Dikke wind uit noord tot noordwest. Kansen voor zeetrek?

Gestart door Gerben Mensink, oktober 16, 2009, 11:02:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben Mensink

Hoe interpreteren jullie de windverwachtingen voor morgen (zaterdag)? Volgens de site van het KNMI gaat het (vandaag en) morgen hard waaien uit noord tot noordwest, zowel aan de kust als verderweg op de Noordzee. Dit lijkt mij een zeer geschikt vooruitzicht voor goede zeetrek aan de noordkust. Of zie ik bij de windverwachting wat over het hoofd?
groet,
Gerben Mensink

BWoets

Met die matige noordenwind van morgen zal het vast niet heel spannend op zee worden... misschien op de eilanden? Vandaag wat meer westelijke accenten, zou best eens goed kunnen worden in de loop van de middag!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Gerben Mensink

Ik haalde mijn info uit het scheepvaartweerbericht van het KNMI. Dat geeft aan dat de wind nu noord 7-8 Bf is, afnemend tot 5-6 Bf aan de kust en verder de zee op. 6 Bf is toch geen matige wind? (5 Bf wordt al wat minder natuurlijk). Of gebruik jij een ander weerbericht?
groet,
Gerben Mensink

snwja3

Als je hier kijkt zie ik toch veel noord en weinig west in de wind (bij Camperduin):
http://www.windfinder.com/forecast/camperduin

Een zelfde patroon voor West-Kapelle: http://www.windfinder.com/forecast/westkapelle
Wietze Janse

Gerben Mensink

Klopt, daarom dacht ik ook aan goede wind voor zeetrek aan de noordkust (Lauwersoog, Nes, Den Oever).
groet,
Gerben Mensink

ecotex

Momenteel vuurtoren Eierland de Cocksdorp 13:44 Noord 7>8.

groet Kees Verschoor

BWoets

#6
Citaat van: Gerben Mensink op oktober 16, 2009, 13:40:14 PM
Klopt, daarom dacht ik ook aan goede wind voor zeetrek aan de noordkust (Lauwersoog, Nes, Den Oever).

Als je ergens heen wilt gaan kun je waarschijnlijk wel het beste één van deze locaties proberen. Voor telposten langs de westkust is de wind vermoedelijk te noordelijk.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

snwja3

Citaat van: Gerben Mensink op oktober 16, 2009, 13:40:14 PM
Klopt, daarom dacht ik ook aan goede wind voor zeetrek aan de noordkust (Lauwersoog, Nes, Den Oever).
Inderdaad Ameland, andere waddeneilanden, e.d. zijn met deze wind in het algemeen de beste plaatsen.
Wietze Janse

BWoets

Citaat van: snwja3 op oktober 16, 2009, 13:50:34 PM
Citaat van: Gerben Mensink op oktober 16, 2009, 13:40:14 PM
Klopt, daarom dacht ik ook aan goede wind voor zeetrek aan de noordkust (Lauwersoog, Nes, Den Oever).
Inderdaad Ameland, andere waddeneilanden, e.d. zijn met deze wind in het algemeen de beste plaatsen.

Al beloofd Terschelling niet veel goeds: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=126&land=1&site=0&taal=1
Met vriendelijke groet,
Bob Woets


rinsevdvliet

Noordenwind is bijna overal langs onze kust tè noordelijk voor zeevogels, behalve in het waddengebied, maar daar is te veel wind bij deze windrichting al snel problematisch (zandhappen, tè hoge golven, schuim, spray).

Als je toch iets moet kiezen: Lauwersoog, Den Oever, Flevocentrale.

Zodra er íets van een westcomponent (NNNW ofzo) in de wind komt: Cap Gris-nez of Le Clipon.

Rinse

edwin de weerd

Zo geweldig was het vandaag niet (Lauwersoog), ik zou morgen maar wat anders gaan doen.

Edwin.

ArjenDrost †

Echte noordenwind is in Lauwers vaak ook geen succes. Daar is een westelijke component toch ook zeker beter.

Maar je weet het nooit ;-)