en op een compact zelfs 600mm, maar dat is natuurlijk niet zo, de camera is in feite heel erg aan het croppen.

Heb helaas de verdere wiskunde niet meer paraat  :'(
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Afbeeldingsmaatstaf is de vergrotingsfactor. Dus als iets van 10mm groot op je sensor 5mm groot wordt afgebeeld is dat 1:2. Is je sensor (compactcameraatje) 5mm breed dan staat een beest van 10 mm bij 1:2 beeldvullend in beeld, maar is je sensor 20mm breed dan neemt het beestje bij 1:2 slechts een kwart van het beeld in beslag.

Voor de scherptediepte telt dat echter niet, daar tellen alleen de echte millimeters. Bij de sensor van 20 mm heb je natuurlijk neiging om dichter op het beest te kruipen, maar dan verandert je afbeeldingsmaatstaf en daarmee verkleint je scherptediepte.
(De formules die je eventueel nodig hebt zijn 1/v + 1/b = 1/f en V = b/v. Met voorwerpsafstand, beeldafstand, focus (=brandpuntsafstand) en Vergrotingsfactor.)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

rrrrr

#22
Citaat van: nick w op december 06, 2009, 23:14:21 PM
Rob, is dat een ringflitser die je gebruikt of een gewone?

Groet,
Nick W

Geen ringflitser.
Kijk maar eens bij Nikon.nl, speedlights, R1 of R1C1
of hier als je al een SB-900 hebt
http://www.cameranu.nl/artikel/38603/Ray_Flash_Ringflash_Adapter_SB-900_D700_D100-D300_D70-D90_D1_.html
Werkt prima, maar het wordt wel een topzwaar geheel.

En zoals je kunt zien: het hoeft niet zo duur te worden. Zie de schitterende foto's van Jaco"LakeSide"Visser :duim: .

En over die cropfactor: ik heb ook de mogelijkheid gehad om met een D700 (full frame/kleinbeeldformaat sensor) te fotograferen. Gaf werkelijk briljante plaatjes, maar je moet veel dichter naar het beestje toe om hem net zo beeldvullend te krijgen als met b.v. een D300 en soms kom je dan binnen de scherpstelmogelijkheid van de lens en dan krijg je het beestje niet beeldvullend op de sensor.
Niet ideaal. Zeker niet als je er op zo'n moment net te dichtbij komt en de libel op de vleugels gaat....
Ik vind voor het kleingrut en vogels een cropfactor van 1.5 (Nikon) prima.
Geeft je iets meer ruimte.

Rob

nick w

Citaat van: frankneijts op december 06, 2009, 23:45:01 PM
Citaat van: nick w op december 06, 2009, 23:14:21 PM
moet ik toch 'ns proberen met m'n oude 100mm macro, die past wel op m'n nieuwe camera (bij Pentax past alles altijd op alles) maar alle aansturingen vallen weg dus de belichting wordt dan echt moeilijk. Een flitser zou kunnen helpen in dit soort gevallen, maar dan moet ik 'n macroflitser aanschaffen. Rob, is dat een ringflitser die je gebruikt of een gewone?

Groet,
Nick W

Valt nog best mee met die oude Pentax-lenzen Nick, bij gebruik op een digitale body werkt de belichting half-automatisch: diafragma met de hand instellen en de camera kiest de sluitertijd. Heb het uitgeprobeerd met een bijna 30 jaar oude 100 mm. (smc pentax-m-100 f4) op een K10 en K20. Wel scherpstellen met de hand maar dat is bij macro toch vaak handiger.

