Hoofdmenu

Kaneeltaling

Gestart door Rikstar, november 17, 2009, 15:30:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

Even een waarneming uit de oude doos halen.
zouden we deze vogel nou niet eens indienen?
http://waarneming.nl/waarneming/view/4458893
http://waarneming.nl/waarneming/view/4470105

Ben vooral benieuwd waarom deze wel/niet ingediend moet worden.
Ik bedoel, als blauwvleugeltaling en marmereend moeten kunnen vind ik ook dat de kaneeltaling wel zou kunnen (A)
edit: zowel blauwvleugeltaling als kaneeltaling zijn beide amerikaanse soorten en worden beide in nederland gehouden in voileres
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Gert Ottens

Nou, ik ben de mede-ontdekker van deze vogel (als 'ie tenminste niet voor 7 juni 2008 ook al is waargenomen) maar ik ben niet van plan deze waarneming in te dienen... Dat geldt overigens ook voor een Kaneeltaling die ik ooit eens in de Steenwaard (UT) vond.

Een belangrijk verschil met Blauwvleugeltaling is namelijk dat van deze laatste soort tenminste nog bewezen wilde (want in Noord-Amerika geringde) gevallen bekend zijn in Europa. Trouwens, het feit dat een soort wordt gehouden lijkt me geen argument dat persé tegen een wilde afkomst van een vogel pleit.

Gert

Erwin Reinstra

Dan heb (bijv.) ik ook nog wel 2 kaneeltalingen (waarvan er 1 iig geringd en overduidelijk tam was). En ik denk dat vele anderen ook nog wel waarnemingen hebben.

Kanaaltaling heb ik overigens nog nooit van gehoord; die lijkt me dan ook erg zeldzaam. Die zou ik dus persoonlijk dan weer wel indienen.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


frankneijts

#3
Citaat van: Rikstar op november 17, 2009, 15:30:27 PM
Even een waarneming uit de oude doos halen.
zouden we deze vogel nou niet eens indienen?
http://waarneming.nl/waarneming/view/4458893
http://waarneming.nl/waarneming/view/4470105

Ben vooral benieuwd waarom deze wel/niet ingediend moet worden.
Ik bedoel, als blauwvleugeltaling en marmereend moeten kunnen vind ik ook dat de kaneeltaling wel zou kunnen (A)
edit: zowel blauwvleugeltaling als kanaaltaling zijn beide amerikaanse soorten en worden beide in nederland gehouden in voileres

Niet elke N-Amerikaanse soort heeft evenveel potentie om als dwaalgast in Europa op te duiken natuurlijk. Kaneeltaling bijvoorbeeld heeft een voornamelijk westelijke verpreiding in de USA waardoor de kans op verdwalen naar West-Europa een heel stuk kleiner is dan bij Blauwvleugeltaling die een meer noordelijke en oostelijke verspreiding heeft. De vergelijking met Marmereend gaat volledig mank behalve dat ze allebei platvoeten hebben......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

#4
Je bent helaas niet de eerste ontdekker van de kaneeltaling.
eerste waarneming op 4 juni 2008 door Pim.
http://waarneming.nl/soort/view/1447?from=2007-11-17&to=2009-11-17&species=1447&prov=0&akt=0&page=3
tevens heb ik hem ook op 7 juni 2008 gezien.

ik citeer even van een site:
VERSPREIDING:  Broedt in westelijk N.-Amerika, W.-Ontario, Centr.-Amerika en delen van Z.-Amerika. Noordelijke en zuidelijke populaties trekken.

Ik zeg ook vooral niet dat me zeer waarschijnlijk lijkt dat het een wilde kaneeltaling was maar het gaat mij meer om dat een blauwvleugeltaling zomaar geaccepteerd kan worden terwijl ik (en waarschijnlijk wel meer waarnemers onder mij) de blauwvleugeltaling ook als escape zagen ondanks de gave vleugels en het missen van ringen.

Ik weet niet precies hoe de criteria bij het cdna werken maar volgens is een groot punt dat de vogel ongeringd en gaaf moet zijn (geen sporen van kortwiek of leewieken)
Dat de kaneeltaling in het westelijk deel van Noordelijk Amerika voorkomt is natuurlijk een punt, maar wat ik uit de site opmaak is dat de kaneeltaling wel trekt en dus geen standvogel is wat het weer wat waarschijnlijker maakt dat de kaneeltaling op plekken wordt gezien waar hij niet voorkomt (NL)

Nogmaals, ook ik denk dat de kaneeltaling een escape is maar het lijkt me wel leuk om hier een discussie over te houden.



