steppe- en zeearenden in (zeeuws)Vlaanderen

Gestart door caliprobola, november 02, 2009, 12:33:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankcoenjaerts

Kjell,

Zou jij ons wat meer info kunnen geven over de Belgische situatie:

Wanneer en hoe (vlucht :right:, roestplek :wrong: etc) met zekerheid gezien? Twitchbaar? Waarnemingsafstand?

Ongetwijfeld allemaal wel op het web te vinden, maar voor jou waarschijnlijk makkelijk hier te beantwoorden !

Bijvoorbaat heel hartelijk dank !! :duim:
Met vriendelijke groeten,

Frank

HJDT

#31
En als je dan toch bezig bent: heb je de waarneming bewust stil gehouden en zo ja, wat waren daarbij je overwegingen ?? Misschien veel gevraagd maar aangezien er nog maar weinig info over deze waarneming is doorgesijpeld naar het Nederlandse vind ik dat zeer interresante informatie.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

snwja3

Van Belgian_Birds:
CiteerLaten we vooral vertellen hoe het gegaan is :

woensdag meldt een landbouwer een grote roofvogel op één van zijn akkers
"iemand" determineert de vogel als "arend"
vrijdag krijgt Kjell dit te horen en gaat de vogel zoeken. Ook zaterdag gaat hij zoeken maar ziet op deze 2 dagen niets.
Zondag om 13,00 hr rijdt nog eens door de polder (op weg om meubilair op te halen) en ziet de arend zitten.
Hij determineert de vogel als 1ste KJ Steppearend en verwittigt enkele plaatselijke vogelaars die de vogel tot 16,30 hr hebben gezien
(vogel zat uitgeregend op een akker)

Hij dacht dat de andere waarnemers de arend reeds hadden doorgegeven op waarnemingen.be.  Toen bleek dat dit niet geval was heeft hij het gisteren rond de middag zelf gedaan.

Ok : hier werd een inschattingsfout gemaakt en het het had anders kunnen lopen. Zowat iedereen heeft enkele nummers in zijn mobieltje zitten om op zijn minst iemand te kunnen bereiken die het bericht kan piepen.

Wachten op foto's hoef je niet te doen want ze zijn er niet.

Gisteren werd de soort gepiept als aanwezig (best mogelijke code).  Hoewel er een 20-tal mensen aan het zoeken waren is dit voor een Steppearend als "aanwezig en determinatie zeker" niet echt een grote opkomst.

Het is m.i. nooit de bedoeling geweest om iets te verzwijgen

Laten we even niet met scherp schieten.  De vogel zit misschien nog in de buurt.
Wietze Janse

zwarteleeuwerik

Citaat van: KjellJanssens op november 03, 2009, 12:13:06 PM
Als ontdekker van de vogel in België hecht ik niet veel geloof aan de waarneming van vandaag.
Ten 1ste heb ik deze ochtend de Braakman afgezocht.En na de melding ben ik naar de straat gereden waar een boer al de ganse ochtend aan het werken was.Hij had geen enkele vogelkijker gezien.
Dus dit lijkt mij raar.


Vriendelijke groeten

Kjell

ik hoor tegenstrijdige berichten en lees vanalles, maar kun je zeggen of hij al terug gezien is op belgische bodem nu.
Erik vb.

KjellJanssens

De vogel is vandaag nog  niet gezien op Belgische bodem.Ik heb zelf de polder al 2x afgezocht vandaag.
Maar het lijkt mij niet uitgesloten dat de vogel nog in de omgeving aanwezig is.Aangezien hij de woensdag voor de eerste keer gezien is door een valkenier.Maar dat ben ik vrijdag pas te weten gekomen.
Ik heb de waarneming niet stilgehouden.Zondag had ik de vogel voor de eerste en voor mij ook laatste keer.

Ik heb de arend zowel beeldvullend met de telescoop in beeld gehad al zitten en al vliegend.
Misschien is het handig dat ik de schets inscan en deze morgen hier ook op het forum plaats.

Vriendelijke groeten

Kjell

Peter Meininger

#35
De waarneming/claim van vanmorgen in de Braakman is plotseling : verdwenen". Is ook niet meer zichtbaar als "in bewerking" voor admins, maar gewoon... verdwenen?

Door de "boswachter" van de Braakman werd gemeld dat er inderdad een "gewone" Zeearend verbleef/verblijft in de Braakman.

Ik blijf maar binnen....

vr gr

Peter Meininger
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

KjellJanssens

Is dit door de persoon ik kwestie gedaan of is dit niet zichtbaar Peter?
Mag ik de schets,beschrijving en het volledige verhaal morgen in dit topic plaatsen?


