Nieuwe libellensoorten in Nederland: 201x

Gestart door hiskodevries, november 17, 2009, 16:48:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

leuk, wat wordt de volgende nieuwe soort in Nederland ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjenDrost †

Jaa leuk, het libellenvoorspelspel (voor de niet vogelaars, zie dit topic.

Lijkt me alleen hier een stuk lastiger, een stuk minder soorten om uit te kiezen...

Jeroen Nagtegaal

Anders iets uitbreiden naar ook nieuwe Locaties? Zoals uitbreiding van Oostelijk Witsnuit? of Gaffelwaterjuffers in Noord Brabant?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Ik sta niet helemaal in voor de jaren, maar dit zijn de (her)ontdekkingen tijdens mijn 'libellenleven', dat begon twee jaar na de ontdekking in 1982 van de bandheidelibel. Goed dynamisch hè, echter slechts drie nieuwe soorten. Ik zal Marcel Wasscher eens vragen het na te trekken.

1985 gaffellibel (vorige waarneming 1936)
1987 noordse glazenmaker (1955 vorige waarneming)
>1990 zuidelijke keizerlibel (1938 vorige waarneming)
1993 vuurlibel (1968 vorige waarneming)
1994 oostelijke witsnuitlibel (vorige waarneming 1964)
1994 zuidelijke glazenmaker (1964 vorige waarneming)
1995 kleine tanglibel (vorige waarneming 1947)
1995 zuidelijke oeverlibel (vorige waarneming 1902)
1995 zadellibel nieuw
1996 zwervende heidelibel (vorige waarneming 1966)
1996 rivierrombout (vorige waarneming 1902)
1999 donkere waterjuffer (1956 vorige waarneming)
>1998 zuidelijke heidelibel (vorige waarneming 18xx)
2003 gaffelwaterjuffer nieuw
2006 sierlijke witsnuitlibel (vorige waarneming 1970)

verdwenen:
tweevlek (18xx laatste waarneming)
mercuurwaterjuffer (1953 laatste waarneming)
dwerjuffer (1971 laatste waarneming)
bronslibel (1982 laatste waarneming)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Eerste echt nieuwe: Wereldzwerver (waarom komt die helemaal niet in Europa voor??) of Amerikaanse Keizerlibel (zo heet die toch?)....
O0

Oh ja, bel me even als je een van beiden tegenkomt...

Sticht

Citaat van: ArjenDrost op november 17, 2009, 19:08:16 PM
Eerste echt nieuwe: Wereldzwerver (waarom komt die helemaal niet in Europa voor??) of Amerikaanse Keizerlibel (zo heet die toch?)....
O0

? Beide soorten zijn wel in Europa gezien.

Gert Veurink

even serieus, dat is wel echt leuk voorstel van Arjen... begin jij een nieuw topic?

en dan net als met vogels dat je minder punten krijgt naar mate het vaker voorspeld is en je dus een verdeling krijgt van veilige keuzes en echte waaghalzen... en een eindpunt verzinnen. Bijv. iedereen moet in volgorde 3 of 5 nieuwe soorten voorspellen of zo? en dat het stopt zodra er twee nieuwe soorten zijn of zo

de eerste echte nieuwe wordt purperlibel zeg ik je of zuidelijke bron of witte breedscheen. in ieder geval niet amerikaanse keizer want die kost teveel moeite om eruit te pikken dus kan alleen door kenners ontdekt worden. De purperlibel daarentegen zal het niet lukken om ongezien door ons landje te vliegen
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Misschien handiger om dan vanaf de post van Hisko dit topic even af te splitsen. Het lijstje van Weia erbij is wel leuk namelijk :-)

Het lijkt me met libellen wel lastiger... Zoveel nieuwe soorten worden er namelijk niet ontdekt (als je het lijstje van Weia aanhoudt slechts 3 de afgelopen 30 jaar). Gaat het spel wel lang duren :P

En zoveel kandidaten voor hervestiging zijn er nou ook weer niet, ben ik bang...

@Martin: Wereldzwerver in Europa? Helemaal in het zuiden dan? Ik dacht dat die, mysterieus genoeg, Europa helemaal links liet liggen...

Anne Hueber †

Gert en Arjen, willen jullie het topic echt afsplitsen? Dat wil ik dan wel doen, maar jullie mogen eerst ff een leuke naam voor dat topic verzinnen.

Gert Veurink

Citaat van: ArjenDrost op november 17, 2009, 19:35:26 PM
Zoveel nieuwe soorten worden er namelijk niet ontdekt (als je het lijstje van Weia aanhoudt slechts 3 de afgelopen 30 jaar). Gaat het spel wel lang duren :P

Dat duurt niet nog es 30 jaar

Ik denk dat we in de komende 5 jaar 3 soorten kunnen bijschrijven en dat tel ik de herintreders mee...
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Je bent ook al zo positief! Mijn lijstje haalt het denk ik niet in de komende 10 jaar. Als ik sowieso 3 nieuwe soorten zie in NL in de komende 10 jaar ben ik tevreden.

Mijn idee van wat kanshebbers op volgorde van tijd/kans:
Mercuurwaterjuffer
Zuidelijke Bronlibel
Bronslibel
Amerikaanse Keizerlibel
Tweevlek
Wereldzwerver
Oranje Breedscheenjuffer
Gele Rombout
Dwergjuffer
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Leuk lijstje, zit ook zeker wel potentie in.

Dwergjuffer kun je gerust schrappen. Gaat het overal in Europa slecht mee, heeft een verspreidingsvermogen van een baksteen en we hebben het biotoop nauwelijks.

Ik ga me eens verder in nieuwe soorten verdiepen, lijkt me wel wat voor een regenachtige dag ergens :-)

JohnvR

De ontwikkeling van recente zuidelijke aanwinsten in België biedt geen aanknopingspunten, want niet nieuw voor NL, http://biodiversite.wallonie.be/especes/ecologie/libellules/ISB_SURWAL/odonates_climat.html Wel een mooi plaatje.

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 17, 2009, 20:16:32 PM
Je bent ook al zo positief! Mijn lijstje haalt het denk ik niet in de komende 10 jaar. Als ik sowieso 3 nieuwe soorten zie in NL in de komende 10 jaar ben ik tevreden.

Mijn idee van wat kanshebbers op volgorde van tijd/kans:
Mercuurwaterjuffer
Zuidelijke Bronlibel
Bronslibel
Amerikaanse Keizerlibel
Tweevlek
Wereldzwerver
Oranje Breedscheenjuffer
Gele Rombout
Dwergjuffer

dwergjuffer zeker niet, wereldzwerver denk ik ook niet, amerikaanse kezierlibel wel maar die gaat niemand zien.
Witte breedscheen kan erbij en waarom gaat niemand mee met mijn purperlibel? die komt er, is al gezien ter hoogte van parijs meen ik. Niet in de komende 10 jaar, maar over 30 jaar hebben we de rest van je lijstje binnen denk ik en als je ècht wilt dromen wellicht ook ooit vogelwaterjuffer en grote tanglibel?
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

maar om ook antwoord te geven op hisko's vraag, in de goede volgorde: 

1. mercuur (2010)
2. bronslibel (2010)
3. purperlibel (2013)


groet!
Gert Veurink



nick w

Citaat van: Gert Veurink op november 17, 2009, 20:34:47 PM
maar om ook antwoord te geven op hisko's vraag, in de goede volgorde: 

1. mercuur (2010)
2. bronslibel (2010)
3. purperlibel (2013)

Ik ga mee met je purperlibel. Als ik kijk hoeveel vuurlibellen we nu al hebben, dan kan purper nooit meer heel veel jaren erachter zitten. Ook de bronslibel komt eraan, die is al vlakbij.
Verder denk ik dat de zwervende heidelibel zich heel erg gaat verspreiden en waarom zouden schemerlibellen niet onze kant op kunnen komen?

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Leuk!
Die Dwergjuffer en die Zuidelijke Bronlibel kun je volgens mij echt wel op je buik schrijven.
Tweevlek en Bronslibel misschien nog wel de meeste kans...

ArjenDrost †

What about nog een oeverlibel? De Witpunt komt niet heeel erg ver bij ons vandaan... Nog een beetje opwarming?? (Ik ken de hele soort niet hoor, maar zover komt ie hier niet vandaan voor).

Waarom Zuidelijke Bronlibel niet? Als ik het kaartje in de KD bekijk zit ie praktisch over de grens.

En als re-integrant ben ik het helemaal eens met Mercuur.

Anne Hueber †

Dan ook maar ff wegdromen over welke soorten...we-misschien-wel-eens-zouden-kunnen-gaan-ontdekken.

1: Mercuur (2010)
2: Tweevlek (2012)
3: Purperlibel (2013)
4: Bronslibel (2015)

Goyatlah

Arjen, ik heb Wereldzwerver vermoedelijk gezien - in Sardinie (niet mijn determinatie overigens, en geen foto's - identificatie door iemand die de soort uit Cuba kende).

Overigens waarom geen simillimus - of voor mijn part graslinii (leer de Nederlandse namen wel wanneer ze in nederland voorkomen). Met de meeste west-europese Gomphiden gaat het de laatste jaren bergopwaarts, en dat zijn typisch soorten die van de opwarming (gaan) profiteren.

En toen ik vorig jaar over Nederlandse Purperlibellen begon werd ik nog vrij meewarig aangekeken  :wacko:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

- Uit DNA-onderzoek blijkt dat de Watersnuffel eigenlijk uit 2 of 3 soorten bestaat. Weia krijgt het voor elkaar om de veldkenmerken op een rijtje te zetten.
- Er komt een Amerikaanse Libellula-soort overwaaien, deze vestigt zich eerst in Engeland en steekt later de Noordzee over.
(Sybe)

Weia

2010 niks
2011 eerste zekere hybride
2012 bronslibel
2013 gele rombout
2014 amerikaanse keizerlibel
2015/16 niks
2017 tweevlek
2018 mercuurwaterjuffer
2019 oranje breedscheenjuffer
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citaat van: atalanta op november 18, 2009, 09:58:48 AM
2010 niks
2011 eerste zekere hybride
2012 bronslibel
2013 gele rombout
2014 amerikaanse keizerlibel
2015/16 niks
2017 tweevlek
2018 mercuurwaterjuffer
2019 oranje breedscheenjuffer

oei, wel veel, maar niet snel! je gelooft niet in purper?
groet!
Gert Veurink



ronald

nadat in 2011 de tweevlek in nederland weer gezien wordt, en we in 2012 nog van enkele purperlibellen kunnen genieten slaat het klimaat drastisch om, en breekt een hele koude periode aan. hierdoor weet de siberische waterjuffer uit zijn oostenrijkse schulpje te kruipen en in 2020 voor het eerst in nederland op te duiken. in 2022 komt dan eindelijk de dan al lang verwachte eerste melding van de noordse waterjuffer, en het jaar erop de eerste azuurglazenmaker.

het mooie hieraan is dat je het niet meteen zou verwachten en de meeste mensen op zuidelijke soorten inzetten, dus de hoofdprijs van dit leuke spelletje kan me haast niet ontgaan  :P
groeten, Ronald van Seijen

grunsven

Purper geloof ik ook niet zo. Zit vrij ver weg, gaat niet heel hard en zwerft niet zo veel.
Er is er ook nooit een in Belgie gezien en waarnemingen in de noordelijke helft van Frankrijk zijn zeldzaam.

Maar als iemand het tegendeel wil bewijzen, bel me even als je hem vindt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Stijn Schreven

Citaat van: atalanta op november 17, 2009, 18:59:37 PM
verdwenen:
tweevlek (18xx laatste waarneming)
mercuurwaterjuffer (1953 laatste waarneming)
dwerjuffer (1971 laatste waarneming)
bronslibel (1982 laatste waarneming)

Ik weet dat je de jaartallen niet exact hebt, maar de laatste zekere waarneming van de dwergjuffer is toch uit 1912? Volgens mij zat hij maar op 2 plekken (Doetinchem en Plasmolen), beiden voor 't laatst rond de eerste decennia van de 20e eeuw.
1971 is hiermee vergeleken nog wel erg "kort geleden".
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Jeroen Nagtegaal

http://www.libellennet.nl/libellensoort_verspreiding.php?libelid=21&vq=
Libellennet zegt:

Zeldzaamheid tot 1980
Betrouwbare waarnemingen komen uit 1899 (Doetinchem) en 1912 (Plasmolen). Daarna is de soort niet meer waargenomen. Waarschijnlijk kwam de soort vroeger op meer plaatsen voor, maar is hij over het hoofd gezien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 18, 2009, 17:54:54 PM
Zeldzaamheid tot 1980
Betrouwbare waarnemingen komen uit 1899 (Doetinchem) en 1912 (Plasmolen). Daarna is de soort niet meer waargenomen. Waarschijnlijk kwam de soort vroeger op meer plaatsen voor, maar is hij over het hoofd gezien.
Waarbij je die 1980 ook net zo goed zou kunnen vervangen door 1920 als ik het zo lees...


En dat lijkt me wel een erg lange periode om een populatie over het hoofd te zien, zelfs voor een zo'n lastig te vinden soort. En een overgebleven populatie lijkt me de enige mogelijkheid waarop dat beestje de komende tijd nog teruggevonden zou kunnen worden. Hier naartoe vliegen doet ie in ieder geval niet.


Groeten, Arjen

Gert Veurink

 ;)
Citaat van: grunsven op november 18, 2009, 17:16:10 PM
Purper geloof ik ook niet zo. Zit vrij ver weg, gaat niet heel hard en zwerft niet zo veel.
zwerft juist heel veel toch? ik lees steeds dat heel zuid-europa is ingenomen in een korte tijd, vervolgens zui frankrijk en nu al gezien bij parijs... het tempo waarin dat gebeurd is duidt op een komst in NL zie inderdaad ook vuurlibel...
maar ja misschien is de wens...

die dwergjuffer heb ik helemaal opgegeven, tenzij deze geherintroduceerd wordt of ontsnapt uit een collectie of zo.
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 18:02:39 PM
die dwergjuffer heb ik helemaal opgegeven, tenzij deze geherintroduceerd wordt of ontsnapt uit een collectie of zo.

Die is dan makkelijk te herkennen aan zo'n akelige speld door het iele thoraxje........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'