vossen overbevolkt?

Gestart door Marina, augustus 05, 2010, 13:21:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

grutto

Citaat van: Norman op augustus 10, 2010, 16:30:25 PM
Citaat van: Rikstar op augustus 10, 2010, 09:33:30 AM
En wat als ze jagers zouden zijn norman? maakt dat een verschil in dit topic???
Als ze juist jagers zijn ben ik maar al te blij mee dat ze hun mening geven op dit topic.
Vind zelf dat er nogal denigrerend over jagers word gedaan soms op dit forum.
Even voor de duidelijkheid, Ik ben tegen de Jacht!! maar ik geloof wel dat sommige jagers een goed oog hebben voor de natuur. En denk dat Grutto en Lampe daar ook bij horen.

Inhoudelijk voor dit topic niets, maar voor mijn beeldvorming in dit en andere berichten veel.
Allereerst ik ben niet tegen jacht, ik zou bonje krijgen met mijn schoonvader, een gepassioneerd jager, als dat wel zo was. Echter de gedachtengang van een jager is anders dan de gedachten gang van een principieel anti-jacht-persoon. Ik zit er een beetje tussenin, er zijn veel zaken waarmee ik het pertinent oneens ben (mn. het beheer-excuus) maar ook zaken waar ik mij best in kan vinden (jacht voor eigen consumptie bijv. altijd beter dan intensieve veehouderij).

Om nu de gedachtengang van Tjeerd en Nico beter te kunnen plaatsen ben ik benieuwd of zij jagers zijn cq. een jachtakte bezitten. Er veranderd niet voor mij in het aanzien van deze heren, wellicht in tegendeel. Ze krijgen mijn respect dat ze zich toch mengen onder vele anti-jachtpersonen op wrn.nl.

Nee precies niets met jacht en ook geen lid van de ANWB of politieke partij.

Net wat ook geschreven wordt het heeft er ook niets mee te maken.

Maar als je dan ziet dat er een groep in de hoek wordt gezet waar best kennis kan zitten dan verzet ik me daar tegen. In dit geval ook omdat de bijdrage niet aangaf dat er kennis aanwezig was gewoon met een groepje (emotioneel) mee roepen en dat is te goedkoop.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Norman

Citaat van: grutto op augustus 11, 2010, 11:19:35 AM
Nee precies niets met jacht en ook geen lid van de ANWB of politieke partij.

Helder, overigens kan ik je de ANWB wel aanraden, die zijn soms verdomd handig!  ;)
Die politieke partijen zou ik ver van blijven.

Citaat van: grutto op augustus 11, 2010, 11:19:35 AM
Maar als je dan ziet dat er een groep in de hoek wordt gezet waar best kennis kan zitten dan verzet ik me daar tegen. In dit geval ook omdat de bijdrage niet aangaf dat er kennis aanwezig was gewoon met een groepje (emotioneel) mee roepen en dat is te goedkoop.

Terecht, helemaal mee eens. Je kan het fundamenteel oneens zijn met bepaalde partijen, maar je kunt niet ontkennen dat ook daar kennis aanwezig is. En mijn inziens moet je kennis altijd delen en willen ontvangen. Dat houd het interessant. Maar er zijn altijd mensen die andere groeperingen in een hoekje willen zetten, ik ga liever het gesprek aan. Overigens liever in persoon dan middels een forum, maar dat is weer een ander verhaal.
[/quote]

Marina

Ben ik niet met je eens, Tjeerd.
Zo werkt het nu eenmaal op een forum: mensen zetten daar hun eigen mening neer, niet die van een ander.
Wie het met de mening van een ander niet eens is kan daar op reageren, en dat maakt een discussie boeiend. En wie het er wél mee eens is mag dat natuurlijk ook gewoon zeggen! Jacht is een controversieel onderwerp waarover de meningen altijd verdeeld zullen blijven. Daar veranderen deze discussies echt niets aan. Je hebt verschillende soorten jacht en een ieder trekt daar al naar eigen geweten zijn eigen grens in over wat hij aanvaardbaar vindt.

Wat ik wel wil benadrukken is dat een handeling of een uitspraak waar je het niet mee eens bent volkomen los staat van de persoon die verantwoordelijk is voor daad/uitspraak. Ik ken jagers die heel prettig in de omgang zijn, over zekere natuurkennis beschikken en dat ook graag willen delen. Of waar je gewoon mee een biertje kan pakken zonder het zelfs maar over dieren te hebben.
Dat wil  niet zeggen uiteraard dat alle jagers slim, doordacht, vriendelijk en kennisvol zijn. Er zitten er ook bij die zich gedragen als horken. Pro-jagers hebben verschillende karakters net als anti-jagers en geen van beide groepen hoeft heilig verklaard te worden.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: evertdirks op augustus 09, 2010, 20:52:51 PM
Veel jagers zijn toch echt van de moderne stempel en niet meer zo kortzichtig als lang geleden.

Weliswaar gaat dit niet over een vos maar wel over een "aasetende predator" (en dan bedoel ik de roofvogels, niet die foute man  ;D )

http://www.hallodrachten.nl/profile/Redactie/article205752.ece/dierenvergiftiging_makkinga_74-jarige_als_verdachte_aangehouden
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Citaat van: Marina op augustus 11, 2010, 11:47:04 AM
Dat wil  niet zeggen uiteraard dat alle jagers slim, doordacht, vriendelijk en kennisvol zijn. Er zitten er ook bij die zich gedragen als horken.
Net als sommige soorten-twitters, die dwars door tuinen en prive tereinen banjeren zonder enig norm besef of fatsoen.
Koren en kaft je komt het overal tegen.
maar toch leuk zo'n discussie.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

Citaat van: evertdirks op augustus 13, 2010, 14:57:30 PM
Citaat van: Marina op augustus 11, 2010, 11:47:04 AM
Dat wil  niet zeggen uiteraard dat alle jagers slim, doordacht, vriendelijk en kennisvol zijn. Er zitten er ook bij die zich gedragen als horken.
Net als sommige soorten-twitters, die dwars door tuinen en prive tereinen banjeren zonder enig norm besef of fatsoen.
Koren en kaft je komt het overal tegen.
maar toch leuk zo'n discussie.
Evert
;D  horken vind je overal
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

tekenaar

#36
beste mensen, dit onderwerp gaat allang niet meer over vossen en schurft, ook niet in het algemeen over zelfregulerende roofdieren dan wel roofdieren die om wat voor reden dan ook gereguleerd moeten worden. Ooit heb ik een onderwerpje vastgepind juist om deze oeverloze discussies in de kiem te smoren. Maar kennelijk ontstaan die elke keer weer wanneer er over jacht begonnen wordt. Ik wordt hier heel moe van en gooi het onderwerp naar "praat maar raak". Daarna kijk ik er niet meer naar, zwets daar maar fijn verder over de anwb en politiek.

Maar ik vindt dit wel in-triest want de originele vraagstelling was een hele goede en integere. Kennelijk kan je hier geen enkele vraag stellen over een vos.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/