Strontvliegen?

Gestart door Violet (en Remco), oktober 21, 2009, 17:33:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Toch veel te mooi voor strontvliegen  ;D
(laatste foto niet geschikt voor onder de 18  ;))
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Robert Heemskerk

Ja, bah, bah en nog eens bah..  :-X

Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

MarjoSmeets

Nr. 1 lijkt mij een Scatophaga stercoraria, zwarte antennes en nr. 3 een Scatophaga spec., geen zwarte antennes. Nr. 2 laat geen antennes zien, dus zal ook wel Scatophaga spec. zijn lijkt mij. Maar wie ben ik, ik weet van vliegen net zo min iets af  ;D Ik probeer alleen er achter te komen of ik goed gekeken heb!  ;)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Robert Heemskerk

Alle drie Scatophaga stercoraria, de antenne is niet overal zichtbaar maar je kunt steeds typische Scatophaga stercoraria-mannetjes zien (met die goudgele haren).

Violet (en Remco)

OK, de antennes zijn dus een kenmerk net als de goudgele haren van de mannetjes. Weer wat geleerd! Houdt dat ook in dat de vrouwtjes geen goudgele haren hebben (kan dit niet goed genoeg zien bij het parende stelletje - waarvan we toch mogen aannemen dat de onderste het vrouwtje is?)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Robert Heemskerk

klopt, de vrouwtjes hebben minder goudgele haren en zijn vaak wat groenig/bruinig.

De antenne is een goed kenmerk, ook wanneer je te maken hebt met minder harige mannetjes of wat gelere vrouwtjes.  :rolleye:

Violet (en Remco)

Gelukkig, dan hebben we dus nog meer vrouwtjes in de tuin, want er zijn ook groenige exemplaren bij!
Ook zo sneu als al die mannen op 1 wijffie duiken  :-\
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

MarjoSmeets

 :rolleye: Ik zie toch bij het koppeltje groen/gelig gekleurde antennes? Als dat ook al donkere antennes zijn, wat voor kleur hebben de lichte antennes dan? Of maak ik hier een blunder en zie ik iets voor antenne aan wat geen antenne is?  :-[ Die dikke uitsteeksels op de kop, die zijn toch onderdeel van de antennes, flagellomere 1? En samen met (o.a.) de arista vormen die toch de antenne? Tenminste, als ik het goed begrijp op de site van de Anatomical Atlas of Flies. http://www.ento.csiro.au/biology/fly/fly.html# (klik rechtsboven voor de Atlas) En als ik het fout heb, dan zal ik mijn Scatophaga's opnieuw moeten gaan bekijken!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Robert Heemskerk

#9
De antenne op de laatste foto is niet goed te beoordelen.
Vaak krijg je een totaal verkeerd idee door reflecties, vooral op antennen.
Maar ze zijn zeker zwart maar dat is niet op de foto te zien.
Het zijn zeker Scatophaga stercoraria, daar hoeft je niet aan te twijfelen.
Volgens mijn Strontvlieg-ervaringen  ;D

tenzij er nauwverwante soorten Scatophaga zjin die er precies zo uitzien waarvan ik het bestaan niet ken..  :wacko:

MarjoSmeets

Ow, ik twijfelde ook niet aan jouw benaming, maar wel aan datgene dat ik meende geleerd te hebben. Ik ga er vanuit dat jij heel wat meer kennis in bezit hebt dan ik!  ;D In elk geval begrijp ik nu uit jouw antwoord, doordat je me niet verbeterd, dat ik goed zit met dat wat ik als antenne zie én dat die bij de S. stercoraria zwart hoort te zijn, maar het dus door reflectie, of iets anders, anders uit kan zien. En ik dacht nog wel, dat ik tenminste 1 vliegensoort zonder hulp van het forum zou kunnen herkennen, maar ik denk dat ik mijn Scatophaga's dan toch maar eens ter determinatie hier moet plaatsen!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo