Het Voorspelspel revisited

Gestart door theomuusse, oktober 13, 2009, 21:58:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Hoewel ik er niet teveel over kwijt wil om competitievervalsing te voorkomen ben ik het met de vorige schrijver eens dat de diversiteit in de voorspellingen wat groter zou kunnen. Er zijn nogal wat mensen die zich door het afgelopen najaar hebben laten inspireren en dat zie je terug in de voorspellingen.

Nog een tussenstandje: tot nu toe 73 deelnemers die 99 soorten voorspellen.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Certhia

Citaat van: HJDT op november 26, 2009, 09:38:34 AM
Hoewel ik er niet teveel over kwijt wil om competitievervalsing te voorkomen ben ik het met de vorige schrijver eens dat de diversiteit in de voorspellingen wat groter zou kunnen. Er zijn nogal wat mensen die zich door het afgelopen najaar hebben laten inspireren en dat zie je terug in de voorspellingen.

Nog een tussenstandje: tot nu toe 73 deelnemers die 99 soorten voorspellen.




Wil best nog wel wat veranderen hoor.  ;D   Maakt me allemaal niet uit.


Marc

Marten Hornsveld

damn had ik toch maar die beringmeeuw gedaan, ik voel het aan mijn water!
Vet initiatief iig om die competitie weer nieuw leven in te blazen  :duim:

Predator

Hij is ingevuld!
Ben benieuwd wat de andere deelnemers hebben gekozen.
Groet, Maarten

Alwin van Lubeck

Ik heb wel een beetje lafjes voorspeld, had zoveel leuker gekund... :-X
Mvg,
Alwin van Lubeck

lesley van loo

krijg je voor struisvogel extra punten?  >:D
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

HJDT

#66
Oproep aan iedereen die zijn lijst nog in wil sturen: lees de spelregels goed door en doe daarna je voorspelling. Let er met name op of de door jou voorspelde soorten niet op de Nederlandse lijst staan.We krijgen relatief veel lijstjes binnen waar soorten op staan als Amerikaanse Oeverloper, Siberische- en Bruine Lijster, Amerikaanse Zee-eend enz. Het kost ons behoorlijk veel werk om hier achteraan te mailen en dat is zonde van de tijd. Je doet ons (en jezelf) er een groot plezier mee !!

Groeten Steven en Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HJDT

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Marcel van kammen

@Michel: dat is exact de reden dat ik de meest onmogelijke soorten heb ingevuld,weet ik zeker dat ik het lijstje niet hoef na te kijken :-D

hdijk

Een Hoender, twee Stelten en twee zangers.
Ik ben ook benieuwd wat de rest heeft. (eind januari is nog ver weg....)
Hendrik Jan van Dijk

JRoosma

Nog een vraagje voor de duidelijkheid:

Als ik bv een (thinking out of the box/cage extreme) Azorengoudhaan wil kiezen, moet ik dan 1 van de 3 ondersoorten kiezen of volstaat Azorengoudhaan? En wat als de vogel dan als Azorengoudhaan spec. wordt geaccepteerd?

 Azorengoudhaan Regulus azoricus                                   Azores Kinglet

ondersoorten:

 São Miguel-goudhaan R a azoricus                                 São Miguel Kinglet
 Santa Maria-goudhaan R a sanctaemariae                       Santa Maria Kinglet
 Westazorengoudhaan R a inermis Western                       Azores Kinglet

Of bv:
 Grote Rotsklever Sitta tephronota                                  Eastern Rock Nuthatch

ondersoorten:

 Grote Rotsklever S t tephronota/iranica                     Eastern Rock Nuthatch
 Armeense Grote Rotsklever S t obscura                         Armenian Rock Nuthatch

of:

 Zwartkruinvinkleeuwerik Eremopterix nigriceps             Black-crowned Sparrow-lark

ondersoort:

