Hoofdmenu

Kraanvogels

Gestart door nicky hulsbosch, november 09, 2009, 17:53:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

nicky hulsbosch

Ik sprak net geert lamers. Er zijn 1400 kraanvogels geland in de Deurnese peel. Dus wellicht morgen meer. Verder ook grote groepen over limburg en Duitsland.
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

steenl

Zo een groep van 1400. Netjes!! Tof om zo'n groep aan de grond te zien. Zeker als ze morgen weer opstijgen.

henkjanvdkolk

Wat verder het binnenland in mag wel morgen  :angel: ;D. Wel gaaf!!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Cygnus

Als er mensen gaan kijken, let dan ook op eventueel geringde vogels. Een redelijk deel is voorzien van kleurringen en aflezingen uit Nederland zijn zeldzaam. Aan elke poot, boven de "knie", zitten 3 kleurringen en er worden 6 verschillende kleuren gebruikt: rood, wit, zwart, blauw, geel en groen. Soms zitten 2 of 3 ringen van dezelfde kleur boven elkaar, dus goed opletten. De ringen zijn op 500 meter afstand, en soms nog verder, goed af te lezen. Veel succes.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Ik heb gehoord dat er met verschillende maten ringen werd gewerkt waardoor ze konden overlappen? En een Metaal die er ook tussen kon schuiven...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

#5
Citaat van: Cygnus op november 09, 2009, 18:26:54 PM
Als er mensen gaan kijken, let dan ook op eventueel geringde vogels. Een redelijk deel is voorzien van kleurringen en aflezingen uit Nederland zijn zeldzaam. Aan elke poot, boven de "knie", zitten 3 kleurringen en er worden 6 verschillende kleuren gebruikt: rood, wit, zwart, blauw, geel en groen. Soms zitten 2 of 3 ringen van dezelfde kleur boven elkaar, dus goed opletten. De ringen zijn op 500 meter afstand, en soms nog verder, goed af te lezen. Veel succes.

Om een idee te krijgen hoe zoiets eruit ziet, zie onderstaande foto (ja, ze zijn al ingestuurd).



Foto gisteren gemaakt bij Diepholz. Voor meer foto's zie m'n website of m'n nieuwe weblog.

Groeten, Arjen

Cygnus

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 09, 2009, 18:41:22 PM
Ik heb gehoord dat er met verschillende maten ringen werd gewerkt waardoor ze konden overlappen? En een Metaal die er ook tussen kon schuiven...

Ik heb daar nog niet van gehoord, maar ik misschien dat dit ooit wel een keer gebeurd kan zijn. De metaalring wordt altijd aan het loopbeen aangelegd, de kleurringen boven het loopbeen, dus de metaalring kan er dan niet tussenschuiven. Sinds een aantal jaren worden er zogenaamde ELSA-ringen gebruikt, dat zijn plastic ringen die uit 2 helften bestaan die in elkaar geklikt kunnen worden. Deze zijn absoluut kleurecht, dit in tegenstelling tot de ringen die tot een jaar of 4 geleden werden gebruikt. Hoe de ELSA-ringen er van dichtbij uitzien zie je hieronder (vogel door mijzelf geringd in Estland op 7 juli 2009).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Oke, Morgen zit er voor mij helaas niet in... Die rode ring, op de foto van Arjen is neem ik aan de Metaal?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

#8
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 09, 2009, 22:54:51 PM
Oke, Morgen zit er voor mij helaas niet in... Die rode ring, op de foto van Arjen is neem ik aan de Metaal?
Volgens mij zijn kleurringen altijd van plastic... Had dus ook het idee dat deze dat ook was. De onderste rode ring (om de linker tarsus) is waarschijnlijk de metalen ring (tenminste, die hoort daar te zitten).

Overigens kreeg ik vandaag al een mailtje terug uit Zweden. De vogel is op 25 juni geringd in Tranemo, Zweden samen met z'n tweeling-broertje/zusje. Helaas is daarvan nooit meer iets vernomen.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

www.grus-grus.com geeft ook aardig de aantallen door.
Overigens zijn de 1400 Kranen uit de Deurnse peel spoorloos, en vermoedelijk vannacht vertrokken...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 09, 2009, 22:54:51 PM
Oke, Morgen zit er voor mij helaas niet in... Die rode ring, op de foto van Arjen is neem ik aan de Metaal?

