determinatie braamsluiper Texel

Gestart door Theovanv, oktober 13, 2009, 20:22:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 10:31:17 AM
Citaat van: Edwin Russer op november 24, 2010, 07:21:59 AM
Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 01:19:44 AM
Ok, als ik de waarnemingen terugkijk van deze Braamsluiper zie ik hem bij veel vogelaars en ook bij de bekende namen op zekere Vale Braamsluiper staan, kunnen we daar dan vanuit gaan?

Voorlopig dus wel tot de publicaties in DB en het CDNA uiteindelijk een oordeel zal vellen over dit taxon.
Ok, dan zet ik hem op zeker en ik wacht het artikel af. Is het al duidelijk wanneer die ongeveer komt? Want ik heb het blad niet.

Tja... wat is de waarde hiervan? Die bekende namen weten volgens mij net zoveel als jij, Theo. Dat betekent dat zij het ook niet zeker kunnen weten, ook al staat hun waarneming op zeker. Volgens mij is het idee dat je het na dat (blijkbaar zaligmakende  ;) ) artikel misschien wel weet. Tot die tijd weet je het dus in elk geval niet zeker, dus zouden ze wat mij betreft gewoon op onzeker mogen. Tenzij er DNA gegevens zijn die iets uitwijzen... :-\ O0

Theovanv

Citaat van: JohanvantBosch op november 24, 2010, 11:32:49 AM
Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 10:31:17 AM
Citaat van: Edwin Russer op november 24, 2010, 07:21:59 AM
Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 01:19:44 AM
Ok, als ik de waarnemingen terugkijk van deze Braamsluiper zie ik hem bij veel vogelaars en ook bij de bekende namen op zekere Vale Braamsluiper staan, kunnen we daar dan vanuit gaan?

Voorlopig dus wel tot de publicaties in DB en het CDNA uiteindelijk een oordeel zal vellen over dit taxon.
Ok, dan zet ik hem op zeker en ik wacht het artikel af. Is het al duidelijk wanneer die ongeveer komt? Want ik heb het blad niet.

Tja... wat is de waarde hiervan? Die bekende namen weten volgens mij net zoveel als jij, Theo. Dat betekent dat zij het ook niet zeker kunnen weten, ook al staat hun waarneming op zeker. Volgens mij is het idee dat je het na dat (blijkbaar zaligmakende  ;) ) artikel misschien wel weet. Tot die tijd weet je het dus in elk geval niet zeker, dus zouden ze wat mij betreft gewoon op onzeker mogen. Tenzij er DNA gegevens zijn die iets uitwijzen... :-\ O0
Ik ben niet zo bekend met dit soort diepgaande determinatiekwesties, dus ik volg wat dat betreft de vogelaars die ik op dat gebied een stuk gekwalificeerder acht in hun oordeel ;) Hopelijk brengt het artikel meer duidelijkheid.
Theo van Veenendaal

BramtK

Des te meer reden om je waarneming op onzeker te zetten. :) Verder eens met de reactie van Johan.
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

Citaat van: BramtK op november 24, 2010, 13:16:08 PM
Des te meer reden om je waarneming op onzeker te zetten. :) Verder eens met de reactie van Johan.
Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 12:46:39 PM
Ik ben niet zo bekend met dit soort diepgaande determinatiekwesties, dus ik volg wat dat betreft de vogelaars die ik op dat gebied een stuk gekwalificeerder acht in hun oordeel ;)
;)
Theo van Veenendaal

Steven Wytema

Citaat van: BramtK op november 24, 2010, 13:16:08 PM
Des te meer reden om je waarneming op onzeker te zetten. :) Verder eens met de reactie van Johan.
Nou ja...
als je hier kijkt zie je dat al die "gekwalificeerde" vogelaars hun Vale Braamsluiper op zeker hebben staan.
Nog opmerkelijker vind ik trouwens dat  het overgrote deel van die waarnemingen aanvaard is.
Ik kan het geval niet terugvinden zo snel, maar is ie aanvaard dan? lijkt me raar...
(ivm dat artikel dus...)

Steven Wytema


BramtK

#65
Het ging mij om het eerste deel van de post van Theo.
Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 12:46:39 PM
Ik ben niet zo bekend met dit soort diepgaande determinatiekwesties, dus
En dat is volgens mij des te meer reden om een waarneming om op onzeker te zetten. Ik weet niet hoor, maar zou je als waarnemer niet zelf overtuigd moeten zijn van determinatie voordat je een soort op je lijstje zet... Sinds wanneer is het oke om maar aan te sluiten bij die andere waarnemers? Edit: Sinds dat melkpak zeker... ;) Zie ook de m.i. terechte opmerking van Johan over de 'zekerheid' van die andere waarnemers.
Groeten,

Bram ter Keurs

Steven Wytema

ja mijn betoog was ook eerder tegen het gros van die andere vogelaars die m als zeker hebben ingevoerd.
(en op zich snap ik de redenatie van Theo wel dat als je nog niet veel kaas hebt gegeten van zo'n determinatie-issue, dat je het gros van de waarnemers volgt)
Steven Wytema


Vincent Hart

#67
Citaat van: Steven Wytema op november 24, 2010, 17:12:15 PMNog opmerkelijker vind ik trouwens dat  het overgrote deel van die waarnemingen aanvaard is.
Ik kan het geval niet terugvinden zo snel, maar is ie aanvaard dan? lijkt me raar...
(ivm dat artikel dus...)
Ik kom dit geval nergens tegen op de DB-site (verzamelronde/1e t/m 3e ronde/aanvaard/afgewezen), dus eerste vraag is of 'ie ueberhaupt is ingediend. Overigens staat bij de gevallen die wel in roulatie zijn, steeds dat wordt gewacht met verder rouleren tot publicatie van het aangekondigde artikel van Leader.

Dat de waarnemingen van de Texel-vogel door ons zijn goedgekeurd is inderdaad niet terecht, immers alle braamsluiper-taxa anders dan curruca worden beoordeeld door CDNA. En daarnaast wachten we dus nog op Leader om de vraag te beantwoorden hoe de verschillende ondersoorten uit elkaar te houden.

Ook werk aan de winkel voor de admins dus!
Edit: dit laatste geldt uiteraard voor alle nu goedgekeurde waarnemingen, van alle door CDNA beoordeelde ondersoorten van braamsluiper - ook blythi en minula dus.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: BramtK op november 24, 2010, 17:16:29 PM
Het ging mij om het eerste deel van de post van Theo.
Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 12:46:39 PM
Ik ben niet zo bekend met dit soort diepgaande determinatiekwesties, dus
En dat is volgens mij des te meer reden om een waarneming om op onzeker te zetten. Ik weet niet hoor, maar zou je als waarnemer niet zelf overtuigd moeten zijn van determinatie voordat je een soort op je lijstje zet... Sinds wanneer is het oke om maar aan te sluiten bij die andere waarnemers? Edit: Sinds dat melkpak zeker... ;) Zie ook de m.i. terechte opmerking van Johan over de 'zekerheid' van die andere waarnemers.
Melkpak? Que?

Zinloze discussie is dit, het gaat hier niet om het bijschrijven van een soort, het gaat hier om het determinatievraagstuk van deze soort en ondersoorten, wat zeer ingewikkelde materie is omdat onze kennis blijkbaar nog niet zo ver reikt op dat gebied. Zelf overtuigd zijn van kenmerken is dan niet aan de orde en daarom volg ik gewoon wat bekende en erkende vogelaars als Aart Vink met deze waarneming doen. Maar nogmaals, dit gaat totaal voorbij aan het nut en het interessante deel van dit topic. Het gaat niet om mijn soortenlijst, maar om de determinatie van deze ondersoorten en de ontwikkeling in de kennis daarvan. En als blijkt dat deze soort onterecht door veel vogelaars op zeker is gezet dan kunnen we dat altijd weer aanpassen. Ik laat me hierin leiden door ervaren vogelaars, het CDNA en admins/mods van waarneming.nl.

Nog even een dingetje, je hebt het over zelf de kenmerken zien, ik was gister bij die Rotskruiper en toen hij herontdekt werd kwam ik als een van de eerste aan omdat we 1,5 km moesten rennen met stijgingen van 6%, we zagen oa ook het rood in de vleugels. Toen hij daarna weer gezien werd was dat moeilijker te zien en als je niet wist dat het een Rotskruiper was, wat iedereen die daar was wist, kon je er net zo goed een Boomklever van maken. Mogen die mensen dan niet de Rotskruiper op hun lijst zetten volgens jouw theorie? Natuurlijk wel, en zo ging dat ook met die braamsluiper, we zagen hem met zn allen, maar we hoeven hem niet allemaal apart van elkaar te determineren, ook al probeer je dat voor zover mogelijk te doen omdat dat voor jezelf leuk is.
Theo van Veenendaal

BramtK

#69
Wie heeft het over het bijschrijven van soorten!? Ik kan me, net als Steven, best iets voorstellen bij je redenering, Theo, maar de vraag blijft waarom jij/men een waarneming op zeker zet als dat 'zeker' niet (door jezelf) gestaafd kan worden. Dat is geen zinloze discussie, dat is de kern van vogels determineren. Dat jij dat bagatelliseert door te stellen dat het niet om het bijschrijven van een soort gaat, is veelzeggend.

En inderdaad, als men zelf niet tot de determinatie Rotskruiper kan komen, waarom schrijft men hem dan op als met 'zekerheid' waargenomen!? We herinneren ons toch nog wel een gevalletje Gier-/Slechtvalk. Het lijkt me niet moeilijk om je te bedenken waarom het handig is om zelf ter plekke je te overtuigen van de determinatie.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bas vd Burg

Als we het nu toch hebben over braamsluipers en hun status. Die Woestijnbraamsluiper van Katwijk staat ook als status goedgekeurd bij de meeste waarnemers (de meeste waarnemers hebben de waarneming wel voorzien van een vraagteken) . En dat terwijl deze vogel door de CDNA aanvaard als zijnde Siberische/Woestijnbraamsluiper http://waarneming.nl/soort/view/771


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op november 25, 2010, 16:28:29 PM
Als we het nu toch hebben over braamsluipers en hun status. Die Woestijnbraamsluiper van Katwijk staat ook als status goedgekeurd bij de meeste waarnemers (de meeste waarnemers hebben de waarneming wel voorzien van een vraagteken) . En dat terwijl deze vogel door de CDNA aanvaard als zijnde Siberische/Woestijnbraamsluiper http://waarneming.nl/soort/view/771
Maar hij kan niet als Siberische/Woestijnbraamsluiper worden ingevoerd dus dan lijkt me een onzekere Woestijn een redelijk alternatief, wat op die manier eventueel ook wel kan worden goedgekeurd. Maar degene die niet op zeker staan natuurlijk niet. Merkwaardig eigenlijk is dat er een paar onzekere nĂ­et zijn goedgekeurd.
Herman van der Meer

Vincent Hart

'Ondersoortenpaar' blythi/minula wordt aangemaakt, evenals bijbehorend CDNA-geval. Ik zal daarna de waarnemers verzoeken de 'soort' te wijzigen. De waarnemingen die jij 'niet goedgekeurd' noemt, Herman, zijn nog niet gekeurd. Achterstallig onderhoud dus, geen bewuste keuze van een/de admin(s).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: BramtK op november 25, 2010, 10:21:30 AM
Wie heeft het over het bijschrijven van soorten!? Ik kan me, net als Steven, best iets voorstellen bij je redenering, Theo, maar de vraag blijft waarom jij/men een waarneming op zeker zet als dat 'zeker' niet (door jezelf) gestaafd kan worden. Dat is geen zinloze discussie, dat is de kern van vogels determineren. Dat jij dat bagatelliseert door te stellen dat het niet om het bijschrijven van een soort gaat, is veelzeggend.

En inderdaad, als men zelf niet tot de determinatie Rotskruiper kan komen, waarom schrijft men hem dan op als met 'zekerheid' waargenomen!? We herinneren ons toch nog wel een gevalletje Gier-/Slechtvalk. Het lijkt me niet moeilijk om je te bedenken waarom het handig is om zelf ter plekke je te overtuigen van de determinatie.
Jij begint over "een soort op je lijstje zetten" De vraag die volgens jou nog blijft is nu al meerdere keren beantwoord. Dit blijft zinloos discussieren, omdat het hier gaat over determinatie van deze ondersoorten in het algemeen en de ontwikkeling daarin. Of de status van de waarneming nu op zeker, onzeker of met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hier op de site vermeld staan is totaal niet relevant daarin. Ik laat mij daar enkel in leiden door andere ervaren vogelaars, het CDNA en de crew van waarneming.nl. Als je het er niet mee eens bent moet je bij hen zijn. Ik ben dit soort zinloze "op alle slakken zout leggen" en "met het vingertje wijzen" discussies eerlijk gezegd een beetje zat en vind het zonde van de tijd. Laten we het over echt belangrijke en leuke dingen hebben.
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Inmiddels is het verzameltaxon Siberische/Woestijnbraamsluiper aangemaakt, is het geval van Katwijk 2003 (enige geaccepteerde voor blythi/halimodendri/minula tot nu toe?) opgevoerd, en zijn de waarnemers van die vogel aangeschreven met het verzoek bij hun waarneming de soort te wijzigen. Hopelijk komt er t.z.t. (bijv. na het artikel van Leader) wat meer duidelijkheid over de verschillen tussen de verschillende braamsluiper-taxa, zodat we weer snel van dit soort gedrochten af zijn ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Bij andere soortgroepen zijn tal van verzamelsoorten. Ik vind het helemaal geen gedrochten. Bij de vogels zouden er best wat meer mogen zijn. Dat scheelt een hoop onzekere determinaties en onterechte zekere en het is prettig om een soort waar je niet helemaal uit komt toch met enig vertrouwen in te kunnen voeren.
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: Vincent Hart op november 26, 2010, 09:36:55 AM
Inmiddels is het verzameltaxon Siberische/Woestijnbraamsluiper aangemaakt, is het geval van Katwijk 2003 (enige geaccepteerde voor blythi/halimodendri/minula tot nu toe?) opgevoerd, en zijn de waarnemers van die vogel aangeschreven met het verzoek bij hun waarneming de soort te wijzigen. [...]

Ik heb geen bericht gehad, Vincent, maar heb mijn waarneming toch maar veranderd van "Woestijnbraamsluiper-onzeker" in "Siberische-/Woestijnbraamsluiper-zeker"... Hoe we hem dan voorlopig noemen en welke status we er ook aan hangen, gedrocht of niet: het was de mooiste braamsluiper tot nu toe.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Met dank aan Jaap, zie ik nu dat er inderdaad nog een rijtje waarnemingen openstaat. Zal later vandaag kijken of ik het verwerken daarvan in het concept 'thuiswerken' kan proppen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers