Wespje op rups Klein Koolwitje

Gestart door xJochemx, oktober 11, 2009, 20:08:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

De rupsen van Klein Koolwitje zijn vanaf de Grote Zandkool bij de garagedeur aan het wandelen gegaan en er zitten nu twee popjes aan het deurkozijn. Bij een rups die op 't punt staat te verpoppen zit nu al de hele dag een wespje op de rug, schijbaar helemaal niks te doen. Ik zag zo'n zelfde rupsje ook al bij een van de popjes zitten.
Ik kan zo snel niks vinden over wat dit voor een wespje zou kunnen zijn. De soorten sluipwespen die her en der genoemd worden lijken hier helemaal niet op.

Iemand enig idee?
Alvast hartelijk bedankt!

Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wilde

#1
Lijkt mij een soort bronswespje (Chalcidoidea) en dat zit er echt niet voor niets. Kweek de rups uit en dan zal je (met enig geluk) tzt. zien dat er mooie jonge wespjes uit zullen komen. Vermoedelijk pas in het voorjaar.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

xJochemx

Even rondgekeken op Chalcidoidea en ja, daar lijkt dit veel meer op. En ik dacht ook niet dat 'ie er voor niks zat, maar ik heb er een hele tijd naar staan kijken en er zat geen enkele beweging in. Te koud? Of zijn ze altijd zo traag?
Een rups van Groot Koolwitje achter in de tuin ontplofte zo'n beetje met coconnetjes van sluipwespen. Het lijkt erop dat dat niet gebeurd met deze rupsen. Gebeurd dat dan met de popjes omdat de larven van het wespje nog in de pop doorgaan met eten, of komen er straks wespjes uit gaatjes in de pop?
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wilde

Citeerof komen er straks wespjes uit gaatjes in de pop?
Ja, dat zal gebeuren. De rupsen van het groot koolwitje zijn zeer dikwijls geparasiteerd. Zelfs door meerdere sluipwespen en ook sluipvliegen. Ik heb er eens een paar rupsen van uitgekweekt en ik kreeg enkele tientallen sluipwespen (minstens 3 soorten, waaronder de bekende Cotesia glomerata) en 1 sluipvlieg te zien.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me