determinatie braamsluiper Texel

Gestart door Theovanv, oktober 13, 2009, 20:22:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

#30
Tsja Jaap, voor wat betreft mijn reactie op Pim, wat voor zin heeft het als men blijft herhalen wat al is gezegd? Op Pim zijn bijdrage had ik in vorige reacties al uitvoerig een antwoord gegeven. Wat is dan nog de zin of de bedoeling van Pim zijn post; moeten mijn reacties perse worden weerlegd, moet ik mij tegen iedere forumgebruiker afonderlijk verdedigen!?

Ik wijs in dat verband even op de bijdrage van Johan, toen was mij al twee keer de vraag voorgelegd waarom ik deze vogel niet eerder had gemeld en ik heb daarop gereageerd, Johan geeft m.i. aanleiding om de discussie te beeindigen. In plaats daarvan wordt dezelfde vraag nog eens drie keer opgeworpen, waarop een nog uitgebreidere reactie van mijn kant volgt, en vervolgens komen Pim en Rein voor de derde maal met dezelfde vraag. Dat lijkt mij nu bij uitstek huilen met de wolven in het bos.

Wat betreft "Basta": Jaap toch, een topic van maanden (misschien wel meer dan een jaar) geleden waarin ik, met enige ironie als ik het mij goed herinner, basta basta roep. Iets waar wij het toen al uitgebreid over hebben gehad, want ook toen was jij er bij om juist daar iets over te zeggen (veel andere/nuttige bijdragen zie ik niet van je). Heb je dat topic in je favorieten staan en kijk je daar nog wel eens naar of zo!? Grijp je dat hier aan om mij nog een verdacht te maken? Maar je agenda is wel duidelijk, ik begrijp alleen het motief niet, zit er misschien een steekje los bij jou...

Bram

Edit: voor de liefhebbers van oude koeien; ziehier het door Jaap bedoelde topic van februari 2008: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=42441.0.html
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op november 02, 2009, 12:14:10 PM
Tsja Jaap, voor wat betreft mijn reactie op Pim, wat voor zin heeft het als men blijft herhalen wat al is gezegd? Op Pim zijn bijdrage had ik in vorige reacties al uitvoerig een antwoord gegeven. Wat is dan nog de zin of de bedoeling van Pim zijn post; moeten mijn reacties perse worden weerlegd, moet ik mij tegen iedere forumgebruiker afonderlijk verdedigen!?

Ik wijs in dat verband even op de bijdrage van Johan, toen was mij al twee keer de vraag voorgelegd waarom ik deze vogel niet eerder had gemeld en ik heb daarop gereageerd, Johan geeft m.i. aanleiding om de discussie te beeindigen. In plaats daarvan wordt dezelfde vraag nog eens drie keer opgeworpen, waarop een nog uitgebreidere reactie van mijn kant volgt, en vervolgens komen Pim en Rein voor de derde maal met dezelfde vraag. Dat lijkt mij nu bij uitstek huilen met de wolven in het bos.

Wat betreft "Basta": Jaap toch, een topic van maanden (misschien wel meer dan een jaar) geleden waarin ik, met enige ironie als ik het mij goed herinner, basta basta roep. Iets waar wij het toen al uitgebreid over hebben gehad, want ook toen was jij er bij om juist daar iets over te zeggen (veel andere/nuttige bijdragen zie ik niet van je). Heb je dat topic in je favorieten staan en kijk je daar nog wel eens naar of zo!? Grijp je dat hier aan om mij nog een verdacht te maken? Maar je agenda is wel duidelijk, ik begrijp alleen het motief niet, zit er misschien een steekje los bij jou...

Bram

Edit: voor de liefhebbers van oude koeien; ziehier het door Jaap bedoelde topic van februari 2008: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=42441.0.html

Sportief, Bram. Met mijn geheugen is niets mis, merk ik. Aan jouw omgangsvormen hapert nog wel het een en ander.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Kunnen we weer 'om topic' heren? Eventuele persoonlijke vetes of-wat-dan-ook, graag ergens anders uitvechten: op een mooi grasveldje bijv. met wat dames er omheen en een jury die de punten bijhoudt.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#33
Citaat van: frankneijts op november 02, 2009, 13:34:19 PM
Kunnen we weer 'om topic' heren? Eventuele persoonlijke vetes of-wat-dan-ook, graag ergens anders uitvechten: op een mooi grasveldje bijv. met wat dames er omheen en een jury die de punten bijhoudt.....

Dat grasveldje klinkt verleidelijk, maar je hebt gelijk; het is wel weer leuk geweest zo.

Een mooie braamsluiper, Bram! Doet sterk denken aan het beest van Katwijk: een erg vale, bijna zandkleurige braamsluiper met een lichte iris. Makkelijker van een gewone Braamsluiper te onderscheiden, dan een Havik van een Sperwer (nou vooruit: bij deze laatste sneer zal ik dan maar even een dikke  ;) zetten).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Citaat van: Jaap Denee op november 02, 2009, 14:24:25 PM
Citaat van: frankneijts op november 02, 2009, 13:34:19 PM
Kunnen we weer 'om topic' heren? Eventuele persoonlijke vetes of-wat-dan-ook, graag ergens anders uitvechten: op een mooi grasveldje bijv. met wat dames er omheen en een jury die de punten bijhoudt.....

Dat grasveldje klinkt verleidelijk, maar je hebt gelijk; het is wel weer leuk geweest zo.

Over omgangsvormen gesproken... Mag ik dit opvatten als een bedreiging? Ga zo door Jaapie!
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

#35
Citaat van: BramtK op november 02, 2009, 14:59:53 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 02, 2009, 14:24:25 PM
Citaat van: frankneijts op november 02, 2009, 13:34:19 PM
Kunnen we weer 'om topic' heren? Eventuele persoonlijke vetes of-wat-dan-ook, graag ergens anders uitvechten: op een mooi grasveldje bijv. met wat dames er omheen en een jury die de punten bijhoudt.....

Dat grasveldje klinkt verleidelijk, maar je hebt gelijk; het is wel weer leuk geweest zo.

Over omgangsvormen gesproken... Mag ik dit opvatten als een bedreiging? Ga zo door Jaapie!

Nee hoor, we gaan Braamsluipers zoeken, Bram, wat dacht jij dan?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

P1234

Heren, heren....kunnen jullie op dat grasveldje dan ook nog even voor een Vale Lijster zorgen? Kom ik ook kijken. Maar nu eens even serieus; is er op korte termijn iets zinnigs te verwachten over het vraagstuk van determinatie van Braamsluipers? Is er iemand die mij eens in normaal Nederlands kan uitleggen wat nou precies het probleem is? Herinner me de Katwijk vogel nog, die ik meer op een vrouwtje Baardgrasmus vond lijken dan op een Braamsluiper. Ik blijf met het gevoel zitten dat dit echt een spannend dingetje was.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Justin Jansen

Wat het probleem is met Braamsluipers, emmm dat de grenzen tussen bepaalde taxa niet duidelijk zijn qua morphologie. Ook over DNA heerst nog onduidelijkheid welk DNa bij welke taxa hoort. Paul Leader e.a. zijn inmiddels al ver gevorderd met een I.D. artikel, maar komen steeds nieuwe beren tegen onderweg.
M.v.g., Justin Jansen


P1234

OK, thanxs Justin. Mag ik ff een domme vraag stellen? Ben geen bioloog, maar wat is morphologie?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

ArjenDrost †

Citaat van: P1234 op november 02, 2009, 15:36:22 PM
OK, thanxs Justin. Mag ik ff een domme vraag stellen? Ben geen bioloog, maar wat is morphologie?
Ik heb altijd geleerd dat domme vragen de vragen zijn die niet gesteld worden :-)

Maar morfologie is de tak van de biologie die zich met de lichaamsbouw bezig houdt.

BramtK

#40
He wat fijn, (even) geen verwijten meer over melden.

Zie over herkenning van 'oostelijke' Braamsluipers ook de opvatting van Peter de Knijf: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1489&page=6

Weinig hoopvol. Ik blijf in ieder geval betwijfelen of je hier nu eigenlijk iets aan kan herkennen... Voor diegenen die minula suggereren, ik vind dat behoorlijk prematuur, alleen op basis van enige gelijkenis met de vogel van Katwijk.

