Vroedmeesterpadden buiten normale verspredingsgebi

Gestart door jessesven, juli 08, 2006, 15:53:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessesven

Ik weet dat er vroedmeesterpadden zijn uitgezet (eigenlijk neergeleurd) in de kuststreek van Noord- en Zuid-Holland en Utrecht, maar nu zie ik ook al een waarneming in Hoorn! Deze beesten zijn afkomstig van "liefhebbers" die hun beesten zat zijn, ik vraag me af wat oorspronkelijk de herkomst van deze beesten is, waarschijnlijk niet Nederland. Wie heeft meer info!

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jessesven


Xenior1976

Als admin is het te lezen, voor ons niet vanwege embargo.

tekenaar

Bij deze:

"ooit heeft ene professor Blaauw (geoloog, meen ik) ze uit Frankrijk ingevoerd in Utrecht. Hij vondt kikkervisjes waarvan hij zich afvroeg welke soort het betrof en heeft ze eenmalig uitgezet in zijn tuinvijvertje in de Utrechtse binnenstad. Dit was nog voordat ze wettelijk beschermd werden, dus volkomen legaal. Uit deze dieren is een grote populatie ontstaan (tientallen roepende mannetjes) en sommige van deze nakomelingen zijn via via (wel illegaal) doorgegeven aan andere liefhebbers. Ik weet verder van o.a. Aalsmeer en de Utrechtse Botanische tuin. Allemaal 'esc' dus, maar moedwillig uitgezet en niet met materiaal meegekomen, dus".  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jessesven

Dan zit Nedeland dus onderhand verstopt met Franse vroedmeesterpadden.....
Overigen frapant hoe goed ze het doen in gebieden die weinig met met hun biotoop van doen hebben.

Bedankt voor info! Lijkt me verder aardig om gied in kaart te hebben waar ze allemaal zitten, embargo lijkt me voor escapes (want dat zijn het) natuurlijk overbodig!


tekenaar

Het embargo is er voor de Limburgse exemplaren en om nu een stukje kaart te vervagen en tegelijkertijd een ander stukje wel gedetailleerd te laten zien geeft een hoop technische rompslomp.

Op zich zou het natuurlijk geen kwaad kunnen wanneer de uitgezette populaties zouden worden weggevangen, maar dan kunnen ze wel een bron vormen voor nieuwe (ongewenste!) uitzettingen. Bovendien is niet aan te tonen wat de herkomst van een exemplaar in gevangenschap is (ze zijn dus allemaal evengoed wettelijk beschermd).

Ze doen het kennelijk vrij goed op plaatsen waar veel stenen aanwezig zijn (rotstuinen bijvoorbeeld; en ook begraafplaatsen) en waar plasjes water zijn zonder vis (kleine tuinvijvers, bijvoorbeeld). Ook het warme stadsklimaat bekomt ze goed. Dat zo'n plaats er in onze ogen weinig natuurlijk uitziet maakt voor die beestjes niet uit. Kwa biotoop denk ik dat deze plaatsen wel degelijk vergelijkbaar zijn met de meer natuurlijk uitziende biotopen op de natuurlijke vindplaatsen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jessesven

#7
Stenen hebben ze kennelijk niet nodig. Ze zitten ook al in duinplasjes, boerensloten etc. Snap jij het nog? Totaal wat anders in de groeven waar ik ze in Limburg heb gezien!

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

vgustings

Het hoeft niet altijd een mooie opeenstapeling van vuurstenen te zijn waar de dieren onder gaan zitten, maar een enkele steen aan de rand van de poel kan al genoeg zijn. Als er geen stenen zijn verschuilen ze zich ook wel onder een berg(je) takken. Ik weet niet of dit het geval is bij de "noordelijke" verspreidings gebieden.
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

marcel123

#10
CiteerGeachte heer, mevrouw,

Ik heb een vraag over geluidsoverlast. Op de Utrecht website staan allerlei
soorten geluidsoverlast, echter niet degene waar ik (en mijn buurtgenoten)
last van hebben.

Sinds 26 mei wonen wij aan de Potgieterstraat, Nieuw Engeland. Sinds een
paar weken horen we elke avond vanaf een uur of 22 een piep (als het duister
wordt). Deze is onregelmatig en niet altijd even hard. De piep gaat door tot
het weer licht wordt. De piep is zo duidelijk en irritant, dat we hierdoor
erg slecht slapen. Als we rustig in de woonkamer zitten, horen we het zelfs.
In eerste instantie zaten we te denken aan een apparaat dat 's avonds
aangaat (bijv. iets van een vijver of om katten weg te jagen). Aangezien de
piep onregelmatig is en niet altijd even luid, was ook dit eigenlijk niet
logisch. Dit heeft ons er afgelopen dinsdag toe gebracht om eens een navraag
rondje in de buurt te doen om zo te achterhalen wie er 'verantwoordelijk' is
voor het geluid.

Om een lang verhaal kort te maken; veel buurtbewoners gaven aan het geluid
te horen en onze achterburen weten zelfs wat het is, een pad! Ze zeiden ooit
in Frankrijk te zijn geweest en daar hebben ze een dergelijk geluid gehoord
en het beest gezien. Nadat ze het geluid ook bij ons in de buurt hoorden,
zijn ze op internet gaan zoeken. Hier stuitten ze op foto's en een
geluidsfragment van dit beest, dat exact overeenkomt. Ze hebben het beest
daarna zelfs in hun eigen tuin gezien. Eerst waren we nogal sceptisch over
het verhaal, maar we zijn toch ook zelf gaan kijken op internet. En jawel,
binnen no-time hadden we foto's en het geluidsfragment gevonden, het komt
inderdaad exact overeen met het geluid bij ons in de buurt! Het gaat om de
fluitende vroedmeesterpad, hoe raar het ook klinkt.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we ons in ons eigen nieuwe huis
lopen te irriteren aan een beest dat buiten zit, terwijl juist alles perfect
voor elkaar is in het huis en de buurt. Mijn vraag is dus, valt hier iets
aan te doen? Het is echt een zeer irritant geluid, waar we veel hinder van
ondervinden.

Wellicht kunt u bijgevoegde link bekijken, daar staat ook beschreven waar
wij last van ondervinden:

http://www.allemaalburen.nl/items.php?id=92&type=news

Graag een reactie uwerzijds,

Met vriendelijke groet,

Ik hoor enge verhalen  over de toekomst van dit padje, invriezen en zo. Heeft iemand een oplossing?

vgustings

#11
Ik reis Zuid-Limburg af om naar het prachtige geluid van deze dieren te luisteren en anderen hebben er dusdanig last van dat ze ervan af willen.....

En trouwens, ze mogen er helemaal niets tegen doen.
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vgustings

Is er eigenlijk een zichtbaar verschil tussen de franse dieren en de dieren uit Limburg?  
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Jeroen Nagtegaal

CiteerIs er eigenlijk een zichtbaar verschil tussen de franse dieren en de dieren uit Limburg?
Volgens mij niet, en het zla me ook niets verbazen als er limbo's tussen zitten,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

CiteerIk wil ze ook wel graag in mijn tuin,
Da's nou net de reden van de vele verslepingen en om deze reden weten we van heel wat populaties (o.a. ringslang) niet of ze wel inheems zijn. waarom wil toch iedereen alles in zijn eigen tuin terwijl er van nature al zulke leuke beesten kunnen komen (beetje knutselen en je hebt een vijvertje met prachtige inheemse kleine watersalamanders, gewone padden, bruine kikkers, groene kikkers...).

Beesten verplaatsen gaat ALTIJD ten koste van de populatie van oorsprong en de uitgezette populaties lijden de aandacht af van de broodnodige bescherming van de inheemse (natuurlijke) populaties.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

CiteerIs er eigenlijk een zichtbaar verschil tussen de franse dieren en de dieren uit Limburg?
Is nooit gericht onderzocht. Lijkte me een mooi projectje maar je zou ook genetisch onderzoek moeten doen. Niet alle verschillen zijn zichtbaar aan de buitenkant.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

florisbrekelmans

Helaas wordt er nog steeds gesleept en gekweekt met amfibieen in Nederland. Ik woon in Utrecht en heb ze zelf niet in de tuin, maar ik kan me voorstellen dat een benedenslaapkamer aan een binnentuin met fluitende vroedmeesters geen pretje is. De een slaapt wel vast, de ander niet.

Ik ga er vanuit dat deze dieren niet onder de Flora- en faunawet vallen. Het betreft exemplaren waarvan de herkomst bekend is (uitzetten), de populatie ligt bovendien buiten het natuurlijke verspreidingsgebied in Nederland. Zwanebloemen die je in het tuincentrum verkoopt en in het park plant zijn ook niet beschermd. Evenmin als Rugstreeppadden die zijn uitgezet om ruimtelijke ontwikkeling tegen te gaan. Het is echter wel verboden deze dieren uit te zetten, daarnaast is de zorplicht (artikel 2) van toepassing (zorgvuldig met planten en dieren omgaan).

Als inderdaag sprake is van ernstige hinder vind ik het niet meer dan reeel om een oplossing te bedenken. Het vangen en uitzetten in Limburg danwel Frankrijk is denk ik om meerdere redenen niet aan te bevelen. Ten eerste bestaat de kans op genetische vervuiling (als er verschil is tussen populaties), daarnaast zouden parasieten (schimmels, bacterien) mee kunnen komen. Over dit laatste weet ik te weinig, maar het lijkt me uit voorzorg goed daar rekening mee te houden.

Vangen en uitzetten op een locatie van waaruit de dieren niet kunnen ontsnappen (hortus utrecht?) lijkt mij een voor de hand liggende optie. Elders uitzetten is strafbaar, bovendien wordt er al genoeg getuinierd in NL...

Floris


vgustings

#18
Formeel gezien geldt het volgende. Volgens art.4 van de FFW zijn alle van nature voorkomende soorten amfibien en reptielen beschermd. In een van de bijlage's wordt de soort Alytes obstetricans genoemd als zijnde een soort waarbij een ontheffing nodig is wanneer er sprake is van vangen, verplaatsen etc. Hierbij wordt m.i geen onderscheid gemaakt tussen een Limburgse en een Franse populatie. De hele soort is dus beschermd en hierbij geldt het verbod van art. 9 FFW.

Ik zou dus zeggen, voordat de dieren gevangen en verplaats worden, ga eens met een deskundige praten en neem contact op met het ministerie van LNV. (en laat ons weten wat de oplossing is)
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Jeroen Nagtegaal

En heo kun je aantonen dta er niet gewoon een beest heel veel zin had om te lopen en dan daar heen is gelopen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

CiteerGehopt bedoel je!
Ze kunnen anders ook best geod lopen hoor,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

florisbrekelmans

Op de reactie van vgustings: voor het plaatsen van mijn reactie heb ik uiteraard contact gehad met LNV, daar bekijkt men momenteel de situatie. De Ffwet is een wet die betrekking heeft op wilde populaties van beschermde soorten in NL, niet op uitgezette populaties of populaties in tuinen, dierentuinen etc.




vgustings

Dit klopt m.i niet helemaal. De FFW gaat over beschermde soorten, niet over beschermde populatie's op bepaalde plaatsen. Als een Limburgse vmp wordt uitgezet (al dan niet op natuurlijke wijze) in Friesland, dan is die evengoed beschermd, ook al is die uitgezet buiten zijn oorspronkelijk leefgebied, logisch ook. In de wet wordt geen onderscheid gemaakt tussen bepaalde populatie's, het gaat m.i om de bescherming van de soort.

Een interessante casus en ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Vincent
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

florisbrekelmans

Hierbij samengevat de reactie van Directie Natuur en Dienst Regelingen van het ministerie, met betrekking tot de uitgezette populaties Vroedmeesterpad. Mijn veronderstelling dat (aantoonbaar) uitgezette populaties niet beschermd zouden zijn was niet correct. Formeel zijn ook deze dieren beschermd, want een inheemse soort (zij het van een Franse populatie). Daar staat tegenover dat niet de zware toets geldt die normaal wel van toepassing is op inheemse soorten (natuurlijke populaties) uit Tabel 3 van de Flora- en faunawet. De kans is groot dat aanvraag van ontheffing voor wegvangen van een uitgezette populatie dus wordt verleend.

Onderstaand een citaat uit een ontheffing (FF2004C.1071) die van toepassing was op het wegvangen en verplaatsen van Zwitserse muurhagedissen in Limburg (Echt):

'Er behoeft echter géén afweging van alternatieven ten aanzien van het beoogde project plaats te vinden en evenmin behoeft getoetst te worden aan de gunstige staat van instandhouding van bedoelde populatie muurhagedissen. De redenen hiervoor zijn:
*       De betreffende populatie is, ook historisch gezien, buiten het natuurlijke verspreidingsgebied aangetroffen.
*       De populatie stamt af van muurhagedissen uit Zwitserland en wijkt genetisch van de van nature te Maastricht voorkomende populatie muurhagedissen.
*       Het betreft hier géén door de overheid geïnitieerde of gesanctioneerde (her)introductie.'

Verder wordt in de reactie van Dienst Regelingen aangegeven dat het erg lastig is om een ontheffing te krijgen voor uitzetten, "tenzij het om een locatie gaat vanwaar de dieren niet zelfstandig naar elders kunnen uitzwermen".


Gezien de vermeende Adderringslang in Berkheide, de Elaphe bij Eelde, de Wilde kat bij Heeze, Zonnebaarzen in vennen etc. zou enige publieksvoorlichting overigens geen slechte zaak zijn...







vgustings

#25
Interessant, bedankt. Blijven de dieren dus zitten?

Vincent
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Harald

ik vind tegenwoordig meer vroedmeesterpadden dan andere soorten.
het afgelopen jaar al 8 exemplaren van diverse afmetingen ook inclusief eieren


Harald