Het Voorspelspel revisited

Gestart door theomuusse, oktober 13, 2009, 21:58:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 27, 2010, 17:42:42 PM
En ik heb mijn lijstje volgens mij voor de 23e ingediend,

Dat was het punt niet Jeroen:

"Mocht de vogel nou al bewijsbaar in 2009 in Nederland hebben gezeten, dan vervalt hij automatisch als voorspelbare soort"
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peterlindenburg

#121
het lijkt me dat er iets meer gegevens moeten komen, want je hoort in elke wijk wel iemand roepen 'die zit hier al weken'.
een foto of een goede beschrijving vind ik wel noodzakelijk, alsmede meer dan 1 waarnemer, eigenlijk zoals er altijd met zeldzaamheden wordt omgegaan


in die zin zijn de regels inderdaad duidelijk


"Mocht de vogel nou al bewijsbaar in 2009 in Nederland hebben gezeten, dan vervalt hij automatisch als voorspelbare soort"

hearsay is geen bewijs lijkt mij

en ja, ik heb hem voorspeld ;)

steenl

CiteerLijkt erop dat 29 mensen een nieuwe soort moeten kiezen  ;D

Goed werk, Bart-Jan. Kratje bier is onderweg.  ;D :)
Mooi spel is het toch. Nu een Eleonora's Valk met terugwerkende kracht indienen.  :duim:

Steven Wytema

#123
Nou, uiteindelijk zullen wij het besluit van de CDNA naleven.
In principe zal dit betekenen dat als er geen foto is van voor 1 januari, dat de soort gewoon telt.
Mocht de CDNA desondanks een overtuigende beschrijving van een der bewoners toch als bewijs aanvaarden,..
EDIT:
dan komen we snel met een alternatief!
want als die mensen de lijst hebben gezien is het spelletje niet meer eerlijk natuurlijk!
Steven Wytema


dupont

Steven en Michel,
Ik neem aan dat de CDNA in al haar wijsheid besluit om zonder foto of goede beschrijving de vogel niet te aanvaarden in het jaar 2009. Definitief weten we dit pas over een (aanzienlijk?) aantal maanden. Is het niet verstandig dat jullie diegene die Oosterse Tortel goed voorspeld heeft reeds nu om een alternatieve soort bevragen?
Op die manier voorkom je dat bij eventuele aanvaarding van de Oosterse Tortel in het jaar 2009 deze groep pas na het daadwerkelijke besluit van het CDNA een nieuwe soort kan doorgeven terwijl er (hypothetisch gezien) in de tussentijd weer een nieuwe soort voor Nederland ontdekt is, waarmee je die groep in feite benadeelt.

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

theomuusse

Ik vind dat deze 29 gewoon hun punten moeten krijgen (ikzelf zit daar niet bij).
Dit is toch gewoon erg goed ingeschat?
Ik gun het ze van harte, hun punten geven is gewoon het eerlijkst.

Theo

dupont

Dank je Theo, ik ben er één van...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Vincent Hart

Huh? De regel "Mocht de vogel nou al bewijsbaar in 2009 in Nederland hebben gezeten, dan vervalt hij automatisch als voorspelbare soort" is toch juist verzonnen voor o.a. dit scenario? Als de CDNA de tort ook vóór 1 januari aanvaart, treedt de regel dus in werking. Of vervallen andere regels ook op het moment dat ze van toepassing worden? Wat betreft eventuele 'compensatiesoorten' kan ik niets in het bestaande reglement vinden. Misschien botte pech voor de 29, maar dat heb je bij spelletjes soms ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Eigenlijk bizar, Dat zou beteken dat als iemand alert is en bij een kennis over 10 jaar een fotoserie tegenkomt van een Zomertortel uit het najaar 2008, dan zou dat beteken dat de soort van het voorspellijstje af moet. 
En ja, ik heb Oosterese voorspeld.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Letterlijk citaat van http://www.dutchbirding.nl/c450.php?page_id=348:
Duikt er opeens oud geval op van een Oosterse Tortel, dan telt devoorspelling van deze soort dus niet mee voor het voorspelspel.
En volgens mij stond die tekst er al toen we onze voorspellingen instuurden ... Hetzelfde geldt natuurlijk voor elke andere voorspelde soort.
Overigens is er los van voorspelspellen een flink aantal eerste gevallen dat bij nader inzien tweede of derde geval werd dus ja, daar zul je rekening mee moeten houden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Eens met Vincent hoor.... (ik heb Oosterse tortel niet op mijn lijsje staan - is ook zo'n voorspelbare soort  ;D )

frankneijts

#131
Moet ik toch ineens denken aan een show van Neerlands Hoop (express?):
Had iemand nèt een rolletje pepermunt gewonnen bij 1 of ander stom spelletje, moest-ie 't weer komen inleveren als-ie zo dom/overmoedig was geweest nòg 's mee te doen (en natuurlijk verloor....). Om vervolgens die sarcastische, kraaiende stem van Freek de Jonge aan te moeten horen terwijl-ie van het podium werd gehoond: "dàt is het spel, zó zijn de regels en zó moet het gespeeld worden...!"
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ik zal ook niet zeggen dat het me slecht zou uitkomen  >:D
Maar ik heb eigenlijk veel liever - uiteraard na gedegen, voorspelspelonafhankelijke research - dat er helemaal geen betrouwbare waarneming uit '09 boven water komt en dat we de 29 definitief geluk mogen wensen met hun voorspelling. Wat voor mij winnen met vijf ook niet heel erg moedige soorten dan wel weer (verder) bemoeilijkt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

jongens, ff voor de duidelijkheid: het blijft een spelletje en Michel en ik zijn volop in beraad.
Ook de opmerking van Theo nemen we mee als mogelijkheid.
we zullen snel de 29 mensen benaderen over evt vervolg.

om ter zake te komen: de persoon van wie de datum 23dec komt (hij zei overigens 24dec tegen mij) hebben we al contact mee gehad: hij had wel foto's maar die waren mislukt. meer info later.
Steven Wytema


Guus Peterse

Overigens, volgens de laatste lijst van CDNA wordt de tortel vanaf 23 december, 2009 dus, beoordeeld.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

pwolf

Citaat van: guusp op februari 09, 2010, 21:15:55 PM
Overigens, volgens de laatste lijst van CDNA wordt de tortel vanaf 23 december, 2009 dus, beoordeeld.

Alle 29 voorspellers hebben dat zonder enige voorkennis gedaan. Dat een van onze nationale schaamsoorten in 2010 voor het eerst gedetermineerd wordt geeft alleen maar aan dat de voorspellers de kansen goed ingeschat hebben. Ik kan me voorstellen dat we dit soort discussies zouden voeren wanneer er nu "ineens" een balg uit 1831 in Naturalis opnieuw gedetermineerd zou zijn, maar in dit geval verdienen de "29 van Waeargeaea" de volle punten.

groeten, pim (nééhéé, ik heb alleen maar steltlopers op mijn schijf van vijf)
Pim Wolf, Vlissingen

snwja3

Citaat van: pwolf op februari 10, 2010, 01:38:40 AM
Citaat van: guusp op februari 09, 2010, 21:15:55 PM
Overigens, volgens de laatste lijst van CDNA wordt de tortel vanaf 23 december, 2009 dus, beoordeeld.

Alle 29 voorspellers hebben dat zonder enige voorkennis gedaan. Dat een van onze nationale schaamsoorten in 2010 voor het eerst gedetermineerd wordt geeft alleen maar aan dat de voorspellers de kansen goed ingeschat hebben. Ik kan me voorstellen dat we dit soort discussies zouden voeren wanneer er nu "ineens" een balg uit 1831 in Naturalis opnieuw gedetermineerd zou zijn, maar in dit geval verdienen de "29 van Waeargeaea" de volle punten.

groeten, pim (nééhéé, ik heb alleen maar steltlopers op mijn schijf van vijf)
Ik ben het nooit met Pim eens, maar nu wel, ik wordt oud.  ;)
De vogel is in 2010 ontdekt, dat die er nu al een paar dagen in 2009 zat, doet niets af aan dit feit.
Wietze Janse

Ben Gaxiola

Citaat van: snwja3 op februari 10, 2010, 09:24:18 AM
Citaat van: pwolf op februari 10, 2010, 01:38:40 AM
Citaat van: guusp op februari 09, 2010, 21:15:55 PM
Overigens, volgens de laatste lijst van CDNA wordt de tortel vanaf 23 december, 2009 dus, beoordeeld.

Alle 29 voorspellers hebben dat zonder enige voorkennis gedaan. Dat een van onze nationale schaamsoorten in 2010 voor het eerst gedetermineerd wordt geeft alleen maar aan dat de voorspellers de kansen goed ingeschat hebben. Ik kan me voorstellen dat we dit soort discussies zouden voeren wanneer er nu "ineens" een balg uit 1831 in Naturalis opnieuw gedetermineerd zou zijn, maar in dit geval verdienen de "29 van Waeargeaea" de volle punten.

groeten, pim (nééhéé, ik heb alleen maar steltlopers op mijn schijf van vijf)
Ik ben het nooit met Pim eens, maar nu wel, ik wordt oud.  ;)
De vogel is in 2010 ontdekt, dat die er nu al een paar dagen in 2009 zat, doet niets af aan dit feit.

