Hoofdmenu

vliegje

Gestart door hedy2411, november 03, 2009, 19:53:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Is dit vliegje nog te benoemen?
Ik weet niet meer hoe groot hij in 't echt is, maar hij lijkt me klein, omdat hij op een grasspriet zit.

Robert Heemskerk

Anthomyiidae ? > Pegomya bicolor ??

Eens kijken wat Joke er over denkt  :huh:

javanerkelens

Ik word gek van die Pegomya met gele abdomen.... :rolleye: ;D ;D
Van een foto zijn ze moeilijk te doen, want de verschillen tussen een aantal Pegomya met gele abdomen, zijn erg klein en ik heb te weinig materiaal om te kunnen vergelijken.
Dus als er een aantal exemplaren gevangen zouden kunnen worden.......ik hou mij van harte aanbevolen  :lol:
Bij een P.bicolor zouden de palpen geel moeten zijn en volgens mij zijn ze donker.
Daarnaast is de Key van Anthomyiidae niet altijd duidelijk en erg moeilijk om doorheen te worstelen.
Dus we houden het maar mooi op een Pegomya sp. (en dat is voor Anthomyiidae als heel wat.. ;D)

Joke  :blink:
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Ik had Pegomya bicolor ingetypt maar ik bedoelde eigenlijk Pegomya sp.

handig hè?  ;D

javanerkelens

Nou.....als ik ze onder de microscoop bekijk, dan gaat het wel lekker........maar van foto's......vreselijk  :rolleye: :rolleye:

En P.bicolor is helemaal geen gekke optie opzich hoor, want net als bij die Muscidae met die groene frontal plate......foto's kunnen heel verradelijk zijn (schaduw, vertekenig, vreemde kleuren, grootte soms moeilijk in te schatten, enz. enz.)
Maar ook als de foto's wel goed zijn (zoals sommige op Diptera), dan blijkt Anthomyiidae erg moeilijk te doen te zijn.
En mijn kennis is nog erg fris wat betreft Anthomyiidae, maar ach.......zo ben ik ook met Muscidae begonnen....alles fout in het begin  ;D ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Zit mij toch niet helemaal lekker......
Heb je misschien nog een foto gemaakt van de vlieg ?
Het liefst van de kop....of een uitvergroting van de kop.
Er blijkt namelijk nog een Anthomyiidae te zijn met gele abdomen, die wel eens vaak verwisseld zou kunnen worden met veel Pegomya
Mycophaga testacea !
Maar die moet dan gekruisde haartjes hebben op het "voorhoofd"

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

hedy2411

Hallo Joke,

Ik heb alleen nog deze opname, die ik al bijna weg had gegooid omdat hij niet zo scherp is, dus ik denk niet, dat je er wijzer van wordt. Als we het op een Pegomya bicolor - onzeker houden?
Verder dank voor de moeite die je er voor doet!
Groetjes,
Hedy

hedy2411

#7
Hallo Joke,

Ik ging vanmiddag nog even naar buiten na een week binnen zitten ivm verkoudheid, en toe zag ik dit vliegje. Bedoel je deze soms met gele abdomen? Zou wel apart zijn, dat ik 'm ineens zie, want hij is niet zo groot. Kan dit de Mycophaga testacea zijn?

Groetjes,
Hedy


javanerkelens

De bovenste is inderdaad Pegomya bicolor (heeft de interfrontalia inderdaad toch donker)
Alleen zit ik nu thuis met een aantal die de interfrontalia helemaal oranje hebben... :rolleye:

En de twee laatste foto's zijn van een Helina depuncta (vrouwtje).
(leuk dat je die nu nog aantreft met dit toch wel koude weer....)

Joke  :duim:
Groet,
Joke (van Erkelens)

hedy2411

Hallo Joke,

Haha, we zijn eruit eh, ik heb Pegomya bicolor als spec. ingevuld, want hij staat er niet bij.
Het is toch ook een vrouwtje he.
Ook de Helina depuncta heb ik ingevoerd.
Dank voor al je moeite!

Groetjes,
Hedy

javanerkelens

Oh...staat P.bicolor er niet in..? (en inderdaad een vrouwtje)
Ik meende dat Robert hem als eens in had gevoerd.?
Anders even aanvragen of ze hem willen toevoegen bij de administrators.

En graag gedaan hoor, voor mij zeer leerzaam in mijn zoektocht tussen al die Anthomyiidae

Joke  :lol:
Groet,
Joke (van Erkelens)