Hoofdmenu

"geel "?????

Gestart door pia zz, oktober 13, 2009, 19:23:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

pia zz

Heb een zieke mus in de tuin, dikke keel, dicht oog, opgezette veren, zieke indruk, zit helemaal alleen, buiten de groep. Op een ander forum wordt "geel "gesuggereerd, wat denken jullie??????????
  groet Pia.

pia zz

al 16 keer bekeken en niemand die het weet????? :'(
  groet Pia.

Herman van der Klis

Het is alleen maar te constateren aan een geel abces in de keel.
De vogel kan ademnood vertonen , zo ja , dan goede kans dat we moeten zoeken in de richting van de eencellige Trichomonas , de veroorzaker van het geel , maar dan nog....

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

pia zz

dank je Herman, maar komt Geel ook bij mussen voor???? Ik dacht meer aan groenlingen......kan ik gewoon doorvoeren????
  groet Pia.

Herman van der Klis

Citaat van: pia zz op oktober 13, 2009, 19:40:28 PM
dank je Herman, maar komt Geel ook bij mussen voor???? Ik dacht meer aan groenlingen......kan ik gewoon doorvoeren????

Vooral onder de zangvogels (Passeriformes) en zeker onder mussen die veelvuldig kontakt hebben met elkaar.
De ziekte is overdraagbaar bij snavelkontakt en is zeer besmettelijk.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Ik zou uit voorzorg maar even stoppen met voeren.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Dat heb ook al aangegeven op vogelvisie

Jeroen Nagtegaal

Het geel verspreide zich volgens mij alleen met warmer weer, nu lijkt mij het voeren geen probleem.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Ja Jeroen, maar als je bovenstaande foto ziet en het verhaal erbij leest, is het dan niet een beetje dom om toch door te gaan met voeren omdat je nu eenmaal hebt gehoord dat het met koudere temperaturen geen kwaad zou kunnen. Voeren is (nu) niet strikt noodzakelijk, waarom dan het risico nemen!? 

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Als ze alleen is, hoe groot is dan de kans dat er snavelcontact is? Ik vind dat het Geel, evenals andere ziekten erg overdreven wordt opgeblazen. De kans is in mijn ogen dermate klein dat doorvoeren geen kwaad kan, gaan ze elders eten, of bij de buurman dan is de kans op contact in mijn ogen even groot.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Kan besmetting niet via voer en water plaatsvinden, is daar snavelcontact voor nodig!? Waren de aanbevelingen ooit "stop met voeren tenzij alleen individuen het geel hebben"!? Sorry hoor, maar het lijkt mij logisch om in dit geval tijdelijk te stoppen met voeren.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

pia zz

Citaat van: BramtK op oktober 14, 2009, 15:39:47 PM
Kan besmetting niet via voer en water

Bram
nou, dan kan ik mijn hele vijver ook wel leeg laten lopen, want hier drinken dagelijks zo'n 60 mussen  :-\
Heb de zieke mus vandaag trouwens niet meer gezien, het is vannacht natuurlijk ruim onder 0 geweest hier, dus misschien heeft zij het al niet meer overleefd.
  groet Pia.

Herman van der Klis


Als de besmetting een feit is , dan leeft de vogel gem. nog 4 dagen.

mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Citaat van: pia zz op oktober 14, 2009, 17:36:45 PM
nou, dan kan ik mijn hele vijver ook wel leeg laten lopen, want hier drinken dagelijks zo'n 60 mussen  :-\
Heb de zieke mus vandaag trouwens niet meer gezien, het is vannacht natuurlijk ruim onder 0 geweest hier, dus misschien heeft zij het al niet meer overleefd.

Toch maar doorvoeren dan!? Tjee, het komt mij zo logisch voor, maar ik mis ergens iets geloof ik... Misschien het essentiƫle belang van vogels voeren.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Rita vd Heijden

Het is wat makkelijk om direct naar het geel te verwijzen, wat ik hier van het geel gezien heb onder de tortelduiven is inderdaad opgezette veren en slechte ogen, zoals dit musje, maar ook dat de snavel openstaat door benauwdheid en dat er slijmdraden aanzitten, dat zie ik hier bij dit musje niet, dus zou het  ook een andere ziekte kunnen zijn, jammer van het musje  :'(
Groet, Rita

BramtK

Het wordt gekker en gekker in dit topic. Ik zou bijna een 'Van Gaal'-uitspraak willen doen.

1) Kan worden uitgesloten dat het hier om geel gaat? > Nee
2) Zou het om geel kunnen gaan? > Ja
3) Is het risico van besmetting en verspreiding van de ziekte uitgesloten? > Nee
4) Is het dan verstandig om door te gaan met voeren? > A.u.b. zelf invullen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

pia zz

Citaat van: BramtK op oktober 14, 2009, 23:16:08 PM
Citaat van: pia zz op oktober 14, 2009, 17:36:45 PM
nou, dan kan ik mijn hele vijver ook wel leeg laten lopen, want hier drinken dagelijks zo'n 60 mussen  :-\
Heb de zieke mus vandaag trouwens niet meer gezien, het is vannacht natuurlijk ruim onder 0 geweest hier, dus misschien heeft zij het al niet meer overleefd.

Toch maar doorvoeren dan!? Tjee, het komt mij zo logisch voor, maar ik mis ergens iets geloof ik... Misschien het essentiƫle belang van vogels voeren.

Bram

Beste Bram, ik heb het over mijn vijver, niet over voederplaatsen B)
  groet Pia.