bruine kiekendief of wat anders?

Gestart door tdiekema, oktober 27, 2009, 22:57:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

tdiekema

Vorige week zag ik boven zee tussen de meeuwen een roofvogel, kon enkele foto's maken, helaas van steeds verder. Is daar nog iets uit op te maken? Wat zou het kunnen zijn???? Foto's  op http://waarneming.nl/waarneming/view/45100854

Vincent Hart

Hi Ties,

Foto 2 en 4 tonen m.i. geen roofvogel maar hoogstwaarschijnlijk een wulp. Foto 5 en 6 tonen onmiskenbaar een uil. Afgaande op de zwarte vleugelpunten een velduil - ook de meest logische kandidaat in dat biotoop en overdag  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

adriaens

Foto 4 toont een Zilver- of misschien Grote Mantelmeeuw, maar de andere foto's (ook nr. 2) inderdaad een Velduil.

laatvlieger

poeh he, dat jullie dat op basis van die vage foto's durven zeggen...

Als het al een uil is, dan zou ik toch zeker ransuil niet uitsluiten. Niet elke uil die je overdag ziet vliegen is een velduil en omdat deze vogel een zeer roestbruine indruk maakt, zou ik daar niet zomaar een velduil van maken. (Als het al een uil is)

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op oktober 28, 2009, 11:52:18 AM
poeh he, dat jullie dat op basis van die vage foto's durven zeggen...

Als het al een uil is, dan zou ik toch zeker ransuil niet uitsluiten. Niet elke uil die je overdag ziet vliegen is een velduil en omdat deze vogel een zeer roestbruine indruk maakt, zou ik daar niet zomaar een velduil van maken. (Als het al een uil is)

Ga mee met Peter Adriaens. Juist "als het al een uil is" moet het wel een Velduil zijn vanwege de tekening op de ondervleugel zoals Vincent al terecht opmerkt: Ransuil heeft nooit zulke brede zwarte banden op de vleugelpunt (waardoor-ie helemaal donker lijkt), die heeft juist fijne bandjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik ga mee met Velduil. Op die laatste foto is toch wel het een en ander te zien dat naar (Veld)uil wijst, ronde kop, zwarte vleugelpunten. Vlakke vliegbeeld op foto 5 vind ik ook herkenbaar voor Velduil.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Kom op, ik weet niet of jullie andere foto's hebben gezien, maar aan de hand hiervan is toch onmogelijk iets over die bandering te zeggen? Alleen de 6e foto is enigszins bruikbaar en oke, de indruk van de handpentoppen daarop lijkt inderdaad vrij breed en donker te zijn, maar de foto is m.i. veel te korrelig en daarnaast durf ik niks over schaduwwerking o.i.d. te zeggen. Ik vind dan die roestbruine indruk net zo belangrijk en zou op basis daarvan zeker ransuil nog niet afschrijven!

Lijkt me nou zo'n geval dat met pindakaas te maken heeft!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

Kom op, deze is binnen hoor, een Velduil.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

Ik ben het met Wouter eens, er wordt weer veelste gemakkelijk op een vage gecropte vogel een naam geplakt, terwijl we veel voorbeelden hebben uit het verleden die laten zien dat je wel eens heel verkeerde conclusies kan trekken.
Het zal naar alle waarschijnlijkheid wel die Velduil zijn, veel wijst ernaar, maar heb je daarmee de 100% zekerheid (en daarbij hoe zuiver wil je de database hebben).
Maar ja, ik heb natuurlijk niet die ervaring, die sommige wel hebben  ;)  ;D
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op oktober 28, 2009, 15:59:22 PM
Kom op, ik weet niet of jullie andere foto's hebben gezien, maar aan de hand hiervan is toch onmogelijk iets over die bandering te zeggen? Alleen de 6e foto is enigszins bruikbaar en oke, de indruk van de handpentoppen daarop lijkt inderdaad vrij breed en donker te zijn, maar de foto is m.i. veel te korrelig en daarnaast durf ik niks over schaduwwerking o.i.d. te zeggen. Ik vind dan die roestbruine indruk net zo belangrijk en zou op basis daarvan zeker ransuil nog niet afschrijven!

Lijkt me nou zo'n geval dat met pindakaas te maken heeft!

Die wat "roestbruine indruk" zie je wel vaker bij Velduilen:
Hierbij een vogel van de Loozerheide eind april 2007. De vogel werd gedurende enkele dagen jagend daar gezien maar was niet te benaderen zodat uiteindelijk alleen wat recordshots gemaakt kunnen worden. Hoewel het onmiskenbaar een Velduil was is op de foto's duidelijk te zien dat de borst (en in het veld ook de bovenzijde) donkerde, rossiger zijn dan je normaal bij Velduil zou verwachten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Vind ik toch heel anders dan de vogel bij het begin van dit topic. Daarbij is die roestbruine kleur veel verder op de buik te vinden. Bij jouw foto is daar geen sprake van, daar is het alleen rond de borst, zoals je bij een velduil zou verwachten.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

#11
@Wietse, voor de duidelijkheid: Mijn antwoord op Ties' vraag 'wat zou het kunnen zijn' is 'op basis van wat ik zie op foto's 5 en 6 lijkt mij dat een velduil'. Of je als waarnemer 1) op basis van deze foto's en 2) zonder zelf de vogel in het veld als uil gedetermineerd te hebben, een waarneming van een zekere velduil moet invoeren is een andere vraag. Die ook ik met 'nee' (danwel 'iets met pindakaas') zou beantwoorden. Over 'uil spec.' kunnen we het lijkt me (sowieso voor foto's 5 en 6) wel eens worden toch? En die 'wulp'? Had niet zoveel licht aan gisteravond  :-[
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op oktober 28, 2009, 17:30:14 PM
Vind ik toch heel anders dan de vogel bij het begin van dit topic. Daarbij is die roestbruine kleur veel verder op de buik te vinden. Bij jouw foto is daar geen sprake van, daar is het alleen rond de borst, zoals je bij een velduil zou verwachten.

Juist m.b.t. die zogenaamde 'roestbruine' kleur zou ik, gezien de matige kwaliteit, wat voorzichtiger zijn Wouter. De tekening van de top van de ondervleugel is in mijn ogen echter onmiskenbaar Velduil, ook als ik in aanmerking neem dat het een vage crop is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Eens met Frank, ik begrijp de ophef eerlijk gezegd niet. Zwartbruine vleugelpunt en komma, donkere streping op borst en overige delen, zandkleurig; dat wijst toch op Velduil en niet op Ransuil.
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

#14
Citaat van: BramtK op oktober 28, 2009, 18:57:10 PM
Eens met Frank, ik begrijp de ophef eerlijk gezegd niet. Zwartbruine vleugelpunt en komma, donkere streping op borst en overige delen, zandkleurig; dat wijst toch op Velduil en niet op Ransuil.
Bram, ben het niet met je oneens, maar je drukt je zelf al voorzichtig uit met 'wijst op'.
Ben zelf altijd kritisch, liever iets te weinig noteren dan iets onzekers. Zeker voor mijn eigen waarnemingen, maar voor een publieke database mag je mijn inziens de lat wel wat hoger leggen om zo een zo schoon mogelijke en reële database te houden.

Zie het voorbeeld/quote hieronder van de CDNA, dat illustreert mijn denkwijze en daarom ook soms wat kritische noten bij vage foto's, waarbij ook regelmatig blijkt dat we compleet mis kunnen zitten.
Dan maar voorzichtig zeggen 'naar alle waarschijnlijkheid' een Velduil met een vraagteken,
Maar goed dat is mijn werkwijze, daar mag/kan een ieder natuurlijk een andere/eigen invulling aan geven.

CiteerKans op fouten
Bij het aanvaarden of niet aanvaarden van gevallen kunnen twee soorten fouten optreden:
1 Een geval wordt om wat voor reden niet aanvaard. Het is niet ondenkbaar dat het wel deze soort
betrof. Dit wordt een fout van de eerste soort genoemd.
2 Een geval wordt aanvaard. Het is niet ondenkbaar dat het niet deze soort betrof. Dit wordt een fout
van de tweede soort genoemd.
Om fouten van de tweede soort te voorkomen, dient de CDNA 'streng' te zijn in haar beoordeling. Dit
heeft als gevolg dat fouten van de eerste soort automatisch zullen toenemen. Bij een mildere,
lankmoedige CDNA zullen automatisch fouten van de tweede soort toenemen (Wim Wiegant, lezing
DBA Texel-week 1999). Al vanaf haar oprichting heeft de CDNA gekozen voor de werkwijze om fouten
van de tweede soort zoveel mogelijk te voorkomen. Consequentie zal daarbij zijn dat gevallen kunnen
worden afgewezen die 'in werkelijkheid' aanvaard dienden te worden
.

Zijsprongetje (maar om te laten zien hoe voorzichtig je moet zijn):
Dit voorjaar op Breskens, 's ochtends met het eerste licht kwam een mooie Velduil voorbij.
De meeste mensen arriveerden later en vonden het jammer dat ze al een leuke soort gemist hadden.
Het werd steeds lichter en met redelijk licht kwam er weer een uil boven het Karreveld jagen. Velduil! werd er geroepen.
Ik rende (zonder de uil verder goed te bekijken) met mijn fototoestel naar beneden en maakte een aantal foto's.
Weer terug boven werden ze gelijk even bekijken en had ik tot mijn verbazing een 'overdag jagende' Ransuil op de foto staan. Sommigen wilden het toen nog niet geloven, maar de foto's kon men toch niet omheen.
Ontevreden gemorrel in de gelederen, hadden ze weer geen Velduil.
Gelukkig kwam het goed een uurtje later kwam een derde uil langs en die werd (iedereen lette toen goed op) als Velduil gedetermineerd.
Wietze Janse

pwolf

Citaat van: snwja3 op oktober 28, 2009, 19:12:29 PM
Zie het voorbeeld/quote hieronder van de CDNA, dat illustreert mijn denkwijze en daarom ook soms wat kritische noten bij vage foto's,

Een Velduil is nog geen Geelsnavelkoekoek Wietze. Als het gaat om het schoonhouden van de database dan zou ik me over deze waarneming van een Velduil (tuurlijk wél) niet zo druk maken. Ga rustig eens zitten voor een avondje fenologie op waarneming.nl. Als Peter M de ene Bosrietzanger op 10 april heeft weten weg te werken komen er weer drie tevoorschijn, net als met Wespendieven in februarien Wielewalen in maart.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Bram Rijksen

helaas heb je dan aan één avondje niet genoeg..