Hoofdmenu

Vleermuizen

Gestart door boogey55, maart 15, 2005, 18:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Zojuist om 18.45u de eerste vleermuis, 9-10 cm spanwijdte, gezien.
Ik weet geen soort. Kan iemand een sugestie doen?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

jasper

Niet een beetje vroeg in het jaar voor een Vleermuis?!

hiskodevries

in de stad ?
dwergvleermuis
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

boogey55

CiteerNiet een beetje vroeg in het jaar voor een Vleermuis?!
Was goed te zien, nog niet donker. Bovendien fladderde hij/zij voortdurend boven ons balkon.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

jasper

Ik geloof je! is het geen Rosse Vleermuis  Nyctulus noctula komt voor in parken en bossen?

boogey55

#5
Ik heb de Gewone Dwerg bekeken. Die is ook de eerste buiten.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Marianne

Ik denk dat ze ergens op het dak van de flat "nestelen" (of is dat erg dom gedacht, ik weet eigenlijk niets van vleermuizen), want de hele zomer komen ze van de dakrand naar beneden. Ik heb ze 's nachts heel vaak gezien (we zitten op de bovenste verdieping).
groet,
Marianne Cramer

garco

Bij ons (gewoon ruitjeshuis met sloot aan de voorkant) heb ik vorige week ook een vleermuis zien fladderen. Zo tegen de schemering.
Dit is gewoon midden in een woonwijk, dus ik vond het wel apart.

Marianne

De flat waar ik woon staat ook gewoon midden in een woonwijk. We zien ze bijna dagelijks nu.
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

Veruit de meest voorkomende soort Vleermuis in Nederland is de Gewone dwergvleermuis

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

boogey55

CiteerVeruit de meest voorkomende soort Vleermuis in Nederland is de Gewone dwergvleermuis

B)
Juist in de stad.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

Hoe houd ik de verschillende soorten uit elkaar..???
Thijs Fijen

thijs

Geluid als je een Batdetector hebt, plaats, en grootte.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

batdetector heb ik niet. Maar gewoon in het veld. Welke soort hoort bij welk kenmerk

Thijs
Thijs Fijen

Jan Zwaaneveld

Het met zekerheid determineren van vleermuizen in de vlucht zonder detector lijkt me, een enkel geval uitgezonderd, een uiterst hachelijke zaak. Waarnemingen van vleermuizen in de vlucht die gedaan zijn zonder detector zouden m.i. standaard met een vraagteken moeten worden uitgerust.

Als je voor zoogdierwaarnemingen dezelfde betrouwbaarheid wilt hebben als voor vogelwaarnemingen op deze site, kun je niet aankomen met 'kenmerken' als: die soort vliegt het eerste, of die vliegt in de stad, of die is de algemeenste. Dat is aardig gepraat voor aan de borreltafel, maar waardeloos bij het determineren van vleermuissoorten.

Ik vraag me trouwens af, Pim, hoe je bij een vliegende vleermuis een zo exacte spanwijdte (9-10 cm) kunt vaststellen. Dat lijkt me simpelweg onmogelijk. Iedereen weet dat het vreselijk lastig is om de grootte van een vogel goed in te schatten als die alleen vliegt, laat staan de grootte van een dier als een vleermuis, met een zo grillige vlucht en in het halfduister.

Ik wil er hierbij vurig voor pleiten dat bij determinatie van zoogdieren (en die van insecten, reptielen/amfibieën en planten) dezelfde zorgvuldigheid in acht wordt genomen als bij determinatie van vogels, ook al zitten de admins er hier niet zo bovenop als bij waarnemingen van, pakweg, de ruigpootbuizerd.

Laatst zag ik hier bijvoorbeeld ook een waarneming van bosvleermuizen voorbij komen (met vraagteken weliswaar). Aangezien dat een zeldzame soort is in Nederland, zou de waarnemer in zo'n geval m.i. toch minstens moeten aangeven waarom hij dacht dat het bosvleermuizen waren en niet een van de meer algemene grotere soorten. Maar nee, bij de bijzonderheden stond alleen: 'In de groepjes Dwergvleermuizen ook af en toe enkele grotere. Waarschijnlijk/mogelijk deze soort???'
Tja, denk ik dan, wat heb je in godsnaam aan dit soort kreten op een site die serieus genomen wil worden. Dat je zoiets in je persoonlijke aantekeningen zet, vooruit, maar op deze site heeft verder niemand iets aan dergelijk hardop gissen.

Daarom stel ik voor om bij vleermuiswaarnemingen altijd aan te geven of ze al dan niet met een detector zijn gedaan. Zo niet, bij vliegende beesten standaard een vraagteken zetten.

Verder hoop ik dat er ook met de determinatie van muizen, spitsmuizen, amfibieën, insecten, planten etc. net zo zorgvuldig wordt omgegaan als met die van vogels.

Laten we met zijn allen proberen om de betrouwbaarheid van de waarnemingen van ALLE groepen op deze site zo hoog mogelijk te houden.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Marianne

Ben het helemaal met je eens dat er zorgvuldig moet worden omgesprongen met ingevoerde waarnemingen.
En ik kan me voorstellen dat je vindt dat een formaat aangeven bij een vliegende vleermuis moeilijk is. Maar in dit geval vliegen de vleermuizen op ongeveer 1,5 meter afstand langs (en ik heb het wel eens gehad dat ik op het balkon stond en ze ongeveer aan kon raken).
groet,
Marianne Cramer

boogey55

Toevoeging:  Ze viegen al als er nog veel licht is.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan Zwaaneveld

O.k. Pim en Marianne, ik kan me best voorstellen dat je de vleermuizen goed hebt gezien en dat een combinatie van factoren, zoals grootte, tijd van het jaar, stedelijke omgeving, je brengt tot een determinatie als gewone dwergvleermuis. Hoogstwaarschijnlijk was het er ook gewoon eentje.

Alleen, daarvan kun je zonder detector dus nooit echt 100% zeker zijn.

Vergelijk het met een vogelwaarneming: je staat in het najaar op een telpost en er komt een eenzame en zwijgzame pieper overgevlogen ter grootte van een graspieper. Waarschijnlijk is het dan gewoon een graspieper, want die trekken talrijk door in die tijd van het jaar.
Alleen, dat is niet 100% zeker. Want de boompieper trekt in die periode ook regelmatig door en die is van dezelfde grootte. En je hebt niet kunnen vaststellen dat het geen roodkeelpieper was (ook al is die kans klein), omdat je het geluid niet hebt gehoord. En tenslotte kun je ook niet helemaal uitsluiten dat je je toch iets vergist hebt in de grootte van die eenzame pieper - je had immers geen vergelijkingsmateriaal -, en dat die pieper in werkelijkheid de grootte van een duin- of grote pieper had.
Kortom, je had gewoon het roepje van die pieper moeten horen.

En zo zit het naar mijn mening ook met langs- en overvliegende vleermuizen.

Het gaat me niet zozeer om dit specifieke geval, maar om de vraag hoe we in het algemeen met waarnemingen van vleermuizen moeten omgaan. Daarom probeer ik de boel een beetje te provoceren  :ph34r:  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

boogey55

#18
Wat mij betreft heb je gelijk. Ik voer toch geen vleermuizen meer in lolang ik er zo weinig van weet.
Ik heb er eens een boven het water gezien. Wel opgezocht. Niet ingevoerd.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Pim

Er zijn weinig vleermuissoorten te determineren zonder detector. Een aanrader is om eens mee te gaan met één van de vele vleermuisexcursies.

De rosse vleermuis wel overdag zien vliegen.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Zwaaneveld

#20
Bij Vermandel (www.vermandel.com) zijn trouwens al vleermuisdetectoren te koop voor het redelijk luttele bedrag van 69 euri. Ik kan iedereen zo'n ding aanraden, het is bloedspannend om met een detector naar vleermuizen te gaan zoeken!
Op diverse internetsites zijn de geluiden van verschillende soorten vleermuizen (zoals weergegeven door een detector) te vinden.
Overigens is Pims suggestie om eens met een vleermuisexcursie mee te gaan, ook een goeie.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Pim

Leuke tip Jan!
Vooral landgoederen zijn goede plekken om dan rond te dwalen.
Lijkt me een hele uitdaging om alle geluiden (tikken) uit elkaar te houden.

gegroet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Maar gelukkig zijn ook dáár weer boekjes voor :lol:
Ik dacht alleen dat een batdetector €200 à €300  kostte...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Nico Omlo

Jan je hebt helemaal gelijk.
Als we vleermuizen op zeker zetten met baddetector.
Anders met vraagteken.
Nog een mogelijkheid is Vleermuis spec, net zo als Duiker spec, Rietgans.spec.
of Canadesche gans spec.
Deze kun je altijd op zeker zetten.

Batdetector kun je die ook niet huren of zo?
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Tapinoma

Opm. één vleermuissoort kan je toch wel met zekerheid benoemen door z'n gedrag:
Vliegt een er grote vleermuis hoog in een rechte lijn over het open veld, terwijl het nog licht is (en de mensen met betere oren krijgen hoofdpijn van z'n gekrijs), dan heb je toch zeker te maken met een rosse vleermuis...
Overige soorten zijn beter te doen met batdetector, tenzij je ze in winterslaap in een grot of groeve tegenkomt.

Groet,
Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene