Steen of toch bruin?

Gestart door Stippen, juli 12, 2006, 16:53:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Hij heeft een snor, maar nou niet dat je zegt, goh wat heeft hij een snor.

Wat maken jullie ervan?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

nee steenrood, het loopt duidelijk langs het oog naar beneden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Citeernee steenrood, het loopt duidelijk langs het oog naar beneden.
Ik gooi ze nog steeds door elkaar,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stippen

Citeernee steenrood, het loopt duidelijk langs het oog naar beneden.
Bedankt.
Het lijkt me dat je dit in het veld wel eens over het hoofd zou kunnen zien.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeernee steenrood, het loopt duidelijk langs het oog naar beneden.
Bedankt.
Het lijkt me dat je dit in het veld wel eens over het hoofd zou kunnen zien.
Zekr en wel heel snel,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Christian

Als je Steenrood en Bruinrood door elkaar gooit is dit ezelsbruggetje misschien wel handig: In Steenrood zit een S in Bruinrood niet, deze S zit ook in Snor, Steenrood heeft dus een Snor
Christian Brinkman

JohanvantBosch

CiteerAls je Steenrood en Bruinrood door elkaar gooit is dit ezelsbruggetje misschien wel handig: In Steenrood zit een S in Bruinrood niet, deze S zit ook in Snor, Steenrood heeft dus een Snor
ja, ben blij dat het ezels bruggetje voor jou helpt, maar bij mij niet hoor... in mijn ogen heeft bruinrood juist alleen een snor en steenrood een snor en bakkebaarden...
Ik vergeet ook altijd welke welke is.... :(  

Platbuik

#8
Citeera, ben blij dat het ezels bruggetje voor jou helpt, maar bij mij niet hoor... in mijn ogen heeft bruinrood juist alleen een snor en steenrood een snor en bakkebaarden...
Ik vergeet ook altijd welke welke is....

Mijn ezelsbrugggetje:
zie de zwarte lijn langs het oog als een VOEG, dan kom je vanzelf bij de (bak)STEEN.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Christian

Citeerja, ben blij dat het ezels bruggetje voor jou helpt, maar bij mij niet hoor... in mijn ogen heeft bruinrood juist alleen een snor en steenrood een snor en bakkebaarden...

Dat streepje tussen de ogen is gewoon een streepje tussen de ogen en geen snor :P
Als je bij jezelf nou inprent dat dat streepje langs het oog een snor is, dan moet het lukken toch?
Christian Brinkman

Weia

#10
Een vrij smal snorretje. Nog iets smaller kan ook nog en erger nog, de bruinrode kan ook een heeeel smal snorretje hebben.
De namen zijn inderdaad ellendig, stiekum noem ik ze gewone heidelibel (vulgatum) en gestreepte heidelibel (striolatum), naar het latijn dus.
Maar verder helpt dit misschien: minste zwart op de snuit én minste rood op het achterlijf én sowieso de minst rode kleur: bruinrood. Steenrood is roder dan bruinrood, dus die heeft juist meer rood, én meer zwart (snor) op de snuit.

Weia
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Stippen

CiteerEen vrij smal snorretje. Nog iets smaller kan ook nog en erger nog, de bruinrode kan ook een heeeel smal snorretje hebben.
De namen zijn inderdaad ellendig, stiekum noem ik ze gewone heidelibel (vulgatum) en gestreepte heidelibel (striolatum), naar het latijn dus.
Maar verder helpt dit misschien: minste zwart op de snuit én minste rood op het achterlijf én sowieso de minst rode kleur: bruinrood. Steenrood is roder dan bruinrood, dus die heeft juist meer rood, én meer zwart (snor) op de snuit.

Weia
Bedankt, ik zal er op letten.

Probleem met je alternatieve namen: bruinrode is gewoon en steenrode is een beetje minder gewoon in het Kralingse bos en omstreken.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Hmm, ben af en toe jaloers op jullie zuiderlingen. Heb mn eerste zekere bruinrode vorig jaar pas in oktober gezien - hoezo algemeen.

Groetjes uit het hoge noorden...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerHmm, ben af en toe jaloers op jullie zuiderlingen. Heb mn eerste zekere bruinrode vorig jaar pas in oktober gezien - hoezo algemeen.

