Het Voorspelspel revisited

Gestart door theomuusse, oktober 13, 2009, 21:58:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Hans ter Haar ea deden in 1998 een oproep mee te doen aan het voorspel spel. Je moest allen 5 nieuwe soorten voor NL noemen, hogere punten werden uitgekeerd naargelang de soort minder genoemd werd.
Er werden toen 116 verschillende soorten voorspeld door vele twitchers en twitchers in spe.
Na dik 10 jaar kwam ik het boekje weer eens tegen en tot mijn verrassing ben ik 1 van de 4 voorspellers die er 4 van de 5 soorten inmiddels aanvaard hebben zien worden! Ik voorspelde oost blonde tapuit, Killdeer, west orpheusgrasmus en kleine torenvalk goed! Garry Bakker, Peter de Vries en Patrick Palmen staan ook op 4. Garry mist nog Rosse Waaierstaart, Peter mist Vale Spotvogel, Patrick mist Ruppels Grasmus en ik mis nog ... Pallas Rietgors! Dat laatste is wrang, daar ik ooit aan de Philipsdam deze soort met mijn broer heb gezien, maar hij werd afgewezen. Ben benieuwd wie de eerste is met 5 goed!
ps, er zijn aardig wat voorspellers met inmiddels 3 goed.

Misschien nog eens leven inblazen, Hans?

Theo Muusse

HJDT

Ik vind het inderdaad erg jammer dat dit spel niet meer bestaat daar ik ook graag dit soort lijstjes maak. Ik zou het erg leuk vinden als dit weer opgepakt word door deze of gene (eventueel zou ik er wel iets onofficieels van willen maken indien niemand zich geroepen voelt dit via de officiele weg te doen te doen).

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

pwolf

Citaat van: HJDT op oktober 13, 2009, 22:12:58 PM
Ik vind het inderdaad erg jammer dat dit spel niet meer bestaat daar ik ook graag dit soort lijstjes maak. Ik zou het erg leuk vinden als dit weer opgepakt word door deze of gene (eventueel zou ik er wel iets onofficieels van willen maken indien niemand zich geroepen voelt dit via de officiele weg te doen te doen).

Groeten Michel

Volgens mij ben jij bij deze de officiele weg Michel!

pim
Pim Wolf, Vlissingen

steenl

CiteerVolgens mij ben jij bij deze de officiele weg Michel!

Michel, hoe kan ik mee doen?  ;D

Erg leuk idee van Theo om het spel opnieuw leven in te blazen.
Misschien ook een artikeltje in DBA waardig? The ten years after.......................

Bram Rijksen

Citaat van: pwolf op oktober 13, 2009, 23:55:36 PM
Citaat van: HJDT op oktober 13, 2009, 22:12:58 PM
Ik vind het inderdaad erg jammer dat dit spel niet meer bestaat daar ik ook graag dit soort lijstjes maak. Ik zou het erg leuk vinden als dit weer opgepakt word door deze of gene (eventueel zou ik er wel iets onofficieels van willen maken indien niemand zich geroepen voelt dit via de officiele weg te doen te doen).

Groeten Michel

Volgens mij ben jij bij deze de officiele weg Michel!

pim

Leuk Michel, dat je dit zo enthousiast oppakt. Laat je even weten wat de regels zijn en wanneer de aftrap is? 

Groet,

Bram

HJDT

Nou, bedankt voor deze eer (vooral Pim...) maar ik bedank nog heel eventjes als jullie het niet erg vinden. Voorlopig ben ik nog lekker bezig met het uitzoeken van mijn vakantiefoto's en ook daarna kan het best zo zijn dat ik nog genoeg te doen heb. Ik zal er overigens zeker serieus over nadenken dit echt te gaan doen want het is wel echt iets voor mij. Mocht Hans ter Haar (en andere betrokkenen) er niets voor voelen dan krijgt het misschien nog wel een vervolg van mijn kant. Misschien niet via de DB maar wellicht via dit forum o.i.d. Heb je goede ideetjes dan kan je dit natuurlijk altijd kwijt in dit topic.

Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

garryb

Ehh, luitjes, het spel is nog steeds niet afgelopen hoor! Die Rosse Waaierstaart, die kómt er!! Mark my words ... B)

theomuusse

Nu wordt er weer flink geschud, geen van ons had iig Caspian Pllover, Garry....
Teus staat nu ook op 4 en mist....Rotsmus!

Theo

hiskodevries

levert die taiga strandloper nog punten op ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hterhaar

Ik moet even spitten - zal ik dit weekeinde eve doen (ijs en vogels dienende) - misschien wel leuk om hier even een lijstje te posten. De Taiga was zeker voorspeld.

Gr.,

Hans

garryb

Taigastrandloper werd in het Voorspelspel van Club 450 Bulletin 6 (juli 1998) vier maal voorspeld en levert als zodanig 105 punten op. Het brengt twee van deze vier voorspellers tot drie goed geraden soorten. Van de mensen die er reeds vier goed hebben voorspeld had niemand 'm voorzien, dus we hebben nog steeds geen winnaar.

Gerard Troost

Citaat van: garryb op oktober 23, 2009, 22:43:16 PM
Van de mensen die er reeds vier goed hebben voorspeld had niemand 'm voorzien, dus we hebben nog steeds geen winnaar.
Ben wel benieuwd welke soorten er dan nog gevonden "moeten" worden
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Adri Clements

Citaat van: gtroost op oktober 23, 2009, 23:16:19 PM
Citaat van: garryb op oktober 23, 2009, 22:43:16 PM
Van de mensen die er reeds vier goed hebben voorspeld had niemand 'm voorzien, dus we hebben nog steeds geen winnaar.
Ben wel benieuwd welke soorten er dan nog gevonden "moeten" worden

Voor mij idem. Staan de 'voorspellijstjes' per voorspeller ergens online?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

ArjenDrost †

Citaat van: Adri Clements op oktober 23, 2009, 23:20:55 PMVoor mij idem. Staan de 'voorspellijstjes' per voorspeller ergens online?
Nee, die staan dus in het Club 450 Bulletin 6 van juli 1998.

Misschien wel aardig als iemand de top zoveel even online zou willen zetten. Ik ben bang dat ik mijn club 450 bulletins bij de verhuizing heb weggegooid, ik kan het dus niet zijn...

garryb

Hans heeft die gegevens vast nog wel ergens digitaal op een oude 486 of floppy ergens op zolder :P Misschien kan ik van de papieren versie een pdf bakken ...

hterhaar

#15
Kijk eens aan - een oude versie van het artikeltje in Club 450 i.o. netjes gecoverteerd naar PDF en de complete lijst voorspellingen,

Gr.,

Hans

Edit : Ook de voorspellingen per voorspeller toegevoegd

redmar_woudstra

En wanneer komt een nieuwe ronde? Mijn lijstje is al klaar  B)
groet,
Redmar

garryb

#17
Euh, nadat we een Rosse waaierstaart (moi), Rotsmus (Teus), Pallas Rietgors (Theo) of Vale Spotvogel sp. (Peter, toentertijd nog 1 soort) hebben gehad! NB Theo, Zuidelijke Klap staat nog niet op de NL-lijst hoor (Patrick heeft er dus maar 3 goed geraden). Maar een nieuw spel zou binnenkort wel leuk zijn met ondertussen vast wel het (drie?)dubbele aantal deelnemers.

redmar_woudstra

Citaat van: garryb op oktober 24, 2009, 17:40:23 PM
Euh, nadat we een Rosse waaierstaart (moi), Rotsmus (Teus), Pallas Rietgors (Theo) of Vale Spotvogel sp. (Peter, toentertijd nog 1 soort) hebben gehad! NB Theo, Zuidelijke Klap staat nog niet op de NL-lijst hoor (Patrick heeft er dus maar 3 goed geraden). Maar een nieuw spel zou binnenkort wel leuk zijn met ondertussen vast wel het (drie?)dubbele aantal deelnemers.
In dat geval zet ik mijn geld op een Vale Spotvogel spec.!
groet,
Redmar

hterhaar

Citaat van: garryb op oktober 24, 2009, 17:40:23 PM
Euh, nadat we een Rosse waaierstaart (moi), Rotsmus (Teus), Pallas Rietgors (Theo) of Vale Spotvogel sp. (Peter, toentertijd nog 1 soort) hebben gehad! NB Theo, Zuidelijke Klap staat nog niet op de NL-lijst hoor (Patrick heeft er dus maar 3 goed geraden). Maar een nieuw spel zou binnenkort wel leuk zijn met ondertussen vast wel het (drie?)dubbele aantal deelnemers.

Zuidelijke Klap was destijds inclusief pallidirostris - dus we hebben 'm wel,

Gr.,

Hans

garryb

#20
Ehm Hans, als Steppeklapekster, die al in 1994 is waargenomen, in 1998 nog een ondersoort van Zuidelijke Klapekster geweest zou zijn, had Zuidelijke Klap niet in de lijst van te voorspellen soorten voor mogen komen ... Ergo: in 1998 werd pallidirostris in Nederland al als soort beschouwd naast meridionalis, die we dus nog niet hebben. Dat dit zo is: check CSNA-mededelingen DB 19-1 (1997) pagina 24!

hterhaar

Correctie geaccepteerd - enige aantekening is dat de voorspellingen en de CSNA beslissing min of meer parallel liepen. De publicatie liep een paar maanden achter bij het indienen van de lijstjes. Mensen die de Zuidelijke Klapekster voorspelden (Enno, ikzelf en anderen) dachten een voorschotje te nemen op een taxonomische beslissing - een milde vorm van bedrog door voorkennis. De bedriegers bedrogen want pallidirostris werd zelfstandig gesplit...

Gr.,

Hans

Steven Wytema

Maar Garry,
CiteerAls herinnering nog even de spelregels :
De puntentelling is gebaseerd op de frequentie van voorspelling; de 84 deelnemers deden in totaal 420
voorspellingen (84 deelnemers X 5 soorten). Een soort die maar één maal is voorspeld krijgt de
maximale score van 420 punten. Een soort die twee maal is voorspeld heeft een waarde van 210
punten (420 : 2); een soort die 10 maal is voorspeld is 42 punten (420 : 10) waard etc. (Voor de
voorspelfrequentie en de punten per soort zie tabel 1.)
Het spel loopt tot er iemand als enige een totaalscore bereikt van de maximale score voor een soort +
1, dus 421 punten. Bij een gelijke stand loopt het spel door tot er één winnaar is,
of tot er iemand 3 soorten juist heeft voorspeld.
Indien meerdere personen tegelijkertijd op 3 soorten komen dan geeft natuurlijk de score de doorslag.
Is de score ook gelijk, dan loopt het spel door tot er één winnaar is.
Volgens mij was dan in 2002 Garry al de grote winnaar.
Immers, er hebben 5 mensen een soort als enige goed geraden (Wilsons stofje, Keizerarend, Stekelstaartgierzwaluw, Kroonboszanger en Isabelklauwier(?)). Van deze soorten is in principe de Stekelstaart al in 1996 over Walcheren gevlogen, dus lijkt me dat die niet meetelt en Arjan vEgmond zich even kan bezinnen. De eerstvolgende daarna is Wilsons (2002), gevolgd door  Keizerarend (2005) en Kroonboszanger (2007). Wat Sander Lagerveld met Isabelklauwier in gedachten had...(volgens Avifauna 1 al Texelgevallen in 1985 en 1993).

En aangezien in november 2000 al een Kleine Torenvalk is opgeveegd, had Garry met het Wilson's stofje als eerste meer dan 420 punten!

Hierbij ga ik ervan uit dat niemand twee '210'punten-soorten goed had (en nog een derde soort om boven de 420 uit te komen). De 210-punten soorten zijn overigens Dwergaalscholver, Dwerguil, Oost. Blonde Tapuit, Am. Bosruiter en Woestijnvink.
Steven Wytema


JohanvantBosch

Dit oude Voorspelspel is natuurlijk hardstikke leuk (ook al heb ik toen volgens mij niet meegedaan). Maar ik had de eerste bijdragen over dit onderwerp eigenijk gelezen als een voorstel voor een nieuw Voorspelspel..... dat lijkt me eigenlijk nog leuker.

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 25, 2009, 13:48:48 PM
Dit oude Voorspelspel is natuurlijk hardstikke leuk (ook al heb ik toen volgens mij niet meegedaan). Maar ik had de eerste bijdragen over dit onderwerp eigenijk gelezen als een voorstel voor een nieuw Voorspelspel..... dat lijkt me eigenlijk nog leuker.

Mij ook, bovendien is dat ding van Wilson toch alweer van de lijst? Of gaat dat nog gebeuren?  B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

Citaat van: frankneijts op oktober 25, 2009, 18:12:02 PM
Mij ook, bovendien is dat ding van Wilson toch alweer van de lijst? Of gaat dat nog gebeuren?  B)

ondertussen probeert een waarnemer te Vlissingen een weldadige rust uit te stralen....

pim
Pim Wolf, Vlissingen

HJDT

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 25, 2009, 13:48:48 PM
Dit oude Voorspelspel is natuurlijk hardstikke leuk (ook al heb ik toen volgens mij niet meegedaan). Maar ik had de eerste bijdragen over dit onderwerp eigenijk gelezen als een voorstel voor een nieuw Voorspelspel..... dat lijkt me eigenlijk nog leuker.

Ik mag er nog niet teveel over zeggen maar daar word aan gewerkt. . . Denk ik. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

JohanvantBosch

Citaat van: HJDT op oktober 25, 2009, 18:37:37 PM
Citaat van: JohanvantBosch op oktober 25, 2009, 13:48:48 PM
Dit oude Voorspelspel is natuurlijk hardstikke leuk (ook al heb ik toen volgens mij niet meegedaan). Maar ik had de eerste bijdragen over dit onderwerp eigenijk gelezen als een voorstel voor een nieuw Voorspelspel..... dat lijkt me eigenlijk nog leuker.

Ik mag er nog niet teveel over zeggen maar daar word aan gewerkt. . . Denk ik. . . .
:duim:

frankneijts

Citaat van: pwolf op oktober 25, 2009, 18:33:58 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 25, 2009, 18:12:02 PM
Mij ook, bovendien is dat ding van Wilson toch alweer van de lijst? Of gaat dat nog gebeuren?  B)

ondertussen probeert een waarnemer te Vlissingen een weldadige rust uit te stralen....

pim

'Rust' zoals in 'berusten' Pim, wachten op het onvermijdelijke?  B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HJDT

Citaat van: pwolf op oktober 25, 2009, 18:33:58 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 25, 2009, 18:12:02 PM
Mij ook, bovendien is dat ding van Wilson toch alweer van de lijst? Of gaat dat nog gebeuren?  B)

ondertussen probeert een waarnemer te Vlissingen een weldadige rust uit te stralen....

pim

Ach, je moet maar zo denken: dan komt hij wel weer beschikbaar als voorspelsoort in het nieuwe spelletje !!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.