Havik of toch Sperwer

Gestart door Thijs Fijen, februari 23, 2005, 17:45:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

jasper

#30
CiteerLiever lekker lui turen.
Precies!

thijs

Groot gelijk, Arie Ouwekerk maakt de foto's wel :P

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

HJ Eygenraam

Hallo, ik heb de filmjes naar mijn rommeltjes-site ge-upload. Ze zijn te vinden onder :
filmpje1   13,6 mb
en
filmpje2   5,9 mb

Veel plezier ermee.

Jasper, ik heb geen Minolta maar een Panasonic.

Vriendelijke groeten, Henk

jasper

#33
oo, okay.
CiteerGroot gelijk, Arie Ouwekerk maakt de foto's wel
Die heeft ook heel goed materiaal om foto's te maken  ;)  

jasper

Het zijn wel grappige filmpjes..

harderbroek

CiteerHallo,

Ik heb de foto zelf gemaakt en het tafereel ook gefilmd.
In het topic over sperwerprooien gestart door Pim J. is er wel degelijk sprake van grotere prooien dan zangvogels. Kippen bijv.

Groet, Henk.
Leuke foto Henk,
en de krop al aardig vol zo te zien.

Overigens de opemerking 2kj havik is geen Ad. vogel (jasper)
2kj Ha hebben lengte strepen maar dat ter zijde.


groet
Robbie
Zeewolde
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jasper

Ik snap je even niet Robbie? Ik dacht dat Thijsiej schreef over een Adult vogel, maar nu ik verder kijk zie ik ook dat 2KJ ook gele iris heeft bij de Havik (en ik niet weten dat een 2KJ geen Adult is!) Dus had ik het er over dat ik nergens ha gelezen dat een 'Adult' Havik een gele iris kon hebben, misschien is bij jou hier de verwarring?!

Jasper

HJ Eygenraam

Hallo,

Ja, de foto's zijn leuker dan de filmpjes, vind ik ook.
Ja de krop is al aardig vol inderdaad. Maar hoe gaat het dan verder met de inhoud daarvan?
Wat betekenen de letters in die termen 2kj en 3kj precies?

Groet, Henk

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerDus had ik het er over dat ik nergens ha gelezen dat een 'Adult' Havik een gele iris kon hebben, misschien is bij jou hier de verwarring?!

Jasper
Oke sorry,
Ik meende dat jij schreef Ad 2 kj Havik
excuus
groet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

HJ Eygenraam


jasper

#41
Citeer
Citeer2e + 3e KJ Havik heeft ook gele iri
Ik bedoelde bij een Volwasse vogel!
Hier is dus de verwarring ontstaan, maar zoals ik al eerder schreef ik dacht Adult!

Jasper

harderbroek

CiteerHallo,

Ja, de foto's zijn leuker dan de filmpjes, vind ik ook.
Ja de krop is al aardig vol inderdaad. Maar hoe gaat het dan verder met de inhoud daarvan?
Wat betekenen de letters in die termen 2kj en 3kj precies?

Groet, Henk
Filmpje niet gezien Henk dus dat weet ik niet.

Van de krop uiteindelijk naar de maag en wordt het verder  verteerd.
na een poos een braakbal( v.n. met weinig bot) wat wel bij uilen duidelijk waarneembaar is in braakballen, de samenstelling van maagzuur bij uilen is anders van samenstelling dan dat bij roofvogels. (minder sterk) en komt nog eens bij kijken dat uilen meestal prooi in geheel doorslikken en roofvogels niet.

2kj en 3 kj. Is al wat Pim zegt kalenderjaar.
Vogel geboren wordt dus 1kj. jaar erop 2 kj. Ook de havik heeft dan nog op de borst lengte strepen inplaats van dwarsbandering. Ook tremen als 1 winterkleed of zomerkleed wordt wel gebruikt( vooral bij meeuwen e.d.) niet zozeer bij roofvogels

groet
Robbie



Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

HJ Eygenraam

Dank voor deze uitleg. Er is toch ook een hele hoop niet te vinden in de ANWB-vogelgids merk ik wel.

Groet, Henk.  

harderbroek

CiteerDank voor deze uitleg. Er is toch ook een hele hoop niet te vinden in de ANWB-vogelgids merk ik wel.

Groet, Henk.
Valt wel mee hoor Henk,

Kj en 1e of 2e zomerkleed zie blz 7, 8 (voor meeuwen b.v.vooral de ruifase blz. 169)

En gezien jouw foto kan je er veel informatie uit halen. Kijk maar eens naar b.v. de afbeeldingen en tekst bij Sperwer.

En inderdaad heb je soms weer wat meer uitgebreidere documentatie nodig.
Zo is het boek van Roofvogels van Noordwets Europa van D. Forsman een goed boekISBN 90-74345-02-6

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

thijs

Helaas, de filmpjes doen het bij mij niet (heb wel Quiktime)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

Wat voor bestand zijn die filmpjes?
ik heb wel geluid maar geen beeld
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

thijs

Quiktime. (daar probbert mijn computer het iig mee te openen)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Ellen Luijks

ik heb ook quick time. en hij doet bij mij ook niks.

Ik krijg wel onder in de hoek te staan dat het een website is met beperkte toegang.
Maar ook dat krijg ik niet weg.
Groetjes

Ellen

HJ Eygenraam

CiteerValt wel mee hoor Henk,

Kj en 1e of 2e zomerkleed zie blz 7, 8 (voor meeuwen b.v.vooral de ruifase blz. 169)

Bij nader inzien toch een beetje met m'n neus gekeken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een fantastisch boek. 1 puntje dan nog : het "belachelijke" staartje vd winterkoning hadden ze beter lachwekkend kunnen noemen, een nuanceverschil. Naar het andere boek ga ik op zoek, bedankt voor de tip.

Voor wie nog interesse heeft : Het korte filmpje en een foto is nu te zien op
sperwerlink
Bij mij werkt het iig, QuickTime wordt in ie6 geopend.

Groet, Henk

Thijs Fijen

Link

Hier zie je een foto van een Havik in een tuin van iemand uit weesp..
Volgens mij is het een vrouwtje Sperwer. Aan de hand van gele iris, en het feit dat het in een tuin is. Kan iemand hier commentaar op geven...
Thijs Fijen

jasper

Mijn eerste indruk was ook een Sperwer vrouw, naar mijn weten komen er meer Sperwers voor in bebouwde gebieden dan een Havik. De poten lijken mij ook dun en lang (jammer dat een gedeelte onder de grond zit) en gele iris, ik kan alleen aangeven dat het een Sperwer vrouw is.

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Zeker weten een Sperwer...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Dan staat het was, het is een Sperwer!

Piter Anjema

Sperwer definitly
twee prachtig op elkaar lijkende vogelssoorten, maar grootte is toch makkelijk doorslaggevend?? zelfs de kleinste mannetjes havik is veel groter.

Thijs Fijen

Nou nou dat is nog niet altijd makkelijk te zien. Zeker niet op foto. Maar er zijn andere duidelijke punten waarop we hem kunnen determineren.
Thijs Fijen