Bram


Groeten,

Bram ter Keurs

P1234

Justin, nogmaals dank.

Deze waarneming werd zojuist ingevoerd; mogelijke Woestijnbraamsluiper op Schier, waar matige plaatjes van zouden zijn.

http://waarneming.nl/waarneming/view/45209142
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

CiteerZie over herkenning van 'oostelijke' Braamsluipers ook de opvatting van Peter de Knijf: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1489&page=6

Weinig hoopvol. Ik blijf in ieder geval betwijfelen of je hier nu eigenlijk iets aan kan herkennen... Voor diegenen die minula suggereren, ik vind dat behoorlijk prematuur, alleen op basis van enige gelijkenis met de vogel van Katwijk.

Niet zo pessimistisch Bram! Hoewel een synthese van DNA en morfologie uiteindelijk heel (heeeel) interessant zal gaan zijn, betekent dat vast niet dat je helemaal niks met uiterlijk kunt! Iedereen zal het er mee eens zijn dat dat ding dat in Katwijk zat geen typische west Europese Braamsluiper was. Ik kan me niet voorstellen dat je, op basis van een range-wide studie aan geografische morfologische variatie, niet minimaal een deel van het complete Braamsluiper areaal af zou kunnen bakenen als herkomst. Het hoeft ook weer niet op de meter nauwkeurig.

Mega afstanden voor MtDNA in uiterlijk gelijkende dieren betekent niet alles. Denk aan gele kwikken mtDNA in Citroenkwik (blijkbaar als excuus gezien om maar allerlei gele kwikken taxa tot soort te verheffen, maar als je er nucleair DNA naast legt...). Ik ben wel erg benieuwd naar sampling regime etc.

Theovanv

Maar even een simpele vraag, die vogel die we op Texel hebben gezien waarover ik dit topic gestart heb en waar geluid en foto van is, zullen we er ooit nog achter komen wat dat was? Of blijft het een twijfelgeval?
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Afgaande op al het voorgaande vermoed ik het laatste.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

pwolf

Citaat van: BramtK op november 02, 2009, 12:14:10 PM
en vervolgens komen Pim en Rein voor de derde maal met dezelfde vraag. Dat lijkt mij nu bij uitstek huilen met de wolven in het bos.


dag Bram,

even ter verduidelijking, ik stelde geen enkele vraag, ik probeerde te verduidelijken waarom het ook voor de ontdekker leuk/nuttig kan zijn dat anderen een bijdrage aan de waarneming/determinatie kunnen leveren. Wanneer onze voorgangers zich erbij hadden neergelegd dat Fitis en Tjiftjaf in het veld niet determineerbaar zijn zou het toch best een schrale bedoening zijn gebleven denk ik.

groeten, pim

ps nee, natuurlijk was ik nooit ofte nooit naar Texel gekomen voor een braamsluiper. Ik probeer er al weken één bij Westkapelle te vinden maar faal tot nu toe...
Pim Wolf, Vlissingen

cursorius



ps nee, natuurlijk was ik nooit ofte nooit naar Texel gekomen voor een braamsluiper. Ik probeer er al weken één bij Westkapelle te vinden maar faal tot nu toe...
[/quote]

Gewoon tot volgend voorjaar wachten Pim, dan zijn ze vast wel weer aan het zingen  ;D

BramtK

#47
Citaat van: pwolf op november 03, 2009, 01:14:59 AM
dag Bram,

even ter verduidelijking, ik stelde geen enkele vraag, ik probeerde te verduidelijken waarom het ook voor de ontdekker leuk/nuttig kan zijn dat anderen een bijdrage aan de waarneming/determinatie kunnen leveren.

Ha Pim, je hebt natuurlijk gelijk, je stelt in feite geen vraag. Misschien begrijp je wel mijn gevoel dat ik opnieuw ter verantwoording werd geroepen/dat ik het gevoel had daar weer op in te moeten gaan. Ik begrijp je punt en dank voor je genuanceerde toelichting. Het lijkt me duidelijk dat we daarmee verder komen dan met de bijdragen van sommigen anderen (trollen!?) in dit topic. :o He nee, eigenlijk doe ik Rein daarmee te kort (het doet bijna pijn om te zeggen) maar zijn vervolgreactie is eigenlijk best redelijk. ;)

Edit: Ben (niet Maarten), ik ben benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen op dit vlak. Je bent wel al aardig terughoudend in je verwachtingen; dat (een combinatie van) kenmerken zou kunnen wijzen op een bepaald herkomstgebied zonder dat je daar direct soort-/taxonherkenning aan kan koppelen, of vergis ik mij daarin? En zijn we dan veel verder dan op dit moment?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Sjaak Schilperoort

Ik heb de betreffende week drie Braamsluipers op Texel gezien, op 17 oktober in de tuintjes 2x een glimps van wat waarschijnlijk de oostelijke braamsluiper van eerder die week was, op 19 oktober een vrij typisch gekleurd beest in het Krimbos en op 21 oktober de vogel van Bram, ook in het Krimbos. Ik had bij de laatste vogel geen moment het idee dat ik naar een klein vaal beestje stond te kijken. Zowel qua formaat als gedrag (foerageerde op 1-3 m hoogte in de stuiken, geen enkele keer op de grond) was het een vrij typische Braamsluiper. De vogel liet geen contrastverschil op bovenzijde liet zien, geen donkere oorstreek maar ook geen valere rug. Een licht iris was me niet opgevallen en ik vraag me af in hoeverre direct invallend zonlicht (zoals op Brams' foto) dit kan beïnvloeden. Maar misschien ben ik ook "te naief" geweest bij deze waarneming. Erg veel ervaring heb ik niet met oostelijke braamsluipers (namelijk: 1). Ik heb deze vogel in ieder geval wel ter plekke met exacte lokatie als Braamsluiper op wrn.nl gezet. Iedereen had hem kunnen checken, ook Christian.

Sjaak.

Marten Hornsveld

Braamsluipers blijven moeilijk dat blijkt aan alles, maar aan het einde van deze twee pagina's (waarvan het gros rellen is, wat ook vermakelijk is) heb ik er niet van geleerd iig en blijf ik zitten met mijn ANWB-kennis.
Ik vroeg me toch even af of er mensen zijn die iets aan te raden hebben betreft braamsluipers in de literatuur. Ik heb zelf Sylvia Warblers nog niet op de plank staan en ook in DB kon in zo snel niks vinden betreft artikeltjes over deze beesten. Iemand een aanrader?

Ben Gaxiola

Citaat van: BramtK op november 03, 2009, 17:24:09 PM
.......

Maarten, ik ben benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen op dit vlak. Je bent wel al aardig terughoudend in je verwachtingen; dat (een combinatie van) kenmerken zou kunnen wijzen op een bepaald herkomstgebied zonder dat je daar direct soort-/taxonherkenning aan kan koppelen, of vergis ik mij daarin? En zijn we dan veel verder dan op dit moment?

Bram

Bram,

Ik denk dat je je hier tot de verkeerde Wielstra richt. Je moet Ben hebben.

groet, Ben
Ben Gaxiola

BramtK

#51
Ben, bedankt, ik bedoelde inderdaad Ben W.

Marten, fijn dat je het vermakelijk vindt dat jan-en-alleman even van leer trekt tegen mij, ik vond het niet erg vermakelijk. Wat mij betreft wordt het rellendeel er oor een admin uitgeknipt, zetten we dat op fok of telegraaf.nl en zetten we het rellen daar in stijl voort. ;)

En inderdaad Sjaak, de vogel kwam niet erg klein over, noch zag deze er 'petiterig' uit door bijvoorbeeld een kleine snavel. Toen ik de vogel vond, zat deze samen met twee Goudhanen in een Grove den. Lichte iris heb ik in ieder geval op verschillende momenten gezien. Zoals ik hierboven zei, ik vind de suggestie minula, kennelijk slechts op basis van een oppervlakige gelijkenis met de vogel van Katwijk, nogal voorbarig.

