Hoofdmenu

Schattingen

Gestart door Maico Weites, november 23, 2009, 19:00:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

bij de 2de telling gezakt van 11.000 naar 8.000 dus ik houdt het nu ook op 8.000 (alle vogels op de foto)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre


pwolf

leuk om te zien dat de range van schaqttingen bij dit soort grote groepen aardig toeneemt. Om nog wat extra schattingen (en vernieuwde!) te krijgen hier een hint:
Pim Wolf, Vlissingen

gerdwichers8

#63
Mijn laatste bod: 2090 Eiders

en 600 Zwarte Zeeeenden.

Was dit zo'n Brilzeeeend Waarneming?

belle

Alle stipjes (het zullen wel vogels zijn  :)  ) samen zo'n 3000, niet geteld, wel grove schatting.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Steven Wytema

Grr, allebei mn schattingen waren al voorspeld: ik ga ertussen zitten 5700.
Steven Wytema


joostheeremans

Ai slechts 270....Ik stel mijn vorige schatting (13000 :-\ ) met de botte bijl bij tot 4200 vogels.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Maarten Hotting

Ik schat deze groep op zo'n 7500 vogels. :-\
Groet,
Maarten

pwolf

het is een bekend gegeven, hoe groter de groep, des te groter de problemen en dat geldt ook als je ze moet tellen. Deze foto is ook nog eens niet de makkelijkste met diverse kleuren vogels in diverse houdingen door elkaar. In het veld wordt het dan lastig om de Zwarte Zee-eenden en vrouwtjes Eiders tussen de veel opvallender mannetjes Eiders te tellen en ook op een foto leiden die mannen wel af. Bovendien is de foto een beetje onder een hoek genomen zodat niet alle vogels even opvallend zijn. Dat zou normaal gesproken tot serieuze onderschattingen leiden maar blijkbaar is er behoorlijk (over)gecompenseerd. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die na hun eerste schatting dachten "dat is vast veel te weinig, ik doe er nog een paar bij".

Stand vóór de hint, op volgorde van binnenkomst, Gerd en Rik hadden al eerder hun schattingen bijgesteld (beide naar beneden)

Joost Heeremans 13.400
Helen Commandeur 3200
Maico Weites 4000
Lennaert Steen 2150
Sjoerd V. 5600
Sander Haak 3500
Marianne W. 2891
Johan van 't Bosch 8000
Maarten Sluijter 7000
Sander Lilipaly 6250
Martin B. 6600
Frank Neijts 3500
Gerd Wichers 2237
Rik vd Starre 8000
Peter Lindenburg 9000

na de hint
Gerd Wichers 2090
Tjitske Lubach 3000
Steven Wytema 5700
Joost Heeremans 4200
Maarten Hotting 7500

In totaal staan er ~2665 stipjes op de foto waarvan 420 Zwarte Zee-eenden, 1020 vrouwtjes en 1215 mannetjes Eider. Dit was een klein deel van een veel grotere groep. Sommige van de schattingen kwamen aardig in de buurt van het totaal!

Ik heb nog wel een paar van dit soort foto's, belangstelling?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Maarten Hotting

WOW okee, ik dacht niet dat ik te laag zou zitten, maar ik had zeker niet verwacht dat het er MAAR 2665 zouden zijn.

Het is ook wel een erg grote groep.
Hoe groot was die grote groep??

En nee ik ga niet schatten :P
Groet,
Maarten

Predator

leuk ook die koningseider die er tussen vliegt!
Groet, Maarten

frankneijts

Citaat van: pwolf op november 25, 2009, 21:48:48 PM


Ik heb nog wel een paar van dit soort foto's, belangstelling?

groeten, pim

Wat mij betreft wel, ik vind dit wel leuk!
Op de Loozerheide hebben we elk jaar wel 1 dag met tussen de 50.000 en 100.000 Houtduiven. Het is vooral voor minder ervaren tellers in het begin van zo'n dag effe wennen: steevast worden de eerste troepen (ook kleinere) echt véél te laag ingeschat! Na wat correctie (wat aanvankelijk tot veel ongeloof leidt...) door meer ervaren mensen trekt dat echter snel bij.
Wat mij betreft dus graag grote troepen vliegende beesten, wàt maakt me niks uit als het er maar véél zijn... (mijn eigen Houtduiffoto's laten wat te weinig vogels zien en zijn daarom te makkelijk in dit gezelschap)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Helen Commandeur

Ha, ha, ha, ik lig alweer in 'n deuk. Het is maar goed dat Hisko nix heeft aangepast (voor wat betreft mijn waarnemingen i.i.g.) en dat ik mijn geld niet heb geteld met de verwachting dat het ruim 3x zoveel zou zijn.
Eén iets is zeker voor mij; de tips om horizontaal/vertikaal te gaan tellen werkt veel beter voor mij dus die houden we erin.

Ik heb 'n toetje, cq. hoofdgerecht; geen vliegende gevallen - gewoon lekker staan te suffen dus veeeeeeel makkelijker.

1. Hoeveel schollies staan er op de pano (samengesteld uit 8 foto's)
2. Wie kan er goed tellen? (Ik heb de originelen die ik uiteraard met alle liefde mail naar de vrijwilliger).

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Maarten Hotting

Poeh wat een vogels.
Ik wil de vogels wel voor je tellen, Helen. ;)
Ik ga de foto vanmiddag even goede bekijken en mijn schatting doorgeven
Groet,
Maarten

hiskodevries

Allen, vergeten jullie niet om dit seizoen klapekster te gaan schatten ?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=110.0.html
De aanmeldingen zijn nog wat magertjes
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Ik ga voor de ruim 15000 scholekster.
Groet,
Maarten

gerdwichers8

Citaat van: Helen Commandeur op november 26, 2009, 00:45:33 AM

1. Hoeveel schollies staan er op de pano (samengesteld uit 8 foto's)

Groeten,
Helen.

Leuk als behangetje!
Dit keer heb ik geen dichtheid bepaald maar ben met een continue correctie kopjes en ruggetjes afgegaan en daar waar de dichtheid te hoog was enkel koppetjes.
6400
Maar wie gaat dit controlleren?

HPM

Is eigenlijk niet te doen van die foto. Ik schat tussen de 2500 en 3000.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

steenl

Ik zat er maar 85 Eiders naast.
De zwartjes kon ik niet vinden  :o

pwolf

Minstens 3850 Scholeksters, er zit één nadeel aan deze foto, hij is nauwelijks na te tellen zodat je niet weet hoeveel het er "echt" waren. Of heb je nog een plaatje van grotere hoogte zodat je de diepte van de groep beter kunt inschatten?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

hdijk

Ik schat dat de foto 200m breed is, met gemiddeld 40 Scholeksters per strekkende meter. 200 x 40 = 8.000.
Hendrik Jan van Dijk

Rikstar

ik schat 4800 schollies :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Helen Commandeur

Hallo,

Foto is vanaf duintop gemaakt, helaas geen trap bij me; dat zou trouwens ook weinig hebben uitgemaakt.
Wie A zegt gaat ook B zeggen. Ben in Photoshop begonnen met tellen dus het duurt nog wel even......... en vermoedelijk is m'n wijsvinger tegen de tijd helemaal uitgeteld.

Tot later!

Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Maarten Hotting

Ik heb vanmiddag ook even een poging gedaan om ze te tellen.
Ik ben al snel gestopt omdat de foto in dit formaat te weinig kwaliteit heb om de scholeksters te tellen.

Misschien kan Helen mij de foto's sturen? :P
Groet,
Maarten

Sjoerd


Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Lastig hoor maar denk dat 5200 nog bescheiden is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Helen Commandeur

Maarten,

Bedankt! Helemaal geweldig want ik word er 'n beetje tureluurs van. Ga de originelen weer aan elkaar plakken en mail je een zo duidelijk mogelijke foto.

De tussenstand:
Maarten:     15.000
Gerd:           6.400
Herman:       2.500/3.000
Pim:             3.850
Hendrik-Jan:  8.000
Rik:              4.800
Sjoerd:         6.600
Folkert Jan:   3.500
Frank:          5.200

Heb zelf destijds 1.500 ex. ingevoerd - wordt dit weer lachuh?

Wie komt er met 'n nieuwe foto?
'n super goed idee van Maico en door de methodieken van jullie te gebruiken lukt het me vast wel 'n keer om er minder dan 5 procent naast te zitten, typt ze hoopvol.

Groeten,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Maarten Hotting

Wat wel opvalt is dat er steeds minder gestemd word.
De aantallen varieren wel weer flink: 2500-15000.

Helen, heb je me mail adres??
Ik zal wel even een poging wagen.
Groet,
Maarten

MarianneW

Beetje laat (kreeg eerder de foto niet goed te zien) maar alsnog: 2904.
Marianne