 Arabische Zwartkruinvinkleeuwerik E n melanauchen    Arabian Sparrow-lark

Jaring Roosma

Vincent Hart

Je mag de soort voorspellen:
Citaat van: scwytema op november 25, 2009, 12:42:16 PM
Citaat van: vincenthart op november 25, 2009, 00:14:30 AM
ok!En dan omgekeerd: Als een nieuwe soort wordt waargenomen, die latergesplit wordt (zie bijv. uit een vorig voorspelspel 'isabelklauwier'),blijft die soort ook na de split tellen? Of alleen als de juiste (dannog) ondersoort voorspeld wordt? Stel, ik voorspel een of anderAziatisch zangertje Phylloscopus 'a' (aldanniet met ondersoorten 'x' en'y'), dat later gesplit wordt in Phylloscopus x en P.y. P.x. wordt inNL waargenomen en aanvaard. Moet ik dan 'P.a.x.' voorspeld hebben ofhad ik kunnen volstaan met 'P.a.'?
Daar hebben Michel en ik het over gehad.
Zoals ik hiervoor al schreef: Wij gaan in de meeste principes uit van de kennis die we op dit moment hebben.
Je mag dus volstaan met P.a. voorspellen, dan zul je de punten daarvoor krijgen (want op dit moment is P.a. een soort).
Je mag ook P.(a.) x. voorspellen, zolang dat een ondersoort is krijg je de punten voor P.a.
Ophet moment dat hij gesplitst wordt, behoudt iedereen die P.a. heeftvoorspeld zijn punten, en degene die P.x. hebben voorspeld, krijgen depunten voor P.x. (in plaats van de punten voor P.a. natuurlijk).

Overigens al een aantal zeer originele en leuke voorspellingen!!
Maar het kan natuurlijk altijd gekker :)

Nog wel een interessante (maar normaalgesproken hypothetische) vraag: Wat als voor het einde van het spel jij soort X voorspelt, ondersoorten van X tot soort worden gepromoveerd en er meerdere van die vroegere ondersoorten voor het eerst in NL worden gezien (bijv. 2 vd kinglets die Jaring noemt). Krijg je dan dubbele punten?!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

#72
Citaat van: vincenthart op november 27, 2009, 21:14:36 PM
Nog wel een interessante (maar normaalgesproken hypothetische) vraag: Wat als voor het einde van het spel jij soort X voorspelt, ondersoorten van X tot soort worden gepromoveerd en er meerdere van die vroegere ondersoorten voor het eerst in NL worden gezien (bijv. 2 vd kinglets die Jaring noemt). Krijg je dan dubbele punten?!
Dan krijg je geen dubbele punten.
Je kan hierbij dus twee wegen bewandelen: je kiest de nu-soort (Azorengoudhaan), en als er 1, 2 of 59 ondersoorten worden gezien: je krijgt de punten voor Azorengoudhaan.
optie twee: je kiest toekomstige soort Werstazorengoudhaan ssp inermis, en dan scoor je dus alleen als dat taxon wordt gezien en gesplitst; dan scoor je wel (waarschijnlijk) meer punten omdat hij door minder mensen is voorspeld, maar je kans is gewoon kleiner.

Hetzelfde geldt dus voor de post van Jaring.

NB je loopt bij de laatste natuurlijk ook de kans dat de ondersoort wel wordt gezien, maar pas na tientallen jaren wordt gesplitst (zie bijv Sykes spotvogel van 1986: http://www.dutchbirding.nl/search_summary.php?navpage=1&searchterm1=sykes&searchterm2=&andor=AND&journalid=166&contentid=3)
Als iemand anders dan 5 'gewone' soortjes binnenkopt kan je nog zo goed zitten...

edit: aanpassingen gemaakt/ finetunen in lijn met de spelregels
Steven Wytema


Steven Wytema

Om nog even in te gaan op die dubbele punten: je kan het vergelijken met roulette: je kan op zwart of rood gokken, dan is de kans relatief groot dat je iets wint, maar deprijs zal niet zo hoog zijn.
Als je op een enkel getal gokt, dan is de kans kleiner, maar ALS het balletje op jouw nummertje valt heb je jackpot!
Steven Wytema


Jord

Dit spelletje is natuurlijk ook hartstikke leuk om per regio/werkgroep te doen! Bovendien heb je dan meer kans om ergens hoge ogen te gooien.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hterhaar

Deze was wat ver weggezakt - heeft iedereen al ingevuld?

Gr.,

Hans

HJDT

Vandaag is (tot nu toe) de eerste dag dat nog niemand een voorspelling heeft ingestuurd. Dat kan natuurlijk niet!!!
Tijd om dat laatste beetje twijfel overboord te zetten en even dat formuliertje op de DB site in te vullen.

Nog maar weer een tussenstandje: er zijn nu 125 deelnemers die gezamenlijk 132 soorten hebben voorspeld. Er zijn zelfs nog soorten die nog niet voorspeld zijnmaar toch wel een goede kans maken om hier te geraken. Doe dus je best!!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Steven Wytema

Citaat van: HJDT op december 03, 2009, 19:20:22 PM
Nog maar weer een tussenstandje: er zijn nu 125 deelnemers die gezamenlijk 132 soorten hebben voorspeld. Er zijn zelfs nog soorten die nog niet voorspeld zijnmaar toch wel een goede kans maken om hier te geraken. Doe dus je best!!
Ter aanvullling: er zijn realistische soorten die nu (nog) niet voorspeld zijn, maar in eerdere voorspelspellen al meerdere malen!
Een leuke toevoeging: met alle vier voorspelspellen tesamen zijn er nu 200 soorten voorspeld!
Meer (ZEER) interessante stats natuurlijk in januari.
Steven Wytema


lesley van loo

CiteerTer aanvullling: er zijn realistische soorten die nu (nog) niet voorspeld zijn, maar in eerdere voorspelspellen al meerdere malen!

dan waren ze toch niet zo heel realistisch   >:D
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

HJDT

Vandaag hebben we de 150-ste aanmelding mogen verwelkomen. Dit betekent natuurlijk niet dat we "vol" zitten, integendeel!! Er is nog even tijd om op je gemak een leuke lijst bij elkaar te verzinnen. Hoewel ik dat niet had verwacht met zoveel deelnemers zijn er nog steeds een aantal voor de hand liggende soorten die niet zijn voorspeld. Eén daarvan is zelfs een regelrechte open deur en in theorie waarschijnlijk als eerste aan de beurt om ontdekt te worden. Een beetje cryptisch is het wel natuurlijk maar ik kan niet alles weggeven....

Om nog een originele lijst in te sturen moet je zo onderhand wel redelijk creatief zijn, er zijn al 143 soorten voorspeld en daarmee is het aantal realistische soorten behoorlijk klein geworden. Aan de andere kant: in het verleden is al verschillende keren gebleken dat het insturen van een ruige lijst helemaal niets zegt over de winkans. Kortom: nieuwe deelnemers zijn meer dan welkom!!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

garryb

#80
Nou, gokje dan maar: open deur (hout) + als eerste aan de beurt (wintermaanden->eend) = Wood Duck  ;)

Edwin Russer

Open deur: deurtje van een hok is blijven open staan. En dat met al die Zwarte Eenden in de omringende landen gok ik dus op American Black Duck ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


s.w.s

Ik ben helemaal geen twitcher en zal de door mij (zojuist) ingediende vijf soorten dus waarschijnlijk niet te zien krijgen. Maar ik heb mijn best gedaan vijf soorten te bedenken die -dat was in eerste instantie het criterium (later toch weer wat losgelaten)- nog niemand genomen zou kunnen hebben.
Groetend, Swim

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HJDT

#85
Nog maar een herinnering om een voorbeeld te nemen aan Jaap en de andere 194 (!!!!) deelnemers die je al voorgingen en even je voorspellijstje in te sturen!! Kijk natuurlijk wel eerst even de spelregels na op http://www.dutchbirding.nl/c450.php

Groeten Steven en Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

steenl

Citeerandere 194 (!!!!)

Zo, dat is een mooi aantal. En de potentiële nederlandse lijst staat nu op 700  :angel:

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: steenl op december 28, 2009, 11:20:20 AM
Citeerandere 194 (!!!!)

Zo, dat is een mooi aantal. En de potentiële nederlandse lijst staat nu op 700  :angel:
Nou hoho Lennaert, we hebben "pas" 164 verschillende soorten op de lijst. Alhoewel de originaliteit dus minder is, zijn er wel bijna anderhalf keer zo veel nieuwe soorten voorspeld (en dat terwijl er dus al 32 nieuwe soorten gezien zijn sinds '98).

Meer op 9 januari!
Steven Wytema


Norman

Ik heb mijn hersenspinsels ook ingestuurd!
Ik ben benieuwd naar de voorspellingen en tzt. ook naar de uitkomst natuurlijk.  :P