steppe- en zeearenden in (zeeuws)Vlaanderen

Gestart door caliprobola, november 02, 2009, 12:33:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

#60
Even schoot het door mijn gedachte dat het toch niet waar is dat de Braakman-Steppearend moest helpen bij de Belgische waarneming...
Wat ben ik toch slecht.

Theo

theomuusse

Citaat van: theomuusse op november 03, 2009, 22:35:08 PM
Even schoot het door mijn gedachte dat het toch niet waar is dat de Braakman-Steppearend moest helpen bij de Belgische waarneming...
Wat ben ik toch slecht.

Theo

Maar blijkt volgens RBA wel zo te zijn lees ik nu.
Nu maar hopen dat deze Belg geen K... heet.

Theo

Lanius

#62
Maandag middag: ... biep biep ... Steppearend! aanwezig! Net een leuk namiddagje gepland met vriendin en lap, moet ik dit weer afzeggen zeker. Alles wordt in gereedheid gebracht en lap. Eerst tegenvaller: De waarneming bleek van gisteren te zijn, beest zit er al van woensdag, werd zondag gezien door waarnemer,maar wordt wel pas maandag doorgegeven. met een flauw excuus als "ik dacht dat de andere het gingen doorgeven" kom je er toch niet, zeker als je de kanalen kent om iets heel zeldzaams door te geven, zeker ook als je de zeldzaamheid kent en nog zekerder als beest een paar uur pleisterd. Ik besloot af te wachten want er gingen een paar mensen gaan zoeken en mijn geplande leuk namiddag met vriendin ging door. het bleek de juiste keuze te zijn, want beest werd niet teruggevonden.

Dag erna toch weer hoop. Beest wordt teruggezien in Nederland door een Deen! Ons sceptisme over de waarnemer bleek dus ongegrond! Er vliegt wel degelijk een Steppearend! Bleek die Deen achteraf een Belg te zijn die vond dat de "arend" te weinig aandacht verdiende en dus maar een waarneming verzon. Er komen nog een paar "rare zaken" aan het licht... Nu, in tegenstelling tot "den Deen" heeft volgens mij die arend al net iets teveel aandacht verdiend. En dat was misschien de bedoeling ook...

groetjes,

Davy
Davy De Groote

KjellJanssens

#63
Nog een keer doe ik het volledige verhaal van de waarneming want het aantal misverstanden is groot.

Vrijdag kreeg ik van een valkenier te horen dat er woensdag een arend over zijn huis gevlogen was en derna in een weiland gaan zitten.( dus nee ik wist niet van woensdag dat er een arend zat.)Vrijdag en zaterdag was er niks te vinden.(als je elke melding van mensen die 'arenden' zien moet doorgeven dan rijden er veel voor een buizerd)
Zondag moest ik meubelair gaan halen en passeer door de straat het Kruisken.
Daar zie ik een blauwe kiekendief gek doen en naar de grond duiken.Op dat moment vliegt een voor mij onbekende arend op.
Direct vallen de 7 vingers op en de bleke band aan de onderzijde als hij naar een paal vliegt.Ter plaatse dacht ik echter niet aan een steppearend (had groter verwacht).Omdat ik geen fotomateriaal bij had probeerde ik uit te stappen om een foto met de gsm door de telescoop te nemen.Daar heb ik helaas de kans niet voor gekregen want hij vloog weg.Wat mij deed vermoeden dat het een wild exemplaar was.
Omdat ik geen tijd had om te blijven bel ik 2 plaatselijke vogelaars op.(er is een lijst in de regio met wie wie moet bellen).Dus van geheimhouding is geen sprake( had liever gehad dat er iemand fotobewijs had).Als ik thuis kom met de huurwagen blijkt dat niemand anders verwittigd was.Ze hadden hem wel nog in de verte zien vervliegen maar kon derna door de hevige regen niet meer gevonden worden vanop de dijk..Thuisgekomen raadpleeg ik eerst de ANWB-gids.Aan de hand van de waargenomen kenmerken(vooral de lichte band) determineer ik de arend als Steppearend.Op dat moment pak ik direct de 'telefoonlijst' en begin mensen te bellen.De meesten nemen niet op en bij sommige krijg ik geen verbinding.(zij kunnen als ze willen dit bevestigen).NA enige tijd bereik ik toch iemand en ik ging dan van uit dat de lijst in gang gezet was en het zo op de 'piepers' zou komen.
Derna ben ik terug naar de meubelairwinkel gegaan omdat mijn tijd voor de huurwagen erop zat.Ik ben er dan vanuit gegaan dat gans Vlaanderen al nieuws zou gekregen hebben(fout van mij om dit niet te controleren waarvoor mijn excuses.)Volgen de keer contacteer direct iemand met een pieper.(fouten zijn er om uit te leren)
De volgende dag heb ik nog helpen zoeken en ben zelf naar de plaats gegaan om uitleg te geven.
Dus de geruchten dat ik hem van woensdag wist zitten en dat er 15 plaatselijek vogelaars hem gezien hebben kloppen NIET.
Ten slotte kreeg ik gisteren nog een mail van HOAX-vogelaar(met zijn 'deens mailadres' waarin zijn excuses staan met als uitleg ik wou meer aandacht zodat de vogel mss teruggevonden werd en ik deze ook kon waarnemen.(een voor mij ziekelijke actie.)
Maar zoals de heer LANIUS reeds gezegd heeft is meer dan genoeg aandacht aan besteed en is er voldoende gezocht door de mensen waarvoor mijn dank.
Dit is het laatste wat ik nog zeg over deze waarneming.
Ik plaats de scan en de uitleg op Waarnemingen.be and that's it.
Als er mensen zijn die nog een persoonlijke aanval willen doen gelieve dit met een persoonlijk bericht te doen en niet hier.Wat dit hoort hier niet thuis.

Vriendelijke groeten

Kjell

(Ik hoop dat nu alle misverstanden opgelost zijn.)

Gert Veurink

zou je die scan hier ook willen plaatsen?
groet!
Gert Veurink



KjellJanssens

Ik zal een link naar de scan hier plaatsen.

Vriendelijke groeten

Kjell

KjellJanssens


GertJ

Voor Lanius even twee dingen die hier op dit forum erg gebruikelijk zijn en waar ook aan gehecht wordt:
1. We ondertekenen met onze echte naam. Dit forum is niet anoniem. Graag dus doen de volgende keer.

2. We meten de al dan niet betrouwbaarheid van waarnemers niet breed en openlijk met naam en toenaam uit op dit forum, op de man spelen kan prima op geenstijl.nl of fok.nl....

Voor de rest vind ik het relaas van KJ helder en duidelijk, valt niks op af te dingen of toe te voegen, waarvoor dank.

Nu maar hopen dat waarnemingen.be net zo'n vlucht neemt als in Nederland, want dan blijft er echt geen vogeltje onopgemerkt!
Groet Gert Jager

Lanius

Ja, sorry, ik gebruik zo goed als altijd "lanius" op fora. Normaal wordt er bij registratie gevraagd naar je echte naam, maar dat ben ik niet tegengekomen (misschien over het hoofd gezien). Ook op waarneming.nl en waarnemingen.be gebruik ik lanius. Maar het was niet mijn bedoeling anoniem te zijn.
http://waarnemingen.be/user/profile/40131

ten tweede: ok, is best te begrijpen. Was misschien ook niet de bedoeling. Maar als je alles bij elkaar legt, dan, tja... maar ik zal mijn post wat aanpassen!

helaas hebben we allen de vogel gemist! Op naar de volgende grensoverschrijdende spetter!


groetjes,

Davy
Davy De Groote

adriaens

Er blijven toch nog heel wat vragen open. Misschien kan Kjell daar nog op antwoorden?
Het lijkt me niet verkeerd van de discussie hier te voeren, aangezien zowel Belgische als Nederlandse vogelkijkers op het verkeerde been werden gezet (en verlof namen, benzine opdeden, e.d.) en aangezien het systeem van waarneming.nl daarvoor even misbruikt werd.

- Er was blijkbaar zelfs geen tijd om snel even een bewijsfotootje te maken van de vogel, want die vloog direct weg toen je nog maar "probeerde uit te stappen om een foto met de gsm door de telescoop te nemen". Je was niet echt vogels aan het kijken want was onderweg om meubilair te gaan ophalen. Telescoop lag dus in de koffer en je stapte uit om die te pakken ? Maar toch heb je de vogel "beeldvullend in de telescoop gehad" (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=32490.msg641078.html#msg641078) ? Hoe doe je dat?
- Waarom drie dagen wachten met enige info (bv. een paar lijntjes beschrijving) te plaatsen op wnm.be ?
- Je schrijft dat je twee plaatselijke vogelkijkers belde en dat "ze de vogel nog in de verte zagen vervliegen" (let op het meervoud). Wie waren deze twee ? In een eerdere post (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=32490.msg641056.html#msg641056) schrijf je dat er maar één medewaarnemer was. Je vermeldde al Dirk Willems als medewaarnemer, maar die zag de vogel slechts met het blote oog (zie post van Theo hierboven). Dirk vermeldt (op wnm.be) Roger Janssens (jouw vader) als medewaarnemer, maar die heeft naar eigen zeggen de vogel zelfs helemaal niet gezien !? Heel gek allemaal.
- Je bent de enige die erin geslaagd is contact te hebben met die 'Deense' vogelkijker, die dan ook nog eens alles opbiecht aan jou. Dit suggereert dat het iemand is die je kent. Je vader bijvoorbeeld ? Het zou niet de eerste keer zijn dat die anoniem ingrijpt om je te steunen (cf http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=1901&p=32539#p32539). Mogen we de naam van die persoon of zijn e-mailadres weten ? Mag je privé mailen als je die info liever niet op een forum plaatst.

Ik besef dat ik heel wat insinueer en wat met scherp schiet, maar het moet nu zo ongeveer de tiende keer zijn dat Kjell op deze manier een zeldzaamheid meldt. Het blijkt steeds een probleem om tijdig door te geven en om foto's te maken (ondanks zijn 600 mm telelens; zie foto's van Kjell op Birdpix bijvoorbeeld). Er zijn ook nooit echt medewaarnemers.

Peter

Tim de Boer

als er dan toch zo'n non-discussie komt, splits hem dan ajb af!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Jaap Denee

Afsplitsen okay, Tim, maar daarom niet minder amusant (ja, ik ben niet gaan rijden gister, dus nogal laconiek). Uit een van de links:

CiteerHola, zweedse vogel, beetje dimmen zou geen kwaad kunnen.
Er zijn hier wellicht mensen die nog veel minder tijd hebben dan jij, nooit typcursus hebben gevolgd, maar toch, zonder meer, GRAAG een bijdrage leveren aan dit forum.
IK heb alvast geen boodschap aan types die stellen dat WIJ mogen BLIJ zijn dat ZIJ hier hun bijdrage leveren. Doe een beetje moeite, of zoek een ander forum.
En zeg geen 'Gast' tegen onze moat Ignaas.

Als waar is wat Peter Adriaens in zijn post allemaal suggereert: bedankt, Yves!  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Veurink

Citaat van: Jaap Denee op november 04, 2009, 19:03:09 PM
Afsplitsen okay, Tim, maar daarom niet minder amusant (ja, ik ben niet gaan rijden gister, dus nogal laconiek). Uit een van de links:

CiteerHola, zweedse vogel, beetje dimmen zou geen kwaad kunnen.
Er zijn hier wellicht mensen die nog veel minder tijd hebben dan jij, nooit typcursus hebben gevolgd, maar toch, zonder meer, GRAAG een bijdrage leveren aan dit forum.
IK heb alvast geen boodschap aan types die stellen dat WIJ mogen BLIJ zijn dat ZIJ hier hun bijdrage leveren. Doe een beetje moeite, of zoek een ander forum.
En zeg geen 'Gast' tegen onze moat Ignaas.

Als waar is wat Peter Adriaens in zijn post allemaal suggereert: bedankt, Yves!  ;)

Yves deed die suggestie vijf jaar geleden... wel een typisch gevalletje ouwe koe.

Over ouwe koeien gesproken... Arenden doen gekke dingen met sommige mensen geloof ik...  :rolleye:
groet!
Gert Veurink



Jaap Denee

Citaat van: Gert Veurink op november 04, 2009, 19:16:50 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 04, 2009, 19:03:09 PM
Afsplitsen okay, Tim, maar daarom niet minder amusant (ja, ik ben niet gaan rijden gister, dus nogal laconiek). Uit een van de links:

CiteerHola, zweedse vogel, beetje dimmen zou geen kwaad kunnen.
Er zijn hier wellicht mensen die nog veel minder tijd hebben dan jij, nooit typcursus hebben gevolgd, maar toch, zonder meer, GRAAG een bijdrage leveren aan dit forum.
IK heb alvast geen boodschap aan types die stellen dat WIJ mogen BLIJ zijn dat ZIJ hier hun bijdrage leveren. Doe een beetje moeite, of zoek een ander forum.
En zeg geen 'Gast' tegen onze moat Ignaas.

Als waar is wat Peter Adriaens in zijn post allemaal suggereert: bedankt, Yves!  ;)

Yves deed die suggestie vijf jaar geleden... wel een typisch gevalletje ouwe koe.

Over ouwe koeien gesproken... Arenden doen gekke dingen met sommige mensen geloof ik...  :rolleye:

Ja, je hebt gelijk, Gert. Maar ondertussen heeft de soap zich wel verplaatst. De winter is vroeg begonnen, dit jaar.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Veurink

Citaat van: Jaap Denee op november 04, 2009, 19:26:15 PM
De winter is vroeg begonnen, dit jaar.
Ik houd t op herfst, als de blaadjes van de bomen vallen zien veel mensen ze vliegen ;)
groet!
Gert Veurink



theomuusse

Peter, is er van die 10 mega's van deze waarnemer weleens iets aanvaard?
Theo

GertJ

Citaat van: theomuusse op november 04, 2009, 20:48:38 PM
Peter, is er van die 10 mega's van deze waarnemer weleens iets aanvaard?
Theo

De voorzichtige conclusie begint zich helaas af te tekenen: Geen zekere Steppearend in Nederland of België de laatste jaren?
Jammer en snel vergeten!
Groet Gert Jager

Klaas

Citaat van: GertJ op november 04, 2009, 21:11:19 PM
Citaat van: theomuusse op november 04, 2009, 20:48:38 PM
Peter, is er van die 10 mega's van deze waarnemer weleens iets aanvaard?
Theo

De voorzichtige conclusie begint zich helaas af te tekenen: Geen zekere Steppearend in Nederland of België de laatste jaren?
Jammer en snel vergeten!

1 in 2007 over Zolder.

theomuusse

Ik keer terug naar mijn postmoderne hedonistische inslag: we horen het allemaal nog wel en er zaten prachtige slechtvalken en patrijzen.

Theo

adriaens

#79
Citaat van: theomuusse op november 04, 2009, 20:48:38 PM
Peter, is er van die 10 mega's van deze waarnemer weleens iets aanvaard?
Theo
Neen. Sommige (ik zou ze wel niet allemaal mega noemen, maar wel zeldzaam) werden nooit ingediend. Van enkele waren er zogezegd foto's maar die waren dan verloren gegaan door een computercrash of waren veel te wazig en onscherp. Bij andere was de beschrijving ontoereikend. Om eerlijk te zijn, was er één geval dat wel aanvaardbaar leek (mannetje Ringsnaveleend; goede beschrijving en goede schets) maar toevallig was de (kleine en overzichtelijke) plas eerder die dag twee keer gecheckt en er zat niks bijzonders.

