determinatie braamsluiper Texel

Gestart door Theovanv, oktober 13, 2009, 20:22:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Zondag ben ik ook getuige geweest van de afwijkende Braamsluiper op de Robbenjager.
Hier mijn foto ervan. De foto is niet bijzonder, maar de kleurcorrectie heb ik niet op zicht maar op de technische manier gedaan waardoor deze correct zou moeten zijn. Een en ander hangt nog wel af van je beeldscherminstellingen. Ik ben heel benieuwd of er nog wat van te maken valt met foto's, geluiden en het artikel van Leader.

Theo van Veenendaal

JohanvantBosch

Ik heb je post even afgesplitst, Theo.
Hoewel er bij de foto's op de DB-site alles eigenlijk al over is gezegd, leek ie me in het 'zeldzaamheden topic' niet op z'n plaats.

Link naar discussie op DB-site:
http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1489&page=zoek

Theovanv

Is prima hoor ;)

Ik had die discussie ook al gezien, maar het gekke is dat er rechts allemaal reacties op het topic staan vermeld, maar ik vind die niet terug onder de foto of als ik er op klik, vind het wel interessant dit te volgen.
Theo van Veenendaal

JohanvantBosch

Citaat van: Theovanv op oktober 13, 2009, 20:37:16 PM
Is prima hoor ;)

Ik had die discussie ook al gezien, maar het gekke is dat er rechts allemaal reacties op het topic staan vermeld, maar ik vind die niet terug onder de foto of als ik er op klik, vind het wel interessant dit te volgen.
Hè? Als je op een reactie klikt, kom je toch gewoon uit bij de foto waarop die reactie is gegeven. Onder de foto staan alle reacties op die foto.

Vincent Hart

En laten nou net de reacties onder de foto waar geen braamsluiper op staat, de moeite zijn  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Ow, ik zie het al, die reacties staan bij een andere foto en niet allemaal bij elkaar ;)
Theo van Veenendaal

Justin Jansen

Wat moet je discussieren over een taxon waar niet of onvoldoende bekend is om deze van elkaar te onderscheiden buiten DNA materiaal. Gewoon simpel, je komt er nu voorlopig niet uit....
M.v.g., Justin Jansen


Theovanv

Is er nog nieuws over onze Oosterse vriend? Ik las dat er meerdere geluiden zijn opgenomen, niet alleen de ratel, helpt dat nog iets bij de determinatie?
Theo van Veenendaal

Justin Jansen

Zie e-mail hierboven, alleen DNA zal je helpen, geluid noch verenkleed voorlopig niet...
M.v.g., Justin Jansen


BramtK

Zoals hierboven gezegd, zonder DNA weet je eigenlijk niets van die Braamsluipers, maar met deze hoop ik nog meer verwarring te scheppen over de herkenning van de ondersoorten in het veld: http://waarneming.nl/waarneming/view/45161035
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Is het slechts een vermoeden dat we er met DNA wel uitkomen, of weet iemand meer?

Steven Wytema

Citaat van: BramtK op oktober 31, 2009, 18:19:49 PM
.., maar met deze hoop ik nog meer verwarring te scheppen over de herkenning van de ondersoorten in het veld: http://waarneming.nl/waarneming/view/45161035
Zoo, die verwarring heb je bij mij wel te pakken!
Ik dacht met die lichte iris eerst zelfs heel eventjes aan Woestijngrasmus!
Steven Wytema


Christian

Citaat van: BramtK op oktober 31, 2009, 18:19:49 PM
Zoals hierboven gezegd, zonder DNA weet je eigenlijk niets van die Braamsluipers, maar met deze hoop ik nog meer verwarring te scheppen over de herkenning van de ondersoorten in het veld: http://waarneming.nl/waarneming/view/45161035

Maar wat is de verwarring nu? Dat je ons allemaal een minula door de neus hebt geboord?
Christian Brinkman

