Hoofdmenu

voorjaar

Gestart door hiskodevries, maart 14, 2005, 11:07:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

De zwaluwen komen. net over de grens in belgie is de eerste boerenzwaluw langsgevlogen bij neerharen/lanaken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

boogey55

Ik kijk er naar uit. :welcome:  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Ellen Luijks

hisko, heb je dat van LVN afgeplukt
Je bent me voor.
Groetjes

Ellen

hiskodevries

ja want kun je niet invoeren, is belgie  
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ellen Luijks

kan ik toch onder belgie invoeren!, dat heb ik gedaan.
Groetjes

Ellen

BWoets

Vorig jaar had ik op 17-3 al 2 Oeverzwaluwen, Blauwborst, maar ik ben bang dat dat er dit jaar niet in zit.

Overigens wel 3 Buizerden net hoog naar Oost, mooi weer voor Rode Wouwen!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

net even een moerasje naast mijn werk bezocht ( plasje lage weide)
geen tjiffen jammer
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Pieter

gister dus mijn eerste zwartkop man in de tuin.

JP

Johan op den Dries

Het kan nog vroeger met de  boerenzwaluwen. Dit staat op de site van omrop Fryslan (www.omropfryslan.nl):

Boereswel (boerenzwaluw) werom en hiel betiid:
Jurjen Bulthuis (dûane-boat) seach 1 eks. nij it nêst fleanen ûnder it gebou
bij de slûzen fan Lauwerseach.- 14-2

Voor de niet friezen: Op 14 februari is er door J.Bulthuis een boerenzwaluw gezien bij de sluizen van Lauwersoog. De vogel vloog naar het nest.
Johan op den Dries
Sneek

Rick van der Weijde

Citeergister dus mijn eerste zwartkop man in de tuin.

JP
Dat is niet helemaal aan aanduiding voor het voorjaar, aangezien er een zeer klein aantal in Nederland overwintert. Ik heb er in december nog één gezien in Moordrecht. Hier op begin van deze maand (1 maart?) ook het eerste voorjaarsgeval. Maar of dit nu de Zwartkoppen van Nederland, van Engeland of van zuidelijkere oorden zijn blijft de vraag natuurlijk... Al maakt dat de waarneming niet minder leuk, hoor.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

BWoets

CiteerVoor de niet friezen: Op 14 februari is er door J.Bulthuis een boerenzwaluw gezien bij de sluizen van Lauwersoog. De vogel vloog naar het nest.
Lijkt me stug..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

boogey55

#11
CiteerVoor de niet friezen: Op 14 februari is er door J.Bulthuis een boerenzwaluw gezien bij de sluizen van Lauwersoog. De vogel vloog naar het nest.

Zal wel maart moeten zijn.
Morgen maar weer opletten..
Groet, Pim Frijling
Wolvega

BWoets

Maart kan ook niet..
De eerste boertjes komen pas eind maart..

Oever kan half maart er zijn...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

boogey55

CiteerDe zwaluwen komen. net over de grens in belgie is de eerste boerenzwaluw langsgevlogen bij neerharen/lanaken
Doen ze er zo lang over?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan-Pieter

Voorop gesteld of ik de boerenzwaluw van 14 feb geloof of niet.
Ik vind het te zwart wit gesteld dat een soort niet kan omdat deze pas eind maart terug komen. We weten allemaal dat een aantal soorten eerder komen en hub hele ritme hebben aangepast dus kan je niet stellig zeggen dat het niet kom enkel en alleen omdat het te vroeg in het jaar is.

JP

BWoets

Kan wel, maar er werd geschreven over een nest..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Telpost Camperduin: eerste Grote Stern van het werkgebied dit jaar :)
Ook nog iets anders, een of andere vage eend uit het noorden ofzo :rolleyes:
Over de Boerenzwaluw ben ik het er mee eens dat sommige individuen gewoon eerder komen, de waarheid van deze waarneming in het midden gelaten...
Alleen op 14 februari een nest lijkt me wel stug..

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Johan op den Dries

Ik denk zelf dat er iets niet klopt aan deze waarneming maar wilde hem jullie toch niet onthouden. Als er sinds 14 feb al een boerenzwaluw aanwezig was waren er vast wel meer vogelaars die het beest gezien hadden. Vooral daar in het lauwersmeer rondom de sluizen. Dat valt wel op...
Op de site lauwersmeer.com wordt ook totaal geen melding ervan gemaakt.
Johan op den Dries
Sneek

marcel123

http://www.natuurkalender.nl/
CiteerVoor de Natuurkalender willen we weten:

Wanneer wordt de eerste boerenzwaluw gezien?
Wanneer worden de eerste uitgevlogen boerenzwaluwen gezien?

Soort                 2001     2002     2003       2004
Boerenzwaluw    6 april   9 april   11 april    9 april

Het lijkt aan de vroege kant.

hiskodevries

ongemanipuleerd in waarneming.nl

2002 Boerenzwaluw Gezien op:  13-03-2002 VWG Nijmegen e.o. Bemmelse Polder, Sprokkelenburg, defensiedijk GE
2003 Boerenzwaluw Gezien op:  05-02-2003 VWG Nijmegen e.o. Millingerwaard GE
2004 Boerenzwaluw Gezien op:  09-03-2004 wagenings vogelnet Wageningen - Stad GE

http://www.waarneming.nl/fenologie_soort.p...kgroep=O&user=0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

boogey55

Ze zouden er al moeten zijn dus? Wel koud geweest natuurlijk. Ik kijk elke 5 minuten naar buiten(kan niet weg).
Groet, Pim Frijling
Wolvega

BWoets

VWg Nijmegen ook maar eens onder handen nemen..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Waarom zou een Boerenzwaluw rond deze tijd niet kunnen? als je ziet dat er enkele vogels rond de middellandse zee ook 's winters blijven! Kunnen misschien met wind enkele noordelijk afdrijven.

Marianne

Ik liep net naar de brievenbus, en zag in de lucht twee vogels die in vorm en vlucht haast wel zwaluwen moesten zijn. Maar helaas, natuurlijk geen kijker bij me. En voor ik thuis was waren ze verdwenen. Kan een mens dan nooit van huis zonder kijker? :(  
groet,
Marianne Cramer

Thijs Fijen

Dat had ik net dus ook!!! Wel kijker bij maar ze waren al weg..
Thijs Fijen

Marianne

En ik zit toch wat noordelijker dan jij, ik weet niet hoe ver ze per dag naar het noorden gaan, ben eigenlijk wel benieuwd of iemand daar iets over kan zeggen.
groet,
Marianne Cramer

Piter Anjema

Heb ook een keer een foutje gezien, een boerenzwaluw op 26 januari '91 of '92

Marianne

Ik vond het dan ook te onzeker om ook maar over invoeren te denken....
maar was gewoon benieuwd of er andere waarnemers ook al zwaluwen denken gezien te hebben.
groet,
Marianne Cramer

Jan-Pieter

Ik neem niet aan dat boerenzwaluwen elk jaar een nieuw nest bouwen, of heb ik het mis? Dan zou de waarneming : naar nest toe. verklaart kunenn worden door een vroege vogel die zijn nest al inspecteerde of al saaplaats gebruikt en dat wil niet zeggen dat er dan al eieren of jongen in zouden zitten.

JP

Thijs Fijen

mensen trekken snel een conclusie.
Oh kijk een boerenzwaluw, die broeden hier dus dan zal hij wel naar het nest gaan.
Thijs Fijen