Ik ben het vrijwel altijd met Pim eens, daar blijf je jong bij.  ::) .
Nu ook.
Ben Gaxiola

eddynieuwstraten

Ik ben het hoogstzelden met Pim én Theo eens, vooral niet als ze het samen eens zijn.
Ik ben verder onbekend met de door Ben aangeprezen verjongingskuur (die me in eerste instantie ook niet zo erg aanspreekt, maar ik geef toe de resultaten zijn verbluffend  ;D ).
Maar ben het dus wel met alle drie eens. Regels zijn leuk maar wat er tussen staat is vaak beter. 

Eddy

Ps. je kunt het Voorspel natuurlijk ook gewoon overslaan

eddynieuwstraten

Ik bedoel natuurlijk dat je het voorspel-spel kunt overslaan maar dat was wel duidelijk denk ik? :angel:

Gerben Mensink

Citaat van: eddynieuwstraten op februari 10, 2010, 10:41:53 AM
Ik bedoel natuurlijk dat je het voorspel-spel kunt overslaan maar dat was wel duidelijk denk ik? :angel:

Ik dacht al ............ ;D
groet,
Gerben Mensink

Mark Zevenbergen

Citaat van: eddynieuwstraten op februari 10, 2010, 10:41:53 AM
Ik bedoel natuurlijk dat je het voorspel-spel kunt overslaan maar dat was wel duidelijk denk ik? :angel:

Ik vond je reactie juist wel passend.... Als je het voorspel (lees 2009) overslaat, heb je gewoon een vogel die in 2010 is ontdekt en gedetermineerd.

mvg Mark
(die de OTO nog steeds niet heeft. Zou iemand de weergoden even willen verzoeken, zich voor en tijdens de dagen dat ik vrij ben rustig te houden. Dan red ik het ook om op en neer te rijden, na het wegbrengen en voor het ophalen van m'n dochtertjes)

HJDT

Beste mensen,

Voor een ieder die in spanning heeft gezeten over de soorten en deelnemers van het voorspelspel heb ik goed nieuws:
http://www.dutchbirding.nl/c450.php

Omdat Steven zich nu aan het vermaken is in de sneeuw in een of ander skioord hebben we nog geen nieuws over het wel of niet tellen van de Oosterse Tortel. Zodra hij terug is horen jullie dit nog.

Vermaakt u allen!!

Groeten Michel

P.S.
Vragen, opmerkingen, kritieken? Alles kunnen jullie kwijt op voorspelspel @ dutchbirding . nl
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jeroen Nagtegaal

Hoe zijn de aantallen geteld, als ik bijv. Mong.plevier tel kom ik ergens in de 20, en er staat maar 2 maal voorspeld?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HJDT

#144
Waar zie je dat Jeroen ?? Zowel in de bespreking van de top20 als in de soortenlijst zie ik staan dat Mongoolse Plevier 46 keer voorspeld is.

Oeps, ik zie het nu: dit is een verkeerde versie waar een fout in zat. Ik zal ALbert even vragen of hij de juiste versie wil plaatsen.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

JohanvantBosch

Citaat van: HJDT op februari 13, 2010, 20:43:12 PM
Waar zie je dat Jeroen ?? Zowel in de bespreking van de top20 als in de soortenlijst zie ik staan dat Mongoolse Plevier 46 keer voorspeld is.

Oeps, ik zie het nu: dit is een verkeerde versie waar een fout in zat. Ik zal ALbert even vragen of hij de juiste versie wil plaatsen.
Ik zie nog wel een paar foutjes in de lijst met de aantallen keren dat een soort is voorspeld.... volgens mij klopt die niet helemaal inderdaad.

HJDT

Ik heb Albert reeds gevraagd of hij de soortenlijst wil aanpassen, wordt (hopelijk snel) vervolgd.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

JohanvantBosch

Citaat van: HJDT op februari 13, 2010, 21:16:38 PM
Ik heb Albert reeds gevraagd of hij de soortenlijst wil aanpassen, wordt (hopelijk snel) vervolgd.

Groet Michel
Verder natuurlijk erg leuk dat alles 'out in the open' is.  :duim:

Mark Zevenbergen

Ik had het nog niet gedaan, maar bij deze.....

Alle voorspellers veel succes.....

grts Mark

PS mocht ik een soort vinden die ik zelf niet voorspeld heb, dan zal ik hem uit beleefdheid gewoon melden  ;D

redmar_woudstra

Prettig te zien dat ik een realist wordt genoemd  8)
groet,
Redmar