cursorius

Citaat van: adriaens op november 04, 2009, 22:33:05 PM
Citaat van: theomuusse op november 04, 2009, 20:48:38 PM
Peter, is er van die 10 mega's van deze waarnemer weleens iets aanvaard?
Theo
Neen. Sommige (ik zou ze wel niet allemaal mega noemen, maar wel zeldzaam) werden nooit ingediend. Van enkele waren er zogezegd foto's maar die waren dan verloren gegaan door een computercrash of waren veel te wazig en onscherp. Bij andere was de beschrijving ontoereikend. Om eerlijk te zijn, was er één geval dat wel aanvaardbaar leek (mannetje Ringsnaveleend; goede beschrijving en goede schets) maar toevallig was de (kleine en overzichtelijke) plas eerder die dag twee keer gecheckt en er zat niks bijzonders.

En die Dougalls Stern?

adriaens

#81
Was door Koen Verbanck gevonden, dacht ik? Nu ik eraan denk, er is wel al eens een Ijsduiker van Kjell aanvaard, dat wel.

Edit: Ondertussen met Kjell gemaild en hij zou toch de vinder zijn. Het geval werd indertijd gepubliceerd met de naam van Koen Verbanck als eerste waarnemer (in dit BAHC-rapport). Als dit foutief was, is het in de loop der jaren blijkbaar nooit rechtgezet, noch door Kjell noch door Koen.

caliprobola

Als ik de beschrijving van de waarneming en de waarnemingsomstandigheden door Kjell nog eens lees, begrijp ik dat de waarneming erg kort was en niet onder de beste omstandigheden gebeurd is. Tevens is de determinatie niet in het veld gebeurd maar achteraf thuis. Ik denk dat iedereen intussen wel weet dat bij dergelijke waarnemingen extra moet opgelet worden. Het menselijk brein heeft ons al zo dikwijls proberen te bedotten door wat we zien om te vormen tot wat we wensen te zien, zeker na de feiten. Het komt niet enkel bij jonge of onervaren vogelkijkers voor maar zelfs bij de beste vogelkijkers.
De medewaarnemer(s) van de arend heeft/hebben de vogel nog slechter gezien en voegt/voegen dus niets toe aan de waarneming.
Het aantal vingers tellen van een arend in het veld is niet altijd evident weet ik uit eigen Georgië-, Turkije- en Bulgarije-ervaring. Maar laat ons er dan nog van uitgaan dat de arend wel degelijk 7 duidelijk "gevingerde" handpennen vertoonde. Dan zitten we nog met de aanwezigheid van een immature zeearend in de buurt, een soort die ook 7 vingers heeft. Van deze zeearend wordt beschreven dat hij een erg gelige snavel heeft. Immature zeearenden vertonen naast wit op de oksels ook heel vaak bleke tekening op de grote onderarmdekveren, wat ook bij deze vogel het geval is waardoor de indruk kan ontstaan van een lichte baan over de ondervleugel. Onder slechte omstandigheden kan de staart wel donker geleken hebben. Ik denk dat het voor de meeste mensen wel duidelijk is dat de kans groot is dat het hier wellicht om deze vogel zal gegaan zijn. En misschien is dit ook een conclusie die Kjell door het hoofd zal spelen? Want uiteindelijk zijn er onvoldoende kenmerken gezien om deze waarneming hard te maken, zo is de enige beschrijving van de handpennen dat ze zwart zijn maar bij steppearend zijn de handpennen niet uniform zwart, dit past beter op zeearend.
Dus zou ik besluiten; no big deal, de regio is nu eens deftig uitgekamd. Het is een buurt waar Belgische vogelkijkers maar weinig geraken maar waar zeker eens iets gevonden kan worden en ik denk ook dat Zeeuwse vogelkijkers maar weinig meer aan de overkant van de Westerschelde geraken terwijl de Braakman en omgeving zeker een bezoekje waard zijn. En in de toekomst, wanneer er in de buurt nog es een goede soort uitkomt denk ik dat Kjell wel een aantal telefoonnummers (Luc Bekaert, Bjorn Deduytsche,...) op zak heeft van mensen die wel over de nodige contacten beschikken om deze waarneming wereldkundig te maken en over voldoende kennis beschikken om met de bevestiging van de waarneming een meerwaarde te kunnen bieden. En (hoewel ik hier zelf ook niet altijd een held in ben), het helpt echt wel om naast weg te dromen bij die afbeeldingen van al die mooie soorten in de gids ook eens echt te studeren op al die kenmerkjes die in de tekst vermeld staan. Ooit, je weet nooit wanneer, heb je die kenmerken wel eens nodig in het veld wanneer je geen gids bij hebt en dan hoef je achteraf niet na te denken over wat je ook weer effectief gezien hebt en wat niet.