Trouwens, zouden alle 'oostelijke' Braamsluipers kleiner moeten zijn dan onze nominaat?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

CiteerBen (niet Maarten), ik ben benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen op dit vlak. Je bent wel al aardig terughoudend in je verwachtingen; dat (een combinatie van) kenmerken zou kunnen wijzen op een bepaald herkomstgebied zonder dat je daar direct soort-/taxonherkenning aan kan koppelen, of vergis ik mij daarin? En zijn we dan veel verder dan op dit moment?

Ha Bram,

Ik denk zeker dat we meer te weten gaan komen dankzij het werk van de braamsluiper onderzoekers. Hoeveel meer kan ik natuurlijk niet zeggen, dus vandaar de voorzichtigheid. In hoeverre het linken van morfologie aan taxonomie succesvol zal zijn hangt af van hoe discreet de overgang tussen taxa zal blijken. Hoe clinaler hoe lastiger, maar nog steeds is het mogelijk to narrow down het punt van origine. Machtig mooi toch? En gekke najaarsbraamsluipers kunnen altijd in het licht van de te verschijnen nieuwe informatie bekeken worden mits de documentatie dat toelaat. Trouwens, het is toch  niet zo dat we* nu helemaal niks weten?

* Zelf snap ik er geen kont van; ik heb me nooit in de materie verdiept en wacht daar lekker mee tot het allemaal voorgekauwd is!

Theovanv

Ik vroeg me af of over deze zaak al meer ontwikkelingen bekend zijn.
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

#54
Citaat van: Theovanv op november 08, 2010, 19:46:45 PM
Ik vroeg me af of over deze zaak al meer ontwikkelingen bekend zijn.

Theo,

Reeds vorig jaar november een mail van George Sangster (CSNA) gehad en die wist mij te vertellen dat er dit jaar een tweetal artikelen van Paul Leader in DB zouden verschijnen over de herkenning en taxonomie van het Braamsluipercompex. Wellicht zijn er nog nieuwe ontwikkelingen waardoor publicatie is uitgesteld.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Theovanv

Ok, als ik de waarnemingen terugkijk van deze Braamsluiper zie ik hem bij veel vogelaars en ook bij de bekende namen op zekere Vale Braamsluiper staan, kunnen we daar dan vanuit gaan?
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 01:19:44 AM
Ok, als ik de waarnemingen terugkijk van deze Braamsluiper zie ik hem bij veel vogelaars en ook bij de bekende namen op zekere Vale Braamsluiper staan, kunnen we daar dan vanuit gaan?

Voorlopig dus wel tot de publicaties in DB en het CDNA uiteindelijk een oordeel zal vellen over dit taxon.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Theovanv

Citaat van: Edwin Russer op november 24, 2010, 07:21:59 AM
Citaat van: Theovanv op november 24, 2010, 01:19:44 AM
Ok, als ik de waarnemingen terugkijk van deze Braamsluiper zie ik hem bij veel vogelaars en ook bij de bekende namen op zekere Vale Braamsluiper staan, kunnen we daar dan vanuit gaan?

Voorlopig dus wel tot de publicaties in DB en het CDNA uiteindelijk een oordeel zal vellen over dit taxon.
Ok, dan zet ik hem op zeker en ik wacht het artikel af. Is het al duidelijk wanneer die ongeveer komt? Want ik heb het blad niet.
Theo van Veenendaal

jvdlaan

Niet iedere braamsluiper met een bruine nek en veel wit in de staart is een Vale of een Siberische.
Van deze vogel: http://waarneming.nl/waarneming/view/50731956 is het DNA onderzocht en het blijkt toch een gewone te zijn geweest. Toch had deze vogel de juiste staarttekening en veel bruin op mantel en nek.

HPM

Citaat van: jvdlaan op november 24, 2010, 11:18:30 AM
Niet iedere braamsluiper met een bruine nek en veel wit in de staart is een Vale of een Siberische.
Van deze vogel: http://waarneming.nl/waarneming/view/50731956 is het DNA onderzocht en het blijkt toch een gewone te zijn geweest. Toch had deze vogel de juiste staarttekening en veel bruin op mantel en nek.

Belangrijk resultaat!

Herman van der Meer