BramtK

Zeg Christian, dit soort dingen zeg je maar tegen je vrienden. Beetje respect a.u.b.
Groeten,

Bram ter Keurs

Christian

Ik zit vol met respect en ben me van geen kwaad bewust, Bram
Christian Brinkman

Vincent Hart

Even los van de verpakking ben ik ook wel benieuwd waarom je deze waarneming niet eerder bij de goegemeente onder de aandacht hebt gebracht, Bram, bijvoorbeeld door 'm als onzekere halimondendri/minula in te voeren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Dag Vincent, dat lijkt al wat meer op een behoorlijke vraag. Waarom heb ik deze niet gemeld? Ik rijd niet overal achteraan zoals sommigen/de meesten op dit forum doen en we kunnen er gevoegelijk van uitgaan dat ik wat minder waarde hecht aan het melden/zien van zeldzaamheden. Daar komt bij dat ik deze vogel weliswaar interessant vond om te zien, maar bestudering van de kenmerken m.i. nergens toe leidde. Hoezo minula!? Ik zie een mix van weinig zeggende, nauwelijks diagnostische, multi-interpretabele kenmerken en ook nog eens kenmerken die ik tot nog toe nergens kan terugvinden/kan plaatsen (lichte iris). Met de waarneming door Theo in gedachten, vraag ik me vooral af of dit soort in het veld waarneembare kenmerken ons ooit iets gaat vertellen over de herkomst van deze vogels. Kortom, ik vond 'm leuk, maar had niet het idee dat anderen er in geïnteresseerd zouden zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

Citaat van: BramtK op november 01, 2009, 15:15:42 PM
Dag Vincent, dat lijkt al wat meer op een behoorlijke vraag. Waarom heb ik deze niet gemeld? Ik rijd niet overal achteraan zoals sommigen/de meesten op dit forum doen en we kunnen er gevoegelijk van uitgaan dat ik wat minder waarde hecht aan het melden/zien van zeldzaamheden. Daar komt bij dat ik deze vogel weliswaar interessant vond om te zien, maar bestudering van de kenmerken m.i. nergens toe leidde. Hoezo minula!? Ik zie een mix van weinig zeggende, nauwelijks diagnostische, multi-interpretabele kenmerken en ook nog eens kenmerken die ik tot nog toe nergens kan terugvinden/kan plaatsen (lichte iris). Met de waarneming door Theo in gedachten, vraag ik me vooral af of dit soort in het veld waarneembare kenmerken ons ooit iets gaat vertellen over de herkomst van deze vogels. Kortom, ik vond 'm leuk, maar had niet het idee dat anderen er in geïnteresseerd zouden zijn.
De volgende keer weet je beter...  ;D
LIjkt op de foto inderdaad een erg interessant ding.
Ennuh... misschien zit ie er nog?  :huh:


Jaap Denee

Citaat van: BramtK op november 01, 2009, 15:15:42 PM
Kortom, ik vond 'm leuk, maar had niet het idee dat anderen er in geïnteresseerd zouden zijn.

Dat is dan, op zijn zachtst gezegd, wel bijzonder naïef voor zo'n doorgewinterde forumgebruiker als jij... Dat je hem verder niet (tijdig) meldt/bij Christian door de neus boort, moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rein Genuït

ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom deze waarneming dan wel op deze manier aan ons wereldkundig word gemaakt en dan ook nog eens tien dagen later, maar ja Bram begrijpt mij wel vaker niet  ;D.
En voor wat betreft de opmerking naar Christiaan, die ik wel kan begrijpen, wat verbeeld je eigenlijk wel. En het antwoord op de vraag waarom waarom je hem niet gemeld hebt vind ik wat arrogant overkomen, dat je verstand en kennis van vogels hebt trek ik niet in twijfel en heb ik hoog staan met name je kennis over roofvogels. Maar dat je deze waarneming op deze manier afdoet is nogal vreemd en met de argumenten die je geeft had het beter geweest om hem voor jezelf te houden en had deze discussie niet nodig geweest, en had je nu geen zere tenen gehad, wat niet weet wat niet deert immers. Dus Bram als je niet achter andermans waarnemingen aan wilt lopen meld dan ook niet meer de jouwe, hoeven wij ons ook niet druk te maken  :blink:.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Steven Wytema