mvg
Pieter Vantieghem

Edwin Russer

Citaat van: GertJ op november 04, 2009, 21:11:19 PM
Citaat van: theomuusse op november 04, 2009, 20:48:38 PM
Peter, is er van die 10 mega's van deze waarnemer weleens iets aanvaard?
Theo

De voorzichtige conclusie begint zich helaas af te tekenen: Geen zekere Steppearend in Nederland of België de laatste jaren?
Jammer en snel vergeten!

Dit is volgens mij het laatste aanvaarde geval in Nederland (2002).

http://members.lycos.nl/zouweboezem4/2006aug01.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

Citaat van: hiskodevries op november 05, 2009, 09:47:46 AM
dat klopt helemaal
http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/333?code=4

Met de vogel van 1998.

Steppe Eagle / Steppearend
Aquila nipalensis 1,2,1

15 June, Ameide, Zederik, Zuid-Holland, second calendar-year, photographed (L-J Nederlof, J Koerts, E van Wijk et al; Dutch Birding 24: 314, plate 265, 2002).
1998 31 May, Verdeek, Waterland, Noord-Holland, second calendar-year, photographed (A L Pieters, J Koerts).
The third and fourth record. Most remarkably, these were seen and photographed by the same observer. The first was on 8 May 1967 at Biervliet, Zeeland, and the second a long-staying but elusive individual from 10 January to 7 February 1984 at Nederweert and Someren, Limburg/Noord-Brabant.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

Met hierbij de aantekening dat de vogel van 1984 eerst is ontdekt in België (sic!) maar dat het BAHC (Belgisch Avifaunistisch Homologatiecomité = zeg maar de Belgische CDNA) dit geval niet heeft aanvaard omdat het een escape leek. Het was de door de CDNA (toen al) geraadpleegde Dick Forsman die meende dat de getoonde beschadigingen/slijtage ook op een wilde vogel van toepassing kon zijn. Blijkbaar maakte dit geen indruk op het BAHC? Misschien nog 's aan Forsman vragen hoe hij er nù over denkt op basis vanvoortschrijdend inzicht? Hoe dan ook: 't was een aanfluiting voor een arend, een voddenbaal die grotendeels leefde van hem door boeren toegeworpen dooie legbatterijkippen (en een bootvluchteling uit de States die op overeenkomstige wijze de overtocht probeert te overleven wordt genadeloos de toegang op de NL lijst geweigerd..... B)).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

#87
Citaat van: frankneijts op november 05, 2009, 14:02:05 PM
Met hierbij de aantekening dat de vogel van 1984 eerst is ontdekt in België (sic!) maar dat het BAHC (Belgisch Avifaunistisch Homologatiecomité = zeg maar de Belgische CDNA) dit geval niet heeft aanvaard omdat het een escape leek. Het was de door de CDNA (toen al) geraadpleegde Dick Forsman die meende dat de getoonde beschadigingen/slijtage ook op een wilde vogel van toepassing kon zijn. Blijkbaar maakte dit geen indruk op het BAHC? Misschien nog 's aan Forsman vragen hoe hij er nù over denkt op basis vanvoortschrijdend inzicht? Hoe dan ook: 't was een aanfluiting voor een arend, een voddenbaal die grotendeels leefde van hem door boeren toegeworpen dooie legbatterijkippen (en een bootvluchteling uit de States die op overeenkomstige wijze de overtocht probeert te overleven wordt genadeloos de toegang op de NL lijst geweigerd..... B)).

