Welke wolbij?

Gestart door wilde, juli 07, 2006, 13:34:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

In mijn tuin zijn momenteeel veel wolbijen actief. Zover ik ze op de bloemen zie zijn het allemaal Anthidium manicatum. Ze vliegen nu op elzelsoor en stachys grandiflora. Ik heb veel nestgelegenheid hangen voor solitaire bijen en wespen. Daarvoor gebruik ik diverse afmetingen (doorsnedes) van oude kaardebolstengels. Die zijn, naast het veel duurdere bamboe, uitstekend geschikt. Bij mij zitten er veel soorten in, waaronder Osmia rufa, Trypoxylon figulus en zijn parasiet de Trichrysis cyanea, ook Chrysis ignita, de Urntjesspinnendoder, behangersbijen (Megachile spec.) en nog meer waarschijnlijk. Ook dit insect, dat ik vluchtig steeds zag als ik in de buuurt was, maar niet kon thuisbrengen. Het is een groot insect, groter dan een honingbij (als referentie). In de door het dier gebruikte nestpijp is het nu aan het eind bezig, zodat ik het achterlijf kan zien. Dat lijkt op een soort wolbij, maar niet de A. manicatum, want daarvan zijn de vrouwtjes kleiner en zwarter op het achterlijf, dus niet die afgemeten zwartgele tekening als deze. Het dier is zo groot als een manntje Grote wolbij. Opvallend zijn bij deze de op doorns lijkende uitsteeksels, zoals het mannetje Grote wolbij die ook heeft, maar daarvan zijn ze groter. Een mannetje verwacht ik echter niet in een nestholte. Wat kan dit zijn? Het dier lijkt nog het meest op een Anthidium florentinum, maar de vrouwtjes van die soort zijn volgens mijn boekje ongeveer even groot als een vrouwtje A. manicatum.

Ik heb uiteraard geprobeerd om het dier geheel op de foto te krijgen, maar het is razend snel, zeker na een kleine verstoring om haar uit de nestholte te krijgen en het is me nog niet gelukt. Ik heb er al eens een paar uur bij gezeten, maar dan zag ik ze niet. Heeft iemand een idee?





Dit is (ter vergelijking) een mannetje Grote wolbij (Anthidium manicatum):

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Stippen

Vrouwtjes hebben die 'tanden' toch niet??
Ik denk toch mannetje grote wolbij.

Misschien een geemancipeerd typje?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

wilde

Ja Kees, dat dacht ik ook al, maar zoiets verwacht je toch niet. Hij controlleert kennelijk of de huishoudelijke taken ook netjes uitgevoerd worden als tegenprerstatie voor zijn inspanningen met de instandhouding van een territorium voor zijn harem. :P  De achterkant lijkt er in elk geval erg veel op.

Het was bijvoorbeeld ook geen slaapplaats, want de foto is overdag genomen en ik heb eerder een paar keer bij die plek een groot insect met een wespachtig achterlijf zien vliegen. Als ik ghet venetueel nog eens zie en het zeker weet, zal ik het melden. Vooralsnog blijft het voor mij wat raadselachtig.
Groet, Albert
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me