Hoofdmenu

Witsnuit

Gestart door bjornvanlieshout, juli 09, 2006, 16:20:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende foto op 5 juni geschoten op de weerribben. Is het nu de noordse of de gevlekte. Ik ben met beide nog niet echt bekend, maar dit exemplaar was duidelijk groter dan de venwitsnuiten die ik hier in Brabant normaalgesproken tegenkom.



m.v.g.
Bjorn van Lieshout  

JohanvantBosch

Bjorn, heb je ook een foto waarop wat meer van de bovenzijde te zien is?

Jeroen Nagtegaal

Het is iig geen gevlekt, maar welke het wel is, een noordse of ven witsnuit kan ik nit op basis van deze foto zeggen, er is idd een foto van boven nodig waar je de kleur van de voorader kan zien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerHet is iig geen gevlekt,
Hoe heb je dat zo snel gezien?

bjornvanlieshout

#4
Dit was de enige foto die ik kon maken voordat hij er vandoor vloog. Bovendien zat hij vrij hoog, waardoor ik nooit de bovenkant kon fotograferen. Helaas.

Maar dit is toch de venwitsnuit, dat is toch niet dezelfde als de eerste foto?


m.v.g.
Bjorn van Lieshout :unsure:

Goyatlah

Eerste foto is van een vrouwtje, 2e vermoedelijk van een mannetje. 2e is inderdaad Venwitsnuit (zwarte voorrandaders).
Heb zelf daar geen witsnuiten op de foto gehad - baal dan ook van die gevlekte... Maar goed, die zat er dus wel. Ven of Noordse is nu wellicht een kwestie van gissen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

bjornvanlieshout

CiteerEerste foto is van een vrouwtje, 2e vermoedelijk van een mannetje.
... Had ik eigenlijk moeten weten dat het een vrouwtje was...

Maar bij venwitsnuit vrouwtjes die ik hier uit Brabant ken hebben allemaal veel meer geel, ook in het borstgedeelte, en (nogmaals) ze zijn een heel stuk kleiner... Zit er dan zoveel variatie in de maat???

Even uit interesse en ter educatie: Waarom kan het geen gevlekte zijn?

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

JohanvantBosch

vanwege de grootte van de vlekken op het achterlijf zou ik zeggen noordse of gevlekte, in ieder geval geen ven.
Maar om tekening op het achterlijf exact te kunnen inschatten zou ik toch een andere foto willen zien, helaas. Ik zou gevlekte niet direct willen uitsluiten, maar de vlekken lijken aan de smalle kant...
Mogelijk dat anderen het wel aandurven. Wat trouwens op de foto goed te zien is, is het legapparaat. Ik weet niet of er verschil is in legapparaat tussen de soorten, maar mogelijk is daaruit iets af te leiden.
groeten,
Johan

Schoppers

#8
Ben het met Johan eens. Het is geen Venwitsnuit.
Gevlekte of Noordse. Welke.. is zo niet te zeggen.
Jammer dat je geen andere foto heb(van bovenaf) want zo zal blijft het denk ik toch een raadsel.

bjornvanlieshout

#9
Dat is jammer, ik had het natuurlijk graag geweten... Maar helaas, dit was werkelijk de enige foto dit ik kon maken voordat ze wegvloog... Nog een geluk dat ie redelijk scherp is.

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

Jeroen Nagtegaal

#10
Citeer
CiteerHet is iig geen gevlekt,
Hoe heb je dat zo snel gezien?
Ik bedacht het me later dat het natuurlijkw el kon, ik was in de war met een Gevlekte Glanslibel, die heeft duidleijk aan de zijkant gele vlekken en da had deze niet daardoor zei ik het,

Mischien een beetje off-topic maar Eelke of Johan zou een van jullie een andere Avater kunnen amekn Nemen? Ik vind het verwarrend werken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerMischien een beetje off-topic maar Eelke of Johan zou een van jullie een andere Avater kunnen amekn Nemen? Ik vind het verwarrend werken,
En we waren juist zo blij met onze eenheid in avatars binnen de admins.... :-)

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerMischien een beetje off-topic maar Eelke of Johan zou een van jullie een andere Avater kunnen amekn Nemen? Ik vind het verwarrend werken,
En we waren juist zo blij met onze eenheid in avatars binnen de admins.... :-)
Ik vind het nu een beetje te veel eenheid, Dat halve kijkertje geeft duildeijk aan, Wij zijn admin,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Schoppers

#13
Jeroen, we hebben toch boven dit plaatje onze namen staan plus ook nog onze naam als onderschrift. :rolleyes:

Jeroen Nagtegaal

CiteerJeroen, we hebben toch boven dit plaatje onze namen staan plus ook nog onze naam als onderschrift. :rolleyes:
De vaste Gaten op het forum herken ik eigenlijk aan hun avater, Ik zie dan zo ohh die post daarop, Nu duurt het wel iets langer maar ik blijf er bij, er kunnen geen 2 dezlede avaters op 1 forum,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Had deze topic gemist, het is een pectoralis vrouw. T grote vlekken voor dubia en rubicunda heeft een heel korte legschede terwijl die van pectoralis vrij groot is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Dus een vrouw gevlekte witsnuit,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerHad deze topic gemist, het is een pectoralis vrouw. T grote vlekken voor dubia en rubicunda heeft een heel korte legschede terwijl die van pectoralis vrij groot is.
Kijk, dat wist ik dan weer niet.... Had wel op zoiets gehoopt!
thnx 4 de info roy

Schoppers

#18
Bedankt Roy!!! :duim: dit wist ik ook niet.  

bjornvanlieshout

Hé, Dank voor de info! Ik had niet meer verwacht dat ie gedetermineerd kon worden. Hartelijk dank!

dus de gevlekte... Ik had 't al gehoopt! ;)

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

Goyatlah

Maar je had het mannetje toch ook op de foto? (Hij wel, ik heb er eentje amper gezien  :( )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

bjornvanlieshout

Nee, alleen deze. Is dat niet genoeg dan? ;)

m.v.g.
Bjorn van Lieshout