Forsman is pas een paar jaar geleden (begin 2000?) geconsulteerd over dit geval. Hij beargumenteerde dat het voor Steppenarenden juist verdacht is als deze geen slijtage zou vertonen. Dit vanwege de gewoonte van Steppenarenden het merendeel van zijn/haar leven op de grond te verblijven.
Hoe dan ook dit exemplaar zag er in zijn ogen absoluut niet verdacht uit. Anders verging het een Dwergarend in Engeland, die op grond van slijtage de toets van Forsman niet kon doorstaan!
Gedurende zijn verblijf in NL - een paar dagen slechts twitchbaar - heeft de vogel twee of drie dagen op een akker gezeten waar hij van kippen leefde. Ook daar toonde de arend zijn opportunistische karakter, kenmerkend voor deze soort, die ook van aas leeft (roadkills in de Negev of de Arava vallei levert al gauw een Steppenarend op). Vanuit de auto liet de arend zich goed bekijken en in de avond verplaatste de vogel zich naar een naaldbos om te gaan slapen.
Foto's van andere gevallen in Europa - zie bv het boek Rare Birds of Britain and Europe - tonen in ieder geval een Steppenarend uit Zweden meen ik, met een soortgelijke slijtage.

Edwin Russer

#88
Citaat van: jvdlaan op november 05, 2009, 15:09:38 PM
Citaat van: frankneijts op november 05, 2009, 14:02:05 PM
Met hierbij de aantekening dat de vogel van 1984 eerst is ontdekt in België (sic!) maar dat het BAHC (Belgisch Avifaunistisch Homologatiecomité = zeg maar de Belgische CDNA) dit geval niet heeft aanvaard omdat het een escape leek. Het was de door de CDNA (toen al) geraadpleegde Dick Forsman die meende dat de getoonde beschadigingen/slijtage ook op een wilde vogel van toepassing kon zijn. Blijkbaar maakte dit geen indruk op het BAHC? Misschien nog 's aan Forsman vragen hoe hij er nù over denkt op basis vanvoortschrijdend inzicht? Hoe dan ook: 't was een aanfluiting voor een arend, een voddenbaal die grotendeels leefde van hem door boeren toegeworpen dooie legbatterijkippen (en een bootvluchteling uit de States die op overeenkomstige wijze de overtocht probeert te overleven wordt genadeloos de toegang op de NL lijst geweigerd..... B)).

Forsman is pas een paar jaar geleden (begin 2000?) geconsulteerd over dit geval. Hij beargumenteerde dat het voor Steppenarenden juist verdacht is als deze geen slijtage zou vertonen. Dit vanwege de gewoonte van Steppenarenden het merendeel van zijn/haar leven op de grond te verblijven.
Hoe dan ook dit exemplaar zag er in zijn ogen absoluut niet verdacht uit. Anders verging het een Dwergarend in Engeland, die op grond van slijtage de toets van Forsman niet kon doorstaan!
Gedurende zijn verblijf in NL - een paar dagen slechts twitchbaar - heeft de vogel twee of drie dagen op een akker gezeten waar hij van kippen leefde. Ook daar toonde de arend zijn opportunistische karakter, kenmerkend voor deze soort, die ook van aas leeft (roadkills in de Negev of de Arava vallei levert al gauw een Steppenarend op). Vanuit de auto liet de arend zich goed bekijken en in de avond verplaatste de vogel zich naar een naaldbos om te gaan slapen.
Foto's van andere gevallen in Europa - zie bv het boek Rare Birds of Britain and Europe - tonen in ieder geval een Steppenarend uit Zweden meen ik, met een soortgelijke slijtage.