Die rode ring aan het loopbeen is inderdaad een metalen ring. De Zweden hadden het idee om de metalen ring te verwerken in de kleurcode aan de linkerpoot (dus de metalen rode ring in plaats van een rode plastic ring). In de Zweedse landcode, dat zijn de ringen aan de linkerpoot, zitten altijd minimaal 2 rode ringen.  De rode metalen ring ziet er echter anders uit dan een rode plastic ring, dus er stond verwarring over de juiste kleur bij de aflezers. Men is daarom weer overgestapt naar de oude situatie. Men zit echter nog met een voorraadje rode metalen ringen en die worden nu aan het loopbeen aangelegd.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dorine

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 10, 2009, 09:25:40 AM
Overigens zijn de 1400 Kranen uit de Deurnse peel spoorloos, en vermoedelijk vannacht vertrokken...

Vanmorgen de omgeving afgezocht.
Alleen twee groepen over zien vliegen, totaal ongeveer 75 kraanvogels.
De andere 1300 niet gezien dus.
Dorine van Asten
peregrines.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Adri Clements

Leuk plaatje voor de onderzoeksvraag trekbanen vs. waarnemersintensiteit
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Citaat van: Adri Clements op november 10, 2009, 11:45:03 AM
Leuk plaatje voor de onderzoeksvraag trekbanen vs. waarnemersintensiteit

Ik denk dat waarnemersintensiteit bij Kraanvogels een beduidend kleinere
rol speelt dan bij andere soorten.

--
Groeten, Herman van der Meer.
Herman van der Meer

Vincent de Lenne

Citaat van: hiskodevries op november 10, 2009, 08:18:51 AM
op 9/11 zaten nog zo`n 8000 in duitsland
http://observado.org/soort/view/19?from=2009-11-09&to=2009-11-09&prov=0
begin november zaten al zo`n 30.000 exemplaren rond het Lac du der
http://observado.org/soort/view/19?from=2009-11-01&to=2009-11-09&prov=45
zie ook http://observado.org/soort/maps/19?from=2009-11-01&to=2009-11-10&grid=5000

Gisteren ben ik naar Diepholz geweest om daar de kraanvogels te bekijken, en tegen de middag
vlogen hier ook enkele grote groepen op, en vlogen af richting oost (zuidoost).
Misschien dat enkele van deze groepen ook wel over zuid-oost Nederland getrokken zijn.

Met vriendelijke groet,
Vincent de Lenne
met vriendelijke groet,
Vincent de Lenne

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

peterlindenburg

#19
CiteerIk denk dat waarnemersintensiteit bij Kraanvogels een beduidend kleinere
rol speelt dan bij andere soorten.

denk je dan dat bijna alle kraanvogels over dit smalle strookje over Europa vliegen, toevallig voor het grootste deel over Nederland? ik denk dat dit echt wel een waarnemerseffect van jewelste is. neemt niet weg dat het waarnemerseffect in principe bij kraanvogels minder effect zou moeten hebben dan op goudhaantjes om maar eens een soort te noemen omdat kraanvogels meer opvallen

hiskodevries

ongetwijfeld komt niet alles over NL, maar het blijft altijd weer fantastich om in een paar dagen zulke enorme trekbewegingen te registreren
verschil 2009-2008
http://waarneming.nl/soort/stats/19?tab=&id=&user=0&year=2009&month=0&sex=0
toen was de grote beweging in December.
Vincent bedankt voor het invoeren van de duitse data in observado (zouden meer mensen moeten doen!)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rene Janssen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 10, 2009, 09:25:40 AM
en vermoedelijk vannacht vertrokken...

Ik denk het, want ik heb twee groepen over horen komen rond 22:00!!!


René
René Janssen

Guus Peterse

Citaat van: hiskodevries op november 10, 2009, 15:57:44 PM
maar het blijft altijd weer fantastich om in een paar dagen zulke enorme trekbewegingen te registreren
Ongetwijfeld. Maar nog veel fantastischer is het om die trekbewegingen zelf waar te nemen, zeker waar het kraanvogels betreft, en dat gaat zoals meestal weer aan onze Utrechtse neuzen voorbij. Gelukkig heb ik dit voorjaar eindelijk eens mooie kraanvogeltrek mogen waarnemen tijdens een dagje Limburg.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: peterlindenburg op november 10, 2009, 15:33:32 PM
CiteerIk denk dat waarnemersintensiteit bij Kraanvogels een beduidend kleinere
rol speelt dan bij andere soorten.

denk je dan dat bijna alle kraanvogels over dit smalle strookje over Europa vliegen, toevallig voor het grootste deel over Nederland? ik denk dat dit echt wel een waarnemerseffect van jewelste is. neemt niet weg dat het waarnemerseffect in principe bij kraanvogels minder effect zou moeten hebben dan op goudhaantjes om maar eens een soort te noemen omdat kraanvogels meer opvallen

Ik neem aan dat er in het westen van Duitsland wel een gebrek aan melders is, maar het
is geen waarnemerseffect dat ze maar in een betrekkelijk smalle strook worden gezien.
Ze zijn tenslotte bijna allemaal op weg naar Extremadura.
En het is zeker geen waarnemerseffect dat ze vrijwel alleen in het (z-)oosten van Nederland
worden gezien want elders in het land barst het van de waarnemers en potentiele melders.
Zo zit ik hier aan de westkust al dagen met gespitste oren. En neem maar van me aan dat ik
er wakker van zal worden.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

August

#24
Citaat van: guusp op november 10, 2009, 16:43:40 PM
Citaat van: hiskodevries op november 10, 2009, 15:57:44 PM
maar het blijft altijd weer fantastich om in een paar dagen zulke enorme trekbewegingen te registreren
Ongetwijfeld. Maar nog veel fantastischer is het om die trekbewegingen zelf waar te nemen, zeker waar het kraanvogels betreft, en dat gaat zoals meestal weer aan onze Utrechtse neuzen voorbij. Gelukkig heb ik dit voorjaar eindelijk eens mooie kraanvogeltrek mogen waarnemen tijdens een dagje Limburg.
Werd trouwens door Erik Verlind gebeld dat er 52 Kraanvogel over Nieuwegein vlogen
August van Rijn

HPM

Schattingen van het aantal in Spanje overwinterende kraanvogels

1960 10.000 (minimaal)
1980 14.721
1981 17.000
1985 31.945
1988 55.000 (50.000 - 60.000)
1995 65.000
1998 80.000
2007 151.423

Bron: http://www.vertebradosibericos.org/aves/distribucion/grugrudi.html

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: HPM op november 10, 2009, 18:31:27 PM
Zo zit ik hier aan de westkust al dagen met gespitste oren. En neem maar van me aan dat ik
er wakker van zal worden.

--
Groeten, Herman van der Meer

citaat uit boekje "vogels in bos en hei":

Op een zaterdag in nov. 1982 stond er een felle oostenwind waardoor de duizenden kraanvogels, die juist vanuit Scandinavië naar Frankrijk en Spanje waren begonnen, ver uit de koers werden geblazen. In héél Nederland tot in Breskens toe werden grote groepen gesignaleerd. Heel vogelend Nederland was in rep en roer.

voor de Westerlingen , zoals ik, is het te hopen dat het flink gaat waaien de komende dagen.. ..uit het Oosten welteverstaan!!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Guus Peterse

Ik denk dat het daarvoor alweer te laat is. Meestal duurt het maar een paar dagen, dan zijn ze voorbij.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Vergis je niet hoor! Veelal hebben wij hier te maken met twee golven waarvan de tweede golf het heftigste is. De trek van gisteren is absoluut leuk, maar kan nog veel heftiger (lees meer verspreid door nederland en meer groepen)
Thijs Fijen

Rene Janssen

Al is er al een grote groep in Lac du Der...
René Janssen