Vriendelijke groeten

Kjell

Peter Meininger

Citaat van: KjellJanssens op november 03, 2009, 14:17:20 PM
Is dit door de persoon ik kwestie gedaan of is dit niet zichtbaar Peter?
Kjell


Ik kan dat niet zien, maar wellicht kan Hisko hier duidelijkheid over geven?

Er lopen diverse mensen te zoeken; die heb ik maar even gebeld met het "goede nieuws".

vr gr

P.

met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

snwja3

Citaat van: KjellJanssens op november 03, 2009, 14:17:20 PM

Mag ik de schets,beschrijving en het volledige verhaal morgen in dit topic plaatsen?


Vriendelijke groeten

Kjell

Altijd en graag zelfs!
Wietze Janse

KjellJanssens

Dan zal ik dit morgen op waarnemingen.be en hier op het forum plaatsen.

Vriendelijke groeten

Kjell


dupont

Intrekking van waarneming zou vreemd zijn. Zojuist (14.45 uur) wordt er een Zeearend-vanuit de Braakman gemeld (Zie DB-alert). Ik vraag mij af welk kleed deze Zeearend heeft en welk kleed de Steppearend van Belgie (om het zo maar te noemen) gedetermineerd is? Waarmee ik niet wil zeggen dat Kjell een foutieve id heeft gedaan. Voorlopig zit ik thuis en ben ik niet droevig met mijn genomen besluit om af te wachten... B)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

KjellJanssens

De vogel uit België is een 1ste jaars met een duidelijke witachtige band aan de onderzijde van de vleugels.(Morgen beschik ik over een scan en dan zal de determinatie duidelijker worden)

Vriendelijke groeten

Kjell

jvdlaan

Citaat van: KjellJanssens op november 03, 2009, 15:07:58 PM
De vogel uit België is een 1ste jaars met een duidelijke witachtige band aan de onderzijde van de vleugels.(Morgen beschik ik over een scan en dan zal de determinatie duidelijker worden)

Vriendelijke groeten

Kjell

Bedankt voor het antwoorden!
Voor de goede orde, er is voor mij geen enkele rede te twijfelen aan je goede bedoelingen of je waarnemingsvermogen. Hopelijk vind je (of iemand anders) hem de komende dagen weer terug.

Ies Meulmeester

#44
Citaat van: dupont op november 03, 2009, 15:04:36 PM
Intrekking van waarneming zou vreemd zijn. Zojuist (14.45 uur) wordt er een Zeearend-vanuit de Braakman gemeld (Zie DB-alert). Ik vraag mij af welk kleed deze Zeearend heeft en welk kleed de Steppearend van Belgie (om het zo maar te noemen) gedetermineerd is? Waarmee ik niet wil zeggen dat Kjell een foutieve id heeft gedaan. Voorlopig zit ik thuis en ben ik niet droevig met mijn genomen besluit om af te wachten... B)

Zojuist met een aantal zowel Nederlandse als Belgse vogelaars gezocht, resultaat was een Zeearend ter plaatse en een steeds vager wordend verhaal wat betreft de Steppearend; waarneming Deen vandaag verwijderd, nog steeds geen goede beschrijving van Steppearend, etc...

Wat betreft het kleed, lijkt de Zeearend van de Braakman me een 2e kalenderjaar!

Maar wie weet, hangt er toch ook nog echt een Steppearend rond in deze omgeving...!

hiskodevries

De steppearend is definitief als hoax bestempeld
de beste jasper huppeldepup blijkt een belg geweest te zijn die leuk wilde zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

Citaat van: hiskodevries op november 03, 2009, 16:54:21 PM
De steppearend is definitief als hoax bestempeld
de beste jasper huppeldepup blijkt een belg geweest te zijn die leuk wilde zijn.

en Kjell ook?
groet!
Gert Veurink



henkjanvdkolk

Citaat van: hiskodevries op november 03, 2009, 16:54:21 PM
De steppearend is definitief als hoax bestempeld
de beste jasper huppeldepup blijkt een belg geweest te zijn die leuk wilde zijn.

Ik neem aan dat dit alleen de waarneming van Jasper betreft en niet die van Kjell!?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

KjellJanssens

Ik kan jullie zeker zeggen dat dit alleen voor Jasper geld.


Vriendelijke groeten

Kjell

Max Berlijn

De vogel is op 1-11 ook nog door een Belg genaamd Dirk ingevoerd (laag vliegend over de grond), voor wat het waard is.....

Wat een ellende die hoax van vandaag, kost ING weer euro's aan belkosten voor niets.......

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JohanvantBosch

Citaat van: Maxberlijn op november 03, 2009, 17:38:28 PM
De vogel is op 1-11 ook nog door een Belg genaamd Dirk ingevoerd (laag vliegend over de grond), voor wat het waard is.....

Wat een ellende die hoax van vandaag, kost ING weer euro's aan belkosten voor niets.......

Gr Max
Wat lullig voor ING. Daardoor kunnen ze vast een stuk minder bonussen uitbetalen... :wacko: ;D

Luuk Punt

Citaat van: JohanvantBosch op november 03, 2009, 17:46:04 PM
Citaat van: Maxberlijn op november 03, 2009, 17:38:28 PM
De vogel is op 1-11 ook nog door een Belg genaamd Dirk ingevoerd (laag vliegend over de grond), voor wat het waard is.....

Wat een ellende die hoax van vandaag, kost ING weer euro's aan belkosten voor niets.......

Gr Max
Wat lullig voor ING. Daardoor kunnen ze vast een stuk minder bonussen uitbetalen... :wacko: ;D

In 2014 moet ING een levensverzekering uitkeren. Als jij dan maar niet mijn hele winstdeling op hebt zitten bellen, Max. ;-)
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

hterhaar

Citaat van: hiskodevries op november 03, 2009, 16:54:21 PM
De steppearend is definitief als hoax bestempeld
de beste jasper huppeldepup blijkt een belg geweest te zijn die leuk wilde zijn.

Graag volledige persoonsgegevens openbaar maken zodat mensen die een vrije dag hebben genomen de kosten hiervan - en natuurlijk de brandstofkosten - met deze clown kunnen regelen. Volledig en voor altijd het IP-adres weigeren bovendien.

Gr.,

Hans

Lanius

Citaat van: hterhaar op november 03, 2009, 17:52:55 PM
Citaat van: hiskodevries op november 03, 2009, 16:54:21 PM
De steppearend is definitief als hoax bestempeld
de beste jasper huppeldepup blijkt een belg geweest te zijn die leuk wilde zijn.

Graag volledige persoonsgegevens openbaar maken zodat mensen die een vrije dag hebben genomen de kosten hiervan - en natuurlijk de brandstofkosten - met deze clown kunnen regelen. Volledig en voor altijd het IP-adres weigeren bovendien.

Gr.,

Hans

ben ik ook voorstander van. Gelukkig heb ik deze middag nipt mijn trein gemist en ben ik uiteindelijk maar nog gaan werken ipv een halve dag verlof te nemen voor "niets". Ben benieuwd wie die grappige Belg was!?
Davy De Groote

TjeerdBurger

Pff is het geen melkpak, dan is het wel een grappige Belg..
Moet niet gekker worden!

HPM

Citaat van: Lanius op november 03, 2009, 18:05:05 PM
... Ben benieuwd wie die grappige Belg was!?

Een guerrilla-actie van de Antwerpse schepen van havenzaken?  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Even een klein tegengeluidje: Degenen die zijn gaan rijden, hebben dat gedaan op basis van de eerste op wrn.nl ingevoerde waarneming, zonder beschrijving, van een bij niemand bekend buitenlands persoon. Hoewel dit natuurlijk een misselijke streek was van de Belg-in-kwestie, en ik me teleurstelling/irritatie goed kan voorstellen, neem je door op basis van de-wens-is-de-vader-van-de-gedachte te gaan rijden, natuurlijk ook zelf een risico. Dus IP-adres weigeren kan ik me wat bij voorstellen, maar een schadeclaim lijkt me te ver gaan - en daarnaast maak je juridisch gesproken geen schijn van kans lijkt me ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


bjornd

Dat die gast maar vlug een asielaanvraag doet in Nederland dan zijn we er definitief van af  ;D

theomuusse

Die persoon of zijn vader spraken wij op de plek gister.
Als er 1 persoon ter wereld is die niet te begrijpen is, dan hebben wij die op de lijst!
Schrappen deze waarneming! (geen kijker, donker, ver weg, grote vogel, kortom, kan alles geweest zijn en al zeker een zeearen....

Theo



Citaat van: Maxberlijn op november 03, 2009, 17:38:28 PM
De vogel is op 1-11 ook nog door een Belg genaamd Dirk ingevoerd (laag vliegend over de grond), voor wat het waard is.....

Wat een ellende die hoax van vandaag, kost ING weer euro's aan belkosten voor niets.......

Gr Max