Hoofdmenu

Metopsia

Gestart door hedy2411, oktober 20, 2009, 23:02:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Is dit een Metopsia retusa of een Metopsia clypeata?

hedy2411


blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

jan cuppen

Citaat van: blaauw7 op oktober 27, 2009, 08:41:55 AM
Metopsia retusa

Eigenlijk wil ik deze vraag niet stellen, maar op basis van welke kenmerken is het Metopsia retusa?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

blaauw7

Waarom wil je die vraag niet stellen Jan?  Omdat er verwarring bestaat over de naam? Volgens het soortenregister komt Metopsia clypeata niet in Nl voor. Wel Metopsia retusa.  Twee namen voor hetzelfde beestje?
Groeten,
Dick Belgers

jan cuppen

Er zijn twee verschillende soorten met een gecompliceerde naamgeving, waarvan er volgens mij maar een uit Nederland bekend is. De andere soort is bekend uit de nabijheid van Nederland. Deze zou ook in Nederland kunnen voorkomen. Ik zie geen kenmerken op de foto die onderscheid tussen beide soorten mogelijk maken.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

hedy2411

Hallo Dick en Jan,

Hartelijk dank voor het meedenken!
Ik heb nog twee foto's, misschien kunnen die nog helpen...

blaauw7

CiteerIk zie geen kenmerken op de foto die onderscheid tussen beide soorten mogelijk maken.

Wat zijn de verschillen tussen de soorten Jan?
Ik vond er vanmiddag nog 1 in de tuin. 2.8 mm.
Groeten,
Dick Belgers

jan cuppen

Verschillen in genitaal. Zie FHL 4 en FHL 12 voor Metopsia.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

liptaster

Volgens de revisie van Zerche zijn M. gallica en M. retusus synoniemen van M. clypeata Müller.

M. clypeata Er. is geen geldige naam meer, en dan treedst M. similis Zerche in. Deze is te vinden vanaf westelijk Duitsland.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

hedy2411

Hallo heren,

Voor alle zekerheid: Geen Metopsia similis maar wel M. retusa staat als enige van deze kever die in de soortenlijst.
Kan ik 'm daarbij invoeren, op onzeker dan?!?

Groetjes,
Hedy

jan cuppen

Wanneer je deze kever als een onzekere Metopsia-soort invoert, kan het nooit fout gaan. Het is zeker een Metopsia.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen