Het Voorspelspel revisited

Gestart door theomuusse, oktober 13, 2009, 21:58:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

pwolf

Citaat van: HJDT op oktober 25, 2009, 20:35:08 PM
Citaat van: pwolf op oktober 25, 2009, 18:33:58 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 25, 2009, 18:12:02 PM
Mij ook, bovendien is dat ding van Wilson toch alweer van de lijst? Of gaat dat nog gebeuren?  B)

ondertussen probeert een waarnemer te Vlissingen een weldadige rust uit te stralen....

pim

Ach, je moet maar zo denken: dan komt hij wel weer beschikbaar als voorspelsoort in het nieuwe spelletje !!

Dan voorspel ik hem gewoon met terugwerkende kracht. Als de commissie al aan haar eigen oordeel gaat twijfelen na een aardig determinatieverhaal in British Birds dan kan dat na het volgende leesbare determinatieverhaal (van Ben in Dutch Birding?) toch gewoon weer?

pim
Pim Wolf, Vlissingen

garryb

#31
CiteerVolgens mij was dan in 2002 Garry al de grote winnaar.
Tja, ik ben ook al jaren bezig wekelijks brieven te aan het sturen aan de Club 450 i.o. redactie (inzake dat te incasseren prijzengeld) maar ik hoor maar niks ...  En nu proberen ze er onderuit te komen door slinks te lobbyen voor de afvoer van het Wilsons Stovje. De vlegels! ;)

cursorius

#32
Citeer

Dan voorspel ik hem gewoon met terugwerkende kracht. Als de commissie al aan haar eigen oordeel gaat twijfelen na een aardig determinatieverhaal in British Birds dan kan dat na het volgende leesbare determinatieverhaal (van Ben in Dutch Birding?) toch gewoon weer?

pim

Dan doe ik de Balkankwik met terugwerkende kracht! Heeft het toch 20 jaar volgehouden!

Steven Wytema

Voor de geinteresseerden: de (eind)uitslag.
Interessant gegeven, dat als de Wilson's het niet haalt, Sander Lagerveld als eerste in aanmerking komt met Isabelklauwier. Maar ook daar zit een luchtje aan, want Isabelklauwieren zijn al waargenomen in 1985.
Als je dat allemaal in acht neemt, staat er eigenlijk maar 1 zuivere 421+score op de lijst: Keizerarend en Dunbekmeeuw door Vincent van der Spek!

Overigens heeft Peter van Schepen (Dunbekmeeuw, Audouins, Kleine Torenvalk en Grijze Gors) er ook vier (mist Bruine Klauwier). En die Vale Spotvogel van Peter de Vries zal een Westelijke zijn: twee mensen gaan voor Oostelijke Vale Spot!
Steven Wytema


Ben Wielstra

Citeeraardig determinatieverhaal in British Birds

Er stond toch niets nieuws in dat artikel? Dus met toch opnieuw rouleren breekt de CDNA toch zeker haar eigen regels? Ik zie het ideaalbeeld dat ik koester pardoes instorten!

Steven Wytema

Het heeft even geduurd, maar jullie kunnen los! op http://www.dutchbirding.nl/voorspelspel
Iedereen alvast veel plezier gewenst namens Michel en mij.
Wij komen in januari (en wellicht daarvoor al) met enige verfrissende updates.
Steven Wytema


Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

hterhaar


Jeroen Nagtegaal

Wat als in de komende 2 maanden er een nieuwe soort wordt ontdekt die iemand op zijn lijstje heeft? Telt die dan of mag deze persoon een nieuwe soort kiezen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hdijk

Heeft iemand toevallig een lijst met WP-soorten minus de Nederlandse lijst?
Hendrik Jan van Dijk

Certhia

Ok, heb er ook maar vijf tegenaan gegooid. Hopelijk komt er in januari een overzicht van alle voorspellingen. Ben benieuwd!


Groet


Marc

Vincent Hart

@Hendrik Jan: http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/websiteMlistupdateABvdB20090901.pdf
(wel zelf even eventuele nieuwe soorten voor de WP na 1 september j.l. bij optellen  ;) )
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Jongens,

nog even ten aanzien van de vale spotvogel (inmiddels al een aantal keer voorspeld):
Tegenwoordig worden die (toch? ik laat me graag verbeteren!) beschouwd als twee soorten!
te weten Oostelijke en Westelijke Vale Spotvogel.
Alle "Vale Spotvogels" worden dus beschouwd als zgn. supersoorten en tellen niet mee.
Voor meer info raadpleeg de (progressieve) lijst van WP vogelnamen zoals gelinkt door Vincent hierboven.
(trouwens daar staan ook Nlse soorten tussen ;))

Overigens zijn Michel en ik nu al blij verrast met het aantal aanmeldingen!
Steven Wytema


HJDT

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 24, 2009, 20:31:04 PM
Wat als in de komende 2 maanden er een nieuwe soort wordt ontdekt die iemand op zijn lijstje heeft? Telt die dan of mag deze persoon een nieuwe soort kiezen?

Jeroen, lees eerst even de spelregels HELEMAAL door en stel dit soort vragen dan pas. Het antwoord op je vraag staat namelijk gewoon op de DB site.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

#45
@Steven: Gokje op een relump van vale spot vóór de eerste NL waarneming KAN een tactische meesterzet zijn natuurlijk  ;)
@WP-lijst: De in NL vastgestelde (soorten) hebben een rondje achter de NL naam. 'Hoogstwaarschijnlijk' krijgen kaspische plevier + taigastrandloper ook een rondje.
Even voor de duidelijkheid: Al in NL vastgestelde ondersoorten als Groenlandse kol doen niet mee mochten ze na 31-12 tot soort gepromoveerd worden, toch? Ik ga mij nog even rustig beraden op een ge-ni-a-le 'vijf'  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: vincenthart op november 24, 2009, 23:21:25 PM
Even voor de duidelijkheid: Al in NL vastgestelde ondersoorten doen niet mee mochten ze tot soort gepromoveerd worden, toch?
idd. Iemand die een Sibtjif voorspelt kan fluiten naar zn punten :)
in het kort komt het neer op het volgende:
alle vastgestelde gevallen doen niet mee. Dat is namelijk de kennis (aan de hand van foto's e.d.) die we op het moment hebben.
Steven Wytema


Vincent Hart

ok! En dan omgekeerd: Als een nieuwe soort wordt waargenomen, die later gesplit wordt (zie bijv. uit een vorig voorspelspel 'isabelklauwier'), blijft die soort ook na de split tellen? Of alleen als de juiste (dan nog) ondersoort voorspeld wordt? Stel, ik voorspel een of ander Aziatisch zangertje Phylloscopus 'a' (aldanniet met ondersoorten 'x' en 'y'), dat later gesplit wordt in Phylloscopus x en P.y. P.x. wordt in NL waargenomen en aanvaard. Moet ik dan 'P.a.x.' voorspeld hebben of had ik kunnen volstaan met 'P.a.'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Beste mensen. Even een kleine tussenstand: tot nu toe zijn er 46 aanmeldingen. Tezamen hebben deze 86 soorten voorspeld. Stuurt allen uw lijsten in !!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

JohanvantBosch

Ben nog aan het bedenken hoe ruig ik het ga aanpakken... ;)

Breedbek

CiteerBen nog aan het bedenken hoe ruig ik het ga aanpakken...

Komop Johan laat je gaan...Think out off the box.  ;D 
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola

Steven Wytema

Citaat van: vincenthart op november 25, 2009, 00:14:30 AM
ok! En dan omgekeerd: Als een nieuwe soort wordt waargenomen, die later gesplit wordt (zie bijv. uit een vorig voorspelspel 'isabelklauwier'), blijft die soort ook na de split tellen? Of alleen als de juiste (dan nog) ondersoort voorspeld wordt? Stel, ik voorspel een of ander Aziatisch zangertje Phylloscopus 'a' (aldanniet met ondersoorten 'x' en 'y'), dat later gesplit wordt in Phylloscopus x en P.y. P.x. wordt in NL waargenomen en aanvaard. Moet ik dan 'P.a.x.' voorspeld hebben of had ik kunnen volstaan met 'P.a.'?
Daar hebben Michel en ik het over gehad.
Zoals ik hiervoor al schreef: Wij gaan in de meeste principes uit van de kennis die we op dit moment hebben.
Je mag dus volstaan met P.a. voorspellen, dan zul je de punten daarvoor krijgen (want op dit moment is P.a. een soort).
Je mag ook P.(a.) x. voorspellen, zolang dat een ondersoort is krijg je de punten voor P.a.
Op het moment dat hij gesplitst wordt, behoudt iedereen die P.a. heeft voorspeld zijn punten, en degene die P.x. hebben voorspeld, krijgen de punten voor P.x. (in plaats van de punten voor P.a. natuurlijk).

Overigens al een aantal zeer originele en leuke voorspellingen!!
Maar het kan natuurlijk altijd gekker :)
Steven Wytema


joostheeremans

Worden de voorspellingen bekend gemaakt na 1 januari?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Ben Wielstra

CiteerJe mag dus volstaan met P.a. voorspellen, dan zul je de punten daarvoor krijgen (want op dit moment is P.a. een soort).
Je mag ook P.(a.) x. voorspellen, zolang dat een ondersoort is krijg je de punten voor P.a.
Ophet moment dat hij gesplitst wordt, behoudt iedereen die P.a. heeftvoorspeld zijn punten, en degene die P.x. hebben voorspeld, krijgen depunten voor P.x. (in plaats van de punten voor P.a. natuurlijk).

Handig om rekening mee te houden in je strategie dus. Maar er zal maar weinig zijn waarop het van toepassing kan zijn?

Vincent Hart

@Steef, ik weet genoeg! ;) Thnx wederom.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marcel van kammen

Ik had toch gedacht dat die 46 mensen wel meer variatie in voorspellingen zouden hebben.

Dit betekent: bijna alles is al gezien Nederland :-D

Of we voorspellen niet gedurfd genoeg :-)

Ik heb ook maar ff meegedaan. Aangezien ik totaal geen verstand van kleine,bruine snertzangertjes heb ga ik daar zowiezo geen punten mee scoren.....want die staan er bij mij niet tussen!

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HJDT op november 24, 2009, 23:07:02 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 24, 2009, 20:31:04 PM
Wat als in de komende 2 maanden er een nieuwe soort wordt ontdekt die iemand op zijn lijstje heeft? Telt die dan of mag deze persoon een nieuwe soort kiezen?

Jeroen, lees eerst even de spelregels HELEMAAL door en stel dit soort vragen dan pas. Het antwoord op je vraag staat namelijk gewoon op de DB site.

Groeten Michel

Dat staat niet in het kopje "spelregels" maar onder het kopje "het insturen van je voorspelling"
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hans Bossenbroek

Steven en Michel, alle lof naar jullie, leuk dat dit zo opgepakt is :duim: . Heerlijk om zo'n lijstje te maken!

hdijk

Citaat van: Breedbek op november 25, 2009, 10:35:58 AM
CiteerBen nog aan het bedenken hoe ruig ik het ga aanpakken...

Komop Johan laat je gaan...Think out off the box.  ;D
Haasts Arend, Dodo, Archaeopteryx, Reuzenalk, Struisvogel....  ;D
Hendrik Jan van Dijk