Citaat van: BramtK op november 01, 2009, 15:15:42 PM
maar had niet het idee dat anderen er in geïnteresseerd zouden zijn.
Nou voor een dergelijke vogel moesten er door Gijsbert vd Bent en consorten ettelijke excursies van 10 tegelijk worden geregeld in de DBweek...
Als je dan ook nog eens verwacht verwarring te scheppen, dan zal de soort blijkbaar wel interesse kweken bij diverse mensen, los van of hij wel of niet tot op soort te determineren is.

Anyhow: volgens mij is het meeste wel gezegd, dus laat ik mn mond maar verder houden.
Steven Wytema


BramtK

Haha, daar hebben we Jaap en Rein weer eens; huilend met de wolven in het bos. Zoals ik al zei, ik had niet het idee dat anderen het echt zou interesseren en dat meen ik oprecht (maar ik weet niet of ik jullie twee daar nog van kan overtuigen). De vogel was een dag later trouwens weg (althans, dat denk ik) en ik  heb op het eiland wel nog mensen geïnformeerd. Het plaatsen in dit topic leek mij interessant om de variëteit aan najaars-braamsluipers in kaart te brengen. Helaas heb ik wat dat betreft nog weinig zinnigs gelezen.

Zelf kon ik er, zoals ik al schreef, weinig mee. (Ik begrijp niet helemaal hoe dat kan worden uitgelegd als arrogant.) De vogel ziet er natuurlijk bijzonder uit, maar de kenmerken die bijvoorbeeld in de gids van Duivendijk zijn beschreven, zijn niet erg diagnostisch. Die begeven zich steeds op het vlak van 'iets lichter' en 'minder contrast'. Nou goed, ik geloof dat wel duidelijk is dat je niet zo veel kan met deze vogels in het veld. Of vergis mij soms, Jaap en Rein? (Ik zou zeggen, grijp je kans om iets zinnigs bij te dragen!)

Maar ik begrijp dat jullie er liever van alles bij willen halen. Overigens gun ik Christian alles, ook deze Braamsluiper, maar zo'n berichtje over "ons allemaal... door de neus boren" vind ik een beetje kinderachtig.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Citaat van: scwytema op november 01, 2009, 22:36:54 PM
Nou voor een dergelijke vogel moesten er door Gijsbert vd Bent en consorten ettelijke excursies van 10 tegelijk worden geregeld in de DBweek...

Haha, oeps...
Groeten,

Bram ter Keurs

Rein Genuït

#24
Dat Nils in de kenmerkengids niet verder komt dan iets lichter en minder contrast en de discussies die gevoerd worden over deze problematiek geeft al aan dat we er met z'n allen nog niet veel weten over het Braamsluipercomplex en de verspreinding van de diverse taxa. Ik weet niet hoe oud de Duivendijk is maar de laatste tijd is er wel meer onderzoek gedaan naar deze problematiek en dus ook meer kennis dan toen Nils zijn gids schreef. Hoe meer documentatie er is hoe beter lijkt me. Dat jij er weinig mee kan wil niet zeggen dat anderen er ook niets mee zouden kunnen. Helaas is het ook voor mij een ondoordringbare materie en had ik graag de door jouw gewenste zinnige bijdrage geleverd.

Citaat van: vincenthart op november 01, 2009, 14:50:31 PM
Even los van de verpakking ben ik ook wel benieuwd waarom je deze waarneming niet eerder bij de goegemeente onder de aandacht hebt gebracht, Bram, bijvoorbeeld door 'm als onzekere halimondendri/minula in te voeren.


Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

BramtK

#25
Citaat van: rlhgenuit op november 01, 2009, 23:11:30 PMHoe meer documentatie er is hoe beter lijkt me.

Dat is dan ook precies de reden waarom ik 'm hier plaats en bij het invoeren, vorige week zondag, meer dan gemiddeld aandacht heb besteed aan de beschrijving. Maar ik begrijp dat dit nu misschien naïef overkomt... ;)

Ik betwijfel eigenlijk of anderen meer over deze vogel zouden kunnen zeggen. Ik zeg dat niet uit arrogantie, maar op basis van de verhalen die ik tot nu toe heb gelezen over 'oostelijke' Braamsluipers. Die bieden toch weinig hoop tot determinatie in het veld.

En echt, echt, echt waar; ik heb niemand iets willen ontnemen of ontzeggen. Zo, nu ben ik wel weer aardig genoeg geweest, me helemaal ingeleefd in mensen die hierover verongelijkt zouden kunnen zijn. En ik maar denken dat het alleen om de telbare soorten ging bij die twitchers. ;)

Bram

Citaat van: Edwin Russer op november 01, 2009, 18:41:08 PMDoet mij wel een beetje denken aan de vogel van Katwijk.

Edit: Aha, daar heb je die lichte iris.

Groeten,

Bram ter Keurs

pwolf

#26
soms Bram, heel soms, willen mensen daadwerkelijk iets zelf zien, en in het veld iets leren. Niet alleen om een kruisje voor of achter een soortnaam te zetten. Ik geloof best dat je je best hebt gedaan op een beschrijving en je tot het uiterste hebt ingespannen om instructieve foto's te maken. Misschien was een beetje hulp in beide gevallen niet overbodig geweest.

pim

inderdaad, daar heb je de lichte iris....
Pim Wolf, Vlissingen

Rein Genuït

Citaat van: pwolf op november 01, 2009, 23:56:41 PM
soms Bram, heel soms, willen mensen daadwerkelijk iets zelf zien, en in het veld iets leren. Niet alleen om een kruisje voor of achter een soortnaam te zetten. Ik geloof best dat je je best hebt gedaan op een beschrijving en je tot het uiterste hebt ingespannen om instructieve foto's te maken. Misschien was een beetje hulp in beide gevallen niet overbodig geweest.

pim

:duim:
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

BramtK

#28
Citaat van: pwolf op november 01, 2009, 23:56:41 PM
soms Bram, heel soms, willen mensen daadwerkelijk iets zelf zien, en in het veld iets leren. Niet alleen om een kruisje voor of achter een soortnaam te zetten. Ik geloof best dat je je best hebt gedaan op een beschrijving en je tot het uiterste hebt ingespannen om instructieve foto's te maken. Misschien was een beetje hulp in beide gevallen niet overbodig geweest.

pim

inderdaad, daar heb je de lichte iris....

Nou, nu weten we het zo onderhand wel; Mensen zijn verongelijkt en ik heb daar het nodige over gezegd. Vallen jullie elkaar jankend in de armen en laat mij verder eens even met rust. Dank u!
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op november 01, 2009, 22:47:14 PM
Haha, daar hebben we Jaap en Rein weer eens; huilend met de wolven in het bos.  ... Nou goed, ik geloof dat wel duidelijk is dat je niet zo veel kan met deze vogels in het veld. Of vergis mij soms, Jaap en Rein? (Ik zou zeggen, grijp je kans om iets zinnigs bij te dragen!)
Bram

'Charmant', Bram, heel 'charmant'. Je moet natuurlijk wel een beetje geloven in het sneeuwbaleffect, maar als je kijkt naar alle reacties en met name die van Pim, dan was mijn bijdrage weliswaar off-topic, maar toch niet onzinnig.

Citaat van: BramtK op november 02, 2009, 10:06:40 AMVallen jullie elkaar jankend in de armen en laat mij verder eens even met rust. Dank u!

En blijf vooral om respect vragen. Nog even en je gaat weer "Basta!" roepen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee