Hoofdmenu

Schattingen

Gestart door Maico Weites, november 23, 2009, 19:00:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sander Haak

Een onorthodoxe methode maar één horizontale laag is ongeveer 20. De groep is twee keer zo hoog als breed en redelijk gelijkmatig verdeeld. Alleen linksboven zit er nog een extra groepje van ca. 75 tegenaan. Conclusie: 40 x 20 + 75 = 875

Dat gaat volgens mij sneller dan groepjes van 10 (laat staan 3) maken.
Groet, Sander Haak (Woerden)

joostheeremans

592, gewoon een wilde gok O0
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

JohanvantBosch

GRappig dit.... ik deed hetzelfde als Pim, maar heb niet gecompenseerd voor het dichte deel van de groep.
Mijn schatting is 650.
(meestal zit ik volgens mij te laag)

Certhia


Sjaak Schilperoort

Bij een scan van 10 seconden kwam ik uit op pm 800, via de methode die ik ook buiten hanteer: eerst twintigtallen afschatten en daarna honderdtallen.

steenl

mijn gevoel zegt 643  :angel:

Maico Weites

#36
Oke..

950 Gerd Wichters
900 Martin B.
875 Sander Haak
850 Herman v/d meer (2de), Peter Lindenburg
840 Pim wolf
825 Jan
800 Sjaak Schilderpoort
725 Edwin de Weerd
713 Lesley van Loo
680 Willem Vergoossen
670 Gert Jager
650 Frank Neijts, Rik v/d Starre, Teun van Kessel, Adri Clements, Johan van 't Bosch
643 Lennaert steen
610 Maarten Sluiter
600 Herman v/d Meer (1ste), Maarten (Predator)
592 Joost Heeremans
590 Marc
550 Sjoerd V.
520 Marianne W.
500 Tinok
470 Gijs
400 Tjitske Lubach
350 Hisko de Vries
312 Helen Commandeur

Het is opvallend dat er elke keer te laag geschat (de ene keer preciezer dan de andere) is!
Na lang tellen (groepjes van 3 maken en omcirkelen, daarna aantal groepjes vermenigvuldigen met 3 en wat losse exemplaren erbij optellen) kwam ik uit op....... 1009.

Laagste schatting is 312 (Helen) en de hoogste 950 (Gerd Wichters), een héél groot verschil.
Veel hier dachten dat het aantal tussen 550-650 zat, mooi niet dus.
Er is dus erg ondergeteld, zoals Martin al verwachtte.

De verschillen in dichtheid maken het natuurlijk extra lastig. In het midden is de dichtheid veel hoger. Zie ook de onderstaande foto.

@Pim Wolf, ja het zijn wel smienten zie ook de bijgevoegde foto van dezelfde groep.



Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

joostheeremans

Zo 1009 :o , heb ik in mijn leven misschien wel 2 x zo veel vogels gezien als ik altijd dacht  ;D
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

pwolf

Pim Wolf, Vlissingen

Rikstar

11.000

heb jij het precieze aantal al geteld Pim?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

pwolf

Citaat van: Rikstar op november 24, 2009, 19:22:22 PM
11.000

heb jij het precieze aantal al geteld Pim?

ja, anders had ik hem niet durven plaatsen, de "oplossing" volgt morgen.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

joostheeremans

13.400

Wat zijn het trouwens?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

pwolf

Eiders in de waddenzee vanuit het vliegtuig. Mannen en vrouwen door elkaar met wat Zwarte Zee-eenden voor de variatie.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

gerdwichers8

erg grofweg 3200 op de foto, waarbij op het middendeel overal dezelfde dichtheid is toegepast en waar de dichtheid minder is aan de bovenzijde en de onderzijde, is de hoeveelheid binnen de eenheid gehalveerd.

Helen Commandeur

#44
Ha, ha, ha,
Nu weet iedereen wel meteen dat ik niet overdrijf, ahum.

Misschien wil Hisko al mijn waarnemingen > 1 even aanpassen met 'n factor van 3.23397436. Kan Hisko natuurlijk ook voor zijn eigen waarnemingen doen ;)

Groeten,
Helen.

Ps. voor de nieuwe ga ik met gerdwichers mee: 3200. Heb natuurlijk meteen mijn telmethode aangepast  :rolleye:
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Maico Weites

Pfff, 4000?
Hoe groter de aantallen hoe lastiger natuurlijk..
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

steenl

2.150 Eiders.
En heb ik een Fiat Panda gewonnen?  :rolleye:

HPM

De Smienten

Citaat van: m.weites op november 24, 2009, 18:44:20 PM
...
Na lang tellen (groepjes van 3 maken en omcirkelen, daarna aantal groepjes vermenigvuldigen met 3 en wat losse exemplaren erbij optellen) kwam ik uit op....... 1009.
...

Ik heb ze vandaag ook precies geteld. Stuk voor stuk, in kleur gegroepeerd per 50.
Alleen in het centrum is een groep van 51 (geel) en een van 10 (groen). Zie foto.
Toen ik bovenin de eerste 200 had aangestipt heb ik op basis daarvan ook nog een
schatting gemaakt, en toen kwam ik uit op 850-900.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 861. Bij de hoge dichtheden was het soms moeilijk
zodat het enkele meer kan zijn, maar soms misschien ook enkele minder. Als ik een
marge moet aangeven zou ik zeggen tussen de 850 en 880.
Ik zou niet weten hoe ik jouw aantal zou moeten halen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Sjoerd

Volgende vrijwilliger die ze na gaat tellen? ;D
ik gok op 5600 eiders...

teunvankessel

Citaat van: HPM op november 24, 2009, 20:51:34 PM
De Smienten

Citaat van: m.weites op november 24, 2009, 18:44:20 PM
...
Na lang tellen (groepjes van 3 maken en omcirkelen, daarna aantal groepjes vermenigvuldigen met 3 en wat losse exemplaren erbij optellen) kwam ik uit op....... 1009.
...

Ik heb ze vandaag ook precies geteld. Stuk voor stuk, in kleur gegroepeerd per 50.
Alleen in het centrum is een groep van 51 (geel) en een van 10 (groen). Zie foto.
Toen ik bovenin de eerste 200 had aangestipt heb ik op basis daarvan ook nog een
schatting gemaakt, en toen kwam ik uit op 850-900.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 861. Bij de hoge dichtheden was het soms moeilijk
zodat het enkele meer kan zijn, maar soms misschien ook enkele minder. Als ik een
marge moet aangeven zou ik zeggen tussen de 850 en 880.
Ik zou niet weten hoe ik jouw aantal zou moeten halen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Wel leuk dat ze Spanje immiteren!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Sander Haak

#50
Citaat van: sjhaak op november 24, 2009, 08:46:07 AM
...
Conclusie:40 x 20 + 75 = 875
Citaat van: HPM op november 24, 2009, 20:51:34 PM
...
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 861.
Ik ben blij dat iemand de tijd neemt om de betrouwbaarheid van mijn schattingen te onderstrepen  ;) . Eigenlijk moet je stoppen op je hoogtepunt maar de foto van Pim is wel een leuke nieuwe uitdaging. Ik ben wel benieuwd hoe je aan het juiste antwoord gaat komen...

In een verticale lijn tel ik meerdere malen ca. 40 vogels. De groep is twee keer zo breed als hoog. Aan de zijkanten vliegen nog ca. 300 vogels. 40 x 80 + 300 = 3.500 (20sec.)
Groet, Sander Haak (Woerden)

MarianneW

Marianne

JohanvantBosch

pffffff.... ga er maar aan staan vanuit een vliegtuig....respect!  :rolleye:
Mijn ruwe schatting 8.000

Maarten Sluijter

Mijn schatting is 7.000
.

Sander Lilipaly

zo'n 5800 Eiders, 450 Zwarte Zee-eenden

Maico Weites

Herman, op het orgineel waren ze beter te tellen, alhoewel het midden inderdaad erg lastig. Ik zal hem binnenkort weer even natellen. Vergeet ook de wat losser vliegende exemplaren boven het water niet hè.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Tukkerbird


HPM

Citaat van: m.weites op november 24, 2009, 22:08:39 PM
Herman, op het orgineel waren ze beter te tellen, alhoewel het midden inderdaad erg lastig. Ik zal hem binnenkort weer even natellen. Vergeet ook de wat losser vliegende exemplaren boven het water niet hè.

Die zie ik niet. Ik zie wel een partijtje Kokmeeuwen(?) die bij die Knobbels op het water zitten.
En er vliegen twee vogels helemaal rechts waarvan ik heb aangenomen dat het geen Smienten zijn.
En onder de groep zie ik denk ik twee mannetjes Wilde eend en een Tafeleend(?) zwemmen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

Een ruwe schatting van 3500 Eiders en ZZE totaal.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Ik benader Lennaert wat Eiders betreft. Ik kom dan bij benadering op 2237 vogels. Daarbij heb ik mijn eerste antwoord en de daar gebruikte methode laten schieten.