Hoofdmenu

Geelvlek

Gestart door Stippen, juli 15, 2006, 18:52:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Ik denk dat dit de eerste waarneming van paring van geelvlek in het kralingse bos is.
De soort is vorig jaar voor het eerst gezien (floris brekelmans), maar ik denk dat dat zwervende exemplaren waren.

Ik denk dat we nu wel van vaste verkering kunnen spreken.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

Heel mooi, heb je tijd te veel ofzo? Ik zie dat allemaal niet,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cees Veenema

Hallo Kees,

De ene kleur stelt wat gemakkelijker scherper dan de ander, rood wil bij mij niet zo goed, daarom,
Mijn welgemeende complimenten .... "een zeer fraaie foto ".
Groet,

Cees

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

JohnvR

Hier in Alkmaar (even ten noorden ervan) ook een koppeltje geelvlekken op 8 juli. De foto is gemaakt bij een poel waarvan ik sinds 21 juni uitsluipende en later ook uitgekleurde exemplaren aantref. Ik neem aan dat die ook van vorig jaar zijn. Wel een foto, helaas niet zo mooi.

Zo'n zelfde ervaring had ik laatst (10 juli, zie ook mijn post van 11 juli) overigens ook met een tandem Zwervende heidelibellen, bij Petten (tweede foto), waarbij ik overigens niet weet of dat ook uitsluipers of zwervers zijn. Het lijkt me aardig om in de loop van de tijd na te gaan of hier sprake is van tijdelijke of permanente bewoning. Ik las op de engelse wikipedia dat de geelvlekheidelibel soms invasies heeft in Engeland, wat soms leidt tot tijdelijke kolonies, die echter zonder uitzondering verdwenen na verloop van tijd.

De geelvlekken

en de zwervende


Goyatlah

Vorig jaar in Groningen heel veel Geelvlek (op sommige plaatsen zelfs meer dan Steenrode), en heb er nu ook al weer redelijk wat gezien (sinds een week)

In Nederland is volgens de atlas ook af en toe sprake van "invasies". Wellicht afgelopen jaar dus in het Noorden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's