Themadag Nederlandse Ornithologische Unie 31-10-2009

Gestart door hiskodevries, oktober 23, 2009, 07:56:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Hoi broeder/zuster-organisaties!

Op 31 oktober 2009 geeft de Nederlandse Ornithologische Unie (NOU)
weer een intressante lezingen dag te Zwolle.
Het onderwerp betreft 'Terugkeer van roofvogels in ons landschap:
gevolgen voor prooidieren en ecosystemen.
Het zou heel fijn zijn als deze dag ook aangekondigd wordt op jullie
site. Is dat mogelijk? Bijvoorbeeld onder nieuws/agenda?
Hopelijk kunnen we veel bezoekers tegemoed zien op deze intressante studiedag.

Zowel leden als niet leden van de NOU zijn welkom.

groetjes Janne Ouwehand, NOU

www.nou.nu
De roofvogels zijn, sinds de uitbanning van persistente gifstoffen in de landbouw, na de jaren zeventig van de vorige eeuw weer flink toegenomen in ons land (en wereldwijd). Wat betekent zo'n toename van roofvogels (en andere toppredatoren) voor individuen en populaties van hun prooidieren? En wat kan ons dat leren over de rol van predatie op ecosystemen? Dit soort interessante, maar tevens zeer complexe vragen, die in wetenschap en natuurbeheer niet zijn weg te denken, komen op deze themadag aan de orde. 

De Nederlandse Ornithologische Unie organiseert deze studiedag voor haar leden. Ook niet-leden zijn van harte welkom. Entree: gratis. Wij zijn te gast bij het Regardz Event Center, Zwolle.

WWW.NOU.NU

                  10:30 – 11:00 Ontvangst en koffie

                  11:00 – 11:10 Welkom

                  Joost Tinbergen (Voorzitter NOU)

                  11:10 – 11:50 Plenair verhaal, spreker nog onbekend

                  11:50 – 12:30:  Ben Koks (Stichting Werkgroep Grauwe Kiekendief, Scheemda)

                  Veldleeuweriken en predatie door grauwe kiekendieven: resultaten uit een dieet- en radiozenderstudie op rij gezet

12:30 – 13:25 Lunch (lunch zelf meebrengen)

13:25 – 14:05 Piet van den Hout (NIOZ, Texel)

      Dodelijke en niet dodelijke effecten van predatie

14:05 – 14:45 Obe Brandsma (Natuurmonumenten, Wanneperveen)

      Invloed van vossen op de weidevogelstand in het reservaatsgebied Giethoorn-

      Wanneperveen

14:45 – 15:00 Discussie en afsluiting

Het Regardz Event Center Nieuwe Buitensociëteit Zwolle ligt pal tegenover het station van Zwolle. Adres: Stationsplein 1, 8011 CW Zwolle. Voor meer informatie zie www.regardz.nl.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

Nou,
Volgens mij was de belangstelling van waarneming.nl kant wat beperkt..maar de lezingen waren erg leuk en ik vond ze ook erg goed. Er was ook iemand in Belgie die er zes uur reizen voor overhad om hier te zijn.


Limosa

Hoi Andre,

Tussen alle mannen op leeftijd (hoop dat ik niemand tegen het zere been stoot) waren er toch nog een paar (lees drie) jongeren aanwezig waaronder ik. Het was inderdaad zeer de moeite waard met een discussie op het eind die fundamenteel is voor de richting van het natuurbeheer voor de komende jaren/decades. Hiermee hangen de links die je hebt vermeld goed samen! Interessante materie en als het aan mij ligt ben ik er de volgende keer weer bij!

Groeten,

Joachim