Groetjes uit het hoge noorden...
Wow das wel alat, ik heb elke ozmer wel bruin-, steen-, bloed- rodeheidelibel, zwarte en geelvlek, allen in 1 week tijd, De meinweg maar dan heb ik wel geen bandheide, die id wel allen voor noordelingen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Was ook het zuidelijkste puntje waar ik dat jaar gespot heb, Dwingelderveld. Hier in Groningen zitten sommige soorten nauwelijks die voor Brabanders heel gewoon zijn. Heb me bv dit jaar de pleuris lopen zoeken naar Venwitsnuit, en inderdaad, op 1 van de meest zuidelijke zoekplaatsen vond ik hem/haar. Daarna overigens geen enkele Noordse meer gezien. <BFG> weet dat jullie daar wat minder van hebben...

Maar goed afgelopen week Tengere Pantser, nieuwe vindplaats, dus niet helemaal ontevreden  :lol:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerWas ook het zuidelijkste puntje waar ik dat jaar gespot heb, Dwingelderveld. Hier in Groningen zitten sommige soorten nauwelijks die voor Brabanders heel gewoon zijn. Heb me bv dit jaar de pleuris lopen zoeken naar Venwitsnuit, en inderdaad, op 1 van de meest zuidelijke zoekplaatsen vond ik hem/haar. Daarna overigens geen enkele Noordse meer gezien. <BFG> weet dat jullie daar wat minder van hebben...

Maar goed afgelopen week Tengere Pantser, nieuwe vindplaats, dus niet helemaal ontevreden  :lol:
Ben nog altijd een Limbo, Of bedoel je Kees?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Ach zolang jullie Hollanders het verschil tussen Grunniger en Fries niet weten...  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Greenzers binne gjin Friezen Dolfke, dat soene se wol wolle
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Tsja en ik bin gain Grunniger, ook dat sollen se wel willen. (Kom vaant Kaamperielaand)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

#19
CiteerWas ook het zuidelijkste puntje waar ik dat jaar gespot heb, Dwingelderveld. Hier in Groningen zitten sommige soorten nauwelijks die voor Brabanders heel gewoon zijn. Heb me bv dit jaar de pleuris lopen zoeken naar Venwitsnuit, en inderdaad, op 1 van de meest zuidelijke zoekplaatsen vond ik hem/haar. Daarna overigens geen enkele Noordse meer gezien. <BFG> weet dat jullie daar wat minder van hebben...

Maar goed afgelopen week Tengere Pantser, nieuwe vindplaats, dus niet helemaal ontevreden  :lol:
Ieder gebied heeft weer zijn eigen voor en nadelen.
In het Kralingse bos (4 kilometerhokken waarvan het grootste deel de kralingse plas is) hebben we deze soorten:

     Zuidelijke keizerlibel
     Geelvlek heidelibel
     Houtpantserjuffer
     Variabele waterjuffer
     Steenrode heidelibel *
     Lantaarntje
     Bruine glazenmaker
     Platbuik
     Bloedrode heidelibel
     Azuurwaterjuffer
     Watersnuffel
     Kleine roodoogjuffer
     Grote roodoogjuffer
     Glassnijder  
     Grote Keizerlibel  
     Vroege glazenmaker  
     Blauwe glazenmaker  
     Paardebijter  
     Viervlek  
     Gewone oeverlibel
     Zwarte heidelibel
     Bruinrode heidelibel

Best veel denk ik, maar er ontbreken ook elders heel gewone
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

20 stuks is een mooi lijstje inderdaad. (Hoewel je Zuidelijke Keizer natuurlijk niet als inheems kunt zien - overigens nog gefeliciteerd met je foto, heb hem zelf helaas niet gezien - zat hier ook).

Mn Voege Glazenmaker, maar ook Glassnijder en Kleine Roodoog is mooi. Opvallendste missers zijn denk ik Vuurjuffer, Gewone Pantser en zeker Steenrode. Verder ook geen Witsnuitjes, maar dat ligt waarschijnlijk aan het biotoop.

Zit op dit moment in Appelbergen op 14 soorten, terwijl mn max. dagscore een paar weken terug 18 was, maar ben toen in verschillende gebiedjes geweest. Is alleen gebiased omdat ik identificeer vanaf foto's, dus heb nagenoeg geen Glazenmakers...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

#21
oeps, foutje, de steenrode hebben we wel.

Een vuurjuffer zou wel een kleine sensatie zijn hier, hoewel ze aan de andere kant van de rivier al wel eens voorkomen.
De groene glazenmaker zit niet zo ver weg, maar we hebben geen krabbescheer.

Witsnuiten smaragd en glanslibellen en rombouten zou ik niet herkennen als ik er over struikelde.
En al die verschillende pantsers!


maar uit Drenthe ken ik dan weer wel de weidebeek, breedscheen vuur en koraaljuffers

Glazenmakers fotografeer je niet als ze patrouilleren, ze zitten in ruige grasveldjes wat van het water verwijderd te wachten tot je ze komt fotograferen. Dat zijn meestal wel de vrouwtjes, terwijl de mannetjes een stukje oever bezet houden.
Maar de mannetjes komen er ook wel eens uitblazen.

Anyway, wat ik al zei, geen reden jaloers te zijn, er zit overal wel wat leuks
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij kom ik ook hoog uit in mijn gebiedje,
Zal is een lijstje neerzetten,
1.Beekoeverlibel,
2.Gewone oeverlibel,
3.Lantaarntje,
4.Vuurjuffer
5.Koraaljuffer
6.Azuurwaterjuffer,
7.Watersnuffel,
8.Grote Roodoogjuffer,
9.Kleine Roodoogjuffer,
10.Blauwe Breedscheenjuffer,
11.Paardebijter,
12.Grote Keizerlibel,
13.Blauwe Glazenmaker,
14.Smaragdlibel,
15.Viervlek,
16.Platbuik,
17.Vuurlibel,
18.Zwarte Heidelibel,
19.Bloedrode Heidelibel,
20.Steenrode Heidelibel,
21.Bruinrode Heidelibel,
22.Geelvlek Heidelibel,
23.Zwervende Heidelibel,
24.Bruine Winterjuffer
en
25.Weidebeekjuffer,

Volgens mij is het ongeveer de zlefde bitoop alleen heel veel zuidleijker, dus dat levert blijkbaar wel veschillen, Er staan geen pantsers tussen omdat ik te lui ben om ze te determineren,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Is inderdaad een heel mooi lijstje (mn Beekoever, Zwervende Heide, en Bruine Winter)
En weer geen witsnuiten, maar wel Smaragd? Welk gebiedje is dat?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerIs inderdaad een heel mooi lijstje (mn Beekoever, Zwervende Heide, en Bruine Winter)
En weer geen witsnuiten, maar wel Smaragd? Welk gebiedje is dat?
De banen een stukje waar heel veer afwissleing in zit, maar waar geen vrije toegang is, overigs heb ik die laatste 2 ook bij mij om de hoek gezien, in het dorp,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Begint wellicht wat off-topic te raken, dus zou je me een paar overzichtsfoto's (landschapsfoto's dus) en een soort mapkaartje willen sturen. Email is goyatlah at wanadoo dot nl.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerBegint wellicht wat off-topic te raken, dus zou je me een paar overzichtsfoto's (landschapsfoto's dus) en een soort mapkaartje willen sturen. Email is goyatlah at wanadoo dot nl.
zal ik kijken wat hier op mijn pc heb staan, maar kijk ook ff op
http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=127&tab=2
http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=318
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Heb een beetje idee, maar al je soorten zitten ongetwijfeld niet bij de vogelkijkplas. Overigens vogeltjes. Tijdje terug bij het monitoren Zeearend (2e keer dat ik dat beestje zag, en veel dichterbij dan in het Lauwersmeer).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerHeb een beetje idee, maar al je soorten zitten ongetwijfeld niet bij de vogelkijkplas. Overigens vogeltjes. Tijdje terug bij het monitoren Zeearend (2e keer dat ik dat beestje zag, en veel dichterbij dan in het Lauwersmeer).
Ze zitten op een stuk waar ik weiig foto's van heb,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com