Zo heb ik er ook nog één: Ophion ??

Gestart door belle, oktober 24, 2009, 20:49:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Ik probeer het toch, ondanks alle moeilijkheden. Kan deze wel als Ophion worden neergezet?

In oktober 2006 gefotografeerd op mijn raam in Frankrijk.

27-10-2006, La Fontouret, Indre, France.

Veel gelezen in vorige topics. Ik durf er verder niets over te zeggen.


Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#1
Hoi Tjitske,

Als deze en/of deze klopt dan is het een Ophioninae - maar in het draadje met mijn Nederlandse beest is me niet duidelijk geworden of de kenners hier daarin meegaan.

Stel dat we aannemen dat het een Ophioninae is, dan vliegen er volgens Fauna Europaea in Frankrijk 4 genera rond: Enicospilus, Eremotylus, Ophion en Stauropoctonus.

Volgens dit en dit lijkt het me dan geen Enicospilus te zullen zijn.

Vanwege dit zou (die lange "ramelus") zou het dan geen Eremotylus zijn en Ophion past juist prima.

Het kenmerk waarmee volgens dit Stauropoctonus uit te sluiten zou zijn is niet zichtbaar (die rand op het achterhoofd), maar deze vleugel van een Stauropoctonus nigrithorax, die volgens bijgaande info erg op die van de Franse S. bombycivorus zou moeten lijken, heeft ook geen schijntje van die lange ramellus op jouw beest, dus wat mij betreft zou het, net als de mijne overigens, een tamelijk duidelijk geval van Ophion moeten zijn.

Maar ik weet niks van Wespen, de sleutels en plaatjes hebben betrekking op Nearctische en Koreaanse beesten, en de kenners hier konden/wilden Ophion niet bevestigen dus blijft het bij "Sluipwesp spec." voor het invoeren lijkt me.

P.S. hier nog een paar Japanse synoniemen voor Stauropoctonus bombycivorus met plaatjes. Die is het ècht niet ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Bonjour Arp,

Hartelijk dank voor al je uitzoekerij. Ik ga mee in je idee dat dit ook een Ophion-soort is. Maar ja, ik weet er niets van. Het is puur goed kijken naar de afbeeldingen.

We houden het dus op Ichneumonoidea spec.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721