Hoofdmenu

In het riet

Gestart door MARIA, november 30, 2009, 23:54:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Ik heb het wel Rietzanger genoemd, maar het kunnen andere verschillende vogeltjes zijn.
Locatie: De Groene Jonker, Zevenhoven. Vanmorgen met het zonnetje erbij de foto genomen.
Kan iemand ze voor mij op naam brengen?
Met mijn vogelgids kom ik niet verder.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Vincent Hart

Citaat van: MARIA op november 30, 2009, 23:54:54 PMMet mijn vogelgids kom ik niet verder.
Als daar niet in staat dat rietzangers al een paar maanden weg zijn inderdaad niet  ;) . Begint ook met 'riet' maar let op de snavelvorm  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Bedenk ook dat deze beestjes nu niet in zomerkleed zullen zijn.

MARIA

Hallo Arjen en Vincent,
Bedankt voor jullie hulp  :'(
Het is een Riethuppeldepuppel.
Ik kom er echt niet uit. En vind het zulke schattige  vogeltjes.
Ik dacht eerst dat het piepers waren, zoals ze aanvlogen.
Maar jullie willen me laten zweten in boeken en op sites snuffelen tot ik het zelf vind  ::)
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

HPM

Er staan vast niet veel meer dan 3 soorten die met 'Riet' beginnen in de inhoudsopgave van je vogelgids.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

... En als je vanaf je inhoudsopgave terugbladert, kom je ze (in de meeste vogelgidsen) erg snel tegen! Als je bij 'rietgans' bent, weer heenbladeren ;).
Nog veel makkelijker: Ga op waarneming.nl naar Overzichten > Soorten. Verander in het tweede zoekveld 'Alle' in 'Vogels'. Typ als zoekterm 'riet' en kijk welke soorten je tegenkomt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citaat van: MARIA op december 01, 2009, 00:22:25 AM
Maar jullie willen me laten zweten in boeken en op sites snuffelen tot ik het zelf vind  ::)
Nou ja, ik wil best meteen het antwoord zeggen. Maar mijn lerarenopleiding heeft me geleerd dat je meer leert als je er zelf achter komt (nee, dat hebben ze me daar wel gewoon verteld, maar daar is wel meer onlogisch....).

Vincent Hart

En als je vogelgids geen alfabetische inhoudsopgave heeft, wordt het toch wel hoog tijd voor een nieuwe. Mocht je geen 30 Euro overhebben voor de ANWB-gids, van (de voorloper van) deze gids heb ik lang plezier gehad en hij past in een beetje jaszak! Erg goed voor de verschillen tussen veel op elkaar lijkende soorten, en voor de 'kenmerkende kenmerken' die een riet... een riet... maakt ;). En iets minder 'overweldigend' dan de ANWB.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MARIA

Nou ik begin eerst maar met Sprinkhaanrietzanger, maar daarbij staat ook een Z net als bij de Rietzanger.
Dan zou het de kleine sprinkhaanrietzanger kunnen zijn, maar die is wel erg klein. maar in de gids staat een D, dus dat kan.
Als dit niet goed is ga ik morgen wel verder spitten (met alle goed bedoelde-hoop ik- info en links)
:)
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

MARIA

Toch maar de RIETgors in winterkleed  ;D
Maar zo vond ik hem niet in mijn antieke gids.
Heren, zit ik er weer naast  ???
of verdien ik een  :duim:
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Hans Peterse

Als iedereen naar bed is, wil ik je die  best geven!

Hans Peterse

snwja3

Citaat van: MARIA op december 01, 2009, 01:09:34 AM
Toch maar de RIETgors in winterkleed  ;D
Maar zo vond ik hem niet in mijn antieke gids.
Heren, zit ik er weer naast  ???
of verdien ik een  :duim:

Net zoals bij de Groenlingen is hier de snavel vorm belangrijk.
Dikke snavel, dus een vink of gorsachtige, meestal te vinden op de laatste pagina's van je vogelboek (de insekteneters zitten ervoor). En nu zit je inderdaad goed .
Wietze Janse

MARIA

Bedankt allemaal.
Ik heb een oude Elsevier Gids van de vogels van Europa en het (oude)boekje met drukknop " Zien is kennen".
Normaal gesproken kan ik hier alles wel goed vinden. De Gors staat idd achterin. Maar in beide gidsen staan ze niet alfabetisch onder de R(iet) Op Waarneming zoeken op Vogel met "riet" was een goeie tip. Daarna kon ik onder Gors in de gids wel de Rietgors vinden. Ik vond het allemaal leuk om uit te zoeken en werd om dat vooral te doen rijkelijk gestimuleerd. :D
Ik zet ze om waarneming.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

ArjenDrost †


HPM

Maria,
In vogelgidsen staan de soorten niet alfabetisch, maar systematisch. Vandaar bijvoorbeeld dat
de gorzen achterin staan en de futen voorin. Maar je werd verwezen naar de inhoudsopgave,
want daar staan ze wél alfabetisch. Daar staan onder elkaar Rietgans, Rietgors en Rietzanger.
Ik neem aan dat zelfs jij een Rietgans in dit geval gelijk zal uitsluiten, zodat er nog maar twee
overbleven om te vergelijken.

Nog een zoektip voor Waarneming: Als je zoekt met 'riet*' krijg je alleen de soorten die beginnen
met 'Riet'.

Je schreef eerder dat een Kleine sprinkhaanzanger waarschijnlijker is dan een gewone, omdat er
in jouw gids een 'D' bij staat. Maar 'D' betekent 'Dwaalgast', wat hem hoe dan ook onwaarschijnlijker
maakt dat een 'Z', en zeker met twee tegelijk.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

MARIA

Hallo Herman,
Als ik in "Zien is kennen" kijk in de inhoudsopgave staat Riet.... er niet eens in. Maar als je weet dat je bij Gorsen moet zoeken kom je wel uit op de Rietgors(vreemd dat die verwijzing dus niet in de inhoudsopgave staat)
Bij de Elseviergids, gekocht ergens rond 1980, Braaf gekeken bij Riet....in de inhoudsopgave.
Daaronder:
Rietzanger
Blyths
bos-
diksnavel-
kleine sprinkhaan-
sprinkhaan-
veld-
waaierstaart-
water-
en Zwartkop-
Dus je snapt, dat het niet zo simpel was om op te zoeken.
Dat geeft nu niet meer, want ik heb al met al nu een heel goed beeld van de snavelvorm, die enorm verschillen met die Rietzangertjes.(en die kleine sprinkhaan leek me ook niks, maar ik zou ze in dit rijtje moeten vinden..niet dus.)
Nog maals het was een leuke zoektocht en uiteindelijk heel leerzaam! :)
En ja, toch wel tijd voor een nieuwe veldgids....
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Rein Genuït

Dan zal er een nieuwe (vogel)wereld voor je opengaan  :rolleye:
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/