Gesleten of niet gesleten. Blijft wel een maf gezicht met die aangevreten kip naast 'm.

http://www.vogelsindekempen.nl/Multimedia/SteppearendSomerenEind1984.jpg
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op november 05, 2009, 15:09:38 PM
Citaat van: frankneijts op november 05, 2009, 14:02:05 PM
Met hierbij de aantekening dat de vogel van 1984 eerst is ontdekt in België (sic!) maar dat het BAHC (Belgisch Avifaunistisch Homologatiecomité = zeg maar de Belgische CDNA) dit geval niet heeft aanvaard omdat het een escape leek. Het was de door de CDNA (toen al) geraadpleegde Dick Forsman die meende dat de getoonde beschadigingen/slijtage ook op een wilde vogel van toepassing kon zijn. Blijkbaar maakte dit geen indruk op het BAHC? Misschien nog 's aan Forsman vragen hoe hij er nù over denkt op basis vanvoortschrijdend inzicht? Hoe dan ook: 't was een aanfluiting voor een arend, een voddenbaal die grotendeels leefde van hem door boeren toegeworpen dooie legbatterijkippen (en een bootvluchteling uit de States die op overeenkomstige wijze de overtocht probeert te overleven wordt genadeloos de toegang op de NL lijst geweigerd..... B)).

Forsman is pas een paar jaar geleden (begin 2000?) geconsulteerd over dit geval. Hij beargumenteerde dat het voor Steppenarenden juist verdacht is als deze geen slijtage zou vertonen. Dit vanwege de gewoonte van Steppenarenden het merendeel van zijn/haar leven op de grond te verblijven.
Hoe dan ook dit exemplaar zag er in zijn ogen absoluut niet verdacht uit. Anders verging het een Dwergarend in Engeland, die op grond van slijtage de toets van Forsman niet kon doorstaan!
Gedurende zijn verblijf in NL - een paar dagen slechts twitchbaar - heeft de vogel twee of drie dagen op een akker gezeten waar hij van kippen leefde. Ook daar toonde de arend zijn opportunistische karakter, kenmerkend voor deze soort, die ook van aas leeft (roadkills in de Negev of de Arava vallei levert al gauw een Steppenarend op). Vanuit de auto liet de arend zich goed bekijken en in de avond verplaatste de vogel zich naar een naaldbos om te gaan slapen.
Foto's van andere gevallen in Europa - zie bv het boek Rare Birds of Britain and Europe - tonen in ieder geval een Steppenarend uit Zweden meen ik, met een soortgelijke slijtage.

Het was allemaal niet zo heel erg serieus bedoeld, meer een speldenprikje eigenlijk, maar OK Jan dan gaan we er iets dieper op in:
Al in de Avifauna van Nederland deel 1 (de mijne is van 1999, 1e druk dus) staat dat Forsman (in litt., zonder jaartal) de foto's bestudeerd heeft. Daarbij merkte hij op "......dat de vogel erg gesleten bovenvleugels had, precies zoals bij een wild exemplaar. Hij deelde bovendien mee dat Steppearenden in kooien veel minder slijten dan in de vrije natuur. Zijn conclusie was dat hij in het verenkleed niets kon vinden dat wees op een herkomst uit gevangenschap."
Dit maakt op mij de indruk dat Forsman dus niet zo heel lang na de waarneming is geconsulteerd en zeker niet "pas een paar jaar geleden" tenzij het geval hergerouleerd heeft en dat weet ik niet. Jouw opmerking/conclusie "dat Forsman beargumenteert dat het juist verdacht is als Steppearenden geen slijtage vertonen" is wel een erg 'kortdoordebochtige' vertaling van wat Forsman werkelijk daarover heeft gezegd (zie hierboven), althans wat de redactie van de Av. van NL 1 ervan gemaakt heeft.
Ook leefde de arend niet van roadkills, laat staan eigen kills, maar hij zat soms letterlijk als "Job op de mestvaalt" waar hij kippen vrat die meelevende boeren hem toewierpen. Dat vind ik toch wat anders dan in een Israelische woestijn vreten van een dooie Kraagtrap op een weg waar iedere 3 of 4 uur een auto voorbijkomt.
Maar wat ik persoonlijk het meest rare aan dit geval vind is dat de Belgen ervan overtuigd waren (zijn?) dat dit een escape was en hem daarom dus niet aanvaard hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'