Hoofdmenu

Witkopstaartmees

Gestart door firecrest, oktober 24, 2009, 17:25:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Afgelopen woensdag deze foto's gemaakt op Vlieland.
Ik kwam niet helemaal uit de determinatie, de kop lijkt mooi wit, met een lichte grijze waas.
In het ANWB boek lijkt ook een lichte grijze waas getekend op de kop....
Wie weet het, een hybride of een zuivere?

Oenanthe

Hoi Lars,

je ziet een vage streep over de kop lopen. Daaronder zit waarschijnlijk de gewone koptekening van onze eigen staartmees. Dat komt regelmatig voor. Het is dus geen witkop maar bedrieglijk is het inderdaad. Je foto's zijn trouwens erg fraai.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op oktober 24, 2009, 18:30:47 PM
Hoi Lars,

je ziet een vage streep over de kop lopen. Daaronder zit waarschijnlijk de gewone koptekening van onze eigen staartmees. Dat komt regelmatig voor. Het is dus geen witkop maar bedrieglijk is het inderdaad. Je foto's zijn trouwens erg fraai.

Ik denk niet dat onder die vage streping nog 's de normale koptekening van onze Staartmees zit Maarten. De koptekening van 'onze' Staartmees is nu eenmaal variabel: dat varieert van wit met zware, donkere 'wenkbrauwen' (normaal) via vogels met minder zwart in de wenkbrauwen ("half" witte kop) tot vogels met (bijna) volledig witte koppen (en alles ertussen). Ook komen vogels voor waarvan de wenkbrauwen niet helemaal zwart zijn maar (deels) lichter bruin.
Echte Witkop heeft geen enkel zichtbaar zwart veegje/streepje/vlekje in het wit. Om dat goed te zien/zeker te weten heb je echter wel foto's van dit kaliber nodig!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Frank, ik heb al aardig wat staartmezen gevangen die er op het eerste gezicht als witkop uitzagen maar bij een eenvoudige aai over de bol hun ware identiteit onthulden. Dat voordeel heb je als ringer. Ik weet dus hoe verwarrend zo'n veldwaarneming kan zijn. Je hebt trouwens volkomen gelijk als je zegt dat de koptekening van onze staartmees erg variabel is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Ik moet nog ergens een dia hebben waarop ik een hele bos verse Staartmezen tussen
mijn vingers heb hangen (een stuk of acht geloof ik), gesorteerd naar koptekening, van
'normaal' naar 'wit'. Ik zou hem eens moeten opduikelen en digitaliseren.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op oktober 24, 2009, 20:04:07 PM
Frank, ik heb al aardig wat staartmezen gevangen die er op het eerste gezicht als witkop uitzagen maar bij een eenvoudige aai over de bol hun ware identiteit onthulden. Dat voordeel heb je als ringer. Ik weet dus hoe verwarrend zo'n veldwaarneming kan zijn. Je hebt trouwens volkomen gelijk als je zegt dat de koptekening van onze staartmees erg variabel is.

Ik denk dat je ook bij een zuivere caudatus veel 'donkers' onthult als je die tegen de veren in strijkt Maarten want ook bij hen zijn de veertjes niet wit tot op de schedel vermoed ik. Het gaat natuurlijk om de kleur van de top want die zie je in het veld.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'