Hoezo "niet te beoordelen"?

Gestart door wouterbosgra, oktober 13, 2009, 21:40:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Niet superbelangrijk hoor, maar vroeg me af waarom deze waarneming status "niet te beoordelen" heeft gekregen? Lijkt me prima te beoordelen?

Menko Vlaardingerbroek

Redt zo'n hangbuikzwijn het in het 'wild'?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

mlahaye

Hallo Wouter,

Huisdieren horen mijninziens niet op waarneming.nl thuis, maar als waarnemers ze toch invoeren (zoals het betreffende hangbuikzwijn), dan is dat natuurlijk prima. Door de waarneming op 'niet te beoordelen' te zetten, wordt de waarneming verder niet door gestuurd naar andere organisaties die gebruik maken van de waarnemingen in waarneming.nl. Ik kan de waarneming ook 'afkeuren' (wat ook onlogisch is). Dan blijft de waarneming wel gewoon zichtbaar in je eigen lijst, maar niet meer voor anderen en de waarneming wordt dan ook niet verder gestuurd of gebruikt. Kortom, het is een beetje een lastig geval, maar het is natuurlijk wel leuk om het dier te melden en zichtbaar te houden voor andere gebruikers. Daardoor is duidelijk dat zulke dieren soms ontsnappen (zoals bijvoorbeeld dat exotische schaap op de Kampina) of losgelaten.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin




Jeroen Nagtegaal

Is dit niet vreemd, Bij vogels worden ze voorzien van een escape teken, lijkt mij veel toepasselijker. De soort is nu in het "wild" gezien, enkele gevallen kunnen aanleiding geven tot een nieuwe populatie exoten. Overigens worden de verschillende eekhoorns toch ook niet afgekeurd?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Eens met Jeroen. Bij reptielen en amfibieën gaat dat ook zo (zie mijn geelwangschildpad) en op die manier is het goed te volgen hoe escapes stand weten te houden in het wild.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wouterbosgra

Ik neem aan dat PGO's (indien ze dat willen) zelf de Escapes eruit kunnen filteren?

mlahaye

Het is inderdaad subjectief, maar dit is nu eenmaal de onderlinge afspraak van de zoogdier-admins.

Vr. groet,
Maurice

Jeroen Nagtegaal

Is het dan niet vreemd dat de afspraken per soortgroep verschillen? Het escape teken verliest zo namelijk zijn functie!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Hofmeester

Ik denk toch dat er hier een duidelijk verschil is tussen in het wild levende exoten en één enkel ontsnapt dier. Misschien moeten we voor beide andere knopjes gaan gebruiken? exoot voor soorten met een in het wild levende populatie en escape voor dieren die ontsnapt zijn uit gevangschap zoals dit zwijn? (wat dat is immers waar het verschil zit tussen dit zwijn en bijv een aantal eekhoorn soorten of bijv amerikaanse nerts)
Maar ik ben het er wel mee eens dat een ontsnapte grijze roodstaart op dezelfde manier behandelt moet worden als een ontsnapt hangbuikzwijn.

Groeten,
Tim
Tim Hofmeester

Jeroen Nagtegaal

#9
Een exoot is toch een soort die hier niet op eigen kracht kan komen?
Dit varken dat gekweekt is, is met behulp van de mens hier dus gekomen. en ik zie het vercshil niet tussen dit varken, en de eekhoorns, waarvan de eerste ook ontsnapt waren! Gewoon escape aan en goedkeuren! Als het beest zich in een collectie bevond was het uiteraard een ander verhaal.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene Janssen

Beste mensen,

Bedankt voor jullie oplettendheid en jullie mening. We hebben nogmaals overlegd en gaan het hetzelfde doen als de andere admins; dus voorzien van escape- teken.

Nogmaals: Merci!


Namens de zoogdieradmins,


René
René Janssen

tekenaar

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 23, 2009, 13:40:19 PM
Een exoot is toch een soort die hier op eigen kracht kan komen?
Dit varken dat gekweekt is, is met behulp van de mens hier dus gekomen. en ik zie het vercshil niet tussen dit varken, en de eekhoorns, waarvan de eerste ook ontsnapt waren! Gewoon escape aan en goedkeuren! Als het beest zich in een collectie bevond was het uiteraard een ander verhaal.

Even voor alle duidelijkheid: een exoot is per defintie een soort die door menselijk toedoen ergens terecht is gekomen. (staat hierboven een beetje ongelukig beschreven, maar ik denk dat je wel hetzelfde bedoeld). De diersoort varken = dezelfde soort als wild zwijn. Als soort is hij dus wel inheems, als gekweekt ras echter niet. In hoeverre huisdiervormen va inheemse soorten als exoten te bschouwen zijn is niet duidelijk. M.a.w. hooglanders (= verre afstammelingen van de uitgestorven, inheems oeros) en koniks (afstammelingen van een uitgestorven, maar vermoedelijk ook inheemse paardensoort), zijn dat nu exoten of toch inheemse dieren? Nog lastiger is het bij een ras als hangbuikzwijn, wat vermoedelijk grotendeels afstamt van een aziatische ondersoort van een op zich inheemse diersoort. Hoe het ook zij: het is wel nuttig om de verspreiding van deze dieren te volgen, zowel als het enkele ontsnapte exemplaren betreft als wanneer het standhoudende of zich zelfs uitbreidende populaties betreft.

Tot mijn verbazing hoorde ik pas over een zich sterk uitbreidende populatie hangbuikzwijnen (of hangbuik x goettinger minivarken hybriden, dat is niet helemaal duidelijk) in het Sloveens-Italiaanse grensgebied (d.w.z. vlakbij mijn woonplaats). Dit geeft aan dat dit soort minivarkentjes in staat zijn zich zonder menselijke hulp in stand te houden, en ik zou niet weten waarom ze dat in NL niet zouden kunnen. M.a.w. een zeer belangrijke "exoot" om in de gaten te houden!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/