Frank, dank je wel, ik ga 't uitproberen. Met en zonder flitser....  Eerst maar 'ns oefenen op een schelp of zo, dan straks vanaf maart weer live buiten ;)

Groet,
Nick W

nick w

Citaat van: LakeSide op december 07, 2009, 10:42:45 AM
Het hoeft niet altijd duur te zijn: Panasonic lumix FZ8 met Raynox DCR-250: (je levert alleen wel in met de DOF)

Jaco, dat ziet er erg goed uit en je DOF is niet te klein dus  :duim:

Bedankt, en groet,
Nick W

JohnvR

Mooie discussie zo  :duim:  (hoop dat Rob het als starter ook leuk vindt). Het beste wat ik qua facet-ogen met mijn compact-camera geproduceerd heb is deze bloedrode heidelibel. Ik ben wel gewend om mijn objecten dicht te naderen, meestal 3 cm of nog ietsje dichterbij als ik er een voorzetlens op heb. Als je de libellen rustig nadert blijven ze meestal wel zitten. Sommige vlinders zijn lastiger (bijv. landkaartje). Soms moet ik zelfs weer even naar achteren, omdat ik te dichtbij ben en de libel er meer dan beeldvullend op staat  ;D . Vaak gebruik ik bij donkere omstandigheden een voorzetlens, zodat ik nog redelijk dichtbij kan komen en net over de lens heen kan flitsen, maar dat is dan meestal voor kleinere beestjes dan libellen. Daarom kijk ik ook zo uit naar die hoge ISO-waarden.

Wat me bij veel van mijn foto's opvalt is dat ze wel scherp lijken, maar dat details zoals facetogen verborgen blijven. Bij de foto van Platbuik lijkt dat ook het geval, wel scherp (en heel mooi), maar geen facetogen. Is dat het gevolg van scherpte/diepte?

Ik vind het nog niet makkelijk kiezen. Full frame en of crop heeft beide voordelen. Van ruis hou ik niet echt, dus dat gaat een rol spelen. Als ik het goed begrijp is het voor klein grut handig om een crop-sensor te hebben, omdat je dan eerder binnen de scherpstel-afstand van je lens komt en het beestje er nog redelijk groot op staat? Ik denk dat ik voorlopig nog niet ga voor foto's die prijzen gaan winnen qua mooie foto. Ik wil vooral dat er voldoende details op staan voor determinatie (ook van kleine beestjes) en dat ze eventueel als ondersteuning voor publicaties kunnen dienen. Ik vind het ook wel prettig om onder moeilijke omstandigheden (weinig licht) toch nog uit de hand te kunnen schieten, ook omdat je dan niet zo veel mee hoeft te sjouwen. Ik heb ook een eenpoot die nog net in mijn rugzak past, dat is wel handig.


Goyatlah

Als je op dezelfde afstand fotografeerd heb je bij een FF-camera 20% aan iedere kant extra (klopt dat getal? wel ongeveer in ieder geval). Maar die informatie kun je altijd wegknippen en dan toch nog meer pixels over houden. Betekent gewoon een andere manier van fotograferen, maar dat verschil is lang niet zo groot als tussen een compact (met zijn centimeters aan DOF) en een standaard DSLR.

En wat ik zo begrijp is, dat je als je bv de ogen van een juffer wilt fotograferen, je sowieso beter wat meer afstand kunt nemen (maar daar was ik al achter  >:D ).

Nog even wat over ruis. Ruis is omgekeerd evenredig met het signaal, dus hoger ISO geeft snel veel meer ruis. Max vind ik 400 ISO, daarna is het te veel.
Daarnaast is ruis een quantum-effect wat op een gegeven moment niet meer met miniaturisatietrucs verminderd kan worden. Dat punt is eigenlijk met een camera als de 40D al opgetreden, vandaar dat de 50D met meer pixels tegelijkertijd ook meer ruis levert. Kun je wel weer verhelpen met onboard ruisfilters, maar dan ga je appels met peren vergelijken. Wat wel helpt - uiteraard - is een grotere sensor die meer licht opvangt.
Oftewel voor lage ruis is de 7D geen oplossing.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Ik ben ook erg gecharmeerd van de 7d geloof ik... die hele hoge iso mogelijkheid lijkt me ook handig, tuurlijk wel veel ruis, maar wel handig met nachtvlinders en zo denk ik? verder vind ik het prijsverschil tussen 5d en 7d toch ook nog aanzienlijk. Lijkt mij toch dat-ie wel weer een klasse beter is dan de 40d toch? Maar ik laat me graag door jullie overtuigen dat ik het verkeerd zie.

Voor wat betreft de andere optie die John noemt: de 100mm met IS heeft iemand daar al ervaring meer? Is de meerwaarde tov de 100 mm groot?
groet!
Gert Veurink



Weia

Vroeger fotografeerde ik vooral met opgevoerde Tri-X, dwz veel korrel. Prachtig. Ik heb voor de details van kleine beestjes liever weinig ruis, maar als het zo uitkomt vind ik een hele smak ruis dus niet erg. Zelfs vaak mooi. Kunstenaars werken ook niet op het gladste papier!
Bijgaand is het beste wat ik qua facetoogjes tot nu toe heb geplaat. Ik maak veel foto's, meestal uit de hand (stabilisator zit in de Olympus ingebouwd), en dan gooi ik er meteen weer een heleboel weg. Of deze met 1-poot was weet ik niet meer. Soms heb ik de 1-poot er wel aan, maar zet ik die niet op de grond, scheelt toch in stabiliteit.
Deze scherptediepte is met f/10, dat valt reuze mee. ISO 800, valt ook mee. 1/80e. Wel wat unsharp mask in Photoshop.
De Olympus heeft een vrij kleine sensor, crop 1.7 of 2.0. Dus bij 10 mega nogal kleine pixels en daardoor al gauw ruis. Ruis hangt af, zoals Dolf al zei, van de absolute pixelgrootte, dus van het aantal pixels per vierkante cm. Bovendien van technische details in het chipmaken, daar kan je van buitenaf niets van zien. Plus ingebouwde ruisonderdrukkingstechnieken, die zijn ook niet bij alle cameramakers hetzelfde. Wel gooit iedere rekenkundige ruisvermindering informatie uit de foto weg!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Zal er even een technisch verhaal bij gooien wat betreft sensorchips.
Een sensorchip heeft een bepaalde grootte, die voor de meeste DSLR's nagenoeg gelijk is (omgekeerd evenredig met de crop-factor). Daarop wordt door de fabrikant een groot aantal sensoren gestouwd van 3 verschillende types, R, G & B. Van 1 van de vier (dacht B ) 2 x zoveel als van de andere om makkelijker matrices te kunnen bouwen.

Maak je nu een foto worden er photonen ingevangen die omgezet worden in elektronen (zo ongeveer). Belicht je lang, heb je veel fotonen per cel, kort weinig. Is de cel groot, zijn er ook veel fotonen, en klein weer weinig.
Zit je nu met weinig fotonen per cel, is het (relatieve) verschil tussen 1 foton meer of minder (relatief) groot. Dit heet kwantisatie-error. Die verminder je dus alleen maar door langer te belichten, of een lichter onderwerp te fotograferen, of met grotere sensorcellen te werken. Dit laatste doe je of met minder cellen of met grotere sensorchips. Fullframe doet het laatste, terwijl nieuwere DSLR's juist steeds meer sensors op dezelfde oppervlak proberen te gooien, wat dus steeds meer ruis oplevert. Daar heeft men wel een truckendoos voor, maar, zoals Weia al aangeeft, gooi je daarmee altijd scherpte weg.

Naast kwantisatie-error speelt ook thermische error een rol. Die ontstaat door de warmtebewegingen van de electronen in het materiaal, en zijn het best tegen te gaan door op 0 graden Kelvin te fotograferen. Niet echt realistisch. Maar ook hier is de verhouding van de ruis tov het signaal van belang, en komen we weer op bovenstaand verhaal.

Verder komt ISO ter sprake. ISO is hier geen korrel, maar minuscule versterkertjes, die de waarden van de sensoren versterken tot een grootte die je graag wilt hebben (geen onderbelichting, of overbelichting dus). Die versterken dus ook de error die in het signaal zit, maar voegen daarnaast ook thermische error toe. Meer ISO is dus ook altijd meer ruis.

Een 20 M kamera met 1,6x crop zoals de 7D is dus vergeleken met de 40D altijd een ruisbak. Dit heeft niet veel meer met technologie te maken maar met quantummechanica. Camera's als de 7D moeten het hebben van onboard-software.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's