bewegend korstmos

Gestart door JohnvR, november 16, 2009, 10:33:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Zaterdag ten noorden van Alkmaar keek ik met mijn loepje (10x) naar een hooiwagen (P. agrestis) op een boom, toen ik plotseling de achtergrond zag bewegen en een klein diertje ontwaarde dat overdekt leek met korstmos. Het heeft zo te zien zes poten. Is deze wellicht een soort luis of springstaart?

mberg

Hej John,

Tis een stofluis.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

JohnvR

Hallo Matty,

Hartelijk dank. Ik had al even zitten spieken. Een grote en diverse groep zie ik.

Groeten,
John

jack_windig

Hoi John,

Ken je deze sleutel al: http://www.brc.ac.uk/schemes/barkfly/key/A.htm ?
Ik vind Reuterella helvimacula het meest lijken, maar ja met dat korstmos erop is het toch wat lastig te zien.

JohnvR

Ha Jack,

Bedankt!  :blink: Ben ik blij mee, want die kende ik nog niet.  :-[ Een mooie sleutel en een toch redelijk overzichtelijk aantal soorten (althans in de UK). De Reuterella helvimacula heeft inderdaad goede gelijkenis, goed gevonden! Toen ik het diertje zag in het veld zat er nog meer korstmos op, ik dacht dat het er bij hoorde, misschien ter camouflage en beschutting? Ik zou eens kunnen proberen of het er onder alcohol af gaat, zit ie waarschijnlijk ook beter stil.

Groeten,
John