Citaat van: Gert Ottens op november 17, 2009, 16:56:14 PM
Nou, ik ben de mede-ontdekker van deze vogel (als 'ie tenminste niet voor 7 juni 2008 ook al is waargenomen) maar ik ben niet van plan deze waarneming in te dienen... Dat geldt overigens ook voor een Kaneeltaling die ik ooit eens in de Steenwaard (UT) vond.

Een belangrijk verschil met Blauwvleugeltaling is namelijk dat van deze laatste soort tenminste nog bewezen wilde (want in Noord-Amerika geringde) gevallen bekend zijn in Europa. Trouwens, het feit dat een soort wordt gehouden lijkt me geen argument dat persé tegen een wilde afkomst van een vogel pleit.

Gert
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

redmar_woudstra

Soorten uit Westelijk Noord-Amerika waaien al helemaal niet snel deze kant op (uitzonderingen beginnen wel te komen: Pacific Diver, Glaucous-winged Gull etc.). Blauwvleugeltaling broedt veel meer in oost- en centraal USA en Canada ( http://bna.birds.cornell.edu/bna/species/625/galleries/figures/figure-1/image_column ). Wat wel interessant is, is een vogel op de Azoren, waarvan gedacht wordt dat het een Kaneeltaling betreft. Maar Azoren en Nederland is nog een heel verschil!
groet,
Redmar

Marten Hornsveld

ah eenden, het neusje van de zalm van het lijst-fetisjisme! Eenden zullen altijd een dubieuze achtergrond hebben, de een nog mooier dan de ander, maar helder zal het nooit worden of ze wild of niet zijn (mits een amerikaanse ring/wingtag). In het kader van +1 (+eend) worden ze natuurlijk wel zo nu en dan aangenomen op basis van waarschijnlijkheid dat ze hier ooit wel kunnen komen. De waarschijnlijkheid van een wilde kaneeltaling in de OVP lijkt me zelfs voor de meest doorgewinterde fetisjist te veel van het goede, doe er eerst maar een paar op de azoren, dan een paar in engeland en dan kunnen we altijd nog wegdromen van zo'n beest welke dan natuurlijk wel in het bezit is van een amerikaanse ring.

we kunnen natuurlijk ook gewoon echt alles tellen incl exoten en andere dubieuze aankomsten! +X!  :angel:


martinharskamp

Tja, ik tel gewoon wat het CDNA goedkeurd, lekker makkelijk. Wat ik me nou afvraag, die Buffelkopeend, waar zou die in de zomer uithangen? Al voor de zesde keer uit Noord-Amerika naar Barendrecht komen vliegen? Dan wordt dat beest ieder jaar stoerder. Of zou die binnen Europa noord-zuid trekken, zoals de Groene Reiger? (Ben? Jij een mening? ;))

Guus Peterse

Ik ben dan wel Ben niet maar het laatste lijkt me meer dan waarschijnlijk. Zoals vermoedelijk voor vrijwel alle terugkerende amerikaanse dwaalgasten zal gelden, zoals ringsnavelmeeuwen, lachmeeuwen (zelfs aangetoond) en ross ganzen (al dan niet wild).
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

en hopelijk over een tijdje een canadees kraantje  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

Mensen,

Zonder een herhaalde discussie op te starten. Kaneeltaling is al meerdere malen (ook door mijzelf) ingedient en afgewezen. Ook bewezen ongeringde vogels. Tot op heden zijn er nog geen gevallen bekend in de WP van vogels die wild zouden kunnen zijn. Dit is een rekbaar begrip. Tevens zijn er na de afwijzing gevallen bekend geworden van de Hebriden (een plek waar sommige mensen (niet Ben ;D) een warm gevoel van krijgen. Tevens zat er mogelijk een op de Azoren in eclipskleed??. Al met al zou de toekomst kunnen veranderen. Het is ook een soort die veel gehouden wordt en ontsnapt (ook vele gekleuringde ex. in het wild in NL) en inderdaad vooralsnog een westlijke verspreiding binnen de US (maar met vele dwaalgasten in het oosten). Ik zou zeggen bijhouden (wat wordt gedaan via dit medium) voor later wie weet of voor nooit....

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rikstar

#11
Citaat van: Maxberlijn op november 17, 2009, 23:32:13 PM
Mensen,

Zonder een herhaalde discussie op te starten. Kaneeltaling is al meerdere malen (ook door mijzelf) ingedient en afgewezen. Ook bewezen ongeringde vogels. Tot op heden zijn er nog geen gevallen bekend in de WP van vogels die wild zouden kunnen zijn. Dit is een rekbaar begrip. Tevens zijn er na de afwijzing gevallen bekend geworden van de Hebriden (een plek waar sommige mensen (niet Ben ;D) een warm gevoel van krijgen. Tevens zat er mogelijk een op de Azoren in eclipskleed??. Al met al zou de toekomst kunnen veranderen. Het is ook een soort die veel gehouden wordt en ontsnapt (ook vele gekleuringde ex. in het wild in NL) en inderdaad vooralsnog een westlijke verspreiding binnen de US (maar met vele dwaalgasten in het oosten). Ik zou zeggen bijhouden (wat wordt gedaan via dit medium) voor later wie weet of voor nooit....

Groet Max

Beste Max,

bedankt voor je antwoord! op zo'n reactie zat ik nou te wachten. heel erg bedankt daarvoor. Ook andere waarnemers die in dit topic hebben gereageerd bedankt voor de bijdrage!

maar om nu toch een herhaalde discussie op te starten :P : een blauwvleugeltaling is een eend die nog meer wordt gehouden dan kaneeltaling.  Ook bij de Buffelkopeend van Barendrecht heb ik zo mijn ernstige twijfels of deze nou wel wild is? Het is namelijk wel erg toevallig dat er de eerste winter dat de buffelkopeend wordt gezien in barendrecht, ook de buffelkopeend bij muiden wordt gezien die dan later geringd bleek te zijn.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

lupokatja

Citaat van: Rikstar op november 18, 2009, 09:25:41 AM
Het is namelijk wel erg toevallig dat er de eerste winter dat de buffelkopeend wordt gezien in barendrecht, ook de buffelkopeend bij muiden wordt gezien die dan later geringd bleek te zijn.

Hoe toevallig vind je dat dan? Is dat nu meer of net iets minder toevallig dan dat er een Gestreepte Strandloper en Taigastrandloper op dezelfde plek rondlopen? ;)

Lützen

Rikstar

Citaat van: lupokatja op november 18, 2009, 13:17:48 PM
Citaat van: Rikstar op november 18, 2009, 09:25:41 AM
Het is namelijk wel erg toevallig dat er de eerste winter dat de buffelkopeend wordt gezien in barendrecht, ook de buffelkopeend bij muiden wordt gezien die dan later geringd bleek te zijn.

Hoe toevallig vind je dat dan? Is dat nu meer of net iets minder toevallig dan dat er een Gestreepte Strandloper en Taigastrandloper op dezelfde plek rondlopen? ;)

Lützen

daar kun je het misschien mee vergelijken. maar het ging er mij meer om dat de ene bufffelkopeend die winter een wilde schijnt te zijn en de andere buffelkopeend een kwekersring heeft.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Martijn Bot

Dus zo gauw er een Buffelkopeend met ring wordt gevonden is de kans dat er een wilde opduikt ineens kleiner geworden?? Of andersom: we hebben meer kans op het vinden van een "goede" kandidaat als er niet ook ergens een geringde vogel rondzwemt?
Ik ben blij dat je niet in de CDNA zit!

PS: ik begrijp je punt wel, maar het heeft geen zin om hierover (weer) te discussieren. We moeten ons bij de feiten houden, hoe zeer dat ook tegen gevoel en soms realiteitszin indruist.

Rikstar

#15
Citaat van: Martijn Bot op november 18, 2009, 15:42:40 PM
Dus zo gauw er een Buffelkopeend met ring wordt gevonden is de kans dat er een wilde opduikt ineens kleiner geworden?? Of andersom: we hebben meer kans op het vinden van een "goede" kandidaat als er niet ook ergens een geringde vogel rondzwemt?
Ik ben blij dat je niet in de CDNA zit!

PS: ik begrijp je punt wel, maar het heeft geen zin om hierover (weer) te discussieren. We moeten ons bij de feiten houden, hoe zeer dat ook tegen gevoel en soms realiteitszin indruist.

Martijn, je hebt ook wel helemaal gelijk hoor.
Maar aan de andere kant er zijn zoveel voileres met watervogels en gezien de zeer lage prijs van watervogels tegenwoordig ga ik er vanuit dat de laatste jaren voilerehouders vaker hun voilere openhouden simpelweg omdat ze hun watervogels niet kunnen kwijtraken.
Eigenlijk zou eens onderzocht moeten worden of er sinds de extreme prijsdaling van watervogels ook meer zeldzame watervogels in nederland worden gezien dan voor die prijsdaling voor de voilerewatervogels.
Als je mijn punt begreep had je kunnen zien dat ik bedoelde dat er tegelijkertijd een geringde en een niet geringde buffelkop werden ontdekt.

hahaha, wat dat betreft moet je inderdaad blij zijn dat ik niet bij het cdna zit.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Gert Veurink

#16
maarre nog even over die grote tafeleend enne over kokar!  ;D
groet!
Gert Veurink



Martijn Bot

He ja! Het is toch kutweer!

Rikstar

Citaat van: Martijn Bot op november 18, 2009, 18:19:24 PM
He ja! Het is toch kutweer!

hahaha, dat was nou net de reden voor het starten van dit topic. het was toch de hele dag rotweer en had toch niks te doen :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Gert Veurink

hé verpest het feestje nou niet Herman, als het theoretisch kan dan telt t! behalve als het ringetje heeft, als het een wingtag heeft dan moeten we er eerst een jaar over vergaderen. In alle andere gevallen: niet zeuren, maar rijden en bijtikken!
groet!
Gert Veurink



Folkert Jan

CiteerOok bij de Buffelkopeend van Barendrecht heb ik zo mijn ernstige twijfels of deze nou wel wild is? Het is namelijk wel erg toevallig dat er de eerste winter dat de buffelkopeend wordt gezien in barendrecht, ook de buffelkopeend bij muiden wordt gezien die dan later geringd bleek te zijn.

Stel dat een kweker de kooi open heeft laten staan zou het toch heel raar zijn als de ene vogel WEL en de andere vogel GEEN ring zou hebben?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

En een vriendelijk verzoek aan degenen die menen, om wat voor lollige reden dan ook, dat deze discussie voor de zoveelste keer gevoerd kan/moet worden: bekijk alsjeblieft eerst heel grondig de topics die hier al eerder over gingen en probeer niet opnieuw het wiel uit te vinden. Bedenk dat hier serieuze en kundige vogelaars/forummers al diepgaand over gediscussiëerd hebben, zowel voor- als tegenstanders van de platvoetmaffia, en dat er daarom al èrg veel over is gezegd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Tja, Frank, als elke discussie maar een enkele keer gevoerd 'hoefde' te worden (dan verloopt die in dit topic tenminste netjes, zonder al teveel trollen en op enig niveau) ... Om iets toe te voegen: 'Amerikaanse kuifeend' (zie post Jan) is een heerlijk ouderwetsche naam voor ringsnaveleend  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

Citaat van: vincenthart op november 19, 2009, 00:27:09 AM
Tja, Frank, als elke discussie maar een enkele keer gevoerd 'hoefde' te worden (dan verloopt die in dit topic tenminste netjes, zonder al teveel trollen en op enig niveau) ... Om iets toe te voegen: 'Amerikaanse kuifeend' (zie post Jan) is een heerlijk ouderwetsche naam voor ringsnaveleend  :duim:

Scherp Vincent!

Ik blijf er bij dat dit een betere benaming is voor deze eend, omdat hij een vetkuif heeft. En wat is er Amerikaanser (behalve extreem overgewicht) dan dat? ;D

Rikstar

#24
Stel dat een kweker de kooi open heeft laten staan zou het toch heel raar zijn als de ene vogel WEL en de andere vogel GEEN ring zou hebben?


bij een kweker/voilere zie ik vaak genoeg eenden en ganzen waarvan de meeste wel zijn geringd maar een paar niet. Ik blijf nu struikelen over soorten.
maar ik zeg ook niet dat die beide buffelkopeenden bij 1 kweker vandaan komen maar het kan zijn dat in het jaar dat ze voor het eerst zijn ontdekt de prijs van die soort bijvoorbeeld extreem laag was. Hierbij kan ik bijv een vergelijking trekken met de gevallen kokardezaagbek waar in 1 jaar opeens overal kokardezaagbekken werden gezien waar overgrote meerderheid toch geringd bleken te zijn. Het zal me niet verbazen als de prijs van kokardezaagbekken in die tijd op zen laagst was en er overal zaagbekjes werden losgelaten.
Toch heb ik wel een bezoek gebracht aan het beestje van het harderbos puur omdat ik het wel gave beestjes vind.
Maar ik ga die andere topics nog wel eens goed bekijken ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Vraag me dan wel af wat Kokar, sneeuwgans (!), amerikaanse smient en (speciaal voor Jan) amerikaanse kuif op je lijst doen, Rik. Zonder ESC-symbooltje ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

Citaat van: vincenthart op november 19, 2009, 09:16:45 AM
Vraag me dan wel af wat Kokar, sneeuwgans (!), amerikaanse smient en (speciaal voor Jan) amerikaanse kuif op je lijst doen, Rik. Zonder ESC-symbooltje ...

hahaha, ik heb mijn antwoord al veranderd zoals je ziet :P, had de rest van het topic nog niet helemaal gelezen, dus je hebt gelijk. zie voor kokarde in mijn vorig berichtje.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

peterlindenburg

Beste Rikstar,
ik ben best benieuwd naar dat prijsverloop, heb je getallen?


groet Peter

Vincent Hart

Citaat van: Rikstar op november 19, 2009, 09:08:59 AM
Stel dat een kweker de kooi open heeft laten staan zou het toch heel raar zijn als de ene vogel WEL en de andere vogel GEEN ring zou hebben?


bij een kweker/voilere zie ik vaak genoeg eenden en ganzen waarvan de meeste wel zijn geringd maar een paar niet. Ik blijf nu struikelen over soorten.
maar ik zeg ook niet dat die beide buffelkopeenden bij 1 kweker vandaan komen maar het kan zijn dat in het jaar dat ze voor het eerst zijn ontdekt de prijs van die soort bijvoorbeeld extreem laag was. Hierbij kan ik bijv een vergelijking trekken met de gevallen kokardezaagbek waar in 1 jaar opeens overal kokardezaagbekken werden gezien waar overgrote meerderheid toch geringd bleken te zijn. Het zal me niet verbazen als de prijs van kokardezaagbekken in die tijd op zen laagst was en er overal zaagbekjes werden losgelaten.
Toch heb ik wel een bezoek gebracht aan het beestje van het harderbos puur omdat ik het wel gave beestjes vind.
Maar ik ga die andere topics nog wel eens goed bekijken ;)
Bij kokardezaagbek heb ik niet het idee dat er dat jaar daadwerkelijk meer werden waargenomen, alleen meer ingevoerd - wellicht omdat er meer mensen dan voorheen vanuit gingen dat er mogelijk wilde exemplaren rondvlogen in NL. Een beetje zoals zwangere vrouwen opeens overal kinderwagens zien. Die redenering bij buffelkop snap ik nog steeds niet. Ook daarvan worden er al jarenlang exemplaren in NL waargenomen. En zelfs als er in jaar X eens meer buffelkoppen ontsnapten dan in andere jaren, heeft dat nog steeds geen invloed op de wildheid van één bepaald exemplaar. Volgens mij werd dat beest van Muiden/OVP eerst ontdekt, leek een gunstig kleed te hebben, maar bleek voorzien van een foute ring. Door dat geval waren weer meer mensen alert op de soort, en toen volgde het Beest van Barendrecht (moeders, houd u kinderen binnen) ... Waar het mij even om gaat is dat het net zo 'fout' is om 'alles is ontsnapt' te ondersteunen met gelegenheidsargumenten, als 'alles is wild'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

#29
Beste Allemaal,

Dit topic toont aan dat er toch steeds weer behoefte bestaat om over escapes tr dicussieren. Er ligt nog steeds een voorstal bij Dutch Birding om in een forum omgeving te discussieren over het wel of niet tellen van bepaalde "escapes" (let op de aanhalingstekens). Het voorstel is om (al dan niet met of zonder argumentatie) te stemmen op soorten (per soort voor een bepaalde periode) en deze stemming door te laten wegen in het wel of niet tellen van deze soort voor de NL lijst (los van wat de CDNA ermee doet). Door deze discussie kunnen mensen interessante punten en inzichten aan voeren (ook voor het CDNA handig) en tevens tel je soorten die door een meerdereheid serieus worden genomen. Het telsysteem is er immers voor ons (twitchers). Of dit allemaal doorgaat is nog niet zeker. Ook is er een idee om op de komende DB dag in januari hierop terug te komen in een presentatie.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.