"Resultaat" van de kaalvraat van het afgelopen voorjaar

Gestart door acherontia, november 01, 2009, 20:13:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Op de Zuidelijke Veluwe, maar waarschijnlijk op veel meer plekken in Nederland, zijn twee nachtvlindersoorten nu massaal aanwezig; Agriopis aurantiaria en Operophtera fagata. Vooral het massale optreden van Agriopis aurantiaria is geen verrassing,ondanks allerlei berichten in de media over de kaalvraat, van met name eiken het afgelopen voorjaar (april/mei), die veroorzaakt zou zijn door rupsen van de (grote) wintervlinder. Niets was minder waar, de rupsen van brumata en defoliaria waren in normale aantallen aanwezig. Daarentegen waren de rupsen van Agriopis marginaria en aurantiaria uiterst massaal aanwezig. Het resultaat is nu goed te zien, vanaf de schemering tot 23.00 uur zijn er tienduizenden mannetjes van aurantiaria te zien, tot die tijd zitten ze stil en zijn makkelijk te vinden met de zaklamp. Ze zitten werkelijk overal, op de grond, in bomen, zelfs in iedere den hangen tientallen exemplaren. Dat zijn allemaal gevleugelde mannetjes die wachten op de vleugelloze wijfjes, die verschijnen pas omstreeks 23.00 uur en zijn dan ook massaal te vinden, de mannetjes beginnen dan prompt te vliegen!

Onderstaand een plaatje van een wijfje aurantiaria

acherontia

Operophtera fagata is aan een duidelijke opmars bezig, de laatste 5 jaar is de Zuidelijke Veluwe veroverd door deze soort. Gisteren waren er honderden tot duizenden exemplaren te zien, het zijn vooral mannetjes die je ziet hangen in de bosbesvegetatie en in pollen pijpenstrooitje als dit de ondergroei betreft van een (open) berkenbos. Vanaf 20.00 uur verschijnen de wijfjes en zijn de copula's van deze soort makkelijk te vinden.

Jeroen

JohnvR

Mooie bijdrage en constatering Jeroen! Zo'n spektakel maak ik graag nog eens mee. Helaas voor mij was de herfstvakantie vorige week (al zal ik niet mopperen met twee Diana-uilen, Griposia aprilina).

Martin Scheper

Geweldig Jeroen, zo ook je waarnemingen van die Epirrita's!
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Marijn_Verbeek

Leuk hoor die fagata's.
Vorig jaar stond er in NFM een mooi artikel over de toename van fagata.

Groet,

Marijn
Groet,
Marijn Verbeek