Zwarte rotgans

Gestart door jankees, november 20, 2009, 16:17:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

jankees

Dames/heren deskundigen,

Ik blijf het lastig vinden. Is dit nu wel of geen zwarte rotgans?

Alvast bedankt voor de hulp!

gr
Jankees

BWoets

#1
helaas, een adulte gewone Rotgans.

Duidelijk te herkennen aan de duidelijke scheiding tussen zwarte hals en bruinige buik, kleine witte halsvlek, niet in het oog springende witte flank en te lichte rug.

Zie hier voor een mooi onderscheid tussen beide soorten:
http://waarneming.nl/foto/view/106865
http://waarneming.nl/foto/view/271859

Wel een zeer fraaie foto overigens, mijn complimenten!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jankees

#2
Dank je! Ik heb ook foto's van andere rotganzen maar die ogen een stuk minder donker en meer grijs zoals jij beschrijft. Zoals gezegd, blijf het lastig vinden!

Bijgaand een foto van de rotgans welke veel meer grijs is!

BWoets

#3
Maar dit is een juveniele vogel jankees! Zie de prachtige witte zomen op de vleugels en de afwezigheid van een duidelijke halsvlek. Als je nog een foto hebt van deze vogel zonder uitgeklapte vleugels zul je dat prachtig kunnen zien.

Daarnaast is er binnen Rotgans (maar ook binnen Zwarte Rotgans en Witbuikrotgans) wel de nodige variatie. Opvallend is hoe veel invloed licht kan hebben op deze soorten. Echter dient een Zwarte Rotgans altijd de volgende combinatie van kenmerken te hebben:
- Opvallend grote nekvlek welke altijd bijna of geheel sluitend is aan de achterzijde
- Weinig contrast tussen overgang borst en buik.
- Donkerdere rug dan gewone Rotganzen
- Opvallend in het oog springende grote helderwitte flankvlek.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jankees

Nogmaals dank. Veel geleerd van deze info. Moet toch lukken om bij een volgende ontmoeting een zwarte rotgans te herkennen. Kwam er met het boek ook niet uit.  :duim:

adriaens

Toch wat vreemd misschien: de foto ziet er goed belicht uit, maar de benedenborst en buik komen wel behoorlijk zwartbruin over.
Zijn er nog andere foto's van deze vogel ? Er komen ook kruisingen van Rotgans en Zwarte Rotgans voor...

BWoets

Citaat van: adriaens op november 23, 2009, 01:34:09 AM
Toch wat vreemd misschien: de foto ziet er goed belicht uit, maar de benedenborst en buik komen wel behoorlijk zwartbruin over.
Zijn er nog andere foto's van deze vogel ? Er komen ook kruisingen van Rotgans en Zwarte Rotgans voor...

Ik zie eerlijk gezegd geen enkele reden voor een hybride. Het heeft niet zozeer met de belichting van de foto te maken, maar meer met de lichtval op de vogel. Kijk eens naar deze foto en zie hoe groot de verschillen kunnen zijn, net hoe de lichtval op de vogels is: http://waarneming.nl/foto/view/23842

Zou je daarnaast je berichten willen ondertekenen met je eigen naam? Dat is gebruikelijk op het forum en staat ook in de forumregels vermeld.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

frankneijts

Citaat van: BWoets op november 23, 2009, 13:24:51 PM
Zou je daarnaast je berichten willen ondertekenen met je eigen naam? Dat is gebruikelijk op het forum en staat ook in de forumregels vermeld.

Volgens mij doet Peter dat want Adriaens is zijn (achter)naam........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BWoets

Citaat van: frankneijts op november 23, 2009, 14:07:43 PM
Citaat van: BWoets op november 23, 2009, 13:24:51 PM
Zou je daarnaast je berichten willen ondertekenen met je eigen naam? Dat is gebruikelijk op het forum en staat ook in de forumregels vermeld.

Volgens mij doet Peter dat want Adriaens is zijn (achter)naam........

'Al surfende leert men'.. dank Frank!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets